quote:bron
Preparaat Propecia alleen op recept te verkrijgenKaalheid man goed te remmen
Het natuurlijke proces van mannelijke kaalheid, ook wel 'alopecia androgenetica' genoemd, lijkt beter dan ooit te kunnen worden geremd.
Een voor Nederland nieuw preparaat, dat wereldwijd al door zo'n 2,5 miljoen mannen dagelijks wordt gebruikt, zou volgens geneesmiddelenfabrikant Merck, Sharp & Dohme (MSD) haarverlies bij jonge mannen tussen 18 en 41 jaar zelfs geheel kunnen stoppen.
Dat blijkt uit jarenlang internationaal wetenschappelijk onderzoek. Ook vele honderden Nederlandse mannen behoorden de afgelopen vijf jaar tot de proefpersonen. Het middel, Propecia, komt deze week beschikbaar, is uitsluitend op doktersrecept verkrijgbaar, maar wordt vooralsnog niet vergoed door de zorgverzekeraars.
Het remmende effect zou een groot aantal jaren van kracht blijven. Bovendien zou bijna verdwenen haar weer kunnen terugkeren; "langer, dikker en beter gepigmenteerd", zo claimt het concern, dat tot de grootste medicijnbedrijven ter wereld behoort.
Aantrekkelijk
Volgens MSD-woordvoerder Th. Van Dijk is haarverlies voor veel mannen een probleem. "Vooral op jonge mannen kan het een grote emotionele invloed hebben. Hun sociale leven kan drastisch veranderen. Immers, jonge mannen willen niet minder aantrekkelijk worden gevonden of door hun kaalheid ouder worden ingeschat."Volgende kolom
Het middel blijkt bij vijf van de zes mannen het haarverlies te stoppen en bij tweederde zelfs tot verbetering van de haargroei te leiden.
Dermatoloog (huidarts) dr. I.H. Boersma uit Geldermalsen was voor MSD bij de jarenlange tests van het 'haargeneesmiddel' betrokken en zegt: "Een gezond haarzakje produceert gemiddeld elke vier jaar een nieuwe haar. Uiteindelijk brengt het follikel 25 nieuwe haren voort, goed voor zo'n 100 jaar haargroei."
"Haarverlies van het mannelijke type wordt veroorzaakt door een combinatie van erfelijke factoren en een bepaald hormoon, genaamd 'dihydrotestosteron' (DHT). Onder invloed van DHT wordt de groeifase van het haar korter en wordt het haar dunner."
De werking van Propecia is dat het in de hoofdhuid de concentratie verlaagt van het DHT-gehalte door een enzym te remmen.
Boersma, die werkzaam is in ziekenhuizen in Breda en Zwijndrecht, stelt: "Ieder individu heeft zijn eigen kalingsproces, het effect van dit middel is dan ook voor iedereen anders. Maar de resultaten zijn dat 83 procent van de mannen na 24 maanden behandeling (na het tellen van de haren) géén haarverlies meer heeft. En dat bij 66 procent de haargroei na die tijd was verbeterd."
Maar of dat soort dingen ook echt daadwerkelijk werken??? En wat zou het gaan kosten?
Overigens is er inmiddels alweer een nog beter middel, Dutasteride, maar dat is in Nederland nog niet goedgekeurd.
[Dit bericht is gewijzigd door StrayDog op 08-05-2003 23:34]
quote:Ja, het helpt echt, nee, het is niet zo heel duur.
Op donderdag 8 mei 2003 23:30 schreef Coolgoza het volgende:
Ik vind het ook niet echt top dat ik zo langzamerhand kaal begin te worden.Maar of dat soort dingen ook echt daadwerkelijk werken??? En wat zou het gaan kosten?
http://www.medicity.nl/gezondheid/index.php?act=ST&f=20&t=140&s=3c91a669d60abd516d0ce26ebec5217d
quote:Dan is er nu een middel voor
Op donderdag 8 mei 2003 23:30 schreef Coolgoza het volgende:
Ik vind het ook niet echt top dat ik zo langzamerhand kaal begin te worden.
Je kunt dan beter nu ingrijpen dan dat je later steeds meer kaal wordt.
quote:Dan bestel je toch via internet
Op donderdag 8 mei 2003 23:33 schreef StrayDog het volgende:
Ik gebruik het al een paar jaar (maar niet elke dag) omdat ik inhammetjes begon te krijgen, en ik ben inderdaad sindsdien niet "kaler" meer gewordenOverigens is er inmiddels alweer een nog beter middel, Dutasteride, maar dat is in Nederland nog niet goedgekeurd.
quote:Propecia (proscar) bestel ik uiteraard ook via internet, anders had ik het een paar jaar geleden ook niet kunnen krijgen.
Op vrijdag 9 mei 2003 00:07 schreef WimP het volgende:[..]
Dan bestel je toch via internet
:
http://www.qhi.co.uk/index-o.asp
Het is in principe gewoon finasteride.
Wat ze er niet bij vermelden zijn de bijwerkingen. Je hebt kans op gevoeligere borsten, een lichte vergroting, impotentie, lichte pijn in de ballen etc.
Voor meer vragen kan je beter hier terecht:
http://www.haarweb.nl/forum/
quote:Maar de meeste mensen hebben nergens last van, heb zelf ook nog nooit iets gemerkt van bijwerkingen.
Op vrijdag 9 mei 2003 02:09 schreef mwuhaha het volgende:
Oud nieuws dat van Propecia.Het is in principe gewoon finasteride.
Wat ze er niet bij vermelden zijn de bijwerkingen. Je hebt kans op gevoeligere borsten, een lichte vergroting, impotentie, lichte pijn in de ballen etc.
quote:Daarom moet je je natuurlijk ook goed laten voorlichten door de huisarts.
Op vrijdag 9 mei 2003 02:09 schreef mwuhaha het volgende:Wat ze er niet bij vermelden zijn de bijwerkingen. Je hebt kans op gevoeligere borsten, een lichte vergroting, impotentie, lichte pijn in de ballen etc.
quote:Niet nodig. Die man zal namelijk precies hetzelfde zeggen, als hij er überhaupt al verstand van heeft.
Op vrijdag 9 mei 2003 14:34 schreef schatje het volgende:Daarom moet je je natuurlijk ook goed laten voorlichten door de huisarts.
Je moet alleen oppassen als je wat ouder wordt geloof ik, omdat evt. prostaat-kanker niet meer opvalt als je dat ongemerkt zou hebben.
quote:Precies, de meeste huisartsen zijn niet echt op de hoogte of weten er te weinig vanaf. Als je zelf wat research doet, weet je al gauw meer. Maar voor een bloedtest etc, kunnen ze wel handig zijn
Op vrijdag 9 mei 2003 14:35 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Niet nodig. Die man zal namelijk precies hetzelfde zeggen, als hij er überhaupt al verstand van heeft.
Gaat het haar weer net als voor de medicijnen? Of valt het bij bosjes op de grond omdat je lichaam bepaalde stoffen niet meer zelf aanmaakt?
Das natuurlijk een grote keerzijde.
Iemand die duidelijkheid kan verschaffen?
Wanneer je dat spul niet meer slikt, wordt dat verkeerde hormoon weer aangemaakt door je lichaam, en gaat je haar gewoon weer (standaard) uitvallen net zoals altijd.
En verder staat er wel meer info in een van de door mij gegeven topics.
quote:Gebruik jij het ook??
Op vrijdag 9 mei 2003 15:39 schreef DennisMoore het volgende:
Dat spul zorgt ervoor dat een bepaald hormoon niet wordt omgezet in een ander (haaruitvallend) hormoon.Wanneer je dat spul niet meer slikt, wordt dat verkeerde hormoon weer aangemaakt door je lichaam, en gaat je haar gewoon weer (standaard) uitvallen net zoals altijd.
En verder staat er wel meer info in een van de door mij gegeven topics.
quote:Ik knabbel nu al bijna een jaar bijna elke dag iets af van een proscar-pilletje
Op zaterdag 10 mei 2003 18:32 schreef schatje het volgende:Gebruik jij het ook??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |