quote:Mjah, ook zo'n wereldinstituut, het FBI die van: "ach meisje, die leuke arabische jongens die vliegles nemen, daar hoef jij je hoofdje niet over te breken hoor".
Op woensdag 14 mei 2003 09:15 schreef robh het volgende:Het klinkt bijna alsof de recherche een paar vaktermen van de FBI overgenomen heeft, gewoon omdat het wel stoer klinkt.
quote:Het volk moet bang worden gehouden; als ze worden veroordeeld dan verdwijnt de angst, worden ze vrijgesproken dan kun je weer allerlei privacy en grondrechten schenden om de oorlog tegen terrorisme voort te zetten.
Op woensdag 14 mei 2003 09:15 schreef robh het volgende:[..]
Het klinkt bijna alsof de recherche een paar vaktermen van de FBI overgenomen heeft, gewoon omdat het wel stoer klinkt.
quote:Of rijles, duikles, ski les, computerles ........
Op woensdag 14 mei 2003 09:19 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Mjah, ook zo'n wereldinstituut, het FBI die van: "ach meisje, die leuke arabische jongens die vliegles nemen, daar hoef jij je hoofdje niet over te breken hoor".
Ik lees ook zaken zoals 'stigmatisering van de moslimgemeenschap'in sommige posts. Dat vind ik overdreven. Als deze mannen vanuit hun geloofsovertuiging menen mensen te mogen afslachten dan mag dat toch gewoon gezegd worden als motief? Dat ze daarmee hun geloof ten schande maken is dan toch niet onze fout? Als mensen ervoor kiezen om hun geloof in een bepaalde manier te uiten, dan zijn andere partijen toch niet schuldig?
quote:Op dit punt was ik al eerder op ingegaan. Dan maar copy & paste...
Op woensdag 14 mei 2003 09:59 schreef freud het volgende:
Ik lees ook zaken zoals 'stigmatisering van de moslimgemeenschap'in sommige posts. Dat vind ik overdreven. Als deze mannen vanuit hun geloofsovertuiging menen mensen te mogen afslachten dan mag dat toch gewoon gezegd worden als motief? Dat ze daarmee hun geloof ten schande maken is dan toch niet onze fout? Als mensen ervoor kiezen om hun geloof in een bepaalde manier te uiten, dan zijn andere partijen toch niet schuldig?
Omdat men ervan uit gaat dat elke actie van een moslim hij/zij dit doet vanuit zijn religie c.q. levensopvatting. En dat vind ik verkeerd. Een moslim kan uit menselijke wraak of gevoel van onmacht iets doen. En dat is niet per se religie gelateerd. En sommigen misbruiken de Islam als excuus voor het rechtvaardigen van hun daden maar logisch dat de westerse media daar gretig op ingaat. En in dit geval vind ik dat t de schuld van die bewuste 'moslim' is die de sterotype in stand houdt. Domme oen ook
Een van de twaalf vermeende moslimterroristen heeft woensdag voor de rechtbank in Rotterdam verklaard dat hij heeft opgetreden als informant van de AIVD. De 31-jarige verdachte Hassan F. beweerde dit in zijn getuigenverklaring tegen drie van zijn medeverdachten. Dat is gebleken op de derde dag van het proces.
De uit Marokko afkomstige Hassan F. zei dat hij vanaf begin april 2002 tot de aanhouding van de twaalf verdachten op 24 april 2002 regelmatig informatie heeft doorgespeeld over zijn medeverdachten. Deze informatie zou vooral betrekking hebben gehad op verdachte Amar O. Daarnaast zou hij met de AIVD gesproken hebben over 'terrorisme'.
F. bleef in zijn verklaring herhalen dat hij niets inhoudelijks over de gesprekken met de AIVD kwijt wilde, omdat hij 'vreest voor zijn leven'. Na de aanhoudingen zou de AIVD hem het land uit gestuurd hebben. "Ze hebben mij bedreigd met mijn leven als ik zou blijven", aldus F. Hij is naar Marokko gegaan waar hij naar eigen zeggen 'gek' is geworden omdat hij en zijn familie ook daar nog zijn bedreigd, 'onder meer door de AIVD'.
Woensdagochtend werd voor de rechtbank AIVD-chef T. Bot gehoord. Bot gaf tijdens zijn verhoor aan niet op vragen in te gaan die het onderzoek van de AIVD zouden kunnen schaden, of die zijn bronnen en werkwijze van de dienst openbaar kunnen maken. Hij beroept zich hierbij op zijn geheimhoudingsplicht.
Tijdens het verhoor van Bot vroeg een van de verdachten of er 'soms een van ons bij de AIVD zit'. Verdachte Hassan F. verklaarde dat hij contacten heeft bij de veiligheidsdienst. Hij noemde hierbij de naam 'Freek'. Ook beweerde hij nog vijf namen te kunnen noemen van medewerkers van de AIVD.
Advocaat Pestman van verdachte Dadi M. heeft verzocht om K. Aziz achter gesloten deuren te laten horen. Aziz heeft tegenover de AIVD een verklaring afgelegd dat hij in Iran contact met M. zou hebben gehad. Volgens Pestman is Aziz echter door de AIVD gedwongen die verklaring af te leggen.
De officier van justitie, Jo Valente, heeft woensdag aangegeven om bij een aantal verdachten enkele aanklachten te laten vallen. Valente zei dat hij vrijdag bekend zal maken welke aanklachten bij welke verdachten zullen worden ingetrokken. Donderdag gaat het proces verder en worden onder andere de verbalisanten van het KLPD-onderzoek gehoord door de rechtbank. Het proces begint om 9.00 uur.
[Copyright 2003, Novum]
beetje stasi praktijken?
quote:Neuh, vrij normaal in Nederland tegenwoordig of zijn wij de criminele zaken uit het recente verleden al vergeten?
Op donderdag 15 mei 2003 00:09 schreef Nyrem het volgende:beetje stasi praktijken?
Dat de OvJ nu ineens aanklachten laat vallen is een zwaktebod, dat gaat geen indruk op de rechters maken denk ik.
quote:Dat de AIVD mensen met de dood bedreigd? Normaal?
Op donderdag 15 mei 2003 00:12 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Neuh, vrij normaal in Nederland tegenwoordig of zijn wij de criminele zaken uit het recente verleden al vergeten?
Op de vijfde dag van het proces tegen twaalf vermeende moslimterroristen in Rotterdam heeft officier van justitie Jo Valente een aantal aanklachten laten vallen. Zo zal hij in zeven gevallen voor vrijspraak pleiten inzake de aanklacht 'het verlenen van hulp aan de vijand van de Nederlandse staat en/of haar bondgenoten in tijd van een gewapend conflict'. Hij acht het ten laste gelegde onvoldoende bewijsbaar tegen deze zeven verdachten.
Voor de twee andere verdachten blijft de aanklacht wel staan. In de zaak tegen verdachte Dadi M. denkt het OM genoeg bewijs te hebben dat hij naar de Iraanse hoofdstad Teheran is afgereisd om vanuit daar naar Afghanistan te vertrekken. M., die acht feiten ten laste was gelegd, is wel vrijgepleit van onder meer drugshandel, illegaal wapenbezit en valsheid in geschrifte. Rida A. wordt een poging tot hulp aan de vijand ten laste gelegd, omdat hij op het punt stond uit te reizen naar Afghanistan om daar tot jihad-strijder te worden opgeleid.
Valente heeft wijzigingen aangebracht in de tenlastelegging van negen van de twaalf verdachten. Bij de overige drie gebeurde dit niet omdat zij of hun raadsman niet in de rechtszaal aanwezig waren. Mogelijk zal dit later nog wel gebeuren.
Tegen de negen wordt nog wel een veroordeling wegens lidmaatschap van een criminele organisatie geëist. Met het veranderen van de eis kunnen de negen aanmerkelijk lagere straffen tegemoet zien bij een eventuele veroordeling. De maximale gevangenisstraf voor hulp aan de vijand is levenslang. Voor 'deelname aan een criminele organisatie met als oogmerk hulp aan de vijand' staat voor leiders een maximumstraf van acht jaar en voor overige leden zes jaar. Geen van de verdachten wordt gezien als leider.
Het OM denkt 'feiten te hebben dat deze criminele organisatie bestaat', zo zegt woordvoerder van het landelijk parket Wim de Bruin. De Bruin zei verder dat behalve Zouhair T. alle verdachten in dit proces illegaal in Nederland zijn. T. beschikt wel over een Nederlands paspoort.
[Copyright 2003, Novum]
quote:Normaal dat criminelen fabeltjes uit hun duim zuigen.
Op vrijdag 16 mei 2003 11:43 schreef Nyrem het volgende:[..]
Dat de AIVD mensen met de dood bedreigd? Normaal?
hmmmmm
ROTTERDAM (ANP) - Aanklager J. Valente kan bij de meeste van de twaalf verdachten van moslimextremisme niet bewijzen dat ze zelf hulp aan de vijand hebben geboden. Hij zwakt de aanklacht tegen hen daarom af.
Dat zei hij vrijdag tijdens de behandeling van het proces tegen deze vermeende terroristen die deze en volgende week dient bij de rechtbank in Rotterdam. Op de verdachten D. M. en R. A. na, gaat hij vrijspraak voor deze aanklacht vragen. M. blijft wel verdacht van hulp aan de vijand, A. voor een poging daartoe.
Over drie verdachten heeft Valente zich nog niet uitgelaten. Dat komt, omdat óf deze verdachten óf hun advocaten vrijdag niet aanwezig zijn.
Justitie verdenkt de mannen van het rekruteren, voorbereiden en ondersteunen van strijders voor de jihad. Deze term gebruikt het Openbaar Ministerie voor de heilige oorlog tegen de vijanden van de islam. Zij deden dat in een criminele organisatie die van plan was hulp aan de vijand te bieden.
wat een lachertje
quote:Goh sinds wanneer zijn dit criminelen dan?
Op vrijdag 16 mei 2003 11:44 schreef Sidekick het volgende:[..]
Normaal dat criminelen fabeltjes uit hun duim zuigen.
quote:Ik heb het tegen mensen die zich aangesproken voelen.
Op vrijdag 16 mei 2003 11:51 schreef Nyrem het volgende:[..]
Goh sinds wanneer zijn dit criminelen dan?
quote:hmmm ok
Op vrijdag 16 mei 2003 11:56 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik heb het tegen mensen die zich aangesproken voelen.
Ik bedoelde dit:
quote:
F. bleef in zijn verklaring herhalen dat hij niets inhoudelijks over de gesprekken met de AIVD kwijt wilde, omdat hij 'vreest voor zijn leven'. Na de aanhoudingen zou de AIVD hem het land uit gestuurd hebben. "Ze hebben mij bedreigd met mijn leven als ik zou blijven", aldus F. Hij is naar Marokko gegaan waar hij naar eigen zeggen 'gek' is geworden omdat hij en zijn familie ook daar nog zijn bedreigd, 'onder meer door de AIVD'.
Een van de verdachten in het terrorismeproces, Dadi M., heeft tijdens zijn verhoor voor de Rotterdamse rechtbank elke betrokkenheid bij terrorisme ontkent. Hij geeft toe dat hij, zoals het OM beweert, in Iran is geweest, maar weerspreekt dat hij vanuit daar naar Afghanistan wilde reizen.
Van de negen verdachten die hulp aan de vijand ten laste was gelegd, is Dadi M. de enige tegen wie deze aanklacht volledig is blijven staan. Tegen een tweede verdachte werd de eis afgezwakt naar een 'poging tot hulp aan de vijand'. De overige zeven zijn vrijgepleit van deze eis.
M. zei tijdens zijn verhoor dat hij via de Iraanse hoofdstad verder wilde reizen naar Mekka, om daar aan de grote bedevaart deel te nemen. Omdat de reis te duur bleek, besloot hij terug te keren naar Nederland, zo zei hij zelf. Het OM bracht daar tegen in dat in de periode dat M. in Teheran verbleef, er helemaal geen grote bedevaart was. De aanklager beticht hem ervan dat hij in Afghanistan een opleiding tot jihad-strijder wilde volgen. M. bleef echter volharden in zijn ontkenning.
Het verhoor van Dadi M. was het eerste van de verdachten die terecht staan in terrorismeproces. Afhankelijk van de tijd zullen vrijdag nog vier of vijf verdachten gehoord worden. Momenteel is de beurt aan Taher B.
[Copyright 2003, Novum]
quote:Ach dat hebben we in Nederland al jaren, dat heet "Wet mulder"
Op maandag 12 mei 2003 08:19 schreef robh het volgende:
Straks moet je als verdachte je eigen onschuld gaan aantonen, in plaats van dat het OM jouw schuld moet aantonen.
Zouhair T. is één van de vier terreurverdachten die maandag werden vrijgelaten. Dinsdag, op zijn eerste dag buiten de gevangenis sinds maanden, zat hij op de publieke tribune in de Rotterdamse rechtbank. Hier begon vorige week maandag het proces tegen twaalf vermeende moslimterroristen.
De 23-jarige Zouhair heeft iets recht te zetten. "Ik ben nu vrij maar ik voel mij nog helemaal niet vrij. Ik blijf voor de buitenwereld altijd een terrorist. Mijn ouders komen uit Marokko maar ik weet zeker dat ik grote problemen krijg als ik daar met ze naartoe ga", zei Zouhair dinsdagochtend tegenover Novum Nieuws, verwijzend naar de recente aanslagen in Casablanca.
Zouhair werd door de rechtbank vrijgelaten, omdat zijn voorarrest al langer had geduurd dan zijn straf zou duren. Aanvankelijk werd hij net als elf andere verdachten aangeklaagd voor 'het verlenen van hulp aan de vijand van de Nederlandse staat en/of haar bondgenoten in tijd van een gewapend conflict'. Hij zou lid zijn van de Groupe Salafiste pour la Predication et le Combat (GSPC), die verantwoordelijk wordt gesteld voor betrokkenheid bij diverse aanslagen. Maar van die aanklacht is weinig overgebleven.
Volgens Zouhair heeft het OM in deze zaak gefaald. De rechtspraak in Nederland moet volgens hem worden aangepast, om beroering te voorkomen. "Moslims worden niet eerlijk behandeld in Nederland en voelen zich in een hoekje gedreven. Deze problematiek moet bij de wortel worden aangepakt, anders gaat het straks volledig mis", zegt Zouhair. Het OM heeft twee jaar cel geëist tegen Zouhair. Op 5 juni zal de rechter uitspraak doen in de zaak.
[Copyright 2003, Novum]
Ja, dat vergeet men nogal; je bent voor je leven 'verdacht'.
quote:Logisch om eerst naar Iran te gaan om naar Mekka te reizen
Op vrijdag 16 mei 2003 12:49 schreef Nyrem het volgende:
Verdachte Dadi M.: 'Ik was in Iran voor bedevaart' 16-05-2003
Een van de verdachten in het terrorismeproces, Dadi M., heeft tijdens zijn verhoor voor de Rotterdamse rechtbank elke betrokkenheid bij terrorisme ontkent. Hij geeft toe dat hij, zoals het OM beweert, in Iran is geweest, maar weerspreekt dat hij vanuit daar naar Afghanistan wilde reizen.Van de negen verdachten die hulp aan de vijand ten laste was gelegd, is Dadi M. de enige tegen wie deze aanklacht volledig is blijven staan. Tegen een tweede verdachte werd de eis afgezwakt naar een 'poging tot hulp aan de vijand'. De overige zeven zijn vrijgepleit van deze eis.
M. zei tijdens zijn verhoor dat hij via de Iraanse hoofdstad verder wilde reizen naar Mekka, om daar aan de grote bedevaart deel te nemen. Omdat de reis te duur bleek, besloot hij terug te keren naar Nederland, zo zei hij zelf. Het OM bracht daar tegen in dat in de periode dat M. in Teheran verbleef, er helemaal geen grote bedevaart was. De aanklager beticht hem ervan dat hij in Afghanistan een opleiding tot jihad-strijder wilde volgen. M. bleef echter volharden in zijn ontkenning.
Het verhoor van Dadi M. was het eerste van de verdachten die terecht staan in terrorismeproces. Afhankelijk van de tijd zullen vrijdag nog vier of vijf verdachten gehoord worden. Momenteel is de beurt aan Taher B.
[Copyright 2003, Novum]
Ja ik ga ook naar Brazilie als ik naar Canada wil
Er ligt ook nog een landje tussen genaamd Irak, waar het zowiezo nogal lastig doorheenreizen is. En er was helemaal geen bedevaart op dat moment!
Het OM heeft dit proces puur aangespannen om te laten zien dat de huidige wetten niet voldoende zijn om terroristen aan te pakken. In de kamer cirkelt dan ook al een wetsvoorstel om die wetten aan te passen, gelukkig.
Iig worden er 3 stuks zo goed als zeker wel veroordeeld, en dat is toch wat.
quote:
Moslims vrijgesproken van ondersteunen jihadROTTERDAM - De rechtbank in Rotterdam heeft donderdag alle moslims die worden verdacht van het ondersteunen van de jihad vrijgesproken. Justitie bedoelt met jihad de gewapende strijd van extremistische moslims tegen de vijanden van de islam over de hele wereld.
quote:en worden hopelijk meteen weer opgepakt wegens illegaal in Nederland.
Op donderdag 5 juni 2003 13:46 schreef Sidekick het volgende:
En zoals verwacht zijn ze vrijgesproken:
[..]
quote:Is al gebeurd.
Op donderdag 5 juni 2003 13:53 schreef milagro het volgende:
en worden hopelijk meteen weer opgepakt wegens illegaal in Nederland.
Volgens mij moet er hier eerst eens een flinke aanslag plaatsvinden voordat de politiek en de recherlijke macht wakker geschud worden.
quote:Staat op TT idd. iig 9 van hen.
Op donderdag 5 juni 2003 13:54 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Is al gebeurd.
quote:Ben jij ziek in je hoofd ofzo?
Volgens mij moet er hier eerst eens een flinke aanslag plaatsvinden voordat de politiek en de recherlijke macht wakker geschud worden.
quote:Uit die zin spreekt helemaal geen hoop.
Op donderdag 5 juni 2003 14:03 schreef Sidekick het volgende:
Ben jij ziek in je hoofd ofzo?
Een beetje op een aanslag hopen.
Jezus Christus, is het analfabeten-week op Fok! deze week?!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |