Ik heb nu 1,5 jaar een hele lieve & leuke vriendin.. waar ik ook erg gek op ben.. ik zelf (19j)woon op kamers, en doe momenteel MBO. Nog een half jaar, en dan ben ik klaar.
Mijn vriendin, 23, heeft een eigen appartement, 200Km van me vandaan, en studeert ook.. HBO, ook het laatste jaar.
Nou lag het in de planning om toch samen te gaan wonen, over bijvoorbeeld een jaar, nadat we naar het buitenland geweest zijn (reizen!).
Maargoed, ik wil nog een HBO studie doen. Maarja, zij gaat werken, na haar HBO.
Maar nu vroeg ik me af, werkt dat!? Ik bedoel, je levens zijn dan zo anders.. en qua geld!? Zijn er mensen die het zo doen? En hoe gaat dat?
have fun
Maarja
Eerst volgend weekend weekendje Antwerpen @ 4 sterren hotel.. dan in Juli 1 maand autovakantie ZuidFrankrijk.. dan, HOPELIJK minimaal een half jaar samen Australie..
quote:Als HBO'er ben je toch student?
Op dinsdag 13 mei 2003 10:39 schreef NWJ het volgende:
Als je mij ff een plezier wilt doen verander je de topic titel naar scholier en werkende
veel plezier als jullie eventueel besluiten het ook echt te gaan doen
quote:Nee, je zit toch op school, dan ben je scholier
Op dinsdag 13 mei 2003 10:40 schreef JoostW het volgende:[..]
Als HBO'er ben je toch student?
Het komt er bij ons meestal op neer dat ik de doordeweekse maaltijden betaal en kook en hij die van het weekend. de duurdere dingen betaald hij meestal, want hij heeft nou eenmaal meer te besteden.
Ik kan toch moeilijk zeggen, die tv mag je niet kopen want ik heb niet de helft van het aankoopbedrag, als hij die tv alleen ook wel kan betalen en we echt wel aan een nieuwe tv toezijn.
Ik betaal ook een klein gedeelte van de huur mee, maar dat is netzoveel als ik ook al betaalde toen ik nog in een studentenhuis woonde. En de rest is voor het vriendje
Meestal maak ik dus gewoon echt alles op wat ik heb aan geld en de rest is voor mijn vriendje. Dat kan ook gewoon niet anders.
soms is dat wel vervelend. Ik kan gewoon niet alles kopen wat ik wil, maar hij heeft wel geld over. Maar ik kan er dan ook niet tegen dat ik minder betaal dan hem. En dat gebeurd wel, dat is voor mij af en toe best wel moeilijk.
Maak gewoon goede afspraken over wie wat betaald en kijk of dat samen genoeg is om een huis/kamer te kunnen huren. En zorg ervoor dat beide kanten tevreden zijn met hun deel. En dan gaat de rest meestal wel vanzelf. Hou trouwens wel rekening met een hele voorraad vaste lasten (gas, water,electra, rioolbelasting, waterzuiveringskosten, afvalverwerkingskosten, internetaansluiting, +eenmalig meubels en apparaten).
quote:flikker toch op man, dat is gewoonweg niet waar, en wat voegt dat toe aan deze discussie..?? Juist! Helemaal niks!
Op dinsdag 13 mei 2003 10:53 schreef Dagootje het volgende:[..]
Nee, je zit toch op school, dan ben je scholier
En on topic.
Natuurlijk kan dat best. Alleen een huis kopen met een inkomen zou ik dan wel even laten. Ik zou eerst maar gaan huren. Dat trekt niet te veel van het inkomen en dan kan je tenminste ook nog leuke dingen blijven doen.
Bovendien jij krijgt straks gewoon stufi neem ik aan? Een uitwonende beurs is zo'n 200 euro, Als je daarbij ook nog eens een beetje gaat werken, dan heb je best een aardig inkomen!
Momenteel heb ik het breed.. door m'n ouders. Maar die zullen wel stoppen met betalen..
We zien het wel.. ze betaald nu ook al meer, dus dat is ze nu wel gewend..
quote:Denk niet zo in hokjes
Op dinsdag 13 mei 2003 12:18 schreef EggsTC het volgende:
19 en een vriendin van 23![]()
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 12:20 schreef Frenkie het volgende:[..]
Denk niet zo in hokjes
quote:HBO en WO zijn allebei vormen van tertiair onderwijs dat gevolgd wordt door.... jawel... studenten!
Op dinsdag 13 mei 2003 10:53 schreef Dagootje het volgende:[..]
Nee, je zit toch op school, dan ben je scholier
ontopic: Ik zie niet zoveel problemen eigenlijk, misschien heb jij iets meer te besteden dan zij omdat je gaat werken maar daar kun je natuurlijk redelijke afspraken over maken, je hoeft niet alles 50/50 te doen. Ik heb ook een vriendin die financieel nog niet zo draagkrachtig is, we wonen niet samen maar als we bijvoorbeeld uitgaan ofzo dan zou het zielig zijn om haar de helft te laten betalen. Een beetje creatief boekhouden en je komt er wel uit.
quote:Ja, als je vader alles betaald
Op dinsdag 13 mei 2003 10:38 schreef Viperdesign het volgende:
Woon ook samen, ik zit op het MBO en zij zit in het examnjaar HAVO.
En we kunnen prima rondkomen in ons flatje
[Dit bericht is gewijzigd door heaven7 op 13-05-2003 14:28]
quote:*meld*
Op dinsdag 13 mei 2003 10:30 schreef JoostW het volgende:
Zijn er mensen die het zo doen? En hoe gaat dat?
Bij ons gaat het zo. Toen ik ging samenwonen met mijn vriend (hij was toen 18 en ik 21) was hij net gestopt met zijn opleiding. Ik was net begonnen met mijn opleiding, maar toch gingen we samenwonen. Vriendje kreeg toen een baan, en is momenteel nog steeds aan het werk.
Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder, en m'n vriend gaat na de zomer weer een studie beginnen. We leven dan van stufi, ouderbijlage en zijn bijbaantje. Over een half jaar krijgen we daar nog eens huursubsidie bij, en nog eens anderhalf jaar later ben ik afgestudeerd en heb ik (als het goed is) een baan.
Het is gewoon een kwestie van goede afspraken maken op financieel gebied, en vooral een beetje "geven en nemen". Bij ons is het nu zo, dat ik stufi krijg en mijn vriend salaris. Dit betekent dat ik geen geld voor mezelf heb, en hij wel. Daarom betaalt hij nu extra dingetjes voor mij, en ook legt hij wat extra huishoudgeld in. Maar als ik straks ben afgestudeerd en werk, dan moeten we met z'n tweeen volledig op mijn salaris leven. Het is een beetje afwisselen wat dat betreft... en als je dat ziet zitten is het gewoon goed te doen.
Succes iig
En voor degenen die vinden dat ik doemdenk: Dit soort irritaties ontstaan gewoon na verloop van tijd. Vooral omdat hier niet sprake is van een korte overbruggingsperiode; de topicstarter moet nog met HBO beginnen dus dit gaat een aantal jaren duren.
Tot slot: bovenstaande scenario's hoeven natuurlijk niet werkelijkheid te worden; belangrijk is dan dat je goede afspraken maakt. Niet alleen over geld maar ook over andere huishoudelijke zaken. Mijn ervaring is dat een student nou eenmaal meer tijd en vrijheid heeft en dan mag je best wat terugdoen voor diegene die werkt en in feite jou (deels) onderhoudt. Als je dat goed bespreekt met elkaar, dan moet het lukken en wens ik jullie veel geluk samen
quote:Kan allemaal inderdaad.
Op dinsdag 13 mei 2003 14:44 schreef Fling het volgende:Dan kun je situaties krijgen als:
*KNIP*
Vrienden van me, ook de een studeert en de ander werkt.
Of een stel, dat allebei werkte en nu gaat de een een Hbo studie doen.
Als de een zuip-avonden thuis gaat houden en de ander moet de volgende ochtend om 06:00 op om te gaan werken, tja...
Ligt er dus net aan hoe bont je het wilt gaan maken en hoeveel rekening je wilt (en kunt!) gaan houden met de ander.
Toen ik ging samenwonen werkte m'n vriend en ik allebei.
Heel onverwachts ben ik door omstandigheden gestopt met m'n opleiding, maar anders was ik ook student geweest en hij werkende, had ons weinig uitgemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |