Ik ben nog niet zwanger maar maak me nu wel zorgen over als het zover is. Straks wordt het nog hoger dan....?
Iemand ervaring met hoge bloeddruk en zwangerschap?
Ik heb toen dus bij de bakker zoutloos brood besteld en at daar dan jam op, maar dat brood is echt niet te vreten!
Dus toen maar naar de supermarkt en op de zoutloze afdeling naar crackers gezocht. Dat ging nog wel.
Voordeel wat ik daaraan over heb gehouden is, dat ik nog steeds nauwelijks zout gebruikt. Ik ben in die tijd heel creatief geworden met kruiden.
Weinig zout is goed voor mijn hele gezin, en die weten niet beter.
quote:Ik ben niet zwanger en zal dat (helaas) ook voorlopig niet worden, maar ik heb van mezelf al een hoge bloeddruk, en zit zodoende aan een natriumbeperkt dieet.
Op vrijdag 9 mei 2003 00:48 schreef Gia het volgende:
Ik heb toen dus bij de bakker zoutloos brood besteld en at daar dan jam op, maar dat brood is echt niet te vreten!
Wat het brood betreft heb ik een hele goeie oplossing.
Zoek een goede bakker, die ook grof volkoren zoutarm heeft. En rooster vervolgens het brood, zo krijgt het brood nog het meeste smaak.
En vermijdt het eten van drop en salmiak, want buiten dat het zout is zit er ook nog een extra stofje in dat bloeddruk verhogend werkt, glycericinezuur (oid).
Ik hoop dat je als je zwanger bent, de zwangerschap goed doorkomt, ik hoop dat als je nu al je zoutgebruik mindert, dat je er later minder last van hebt. Misschien kan je een doorverwijzing naar een diėtiste krijgen, zij kunnen je heel goed helpen.
Succes!
edit: iets verkeerd begrepen.
Beide kinderen zijn overigens zonder problemen ter wereld gekomen.
Gevaarlijker is het eigenlijk als je van jezelf een normale bloeddruk heb, en deze gaat stijgen tijdens je zwangerschap. Je hebt dan kans op zwangerschapsvergiftiging en HELLP-syndroom.
quote:Ik begon met een onderdruk van 55 en beviel met een onderdruk van 120.
Op vrijdag 9 mei 2003 09:15 schreef Right het volgende:
Gevaarlijker is het eigenlijk als je van jezelf een normale bloeddruk heb, en deze gaat stijgen tijdens je zwangerschap. Je hebt dan kans op zwangerschapsvergiftiging en HELLP-syndroom.
Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met een zwangerschap als je al een hoge bloeddruk hebt, je zou eens kunnen informeren bij je huisarts?
quote:De HA heeft er verder niets over gezegd. Ik heb wel aangegeven dat ik zwanger wil worden. Volgens de HA zegt een "losse" bloeddrukmeting niet zoveel en hij maakte zich dus niet zo druk. Maar ik weet nog van een bloeddrukmeting in 2000 dat 'ie toen ook al te hoog was...........Over 2 of 3 weken wordt het weer gemeten en ik wil tot die tijd in ieder geval heel goed op m'n voeding letten en proberen iets af te vallen en zoveel mogelijk te bewegen. Maar heb geen idee of dat wel op zo'n korte termijn werkt.
Op vrijdag 9 mei 2003 09:59 schreef Leah het volgende:Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met een zwangerschap als je al een hoge bloeddruk hebt, je zou eens kunnen informeren bij je huisarts?
quote:Als je wilt dat je verandering van voeding effect heeft, moet je je er (de rest van je leven) aan houden. Het betekent dat je je levensstijl zal moeten veranderen. Het is helaas net zoals met afvallen, je kan niet een paar maanden minderen en dan niets meer doen, want dan komt je gewicht er toch weer aan.
Op vrijdag 9 mei 2003 13:09 schreef Knuf het volgende:
De HA heeft er verder niets over gezegd. Ik heb wel aangegeven dat ik zwanger wil worden. Volgens de HA zegt een "losse" bloeddrukmeting niet zoveel en hij maakte zich dus niet zo druk. Maar ik weet nog van een bloeddrukmeting in 2000 dat 'ie toen ook al te hoog was...........Over 2 of 3 weken wordt het weer gemeten en ik wil tot die tijd in ieder geval heel goed op m'n voeding letten en proberen iets af te vallen en zoveel mogelijk te bewegen. Maar heb geen idee of dat wel op zo'n korte termijn werkt.
Ik las bijvoorbeeld in een ander topic, dat je een vrij druk leven hebt en zodoende (veel) magnetronmaaltijden gebruikt. In deze maaltijden zit ontzettend veel zout, net zoals in andere (halve) kant en klaar-producten.
Ik wil je niet afschrikken, maar je alleen zeggen dat wanneer je je zout gebruik beperkt, dat je je er ook aan moet houden.
Ik zou toch aan je HA vragen om een doorverwijzing naar een diėtiste, zij kunnen je over het algemeen heel goed helpen. Er zijn namelijk veel kleine dingen waardoor je je zout gebruik kan verminderen.
Als je zwanger wordt en je moet ies natriumbeperkt eten, hou er dan wel rekening mee dat in natriumvervangende producten heel veel kalium zit. Ik heb ooit begrepen dat teveel kalium voor zwangere vrouwen niet goed is, en dat ze daarom bijv. ook niet teveel bananen mogen eten.
Maar hierover zouden andere zwangeren of moeders kunnen zeggen of dat nog steeds zo is of niet.
Succes met je voeding te veranderen.
Mocht je vragen hebben over zoutarm eten, stel ze gerust!
Ik weet niet of dat voor hoge bloeddruk buiten de zwangerschap anders is?
quote:Daar is het wel anders bij. In mijn geval moet ik en bloeddrukmedicijnen slikken en een dieet volgen. Het punt bij mij is dat als mijn bloeddruk te lang boven de 120/80 komt, dat er een kans bestaat dat mijn nieren verder aangetast worden. Er is namelijk een vicieuze cirkel tussen hoge bloeddruk en verslechtering van je nieren. Het een is het gevolg van het ander.
Op zaterdag 10 mei 2003 21:07 schreef Leah het volgende:
Ik weet niet of dat voor hoge bloeddruk buiten de zwangerschap anders is?
Wanneer ik ooit zwanger wil worden, zal ik op andere bloeddrukmedicijnen over moeten gaan. En zullen er nog ontelbare afwegingen gemaakt moeten worden, of het wel verstandig is wat ik doe.
En ik kan er nu vanuit gaan dat ik de rest van mijn leven een dieet moet volgen. Al is het de ene keer wat strikter dan de andere keer, ik mag soms ook 'zondigen'.
Mariposa, je schrijft over de invloeden die mijn "drukke" leven e.d. eventueel kan hebben op mijn bloeddruk, ik heb daar de afgelopen dagen ook op internet veel over gelezen. Het vreemde is alleen dat ik momenteel thuis zit ivm rugklachten (nu al ruim 3 weken) en dat ik dus bijna niets doe en dat dus m'n bloeddruk toch heel hoog is....
quote:Ik had het voornamelijk over, het eten wat je dan neemt, dat dat vaak erg veel zout heeft, waardoor je bloeddruk omhoog gaat. Maar inderdaad stress kan zeker ook een invloed hebben, daar kan ik zelf ook over mee praten. En hoe het komt dat je thuis dan ook een hoge bloeddruk hebt, weet ik niet, misschien maak je je onderbewust toch te druk over deze (en andere?) dingen.
Op maandag 12 mei 2003 10:08 schreef Knuf het volgende:
Mariposa, je schrijft over de invloeden die mijn "drukke" leven e.d. eventueel kan hebben op mijn bloeddruk, ik heb daar de afgelopen dagen ook op internet veel over gelezen. Het vreemde is alleen dat ik momenteel thuis zit ivm rugklachten (nu al ruim 3 weken) en dat ik dus bijna niets doe en dat dus m'n bloeddruk toch heel hoog is....
Wat ik van mezelf weet is dat ik als ik naar mijn artsen ga, een hogere bloeddruk heb, het zogenaamde witte jassen-syndroom. Omdat je bij je arts bent, en je wilt dat alles goed is en hoopt dat er geen problemen zijn, gaat je bloeddruk omhoog. Ze kunnen je dan bijvoorbeeld ook een kwartier/half uur/ uur aan een bloeddruk meter laten, zodat je tot rust komt en de waarden wat normaler kunnen zijn. Mijn arts zei dat als je thuis bent dat je bloeddruk toch vaak wat lager is.
Ik wens je veel succes met het veranderen van je levensstijl, ik weet uit ervaring dat heel lastig is. Wat mij heel erg heeft gemotiveerd, was het feit dat als ik niets zou doen, ik misschien weer zieker zou worden. Misschien helpt dat bij jou ook. Hoge bloeddruk op de lang termijn kan wel nare klachten gaan veroorzaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |