quote:Een boete krijgen voor de apparatuur die de meetapparatuur verstoorde oké maar dat 2e feit? (en het "telbewijs"??)
LEEUWARDEN - Politieagenten hebben geen flitspalen, radarapparatuur of laserpistolen nodig om snelheidsovertreders te betrappen. Tellen en de afgelegde afstand meten is genoeg, zo bleek gistermiddag in de Leeuwarder rechtbank. Politierechter Geert Bracht veroordeelde een 34-jarige automobilist uit Damwoude.
De man reed op 18 oktober 2001 op de snelweg A31 bij Dronrijp toen twee politieagenten aan het controleren waren met een lasergun. Die lukte niet bij de auto van de Damwoudster omdat hij apparatuur in zijn wagen had die de meting verstoorde.Toch moest de man zich gisteren voor de rechter verantwoorden omdat hij ongeveer 180 kilometer per uur zou hebben gereden. Een van de agenten had namelijk geteld dat de man de afstand tussen drie hectometer paaltjes aflegde in zo'n 6 seconden.
,,Dat is een spelletje. Ik doe dat altijd om te checken of ik hetzelfde bereken als het apparaat. Dat scheelt misschien een paar kilometer per uur, maar meer niet '', verklaarde de verbalisant. ,,Een middeleeuwse methode. Dit is bijzonder onnauwkeurig en bovendien volstrekt oncontroleerbaar'', aldus advocaat Tjalling van der Goot.
Rechter Bracht twijfelde echter niet aan de ,,stopwatch in het hoofd van de agent'' en veroordeelde man tot een boete van ¤250. Ook moet de Damwoudster ¤200 betalen omdat hij volgens de rechter willens en wetens de lasercontrole heeft verstoord. De straf was conform de eis van officier van justitie Gerard Veenstra.
( Hoe verstiir je trouwens de werking van zo'n hier gebruikte lasergun??)
Dat die gast 180 rijd is natuurlijk ook niet helemaal jofel
quote:*misschien* is geen bewijs...
Op zaterdag 17 mei 2003 09:33 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Nja misschien klopt t wel die meting van die agent maar ik vind niet dat er op dat soort tellingen boetes mogen staan..
quote:Verhuis naar de VS... hier is er altijd wel wat om je op te pakken.
Op zaterdag 17 mei 2003 09:25 schreef George_Bush het volgende:
Leugen + Ambtseed = feit. Wat leven we toch in een leuk land. (NOT!)
van een lasergun moet je een ijk-rapport op kunnen vragen, maar een ambtenaar mag wel uit het hoofd snelheid schatten
weer zo'n eentje die niets beters te doen heeft, zoals boeven vangen
quote:Lasershield
Op zaterdag 17 mei 2003 09:22 schreef Loedertje het volgende:[..]
( Hoe verstiir je trouwens de werking van zo'n hier gebruikte lasergun??)
180 rijden waar 120 mag is toch werkelijk van de ratten besnuffeld, al zou het 160 zijn - meteen voor een half jaar rijbewijs afpakken en bij herhaling voorgoed
quote:Je weet dus helemaal niet hoe *snel* die Frieze agent telde...dus weet je ook niet of die man daadwerkelijk 180 reed...
Op zaterdag 17 mei 2003 11:00 schreef SCH het volgende:
Nu heeft de agent het weer gedaan180 rijden waar 120 mag is toch werkelijk van de ratten besnuffeld, al zou het 160 zijn - meteen voor een half jaar rijbewijs afpakken en bij herhaling voorgoed
quote:HET IS NIEUWS...
Op zaterdag 17 mei 2003 11:05 schreef robh het volgende:
OOG >> PTA
als een agent iets zegt terwijl je normaliter apparatuur nodig hebt om te bewijzen dat iemand een overtreding heeft begaan..
en dat de rechtbank dat tellende agentje als bewijsmateriaal aannemelijk acht om een uitspraak te doen ten nadele van een ..
Laamaar eigenlijk...
Zal voortaan elk nieuwsbericht wel screenen...en in andere forumpjes plaatsen...
dom beleid btw..
Ook de bakker,slager en tankstations kunnen heel goed zonder meet en weegmiddelen bepalen hoeveel een liter en een kilo is die lui hebben toch zoveel ervaring.
quote:Het is een trend. Mijn energiebedrijf was ook al begonnen om mijn verbruik te "schatten" omdat ze de resultaten van de meter niet geloofde
Op zaterdag 17 mei 2003 11:48 schreef George_Bush het volgende:
Dan kunnen ze wel alle snelheidsmeetmiddelen weg gooien, dan zijn ze ook van dat gezeik af over die ijkraporten, foto's etc. Gewoon een mannetje in een stoeltje in de berm die wel even met het blote oog zal bepalen hoe hard iemand rijd. Vervolgens kan het blaaspijpje om te controleren of iemand gedronken heeft ook weg want zo'n politie ubermensch kan toch zeker wel ruiken hoeveel promille iemand in zijn bloed heeft.Ook de bakker,slager en tankstations kunnen heel goed zonder meet en weegmiddelen bepalen hoeveel een liter en een kilo is die lui hebben toch zoveel ervaring.
quote:Volgens die agent dus wel, want hij zat altijd maar een paar kilometer naast de snelheid volgens het apparaat.
Op zaterdag 17 mei 2003 11:05 schreef Loedertje het volgende:[..]
Je weet dus helemaal niet hoe *snel* die Frieze agent telde...dus weet je ook niet of die man daadwerkelijk 180 reed...
quote:Bewijs daarvoor heeft de rechter niet..
Op zaterdag 17 mei 2003 12:04 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Volgens die agent dus wel, want hij zat altijd maar een paar kilometer naast de snelheid volgens het apparaat.
Een telseconde is voor mij absoluut geen geijkte tijdseenheid, prober voor je zelf maar eens tot 10 te tellen als je er een stopwatch naast houd die je niet ziet.
Als je daarbij meerekent dat een agent niet meerijdt in de auto van de verdachte, kan hij ook niet eens precies zien wanneer een hectometerpaaltje gepasseerd is.
Een lasergun storen mag bij wet niet, daarvoor een boete okay, maar dan vind ik dat je die man niet kunt pakken met een "tel overtreding"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |