abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10465582
quote:
Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 15 MEI. De Fransen zijn het slachtoffer van een ,,georganiseerde campagne van desinformatie'' door de regering-Bush. Volgens The Washington Post is dat de strekking van een brief die de Franse ambassadeur in de Verenigde Staten, Jean-David Levitte, vandaag zou overhandigen aan leden van de Amerikaanse regering en het Congres.

VSVolgens de krant, die zich baseert op anonieme Franse functionarissen, is de regering in Parijs verontwaardigd over artikelen die de afgelopen maanden zijn verschenen in verschillende Amerikaanse kranten, waarin Frankrijk wordt beschuldigd van samenwerking met het regime van Saddam Hussein.

Bij de brief zou een lange lijst zijn gevoegd met voorbeelden van volgens de Fransen onware artikelen, die deel uitmaken van een ,,vuile campagne om de reputatie van Frankrijk te vernietigen''. In de ogen van de Fransen zou het Pentagon, het Amerikaanse ministerie van Defensie, de grote boosdoener zijn. Een hoge Amerikaanse functionaris noemt de beschuldiging ,,totale onzin''. ( )

De Frans-Amerikaanse betrekkingen zijn op een dieptepunt sinds de oorlog in Irak. Verschillende Amerikaanse politici willen Frankrijk straffen voor zijn weigering de oorlog te steunen. Zij pleiten openlijk voor een boycot van Franse producten. Voorzichtige toenaderingspogingen zijn de afgelopen weken op niets uitgelopen. In de Franse krant Le Monde pleiten vooraanstaande Amerikaanse oud-politici van beide partijen, onder wie oud-ministers Madeleine Albright en Paul O'Neill, vandaag voor herstel van de transatlantische relatie.

Tot de voorbeelden in de Franse lijst behoren artikelen in onder meer The New York Times (over levering van onderdelen voor nucleaire wapens) en The Washington Post. De Franse woede werd vooral gewekt door een artikel vorige week in The Washington Times, net als de meeste andere gebaseerd op ,,een anonieme bron binnen de veiligheidsdienst''. Daarin werd gesteld dat Frankrijk hoge Iraakse functionarissen paspoorten had verstrekt om te ontsnappen.

Na aanvankelijk vage ontkenningen liet het State Department weten ,,geen aanwijzingen'' te hebben voor de beschuldigingen. Maar een dag later zei minister van Defensie Donald Rumsfeld: ,,Frankrijk heeft historisch nauwe banden met Irak. Bij mijn weten hadden ze die tot het begin van de oorlog. Wat er daarna is gebeurd, daar komen we nog wel achter.''

bron: NRC

De VS laat ook Duitsland niet ongemoeid:

quote:
Pentagon: geen Duitse verf

WASHINGTON - Het Pentagon in Washington zet een streep door een grote opknapbeurt waarbij verf uit Duitsland zou worden gebruikt.
Het Amerikaanse ministerie van defensie besloot het contract te ontbinden door de houding van Duitsland inzake de oorlog in Irak, zo maakte het departement woensdag bekend.

Het Pentagon had een contract afgesloten voor het schilderen van de buitenmuren van het zestig jaar oude complex, qua oppervlakte het grootste kantoorgebouw ter wereld. Daarbij zou een anti-corrosiemiddel en een vulmiddel van het Duitse bedrijf Keimfarben worden gebruikt.

Dit leidde tot een protest van de Republikein LaTourette uit Ohio. Hij kon er niet mee leven dat een Duits bedrijf betrokken is bij een schilderbeurt van het ministerie van Defensie, terwijl Duitsland zich niet volledig achter de Amerikanen schaarde tijdens de oorlog in Irak. Hij suggeerde dat het Pentagon de producten van een bedrijf uit Ohio gebruikt.

Het ministerie heeft nu opnieuw bedrijven uitgenodigd te bieden op het contract ter waarde van 1,1 miljoen dollar.

Kinderachtig gedoe, maar de gevolgen zijn toch op z'n minst vervelend, als het zo doorgaat.

Het kan toch niet zo zijn dat voormalig bondgenoten zich nu zo ongeveer mogen verheugen met een 'as van het kwaad' stempel.

Wat vindt men hier?

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_10465608
Mooi dat zal Duitsland leren om die verf fabriekant aan te pakken. Zie ze eens bibberen onder de machtige imperialistische druk.

En Frankrijk had bij mij al geen al te hoge pet meer op.

Free people own guns! Slaves do not!
  † In Memoriam † vrijdag 16 mei 2003 @ 03:59:03 #3
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_10465642
"Let them hate us, as long as they fear us" is de nieuwe policy daar geloof ik.

Alleen is het met niemand met die lijfspreuk goed afgelopen, inclusief keizer Caligula van wie het motto komt.

pi_10465870
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 03:43 schreef Vampier het volgende:
Mooi dat zal Duitsland leren om die verf fabriekant aan te pakken. Zie ze eens bibberen onder de machtige imperialistische druk.

Vind je het soms geil om je voormalige bondgenoten te zien bibberen nu je je aangesloten hebt bij de VS?
pi_10465872
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 03:43 schreef Vampier het volgende:

Tsk, Duitsland maakt nog altijd gehakt van de Amerikaanse economie. Ook al is het in een recessie.

Verder doen die yanks maar, andersom gaat het namelijk net zo hard. Amerikaanse producten worden geboycot in Duitsland en Frankrijk als antwoord. En laat Amerika het toch al zo zwaar hebben met hun dalende dollar en steeds meer landen die (oa olie) in Euros ipv dollars betalen .

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  vrijdag 16 mei 2003 @ 07:20:51 #6
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_10465903

Ok, frankrijk had inderdaad een wat dubieuze rol. Chirac heeft destijds bijvoorbeeld een kerncentrale verkocht aan Irak, dus die heeft wel wat boter op z'n hoofd.
Maar ik denk dat dit iets te ver gaat...

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  vrijdag 16 mei 2003 @ 07:49:14 #7
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10465986
Titel verbeterd...

En we weten onderdehand allemaal wel, dat mensen die het hardst anderen beschuldigen, zelf de meeste boter op hun hoofd hebben. En in het geval van Amerika gaat dat wel driedubbel op..

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  vrijdag 16 mei 2003 @ 08:50:23 #8
53211 Umm-Qasr
Fatality!!!
pi_10466345
Ik weet niet waarom iedereen er zo'n ophef over maakt dat de V.S. geen goeie vriendjes is met Frankrijk en Duitsland. Als iemand ten koste van alles al je plannetjes wilt dwarsbomen ( of de inhoud rechtvaardig is, is een andere kwestie) lijkt het me logisch dat je geen goeie vriendjes met die mensen wil zijn.

Zowel de V.S. als vele EU-landen hebben bloed aan hun handen en hebben velen miljarden euro's verdiend aan dictaturen en oorlogen. De V.S. heeft in ieder geval nu gekozen om van de gruwelijke saddam af te komen en ben daar persoonlijk heel blij om

Dit in tegenstelling tot Frankrijk die best Saddam daar wilde laten zitten en z'n eigen volk kon blijven uitmoorden. La France est ...

Before all else, be armed.
  vrijdag 16 mei 2003 @ 08:56:10 #9
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_10466396
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 08:50 schreef Umm-Qasr het volgende:
Ik weet niet waarom iedereen er zo'n ophef over maakt dat de V.S. geen goeie vriendjes is met Frankrijk en Duitsland. Als iemand ten koste van alles al je plannetjes wilt dwarsbomen ( of de inhoud rechtvaardig is, is een andere kwestie) lijkt het me logisch dat je geen goeie vriendjes met die mensen wil zijn.

Zowel de V.S. als vele EU-landen hebben bloed aan hun handen en hebben velen miljarden euro's verdiend aan dictaturen en oorlogen. De V.S. heeft in ieder geval nu gekozen om van de gruwelijke saddam af te komen en ben daar persoonlijk heel blij om

Dit in tegenstelling tot Frankrijk die best Saddam daar wilde laten zitten en z'n eigen volk kon blijven uitmoorden. La France est ...

Dit vind ik onzin, Amerika wilde ingrijen in Irak. Het enige wat Frankrijk en Duitsland gedaan hebben is heel sterk laten merken dat ze het niet met het ingrijpen eens waren. Het moet toch niet zo zijn dat het standpunt van Amerika meteen ook het standpunt van de wereld is. Ik vind dit kinderachtig van Amerika. "jij deed niet lief vorige week, dus nu mag jij niet op mn feestje komen"
pi_10466789
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 03:35 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

bron: NRC

De VS laat ook Duitsland niet ongemoeid:
[..]

Kinderachtig gedoe, maar de gevolgen zijn toch op z'n minst vervelend, als het zo doorgaat.

Het kan toch niet zo zijn dat voormalig bondgenoten zich nu zo ongeveer mogen verheugen met een 'as van het kwaad' stempel.

Wat vindt men hier?

Goed gedaan van de Amerikanen. Dat zal ze leren die corrupte Girac en hypocriete Schröder.

Het tandengeklapper van die twee is oorverdovend. Ik hoop dat ze hun broek volsch.... van angst.

vrijdag 16 mei 2003 @ 09:43:34 #11
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_10467054
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 07:49 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Titel verbeterd...

En we weten onderdehand allemaal wel, dat mensen die het hardst anderen beschuldigen, zelf de meeste boter op hun hoofd hebben. En in het geval van Amerika gaat dat wel driedubbel op..

bron?
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
  vrijdag 16 mei 2003 @ 09:48:49 #12
14513 SilverMane
pi_10467125
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 08:56 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Dit vind ik onzin, Amerika wilde ingrijen in Irak. Het enige wat Frankrijk en Duitsland gedaan hebben is heel sterk laten merken dat ze het niet met het ingrijpen eens waren. Het moet toch niet zo zijn dat het standpunt van Amerika meteen ook het standpunt van de wereld is. Ik vind dit kinderachtig van Amerika. "jij deed niet lief vorige week, dus nu mag jij niet op mn feestje komen"

Maar de fransen stuurde allerminst op een akkoord af. Ze hadden de laatste resolutie al bij voorhand geweigerd. Ja dan zet ik ook mijn vraagtekens of Frankrijk wel zo clean was. En dat is Amerika vast ook niet geweest maar dat betekend nog niet dat je de boel moet gaan forceren. Want wie nu nog gaat verkondigen dat frankrijk redelijk is geweest slaat gewoon onzin uit.

PS: daarnaast was het langer laten zitten van Saddam eigenlijk al een gruwel.

[Dit bericht is gewijzigd door SilverMane op 16-05-2003 09:50]

Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
  vrijdag 16 mei 2003 @ 09:50:36 #13
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_10467160
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 09:48 schreef SilverMane het volgende:

[..]

Maar de fransen stuurde allerminst op een akkoord af. Ze hadden de laatste resolutie al bij voorhand geweigerd. Ja dan zet ik ook mijn vraagtekens of Frankrijk wel zo clean was. En dat is Amerika vast ook niet geweest maar dat betekend nog niet dat je de boel moet gaan forceren. Want wie nu nog gaat verkondigen dat frankrijk redelijk is geweest slaat gewoon onzin.

Zeker niet onredelijker dan Amerika, en om nou met zulke maatregelen te gaan komen doet vooral nu niemand goed. Gewoon kinderachtig van Amerika dus.
  vrijdag 16 mei 2003 @ 09:52:43 #14
14513 SilverMane
pi_10467207
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 09:50 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Zeker niet onredelijker dan Amerika, en om nou met zulke maatregelen te gaan komen doet vooral nu niemand goed. Gewoon kinderachtig van Amerika dus.

Amerika was de gene die de boel nog met een akkoord wou bereiken. Maar Frankrijk had gewoon fout gegokt. Je moet toch altijd gewoon open staan voor bepaalde dingen. Je kan dingen niet verwerpen zonder in te zien.

PS: Sterker nog ze wouden bij voorbaat al gaan veto`en

vrijdag 16 mei 2003 @ 10:01:01 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10467369
Maar de VS wil iig betere banden met Duitsland:
quote:
Powell wil banden met Duitsland herstellen

BERLIJN - De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell denkt dat samenwerking met Duitsland in de wederopbouw van Irak de moeizame betrekkingen tussen Duitsland en de Verenigde Staten kunnen herstellen.

Powell zei dat voordat hij vrijdag besprekingen voert met de Duitse bondskanselier Gerhard Schröder, minister van Buitenlandse Zaken Joschka Fischer en oppositieleider Angela Merkel van de christendemocratische partij CDU.

In een interview met de Duitse zender ZDF zei Powell te hopen dat de hechte banden die de twee landen in het verleden hadden, kunnen worden hersteld. De ontwerpresolutie de de VS hebben ingediend bij de VN-Veiligheidsraad, biedt volgens hem een mogelijkheid. ,,Het is een resolutie die zegt: 'Laten we samen het Iraakse volk helpen'. Het is geen resolutie over de oorlog of over het verleden.''

http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2032--1365211-1373-496142-,00.html

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_10467428
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 07:49 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Titel verbeterd...

Wat een onzin, de Fransen hebben met hun weerzinwekkend beleid van de afgelopen 20 jaar inzake Irak, bergen vol (smeltende) boter op hun hoofd. Ze verzuipen er in. De Fransen staan bekend om hun pure egoistische machtspolitiek waarbij de belangen voor Frankrijk no. 1 is en Europa kan doodvallen.

De Franse politiek is een dodelijke ziekte die funest is voor de eenwording van Europa. Wat mij betreft wordt dat gezwel chirurgisch uitgesneden en kan de EU eindelijk eens uitgroeien tot een eenheid.

pi_10467585
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:04 schreef Fullbrain het volgende:

De Franse politiek is een dodelijke ziekte die funest is voor de eenwording van Europa. Wat mij betreft wordt dat gezwel chirurgisch uitgesneden en kan de EU eindelijk eens uitgroeien tot een eenheid.

Onder leiding van de VS?
pi_10467661
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 09:48 schreef SilverMane het volgende:
Maar de fransen stuurde allerminst op een akkoord af. Ze hadden de laatste resolutie al bij voorhand geweigerd. Ja dan zet ik ook mijn vraagtekens of Frankrijk wel zo clean was.
Omdat de geopperde VN-resolutie zo goed als een oorlogsverklaring te noemen was misschien?
  vrijdag 16 mei 2003 @ 10:29:41 #19
19242 yavanna
Results may vary.
pi_10467967
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:15 schreef nikk het volgende:

[..]

Omdat de geopperde VN-resolutie zo goed als een oorlogsverklaring te noemen was misschien?

Van wat er zoal gezegd en geschreven is had Frankrijk nu ook niet bepaald schone motieven om op voorhand al nergens in toe te geven.
~Cheer up, the worst is yet to come.~
pi_10468092
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:29 schreef yavanna het volgende:

Van wat er zoal gezegd en geschreven is had Frankrijk nu ook niet bepaald schone motieven om op voorhand al nergens in toe te geven.

Net zoals de VS nu niet bepaald overtuigend uit de hoek kwam of heeft iemand ondertussen al de tonnen aan strijdgassen gevonden die er in Irak zouden zijn?
pi_10468261
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:29 schreef yavanna het volgende:
Helemaal waar. Maar dat doet niets af aan het punt dat een oorlogsverklaring onder de mom van ontwapening verwerpelijk is.
pi_10468264
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Net zoals de VS nu niet bepaald overtuigend uit de hoek kwam of heeft iemand ondertussen al de tonnen aan strijdgassen gevonden die er in Irak zouden zijn?

Zullen ze niet vinden ook... al zouden ze nog in Irak zijn. Tis gewoon een grote zandbak dus vind daar maar is een truck vol met chemicaliën in. Enige nieuws dat ze toen hadden was met dat laboratorium. Maar dat ze chemische wapens konden maken wisten we allang.
Die hele oorlog in Irak was Bush maar om een ding te doen. En dat was olie vergeet dat niet. Dus Amerika is ook niet zo clean als sommige beweren.
pi_10468390
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 09:52 schreef SilverMane het volgende:

[..]

Amerika was de gene die de boel nog met een akkoord wou bereiken. Maar Frankrijk had gewoon fout gegokt. Je moet toch altijd gewoon open staan voor bepaalde dingen. Je kan dingen niet verwerpen zonder in te zien.

PS: Sterker nog ze wouden bij voorbaat al gaan veto`en

Waar baseer je op dat Amerika een akkoord wilde?
Dat wilden ze juist niet, ze hebben alles op alles gezet om te kunnen ingrijpen. Ze wilden niet wachten op de inspecteurs. En uiteindelijk zijn er nog steeds geen massa of chemische wapens gevonden.

Frankrijk, Duitsland en Belgie zijn dus de morele winnaars. Door het zo hard te spelen nu, leiden de VS de aandacht van dat feit af.

pi_10468432
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:42 schreef Slee-3r het volgende:
Zullen ze niet vinden ook... al zouden ze nog in Irak zijn. Tis gewoon een grote zandbak dus vind daar maar is een truck vol met chemicaliën in. Enige nieuws dat ze toen hadden was met dat laboratorium. Maar dat ze chemische wapens konden maken wisten we allang.
Die hele oorlog in Irak was Bush maar om een ding te doen. En dat was olie vergeet dat niet. Dus Amerika is ook niet zo clean als sommige beweren.
Ach, ik heb niet het idee dat het om de olie te doen was. Wel vind ik dat we niet uit het oog moeten verliezen wat de aanleiding was; dat Irak een reeele dreiging voor het Midden Oosten, de VS en de wereldvrede was. Of dat nu zo goed is aangetoond...
pi_10468694
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Onder leiding van de VS?

Nee, de overige EU-leden moeten de Fransozen gewoon uit de EU flikkeren.Zal je zien hoe snel de eenwording van Europa gaaat plaatsvinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')