Linkje naar het vorige topic: The Matrix - Theoriën-Topic SPOILERS
Disclaimer uit het vorige topic :
--PAS OP--
LEES ABSOLUUT NIET VERDER ALS JE RELOADED NOG NIET HEB GEZIEN EN/OF JE DE MOGELIJKE JUISTE VOORSPELLINGEN NIET WILT WETEN!
VANAF DIT PUNT DUS GEEN WAARSCHUWINGEN MEER
Geweldig dat een zo'n film zoveel vragen opwerpt .
Ik zal even mijn idee over de film nog een keertje hier neer plempen, ik heb niet voor niets anderhalf uur over zitten nadenken in de trein .
Ik denk dat het ongeveer zo zit:
De wereld van Zion en de Matrix zijn allebei Matrixen, die naast elkaar bestaan. Ze worden allebei geleid door een overkoepelende Matrix, een soort superMatrix.
Wat is het nut van twee Matrixen?
Er wordt getest welke van de twee het geloofwaardigst is voor de mens, omdat hoe geloofwaardiger de Matrix is, hoe meer mensen er in geloven, en hoe minder er ontwaken.
Neo is een mens/programma, wat ontwikkeld is om te testen hoe geloofwaardig beide werelden zijn. Op het einde wordt hem de keuze voorgelegd om eigenlijk te kiezen tussen de twee werelden, of het voortbestaan van de Matrix of het voorbestaan van ZionMatrix. Als hij de ene deur kiest, crasht de Matrix en gaan alle mensen zogenaamd dood, en zal hij in de ZionMatrix verder gaan leven. Als hij de andere deur kiest, blijft de Matrix bestaan, en wordt de ZionMatrix gesloopt.
Volgens mij probeert de architect (de ontwerper van de overkoepelende Matrix, de ZionMatrix, en de "echtewereldMatrix) op deze manier de overkoepelende Matrix te perfectioneren. Als Neo heeft gekozen, wordt de minst efficiente Matrix, die het minst geaccepteerd wordt, herladen, reloaded, met aanpassingen zodat hij realistischer is, en door meer mensen geaccepteerd wordt.
De volgende Neo/The one moet dan weer een keuze maken uit de twee Matrixen. Dit gaat zolang door totdat the One zelfs niet meer doorheeft dat hij in een Matrix leeft, dan is het systeem geperfectioneerd, en zal er nooit meer een mens uit ontwaken.
Het lijkt erop dat alle mensen in ieder geval voor een deel uit programma's bestaan. Neo is een testprogramma, en beter geprogrammeerd. Als Neo in de Matrix gelooft, dan gelooft iedereen erin.
Dit zou in ieder geval ook de telefoonlijnen verklaren, deze dienen dan als connectie tussen de twee Matrixen, wat geloofwaardiger is dan dat het een connectie is tussen de echte wereld en de Matrix.
Ik geloof niet dat de Matrix gelaagd is, maar meer uit parralelle werelden bestaat.
Neo zal waarschijnlijk toch iets anders hebben dan de andere the Ones, waardoor hij uiteindelijk uit de overkoepelende Matrix kan stappen. Misschien door samenwerking met agent Smith? Dat zal waarschijnlijk de enige manier zijn om de vrijheid te bereiken die ze allebei nastreven.
Tenminste, ik verwacht wel een soort "happy end", waarin in iedereen echt bevrijd wordt.
quote:Over dat happy end.. dat lijkt me best moeilijk.. er hangen biljoenen mensen aan the matrix gekoppeld.. als die allemaal ineens los gekoppeld worden en moeten gaan leven op een planeet die puur uit puin bestaat (althans dat proberen ze ons te laten geloven) dan sterven ze natuurlijk ook binnen no-time. Het lijkt me dus best moeilijk worden om hier een degelijk happy end aan te brouwen.
Op maandag 19 mei 2003 15:10 schreef Lexie het volgende:[..]
Neo zal waarschijnlijk toch iets anders hebben dan de andere the Ones, waardoor hij uiteindelijk uit de overkoepelende Matrix kan stappen. Misschien door samenwerking met agent Smith? Dat zal waarschijnlijk de enige manier zijn om de vrijheid te bereiken die ze allebei nastreven.
Tenminste, ik verwacht wel een soort "happy end", waarin in iedereen echt bevrijd wordt.
quote:Ach ze geven zowiezo weinig om die mensen, althans ik heb ze er nog nooit een zien redden in de film.
Op maandag 19 mei 2003 15:31 schreef tec het volgende:[..]
Over dat happy end.. dat lijkt me best moeilijk.. er hangen biljoenen mensen aan the matrix gekoppeld.. als die allemaal ineens los gekoppeld worden en moeten gaan leven op een planeet die puur uit puin bestaat (althans dat proberen ze ons te laten geloven) dan sterven ze natuurlijk ook binnen no-time. Het lijkt me dus best moeilijk worden om hier een degelijk happy end aan te brouwen.
Neo is een soort van virusscanner
Het doel van de viruscanner (Neo) is om fouten in het programma te vinden. Om zoveel mogelijk fouten te vinden moet hij tot het uiterste gaan, wat alleen mogelijk is als hij een goede reden hiervoor heeft: Zion!
Wanneer hij eindelijk tot de core is doorgebroken kan hij bepalen (onbewust) of het systeem goed genoeg is (hij gaat terug the Matrix in, en de matrix is perfect en de mensheid sterft uit) en of niet goed genoeg (het systeem wordt gerebooted en Matrix versie 7 gaat beginnen, en alles start weer opnieuw)
Neo is alleen nog wel een mens, maar er iets met hem gedaan waardoor hij een soort machine geworden is. In de trailer van 3 wordt ook gezegd: He's fighting for US!! (met verbaasde toon)
oftewel hij moet dus een kant kiezen, zoals het orakel voorspeld heeft
quote:Das weer wel waar
Op maandag 19 mei 2003 15:34 schreef Tweek het volgende:[..]
Ach ze geven zowiezo weinig om die mensen, althans ik heb ze er nog nooit een zien redden in de film.
quote:Je kunt je afvragen of die mensen eigenlijk wel gered willen worden.
Ach ze geven zowiezo weinig om die mensen, althans ik heb ze er nog nooit een zien redden in de film.
quote:Nee hoor, in de film word gezegd dat ze in de afgelopen 6 maanden meer mensen hebben gered, dan in de afgelopen 6 jaar.
quote:dat is toch ook gebeurd met Neo (en heleboel andere mensen, er vanuit gaande dat Zion wel echt is)
Over dat happy end.. dat lijkt me best moeilijk.. er hangen biljoenen mensen aan the matrix gekoppeld.. als die allemaal ineens los gekoppeld worden en moeten gaan leven op een planeet die puur uit puin bestaat (althans dat proberen ze ons te laten geloven) dan sterven ze natuurlijk ook binnen no-time. Het lijkt me dus best moeilijk worden om hier een degelijk happy end aan te brouwen.
quote:Denk je dat er voor een biljoen mensen plaats is in Zion (oops), en zoals ook al gezegd is, zijn deze mensen er klaar voor om zomaar abrupt uit the matrix getrokken te worden..
Op maandag 19 mei 2003 15:41 schreef kepler het volgende:[..]
dat is toch ook gebeurd met Neo (en heleboel andere mensen, er vanuit gaande dat Zion wel echt is)
[Dit bericht is gewijzigd door tec op 19-05-2003 15:53]
de makers hebben erg hun best gedaan om ons bezig te houden met theorien. Persoonlijk denk ik dat die architect gewoon een leugenaar is. Een wanhoops daad om Neo te misleiden etc.. persoonlijk denk ik dat Neo gewoon een mens is. Die geen electro pulsen kan uitsturen. Dus een laag om de matrix.. waarin hij in deel 3 zich realiseerd dat ie nogsteeds niet uit de matrix is (dit idee wordt voor mij ook gesupport omdat de 3 schepen die op het laatst de matrix in gingen voor die aanval sommige vernietigd werden..) .. als ie dat weet vecht ie weer en verslaat ie alles..
En zion is niet vernietigd..
quote:Of Neo en zijn kornuiten slagen erin om de Matrix te overheersen. Mensen die aangesloten zijn blijven aangesloten, maar mensen die geboren worden leven in de echte wereld.
Ze zijn inderdaad niet echt voorzichtig met de mensen die in de Matrix leven, bewakers worden zomaar neergeschoten, terwijl er misschien ook andere oplossingen zouden zijn.
De instabiliteit zal uit Neo gefilterd moeten worden om functionaliteit van de Matrix veilig te stellen en Zion te rebooten, waarna het hele grapje van voor af aan begint natuurlijk, maar goed.
Neo weigert echter te doen wat de Architect vraagt en hij besluit Trinity te redden. Dit zou dus volgens de architect leiden tot de vernietiging van zowel de 1e als de 2e matrix en dus de vernietiging van het menselijke ras.
Aangezien Neo nu op de hoogte is van het feit dat Zion ook in een matrix zit, is hij tennminste gedeeltelijk in staat om zijn krachten in de 2e matrix ook te gebruiken. Dit doet hij als hij de sentinels tegen houdt.
Dit kan hij waarschijnlijk ook, omdat de anomaly in hem steeds groter wordt.
Dit was mijn theorie en ik zie 'm in ieder geval gedeeltelijk onderbouwt door wat de architect gezegd heeft.
Vraagjes om over na te denken: Hoe lang bestaat de matrix al?
Ik denk 600 jaar.
Was die oude man van de raad van Zion misschien een vroegere "One"?
quote:maar worden ze dan 2 keer verraden??? In deel 1 door die ene gast die Dozer doodschiet
Op maandag 19 mei 2003 15:49 schreef jaccoh het volgende:
ff wat kwijt hoor:de makers hebben erg hun best gedaan om ons bezig te houden met theorien. Persoonlijk denk ik dat die architect gewoon een leugenaar is. Een wanhoops daad om Neo te misleiden etc.. persoonlijk denk ik dat Neo gewoon een mens is. Die geen electro pulsen kan uitsturen. Dus een laag om de matrix.. waarin hij in deel 3 zich realiseerd dat ie nogsteeds niet uit de matrix is (dit idee wordt voor mij ook gesupport omdat de 3 schepen die op het laatst de matrix in gingen voor die aanval sommige vernietigd werden..) .. als ie dat weet vecht ie weer en verslaat ie alles..
En zion is niet vernietigd..
dat kan ik niet helemaal plaatsen.
quote:De eerste verrader wil gewoon terug in de Matrix, dit mag hij alleen als hij de Morpheus erin luist.
Op maandag 19 mei 2003 15:52 schreef kepler het volgende:[..]
maar worden ze dan 2 keer verraden??? In deel 1 door die ene gast die Dozer doodschiet
En de 2e keer die andere, die Neo wou doodstekendat kan ik niet helemaal plaatsen.
quote:de 1e begrijp ik opzich wel
Op maandag 19 mei 2003 15:56 schreef Lexie het volgende:[..]
De eerste verrader wil gewoon terug in de Matrix, dit mag hij alleen als hij de Morpheus erin luist.
De tweede verrader is gewoon een man die is overgenomen door agent Smith.
maar die 2e, waar laten ze zien dat het agent smith is?
quote:Er van uitgaande dat de architect de waarheid spreekt (over de 6 the one's die hem voorgegaan zijn, wat weer bevestigd wordt door morpheus die zegt dat de vorige the one de eerste mensen uit de matrix getrokken heeft) zou je er idd vanuit kunnen gaan dat the matrix al een jaar of 600 bestaat. Misschien zelfs meer.. het is dus niet zoals morpheus denkt 2199 maar eerder 3199. Een stad als Zion bouw je immers niet in 35 jaar maar daar doe je eerder een jaar of 100 a 200 over (en dan vind ik het nog snel).
Ik denk 600 jaar.
quote:Op het moment dat ie geduplicate wordt door smith en de telefoon af pakt.
Op maandag 19 mei 2003 15:57 schreef kepler het volgende:[..]
de 1e begrijp ik opzich wel
maar die 2e, waar laten ze zien dat het agent smith is?
Kortom die bal van een architect liegt en heeft een schil om de matrix gemaakt.. hij doet goed:
Hij ontkracht de oracle.. en the one.. tenminste: zolang ze hem geloven.
Want uh .. die scene waarin 1 of 2 (heb et niet kunnen tellen) van die schepen die als laatste the matrix in gingen, dat is een vette hint. Dat geheel klopt ook nog niet namelijk. En het feit dat Neo in eens rare dingen in de echte wereld kan..
quote:Nee geen andere oplossingen, want in de matrix is iedereen een potentieel Agent. Het is voor hun dus kiezen of delen.
Op maandag 19 mei 2003 15:50 schreef Lexie het volgende:
Ze zijn inderdaad niet echt voorzichtig met de mensen die in de Matrix leven, bewakers worden zomaar neergeschoten, terwijl er misschien ook andere oplossingen zouden zijn.
quote:viel dat niet onder de droom van Neo, net als dat Trinity wordt doodgeschoten (hij wordt wakker wanneer die Agent Smith de telefoon opneemt)? Die droom komt uiteindelijk wel uit, maar niet totaan die Agent Smith. Dat gebeurd volgens mij in Deel 3
Op maandag 19 mei 2003 15:59 schreef tec het volgende:[..]
Op het moment dat ie geduplicate wordt door smith en de telefoon af pakt.
quote:Zelf denk ik dat dit het dichts in de buurt komt. Zion moet wel een deel uitmaken van de Matrix omdat het anders niet in de Cycle past. Pffffff wat een diepgang zeg die film
Op maandag 19 mei 2003 15:52 schreef DustPuppy het volgende:
De Architect geeft zelf al aan dat de Matrix inherent instabiel is waardoor 0.1 % van de bewoners de programmatuur niet accepteert en wat tenslotte leidt tot een anomaly: "The One". Dit op zijn beurt leidt uiteindelijk tot een volledige system crash van de matrix. Althans, dat is wat de architect beweert en kan dus een ook dreigmiddel zijn om Neo de 'juiste' keus te laten maken.
Aan deze anomalien kon de architect niets doen, maar hij kon ze wel afvangen.
Net zoals als je fouten afvangt in een programma. Deze 'fouten' worden afgevloeid naar een 2de matrix (overkoepelend of paralel, dat is niet helemaal duidelijk). Alhoewel embedded waarschijnlijk makkelijker isDe instabiliteit zal uit Neo gefilterd moeten worden om functionaliteit van de Matrix veilig te stellen en Zion te rebooten, waarna het hele grapje van voor af aan begint natuurlijk, maar goed.
Neo weigert echter te doen wat de Architect vraagt en hij besluit Trinity te redden. Dit zou dus volgens de architect leiden tot de vernietiging van zowel de 1e als de 2e matrix en dus de vernietiging van het menselijke ras.
Aangezien Neo nu op de hoogte is van het feit dat Zion ook in een matrix zit, is hij tennminste gedeeltelijk in staat om zijn krachten in de 2e matrix ook te gebruiken. Dit doet hij als hij de sentinels tegen houdt.
Dit kan hij waarschijnlijk ook, omdat de anomaly in hem steeds groter wordt.Dit was mijn theorie en ik zie 'm in ieder geval gedeeltelijk onderbouwt door wat de architect gezegd heeft.
Ik denk 600 jaar.
Was die oude man van de raad van Zion misschien een vroegere "One"?
quote:ik denk dat zion wel echt bestaat, en dat Neo gewoon een soort terminator is. Dat is machine-gedachtegang
Op maandag 19 mei 2003 16:07 schreef Ironic82 het volgende:[..]
Zelf denk ik dat dit het dichts in de buurt komt. Zion moet wel een deel uitmaken van de Matrix omdat het anders niet in de Cycle past. Pffffff wat een diepgang zeg die film
. Vind het echt een
Topic !!!!
quote:Wie zegt dat er een cycle is? Precies: de vijand.. duh. Dus geen diepgang maar misleiding. NEO heeft geen doel/bestemming.. hij heeft de KEUZE.
Op maandag 19 mei 2003 16:07 schreef Ironic82 het volgende:[..]
Zelf denk ik dat dit het dichts in de buurt komt. Zion moet wel een deel uitmaken van de Matrix omdat het anders niet in de Cycle past. Pffffff wat een diepgang zeg die film
. Vind het echt een
Topic !!!!
quote:de keuze heeft hij al gemaakt, hij moet het alleen nog begrijpen
Op maandag 19 mei 2003 16:11 schreef jaccoh het volgende:[..]
Wie zegt dat er een cycle is? Precies: de vijand.. duh. Dus geen diepgang maar misleiding. NEO heeft geen doel/bestemming.. hij heeft de KEUZE.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |