abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10708066
Het lijkt er nog steeds op dat berichten over buitenlanders die een misdaad begaan breed uitgemeten worden in de media en / of gehyped worden op dir forum.

Pleegt iemand een overval met een gezichtsluier voor dan wordt er al snel een topics volgeluld over het feit of die dingen wel of niet daarom verboden moeten worden.

Maar waarom krijgt een vergelijkbare overval met bijvoorbeeld een zwartepietenpruik dan geen aandacht?

Is het echt zo dat misdaden door allochtonen erger zijn en anders gestraft moeten worden dan wanneer een autochtoon een overval pleegt of iemand verkracht?

In mijn ogen niet. Maar waarom ontstaat er dan een beeldvorming waarbij alleen maar de gekleurde medemens een crimineel is....

† In Memoriam † dinsdag 27 mei 2003 @ 13:18:25 #2
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10708198
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:12 schreef calvobbes het volgende:
Het lijkt er nog steeds op dat berichten over buitenlanders die een misdaad begaan breed uitgemeten worden in de media en / of gehyped worden op dir forum.
Als je bepaalde kranten leest zou je dat idd denken .
Beetje verder kijken en je ziet dat ook de witte boorden criminaliteit uitvoerig in zicht komt.
quote:
Pleegt iemand een overval met een gezichtsluier voor dan wordt er al snel een topics volgeluld over het feit of die dingen wel of niet daarom verboden moeten worden.
Relativeren!
Er is niemand die nu plots gaat roepen dat die sluiers verboden zouden moeten worden omdat er mogelijk wel een overval mee gepleegd zou kunnen gaan worden..
quote:
Maar waarom krijgt een vergelijkbare overval met bijvoorbeeld een zwartepietenpruik dan geen aandacht?
Je vergeet de nylonkous en bivakmuts overvallen
quote:
Is het echt zo dat misdaden door allochtonen erger zijn en anders gestraft moeten worden dan wanneer een autochtoon een overval pleegt of iemand verkracht?
Neen, we leven in Nederland en ga er maar vanuit dat de straffen hier correct zijn.
quote:
In mijn ogen niet. Maar waarom ontstaat er dan een beeldvorming waarbij alleen maar de gekleurde medemens een crimineel is....
Die beeldvorming ontstaat niet bij mij..is afhankelijk van de lezer.
pi_10708202
Het blijkt gewoon dat allochtonen buitenproportioneel vertegenwoordigd zijn in de criminaliteit, sommige mensen willen daar de conclusie aan verbinden dat alle allochtonen crimineel zijn, maar die zijn dan gewoon dom.
Lenen bij Frisia Financieringen betekent profiteren van zeer lage rentes!
  dinsdag 27 mei 2003 @ 13:18:35 #4
29890 Graveworm
All is Silent
pi_10708203
ik heb juist het idee dat de media proberen te verbergen wat de nationaliteit is
[b]De oorlog is voorbij, tijd voor het proces. Chirac, Schroder en Putin in de beklaagdenbank in Den Haag[/b]
  dinsdag 27 mei 2003 @ 13:19:19 #5
46558 Blacklander
Isaac had het maar zwaar :)
pi_10708218
quote:
Dat is de mening van de meeste mensen die op Fok! reageren. Of dit in NL in het algemeen het geval is, tja dat weet je niet.

En dat over allochtonen enzo, ach das gewoon een mediahype. Net als met gabbers vroeger.

"Violence is the last refuge of the incompetent" Isaac Asimov, 1920 - 1992
pi_10708251
Je hebt wel een punt. Al wordt natuurlijk een groot deel van de criminaliteit door allochtone c.q. gekleurde mensen gepleegd, dat hoeft van mij helemaal niet verzwegen te worden. Maar het is de laatste jaren taboe om naar de achtergronden te kijken, dan ben je meteen een softe Cohen, waardoor het zoeken naar oplossingen helemaal doodloopt.

En als je het economisch ziet wordt verreweg de meeste criminaliteit door blanke mannen in pakken gepleegd. Daar hoor je relatief vrijwel niks over.

dinsdag 27 mei 2003 @ 13:22:18 #7
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10708281
Er moeten een HELE hoop straatroven door allochtonen plaatsvinden om op te wegen tegen het geld dat verloren gaat door gemachineer van types als meneer Boonstra of door Gouden Handdrukken van types als meneer Scheepsbouwer..
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_10708282
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:18 schreef Loedertje het volgende:

Als je bepaalde kranten leest zou je dat idd denken .
Beetje verder kijken en je ziet dat ook de witte boorden criminaliteit uitvoerig in zicht komt.

Niet op dit forum
quote:
Relativeren!
Er is niemand die nu plots gaat roepen dat die sluiers verboden zouden moeten worden omdat er mogelijk wel een overval mee gepleegd zou kunnen gaan worden..
[FP] Blokker overvallen door gesluierde daders

Dat is de korte versie.
De lange versie: Blokker overvallen door gesluierde daders

quote:
Die beeldvorming ontstaat niet bij mij..is afhankelijk van de lezer.
Die beeldvorming ontstaat anders wel bij een groot deel van de users op dit forum. De kreten " weer die buitenlanders" (en varianten daarop) \kom ik te vaak tegen.

[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 27-05-2003 13:22]

pi_10708285
Ik denk dat er wel genoeg aandacht is in de media voor justitiele zaken waarbij geen allochtonen betrokken zijn. Sterker nog, deze zaken worden naar mijn idee nog groter gebracht dan de zaken waar jij het nu over hebt. Bijvoorbeeld de rechtszaak van Andre de V., Volkert van der Graaf, de vermeende handel in aandelen van Cor Boonstra. Dus ik zie die eenzijdigheid niet zo.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_10708325
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:22 schreef Lucille het volgende:
Ik denk dat er wel genoeg aandacht is in de media voor justitiele zaken waarbij geen allochtonen betrokken zijn. Sterker nog, deze zaken worden naar mijn idee nog groter gebracht dan de zaken waar jij het nu over hebt. Bijvoorbeeld de rechtszaak van Andre de V., Volkert van der Graaf, de vermeende handel in aandelen van Cor Boonstra. Dus ik zie die eenzijdigheid niet zo.
Tja, dan heb je het ook wel over zaken die niet zo klein zijn als een overval op een lokale blokker.
  dinsdag 27 mei 2003 @ 13:24:44 #11
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_10708351
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:22 schreef Lucille het volgende:
precies ik zie het ook niet zo. Maar goed deze discussie is toch al zooooo vaak geweest.
pi_10708373
Feit is wel dat ruim 80% van de mensen die in Nederlandse gevangenissen zitten in de categorie allochtoon vallen. Je zou hieruit kunnen extrapoleren dat het aantal misdrijven gepleegd door allochtonen in dezelfde verhouding zit. Tenzij je natuurlijk gelooft dat of autochtonen minder snel gepakt worden of dat autochtonen vaker vrijspraak krijgen.
  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2003 @ 13:26:00 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10708395
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:22 schreef calvobbes het volgende:

Niet op dit forum

quote:
Het lijkt er nog steeds op dat berichten over buitenlanders die een misdaad begaan breed uitgemeten worden in de media en
pi_10708430
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:25 schreef Lucille het volgende:
Feit is wel dat ruim 80% van de mensen die in Nederlandse gevangenissen zitten in de categorie allochtoon vallen. Je zou hieruit kunnen extrapoleren dat het aantal misdrijven gepleegd door allochtonen in dezelfde verhouding zit. Tenzij je natuurlijk gelooft dat of autochtonen minder snel gepakt worden of dat autochtonen vaker vrijspraak krijgen.
Maar het blijft vaak bij dat cijfer. Er mag sinds Fortuyn niet meer worden gesproken over achtergronden en oorzaken helaas.
pi_10708439
Daarom blijf ik ook zoveel mogelijk weg uitdat soort topics, men luistert toch niet. En ik weiger de telegraaf te lezen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 27 mei 2003 @ 13:27:50 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10708458
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:18 schreef Graveworm het volgende:
ik heb juist het idee dat de media proberen te verbergen wat de nationaliteit is
Waarom zou dat uitmaken?
We moeten niet vanuit de dader denken, maar vanuit de gepleegde misdaad.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_10708462
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:12 schreef calvobbes het volgende:
Omdat jij de berichtjes aangaande overvallende sinterklazen niet post of zo ? Ik heb ze iig wel al gezien.
quote:
Hangt er een beetje vanaf.
quote:
Een allochtoon hoeft geen kleurling te zijn ... laatste regel vertelt al veel over je instelling imo.
pi_10708464
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:23 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Tja, dan heb je het ook wel over zaken die niet zo klein zijn als een overval op een lokale blokker.

Precies, want daar zit dus voor een deel het verschil, zeker als je kijkt naar de manier waarop criminaliteit wordt gepleegt. Het soort criminaliteit is niet homogeen verdeelt over alle bevolkingsgroepen.
  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2003 @ 13:28:29 #19
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10708481
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:25 schreef Lucille het volgende:
Tenzij je natuurlijk gelooft dat of autochtonen minder snel gepakt worden of dat autochtonen vaker vrijspraak krijgen.
Ik geloof eerder dat de autochtonen ietsje meer ervaring hebben over *hoe de wet te ontduiken* en dat het grootste gedeelte van de allochtonen zich bezighouden met *kruimel* misdrijven. (waarmee ik dus NIET zeg dat mijn mening is dat drughandeltjes en overvallen geen ernstige misdrijven zijn!!)
pi_10708527
-offtopic-

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 27-05-2003 13:32]

pi_10708532
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:27 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar het blijft vaak bij dat cijfer. Er mag sinds Fortuyn niet meer worden gesproken over achtergronden en oorzaken helaas.

Maar daar gaat deze discussie toch ook niet over, het gaat er om of de berichtgeving eenzijdig is of niet. Dan moet je je toevlucht nemen tot cijfermateriaal en niet gaan discusieren over de manier waarop mensen in aanraking komen met de verkeerde kant van de wet. Dat is een heel andere discussie.
  dinsdag 27 mei 2003 @ 13:31:11 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10708564
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:27 schreef SCH het volgende:

[..]

Er wordt juist meer over oorzaken gesproken, alleen zijn er enkelen die de oorzak in de afkomst gaan zoeken.

En het zijn maar enkelen. Dus als we die kleine groep gewoon negeren, dan heb je geen 4 delen vol met welles-nietus-discussies. Het is ook gedeeltelijk onze schuld dat we die groep mensen de publieke opinie laten overschreeuwen. Geweoon negeren, en niet in de loopgraven gaan zitten, maar gewoon 'weglopen'.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 27 mei 2003 @ 13:31:56 #23
29890 Graveworm
All is Silent
pi_10708579
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:27 schreef Sidekick het volgende:
Waarom zou dat uitmaken?
We moeten niet vanuit de dader denken, maar vanuit de gepleegde misdaad.
Ik quote even onze libertarische vrienden
quote:
De vermelding van de nationaliteit lijkt me geen enkel probleem. Deze eigenschap valt in dezelfde categorie als leeftijd, geslacht en woonplaats die ook over de dader worden vermeld. Zoals bv Frank K. (38) uit Amsterdam. Als de vermelding van nationaliteit niet wenselijk zou zijn omdat het bevolkingsgroepen zou stigmatiseren geldt dat in dit geval ook voor mannen, dertigers en Amsterdammers. De media zouden dan moeten volstaan met het bericht dat er iemand opgepakt is zonder verdere specificaties.

De vermelding van nationaliteit is voorts handig voor mensen die kennis nemen van het bericht. Voor hen wordt duidelijk welke groepen gevaarlijker zijn dan andere. Vrouwen weten dat met name mannen vrouwen verkrachten en Rotterdammers weten dat met name allochtonen tasjes roven in de havenstad (volgens de nieuwsberichten 99%). Op die manier kan door ruwe kansberekening van burgers criminaliteit voorkomen worden. (Ook de politie opereert als zodanig. Als men zoekt naar een serial killer focussen de rechercheurs op blanke mannen).

Dat dat gebeurt door discriminatie van groepen is voor velen onwenselijk, maar het leidt geen twijfel dat diezelfde tegenstanders niet aarzelen zelf te discrimineren. Ook zij zullen eerder een donker steegje mijden als daar allochtone jonge mannen rondhangen dan wanneer het steegje bevolkt wordt door bejaarde autochtone vrouwelijke hangouderen. Ook progressieve tegenstanders van discriminatie gebruiken de misdaadstatistieken om te voorkomen dat ze er onderdeel van uit gaan maken. Hun kritiek op andermans discriminatie is dan ook op zijn minst hypocriet. Niet dat ze hun hypocrisie willen toegeven, meestal verweert men zich door te stellen dat hun discriminatie terecht is en dus geen discriminatie. Discriminatie wordt gedefinieerd als "onterecht onderscheid maken". Een even vage als bruikbare definitie aangezien de wetgever er alle kanten mee op kan en zo haar eigen positieve discriminatie kan rechtvaardigen en discriminatie van bv winkeliers uit Wapenveld succesvol kan veroordelen.

[b]De oorlog is voorbij, tijd voor het proces. Chirac, Schroder en Putin in de beklaagdenbank in Den Haag[/b]
  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2003 @ 13:32:55 #24
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10708612
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:30 schreef Lucille het volgende:

het gaat er om of de berichtgeving eenzijdig is of niet. discussie.

De berichtgeving is NIET eenzijdig.

De reacties van mensen zijn echter wel voorspelbaar, het zo tegennatuurlijk zijn als mensen niet zouden klagen

pi_10708614
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:28 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ik geloof eerder dat de autochtonen ietsje meer ervaring hebben over *hoe de wet te ontduiken* en dat het grootste gedeelte van de allochtonen zich bezighouden met *kruimel* misdrijven. (waarmee ik dus NIET zeg dat mijn mening is dat drughandeltjes en overvallen geen ernstige misdrijven zijn!!)

Ik zou niet weten hoe een autochtoon meer ervaring kan opdoen over hoe de wet te ontduiken dan een allochtoon. We hebben het hier gewoon over criminaliteit in het algemeen. Of je nu een vuurwerkfabriek in de hens steek, een bekende politicus neerlegt of in drugs handelt of een bank gaat overvallen, daar zijn toch weinig methoden die je kan bestuderen om door de mazen van de wet te kruipen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')