quote:Dat vroeger alles beter was is een statement dat je vaak hoort van oudere gamers. Toch denk ik dat dit wel meevalt. Ik heb er over nagedacht en mijn mening is dat het gewoon niet klopt. Het is nu eenmaal menselijk dat je je na verloop van tijd alleen de goede dingen herinnert. Ook op de C64, Amiga en andere klassieke systemen is genoeg bagger uitgebracht. Ik weet nog dat ik vroeger in de winkel stond voor een kast vol games, de meeste zijn al lang vergeten en slecht enkele hebben de titel klassieker gekregen. Het is (denk ik) zo dat mensen nu eenmaal goede herinneringen hebben aan die games waarmee hun hobby eigenlijk begonnen zijn.
Op donderdag 8 mei 2003 13:18 schreef Anahka2309 het volgende:
FF terzijde; ligt het aan mij of is het niveau van de tegenwoordige games ontzettend laag..uitzonderingen daargelaten is het allemaal zooooo simpel en/of een variatie van een eerder spel.
Ik heb een tijdje geleden wat abandonwarez uitgeprobeerd, om zelf eens wat herinneringen op te halen. Maar het gevoel wat naar boven kwam was meestal toch "vond ik dit vroeger leuk?". Want laten we eerlijk zijn, vergeleken met de huidige games zijn die oude spellen eigenlijk helemaal niks meer. Slechte graphics, geen diepgang, waardeloze AI, ze zijn onmogelijk uit te spelen aangezien levels steeds opnieuw worden opgebouwd totdat de moeilijkheidsgraad absurd hoog is.
Sommige oude games zijn zeker klassiekers die een plaatsje verdienen in onze collectieve herinnering, maar om nu te zeggen dat bijvoorbeeld Centipede of Elite beter zijn dan GTA, Zelda, MP, Halo of Splinter Cell?
Nee, gamers hebben het nog nooit zo goed gehad als nu.
[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 08-05-2003 13:37]
Dus nee, vroeger was niet alles beter.
Nu is de spelletjeswereld veel meer gericht op het grote publiek, de massa. Vroeger produceerde de markt voor de echte computerfreaks die vaak hielden van adventures, fantasy, star wars etc. Nu produceren ze voetbalsimulators, one-person shooters, simspelletjes en dergelijke. Vroeger had je veel meer adventures (de larry's, de kings quest series, space quest etc etc). Bestaan er uberhaupt nog spellen zoals bijvoorbeeld Phantasmagoria? Ik ken ze niet...
quote:Right on.
Op donderdag 8 mei 2003 13:38 schreef Neilza het volgende:
Vroeger waren games leuker, nu zijn ze mooier...
quote:Klopt, ik heb laatst op een oude PC nog eens Doom gespeeld. Het eerste dat me opviel is dat je niet omhoog of omlaag kunt kijken! Kon ik me helemaal niks van herinneren.
Op donderdag 8 mei 2003 13:38 schreef Fliepke het volgende:
Ik zit me altijd te ergeren, waarom kan dat godverdomme niet?!
quote:Daarom waren ze leuker, omdat je er gek van werd!
ze zijn onmogelijk uit te spelen aangezien levels steeds opnieuw worden opgebouwd totdat de moeilijkheidsgraad absurd hoog is.
Vroeger was het nieuw, nu is het al gedaan.
vroeger waren ze meer origineel en durfden ze dingen uit, nu wordt er alleen maar de koploper gevolgd .
Maar vroeger was het ook veel beperkter, minder grafisch enz. enz.
Met andere woorden: De games zijn veel dynamischer en interactiever geworden dan de games van vroeger.
quote:Of wat dacht je van duke nukem 3d...
Op donderdag 8 mei 2003 13:41 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Klopt, ik heb laatst op een oude PC nog eens Doom gespeeld. Het eerste dat me opviel is dat je niet omhoog of omlaag kunt kijken! Kon ik me helemaal niks van herinneren.
quote:Tsja, qua originaliteit houdt het een keer op natuurlijk.
Op donderdag 8 mei 2003 13:39 schreef Khadgar het volgende:
Vroeger was het allemaal NIEUW. Nu is het vaak zo'n gevoel van 'been there, done that'...
En dan kunnen spellen alleen nog verbeteren in speelgemak, graphics en grootte. Ze zijn tegenwoordig echt prachtig, maar het been there done that gevoel overheerst wel een beetje.
quote:Als je kijkt naar de verhouding "aantal games die uitkomen:aantal klassiekers" was het vroeger beter denk ik..
Op donderdag 8 mei 2003 13:34 schreef Strolie75 het volgende:
Nee, gamers hebben het nog nooit zo goed gehad als nu.
quote:Is Runaway, a road adventure al uit???
Op donderdag 8 mei 2003 13:40 schreef Rieuwert het volgende:
Day of the Tentacle, Indiana Jones, oftewel Lucas Arts had vroeger echt mooie spellen.. maar dit genre (2d) lijkt geheel verdwenen en de humor erin dus idem dito. Maar ja, Serious Sam bijvoorbeeld is mooi op een ander vlak, en heeft ook wel humor. Lastig te zeggen, maar ik denk niet dat je het zo eenvoudig kan stellen.
Als er nu de zoveelste shooter uitkomt zijn alleen de grafics mooier en de missies misschien anders.. Maar echte revoluties zoals met Wolfenstein3d of Doom zijn er niet....
Maar goed, ik zeg niet dat alle games tegenwoordig bagger zijn..we hebben inderdaad toppers als Zelda; TWW, Metroid Prime, Hale, BG1 & 2, AvP2, etc.
Ik bedoelde meer dat iedereen zich teveel op graphics richt...kijk maar naar Diablo 2....grafisch niet ontzettend sterk maar een van de beste spellen alles tijden (IMO). Toch heb je dan van die malloten die zeggen: "Dat draait maar in 640x480 (en met add-on in 800x600) dus dat kan nooit goed zijn".
Hetzelfde met bv. C&C (deeltje 1) of Warcraft 2....destijds grafisch niet slecht maar vooral de gameplay van die spellen is perfect. Tegenwoordig heb je allemaal van die bagger RTS'ers die er prachtig uitzien maar niet te spelen zijn....
En dan begin ik niet eens over die 13 in een dozijn FPS'ers....de enige die ik serieus gespeeld heb zijn UT2003, AvP1 en 2 en Halo. UT2003 alleen in MP natuurlijk en AvP1 & 2 en Halo zowel SP als MP.
Unreal 2....grafisch errug mooi.....lamste spel ooit.
Die nieuwe Indiana Jones games....grafisch ok, verder is het gewoon een Tomb Raider kloon met een Lucasarts-licentie. En Tomb Raider zonder tieten en hotpants is gewoon nie leuk
Ik ben 23 trouwens.....jullie? Zo oud ben ik toch nie
quote:nieuw genre??
Op donderdag 8 mei 2003 13:39 schreef Isabeau het volgende:
Nee, vroeger waren games niet beter. Vroeger waren games anders.Nu is de spelletjeswereld veel meer gericht op het grote publiek, de massa. Vroeger produceerde de markt voor de echte computerfreaks die vaak hielden van adventures, fantasy, star wars etc. Nu produceren ze voetbalsimulators, one-person shooters, simspelletjes en dergelijke. Vroeger had je veel meer adventures (de larry's, de kings quest series, space quest etc etc). Bestaan er uberhaupt nog spellen zoals bijvoorbeeld Phantasmagoria? Ik ken ze niet...
quote:Ja, vroeger waren gameuitgevers kleine zelfstandige bedrijven en werden games door een klein team mensen op een zolder gemaakt. Dit kwam de creativiteit zeker ten goede.
Op donderdag 8 mei 2003 13:39 schreef Isabeau het volgende:
Nee, vroeger waren games niet beter. Vroeger waren games anders.Nu is de spelletjeswereld veel meer gericht op het grote publiek, de massa. Vroeger produceerde de markt voor de echte computerfreaks die vaak hielden van adventures, fantasy, star wars etc. Nu produceren ze voetbalsimulators, one-person shooters, simspelletjes en dergelijke. Vroeger had je veel meer adventures (de larry's, de kings quest series, space quest etc etc). Bestaan er uberhaupt nog spellen zoals bijvoorbeeld Phantasmagoria? Ik ken ze niet...
Tegenwoordig kost een game miljoenen om te maken en bestaan ontwikkelteam vaak uit meer dan honderd mensen. Uitgevers zijn grote multinationals geworden met aandeelhouders die elk jaar hogere winsten willen zien. Men is dus niet zo snel meer bereid risicos te nemen en speelt op safe hetgeen de originaliteit niet ten goede komt (gelukkig denkt niet elke uitgever zo). Games worden ontwikkeld voor doelgroepen. De industrie is denk ik gewoon volwassen geworden. Wat dat betreft valt er zeker een vergelijking met Hollywood te trekken.
Ik vind dit overigens een slechte zaak, men moet risicos durven te nemen en originele spelen durven te uit te brengen. Maar als ik de verkoopcijfers van EA bekijk denk ik niet dat veel mensen zo denken.
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:48 schreef vosss het volgende:nieuw genre??
hoe noem je dat dan ook al weer van die doom spelletjes
quote:Tja, ik vond Super Mario Sunshine ook een baggerspel. Toch kreeg deze game overal hoge cijfers en werd het door het zeer strenge Edge Magazine uitgeroepen tot 3e beste spel van het afgelopen jaar. Nu zit ik me af te vragen of ik iets gemist heb, maar ik heb het echt vaak genoeg geprobeerd. Ik denk dat veel reviewers Nintendo niet graag afkraken en dat de goede herinneringen aan de Italiaanse loodgieter zeker een rol hebben gespeeld. Ik denk dat wanneer SMS onder een andere naam, met een andere hoofdfiguur door een andere uitgever was uitgebracht de scores niet hoger als 60% waren geweest.
Op donderdag 8 mei 2003 13:46 schreef Dr.Daggla het volgende:
Maarja, smaken verschillen.. Er zijn mensen die SMS leuk vonden..
Daar kan ik iig niet met m'n pet bij..
quote:FPS, oftewel First Person Shooter
Op donderdag 8 mei 2003 13:53 schreef Isabeau het volgende:[..]
Ja, heel origineel. Dan schiet je op jezelf in een spiegel terwijl je de kogels probeert te ontwijken!
hoe noem je dat dan ook al weer
van die doom spelletjes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |