DEN HAAG Het kabinet heeft ingestemd met het voorstel van minister Donner om harder op te treden tegen veelplegers, en extra plaatsen voor die groep te creëren in de gevangenissen.
Veelplegers zijn zo'n 18.500 mensen die elk 10 of meer delicten hebben begaan. Donner wil de harde kern (4000 à 5000 man) langer "uit de roulatie nemen" dan nu is toegestaan. In Inrichtingen voor Stelselmatige Daders (ISD) zouden ze maximaal twee jaar onder streng regime moeten vastzitten.
De aanpak is vooral gericht op jeugdige veelplegers. Bij hen wordt de kans op gedragsverandering het grootst geacht.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:19 schreef Fullbrain het volgende:
[verhaal]
Nu zal ik wel weer racist genoemd worden, maarja zo is het nu eenmaal.
quote:Racist! Normen en Waarden! Dat zal je leren! Maar dan idd wel in je eigen land!
Op vrijdag 16 mei 2003 15:23 schreef Quintony het volgende:[..]
Kunnen we ze niet gewoon terugsturen naar hun eigen land? Dat lost, vooral bij jeugdige veelplegers, het probleem al voor de helft op.
Ik denk inderdaad dat het goed is als we de lui die hier alleen maar komen om te kutten gewoon wegsturen. Even duidelijk een statement maken...
quote:Welk land is hun eigen land dan? Niet het land waar ze geboren zijn volgens jou?
Kunnen we ze niet gewoon terugsturen naar hun eigen land? Dat lost, vooral bij jeugdige veelplegers, het probleem al voor de helft op.
quote:[links-modus](oe, dat wordt moeilijk voor mij!)
Vooraleerst die mogelijkheid voor het hebben van een dubbele nationaliteit afschaffen. Kun je geen Nederlander worden jochie? Pech, dan blijf je maar Marokkaan!
En inderdaad, als ze zich dan niet kunnen gedragen in een ander land, gewoon naar hun eigen land terugsturen!!
quote:Grappig vind ik dat altijd. Die schreeuwerds om repressie hebben vaak de grootste bek als ze zelf een parkeerbon krijgen of een boete omdat ze vuil op straat gooien of ander asociaal gedrag. Dat valt niet onder die dingen.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:19 schreef Fullbrain het volgende:
Heel goed, voor een paar jaar lang op 'Water en Brood' zetten die ettertjes. We rammen d'er gewoon in dat ze brave burgers worden.Een nieuw kabinet, er waait weer een frisse wind door Nederland.
Mensen die willen dat andere mensen brave burgers worden, vertrouw ik op de een of andere manier niet zo
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 15:29 schreef SCH het volgende:[..]
Welk land is hun eigen land dan? Niet het land waar ze geboren zijn volgens jou?
Laat ik proberen om ontopic te blijven:
Het is een goed plan. Alleen wil Donner ook een wet die ervoor gaat zorgen dat criminelen na de helft van hun straf weer vrijkomen ipv de normale 1/3-regel. Dat is dan weer minder.
quote:Het gaat bijna altijd om mensen met een Nederlandse nationaliteit inderdaad.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:32 schreef Quintony het volgende:[..]
[afbeelding]
Kies maar....
quote:En een ....vulmaarin.... nationaliteit.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:34 schreef SCH het volgende:[..]
Het gaat bijna altijd om mensen met een Nederlandse nationaliteit inderdaad.
Afschaffen die dubbele nationaliteit, zou al heel wat opleveren.
Graag ontopic.
quote:precies, als ze een dubbele nationaliteit hebben pak je ze gewoon hun NL-paspoort af en dan terugsturen naar het land waar ze zo graag burger van willen blijven.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:38 schreef Gia het volgende:[..]
En een ....vulmaarin.... nationaliteit.
Afschaffen die dubbele nationaliteit, zou al heel wat opleveren.
quote:KAP NOU EENS MET JE KOP IN HET ZAND TE STEKEN
Op vrijdag 16 mei 2003 15:40 schreef Sidekick het volgende:
KAP NOU EENS MET HET ALLOCHTONENVRAAGSTUK OVERAL BIJ TE BETREKKEN!!Graag ontopic.
quote:In dat figuurtje zie ik dat meer dan de helftr Nederlands is (en ja daar reken ik antilliaans en surinaams ook onder!). Verder gaat het blijkbaar om jongeren met een dubbele nationaliteit maar die zijn grotendeels in Nederland geboren (vaak hun ouders ook al) en dus ook Nederlanders. Het maakt toch niet uit dat ze ander kleurtje hebben
Op vrijdag 16 mei 2003 15:42 schreef Quintony het volgende:[..]
KAP NOU EENS MET JE KOP IN HET ZAND TE STEKEN
Zie bovenstaand figuurtje, deze twee onderwerpen zijn nou eenmaal nogal met elkaar verbonden. Dat jij dat niet wilt inzien is jouw probleem.
quote:Zie onderstaand figuurtje.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:42 schreef Quintony het volgende:[..]
KAP NOU EENS MET JE KOP IN HET ZAND TE STEKEN
Zie bovenstaand figuurtje, deze twee onderwerpen zijn nou eenmaal nogal met elkaar verbonden. Dat jij dat niet wilt inzien is jouw probleem.
quote:Heb je ook een figuurje wat aangeeft hoeveel van deze recivisten een dubbel paspoort hebben? Je had het over de helft. Dus kom maar op met een bron.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:40 schreef Quintony het volgende:[..]
precies, als ze een dubbele nationaliteit hebben pak je ze gewoon hun NL-paspoort af en dan terugsturen naar het land waar ze zo graag burger van willen blijven.
quote:Waar ze nog nooit geweest zijn, bedoel je. Ik zal jouw paspoort afpakken, kan toch ook niet.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:40 schreef Quintony het volgende:[..]
precies, als ze een dubbele nationaliteit hebben pak je ze gewoon hun NL-paspoort af en dan terugsturen naar het land waar ze zo graag burger van willen blijven.
Is natuurlijk dom gelul om overal die allochtonenproblematiek met regressie te verbinden. Iedere slimbo weet dat het alleen maar erger wordt maar laat het CDA het maar lekker uitzoeken. Vooral niet naar de oorzaken kijken, Cohen is een soft watje en ondertussen wordt de maatschappij nog 5 x zo hard. Gefeliciteerd
Hoe lang moet het duren voordat types als Donner echt iets leren van de realiteit. Dit soort studeerkamer oplossingen zwabberen overal heen.
quote:Daar is al de mogelijheid toe. Een voorwaardelijke straf bovenop een onvoorwaardelijke straf is hetzelfde als jij voorstelt.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:46 schreef D-FENS het volgende:
Laten we eens beginnen die 1/3 strafvermindering bij "goed gedrag" voorwaardelijk toe te kennen. Dus alsnog uitzitten wanneer je binnen bijvoorbeeld 2 jaar weer in de fout gaat. Plus natuurlijk de veroordeling voor je zoveelste fout. Who's with me?
Ik wil liever dat die 1/3 strafvermindering niet meer wordt toegepast. En zeker niet het nieuwe plan dat er een 1/2-strafvermindering komt.
quote:Die strafvermindering is er om goed gedrag te stimuleren. Het stimuleert delinquenten om aan hun toekomst te denken. Dat laat je dan vallen en dat is wel weer jammer volgens mij. Het is absoluut geen standaard strafvermindering, zeker niet bij veelplegers.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:48 schreef Sidekick het volgende:
Ik wil liever dat die 1/3 strafvermindering niet meer wordt toegepast. En zeker niet het nieuwe plan dat er een 1/2-strafvermindering komt.
quote:Volgens mij wel, maar ik heb hier geen cijfers van.
Op vrijdag 16 mei 2003 15:52 schreef SCH het volgende:[..]
Die strafvermindering is er om goed gedrag te stimuleren. Het stimuleert delinquenten om aan hun toekomst te denken. Dat laat je dan vallen en dat is wel weer jammer volgens mij. Het is absoluut geen standaard strafvermindering, zeker niet bij veelplegers.
Veelplegers zijn verantwoordelijk voor zo'n 20% van de misdrijven in Nederland. Erg veel dus. Als je die voor een langere tijd opsluit kan het misdaadcijfer behoorlijk afnemen. Er is dan immers ook meer capaciteit om de overige misdrijven op te lossen of tegen te gaan.
Ongeveer 40% van de veroordeelden hebben nog geen strafblad. Er zijn dus vrij veel nieuwkomers. Het betekend echter ook dat veel criminelen in herhaling vervallen.
Overigens is het maar de vraag hoeveel van de misdrijven verkeersmisdrijven zijn. Meer dan 30 km te hard is namelijk ook een misdrijf en kan zelfs tot een strafblad leiden.
quote:Hoezo zelfs? Is toch logisch dat het tot een strafblad leidt.
Op vrijdag 16 mei 2003 16:01 schreef budha het volgende:
Overigens is het maar de vraag hoeveel van de misdrijven verkeersmisdrijven zijn. Meer dan 30 km te hard is namelijk ook een misdrijf en kan zelfs tot een strafblad leiden.
quote:Niet helemaal. Bij de eerste overtreding wordt er normaal gesproken eerst geschikt. Je betaald dan een heftige boete, maar je wordt niet veroordeeld.
Op vrijdag 16 mei 2003 16:06 schreef SCH het volgende:[..]
Hoezo zelfs? Is toch logisch dat het tot een strafblad leidt.
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 16:22 schreef MokroKees het volgende:
als die donner nou eens begint met die remkes op te sluiten in een inrichting voor stelselmatig niet zijn tanden poeten.
Zalm voor stelselmatig oplichten en poten uitdraaien
de hoop scheffer voor stelselmatig kwijlen over de schoenen van Powell
Balkenende voor het obsessief stelselmatig gebruik van de woorden "als het gaat om"
dan kan hij daarna zelf naar een inrichting voor stelselmatig pogen een politiestaat op te richten..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |