abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10295507
Dit topic begon eigenlijk als een antwoord op deze post van Anahka2309 in dit topic: [discussie] Ouder worden en gamen.... Maar hoe langer het antwoord werd hoe meer ik ervan overtuigd was dat dit onderwerp wel een eigen topic verdient.
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:18 schreef Anahka2309 het volgende:
FF terzijde; ligt het aan mij of is het niveau van de tegenwoordige games ontzettend laag..uitzonderingen daargelaten is het allemaal zooooo simpel en/of een variatie van een eerder spel.
Dat vroeger alles beter was is een statement dat je vaak hoort van oudere gamers. Toch denk ik dat dit wel meevalt. Ik heb er over nagedacht en mijn mening is dat het gewoon niet klopt. Het is nu eenmaal menselijk dat je je na verloop van tijd alleen de goede dingen herinnert. Ook op de C64, Amiga en andere klassieke systemen is genoeg bagger uitgebracht. Ik weet nog dat ik vroeger in de winkel stond voor een kast vol games, de meeste zijn al lang vergeten en slecht enkele hebben de titel klassieker gekregen. Het is (denk ik) zo dat mensen nu eenmaal goede herinneringen hebben aan die games waarmee hun hobby eigenlijk begonnen zijn.

Ik heb een tijdje geleden wat abandonwarez uitgeprobeerd, om zelf eens wat herinneringen op te halen. Maar het gevoel wat naar boven kwam was meestal toch "vond ik dit vroeger leuk?". Want laten we eerlijk zijn, vergeleken met de huidige games zijn die oude spellen eigenlijk helemaal niks meer. Slechte graphics, geen diepgang, waardeloze AI, ze zijn onmogelijk uit te spelen aangezien levels steeds opnieuw worden opgebouwd totdat de moeilijkheidsgraad absurd hoog is.

Sommige oude games zijn zeker klassiekers die een plaatsje verdienen in onze collectieve herinnering, maar om nu te zeggen dat bijvoorbeeld Centipede of Elite beter zijn dan GTA, Zelda, MP, Halo of Splinter Cell?

Nee, gamers hebben het nog nooit zo goed gehad als nu.

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 08-05-2003 13:37]

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_10295605
Je geheugen heeft de merkwaardige bijwerking dat het oudere dingen, die verder terug liggen gaat idealiseren. Dus in je geheugen kan Doom II wel beter zijn als bijvoorbeeld Max Payne, maar in feite is het allemaal zo veranderd en verbeterd dat die hele vergelijking niet meer op gaat.

Dus nee, vroeger was niet alles beter.

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:38:06 #3
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_10295625
het klopt niet, omdat je als je nu een dergelijk spel speelt nogal snel tegen de beperkingen van die games oploopt...
Ik zit me altijd te ergeren, waarom kan dat godverdomme niet?!
pi_10295628
Vroeger waren games leuker, nu zijn ze mooier...
pi_10295660
Nee, vroeger waren games niet beter. Vroeger waren games anders.

Nu is de spelletjeswereld veel meer gericht op het grote publiek, de massa. Vroeger produceerde de markt voor de echte computerfreaks die vaak hielden van adventures, fantasy, star wars etc. Nu produceren ze voetbalsimulators, one-person shooters, simspelletjes en dergelijke. Vroeger had je veel meer adventures (de larry's, de kings quest series, space quest etc etc). Bestaan er uberhaupt nog spellen zoals bijvoorbeeld Phantasmagoria? Ik ken ze niet...

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_10295676
Vroeger was het allemaal NIEUW. Nu is het vaak zo'n gevoel van 'been there, done that'...
pi_10295688
Day of the Tentacle, Indiana Jones, oftewel Lucas Arts had vroeger echt mooie spellen.. maar dit genre (2d) lijkt geheel verdwenen en de humor erin dus idem dito. Maar ja, Serious Sam bijvoorbeeld is mooi op een ander vlak, en heeft ook wel humor. Lastig te zeggen, maar ik denk niet dat je het zo eenvoudig kan stellen.
Ook het woord 'cent' spreken wij eerbiedig uit - DD
pi_10295699
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:38 schreef Neilza het volgende:
Vroeger waren games leuker, nu zijn ze mooier...
Right on.
Ook het woord 'cent' spreken wij eerbiedig uit - DD
pi_10295728
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:38 schreef Fliepke het volgende:
Ik zit me altijd te ergeren, waarom kan dat godverdomme niet?!
Klopt, ik heb laatst op een oude PC nog eens Doom gespeeld. Het eerste dat me opviel is dat je niet omhoog of omlaag kunt kijken! Kon ik me helemaal niks van herinneren.
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:41:46 #10
36783 ROLLENDE_BABBA
NOG STEEDS NIET OPGEFOKT
pi_10295731
quote:
ze zijn onmogelijk uit te spelen aangezien levels steeds opnieuw worden opgebouwd totdat de moeilijkheidsgraad absurd hoog is.
Daarom waren ze leuker, omdat je er gek van werd!
God zou zeggen;"Alles is te programmeren"!!
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:43:21 #11
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_10295759
Vroeger was je jonger. Toen boeide van alles je nog, als het maar kleurig was.

Vroeger was het nieuw, nu is het al gedaan.

vroeger waren ze meer origineel en durfden ze dingen uit, nu wordt er alleen maar de koploper gevolgd .

Maar vroeger was het ook veel beperkter, minder grafisch enz. enz.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
pi_10295792
Het grote verschil van de games met vroeger is dat de intelligentie die de karakters aanstuurd veel beter is geworden.
Vroeger kwam (in doom bijvoorbeeld) een monster gewoon op je af.
Nu wachten ze soms totdat jij iets doet. Ze leren ook hoe je speelt en passen hun strategie daar op af.

Met andere woorden: De games zijn veel dynamischer en interactiever geworden dan de games van vroeger.

The power of beauty
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:45:12 #13
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_10295807
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:41 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Klopt, ik heb laatst op een oude PC nog eens Doom gespeeld. Het eerste dat me opviel is dat je niet omhoog of omlaag kunt kijken! Kon ik me helemaal niks van herinneren.

Of wat dacht je van duke nukem 3d...
Ik heb dat nooit met muis gespeeld en toen eens met muis geprobeerd ging ook totaal niet...
pi_10295810
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:39 schreef Khadgar het volgende:
Vroeger was het allemaal NIEUW. Nu is het vaak zo'n gevoel van 'been there, done that'...
Tsja, qua originaliteit houdt het een keer op natuurlijk.

En dan kunnen spellen alleen nog verbeteren in speelgemak, graphics en grootte. Ze zijn tegenwoordig echt prachtig, maar het been there done that gevoel overheerst wel een beetje.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:46:43 #15
44872 eMAeRCe
De onuitspreekbare... Gr.
pi_10295842
Vroegah... had je nog helemaal geen computerspelletjes Toen speelde je ganzenbord, of rummicup
Baaaaaaaaaaaaayyyz
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:46:47 #16
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_10295845
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:34 schreef Strolie75 het volgende:

Nee, gamers hebben het nog nooit zo goed gehad als nu.

Als je kijkt naar de verhouding "aantal games die uitkomen:aantal klassiekers" was het vroeger beter denk ik..
Mede door dat er zoveel platforms zijn komen er maandelijks tientallen games uit..Iedere maand zit er wel wat leuks tussen..
Dat is de ereden dat het tegenwoordig beter is.. (Tenzij je krampachtig vasthoudt aan een platform..)
Maar vaak worden dmv hele mooie graphics een hoop minpunten weggewerkt..
Ik kijk in games naar de "funfactor" of naar hoe boeiend het is..
De door jou genoemde games zijn gewoon instant classics.. Beetje oneerlijk die als voorbeeld aan te halen..
Games van het kaliber Halo en Zelda zijn uniek in zijn soort..
Ik moet zeggen dat het tegenwoordig vaak enorm tegenvalt.. SMS is echt by far een van de grootste baggergames die ik ooit heb gespeeld..
De hoge reviewcijfers doen mij ook vermoeden dat ze niet helemaal eerlijk tot stand zijn gekomen.. De verhalen over de manipulatie van de sites en mags zijn iedereen wel bekend denk ik..
Games als Pitfall en The Last Ninja hebben mij meer plezier bezorgd dan bijv. Monkey Ball. Wat toch een game is met een hoge funfactor maar me niet kon boeien..
Maarja, smaken verschillen.. Er zijn mensen die SMS leuk vonden..
Daar kan ik iig niet met m'n pet bij..
-
pi_10295851
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:40 schreef Rieuwert het volgende:
Day of the Tentacle, Indiana Jones, oftewel Lucas Arts had vroeger echt mooie spellen.. maar dit genre (2d) lijkt geheel verdwenen en de humor erin dus idem dito. Maar ja, Serious Sam bijvoorbeeld is mooi op een ander vlak, en heeft ook wel humor. Lastig te zeggen, maar ik denk niet dat je het zo eenvoudig kan stellen.
Is Runaway, a road adventure al uit???
Good old fancy point and click!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_10295852
Vroeger was het idd allemaal nieuw...

Als er nu de zoveelste shooter uitkomt zijn alleen de grafics mooier en de missies misschien anders.. Maar echte revoluties zoals met Wolfenstein3d of Doom zijn er niet....

donderdag 8 mei 2003 @ 13:47:10 #19
52571 Anahka2309
I excel at not giving a fuck..
pi_10295858
Wow...wat een eer...een topic over mijn geblaat

Maar goed, ik zeg niet dat alle games tegenwoordig bagger zijn..we hebben inderdaad toppers als Zelda; TWW, Metroid Prime, Hale, BG1 & 2, AvP2, etc.

Ik bedoelde meer dat iedereen zich teveel op graphics richt...kijk maar naar Diablo 2....grafisch niet ontzettend sterk maar een van de beste spellen alles tijden (IMO). Toch heb je dan van die malloten die zeggen: "Dat draait maar in 640x480 (en met add-on in 800x600) dus dat kan nooit goed zijn".

Hetzelfde met bv. C&C (deeltje 1) of Warcraft 2....destijds grafisch niet slecht maar vooral de gameplay van die spellen is perfect. Tegenwoordig heb je allemaal van die bagger RTS'ers die er prachtig uitzien maar niet te spelen zijn....

En dan begin ik niet eens over die 13 in een dozijn FPS'ers....de enige die ik serieus gespeeld heb zijn UT2003, AvP1 en 2 en Halo. UT2003 alleen in MP natuurlijk en AvP1 & 2 en Halo zowel SP als MP.

Unreal 2....grafisch errug mooi.....lamste spel ooit.

Die nieuwe Indiana Jones games....grafisch ok, verder is het gewoon een Tomb Raider kloon met een Lucasarts-licentie. En Tomb Raider zonder tieten en hotpants is gewoon nie leuk

Ik ben 23 trouwens.....jullie? Zo oud ben ik toch nie

pi_10295886
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:39 schreef Isabeau het volgende:

Nu is de spelletjeswereld veel meer gericht op het grote publiek, de massa. Vroeger produceerde de markt voor de echte computerfreaks die vaak hielden van adventures, fantasy, star wars etc. Nu produceren ze voetbalsimulators, one-person shooters, simspelletjes en dergelijke. Vroeger had je veel meer adventures (de larry's, de kings quest series, space quest etc etc). Bestaan er uberhaupt nog spellen zoals bijvoorbeeld Phantasmagoria? Ik ken ze niet...

nieuw genre??
vosss is de naam,
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:48:20 #21
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_10295891
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:39 schreef Isabeau het volgende:

Ja, vroeger waren gameuitgevers kleine zelfstandige bedrijven en werden games door een klein team mensen op een zolder gemaakt. Dit kwam de creativiteit zeker ten goede.

Tegenwoordig kost een game miljoenen om te maken en bestaan ontwikkelteam vaak uit meer dan honderd mensen. Uitgevers zijn grote multinationals geworden met aandeelhouders die elk jaar hogere winsten willen zien. Men is dus niet zo snel meer bereid risicos te nemen en speelt op safe hetgeen de originaliteit niet ten goede komt (gelukkig denkt niet elke uitgever zo). Games worden ontwikkeld voor doelgroepen. De industrie is denk ik gewoon volwassen geworden. Wat dat betreft valt er zeker een vergelijking met Hollywood te trekken.

Ik vind dit overigens een slechte zaak, men moet risicos durven te nemen en originele spelen durven te uit te brengen. Maar als ik de verkoopcijfers van EA bekijk denk ik niet dat veel mensen zo denken.

donderdag 8 mei 2003 @ 13:52:03 #22
52636 M2theC
You designed yourself
pi_10295994
Postal 2 Ubergrappig
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_10296031
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:48 schreef vosss het volgende:

nieuw genre??

Ja, heel origineel. Dan schiet je op jezelf in een spiegel terwijl je de kogels probeert te ontwijken!

hoe noem je dat dan ook al weer van die doom spelletjes

donderdag 8 mei 2003 @ 13:53:38 #24
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_10296034
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:46 schreef Dr.Daggla het volgende:
Maarja, smaken verschillen.. Er zijn mensen die SMS leuk vonden..
Daar kan ik iig niet met m'n pet bij..
Tja, ik vond Super Mario Sunshine ook een baggerspel. Toch kreeg deze game overal hoge cijfers en werd het door het zeer strenge Edge Magazine uitgeroepen tot 3e beste spel van het afgelopen jaar. Nu zit ik me af te vragen of ik iets gemist heb, maar ik heb het echt vaak genoeg geprobeerd. Ik denk dat veel reviewers Nintendo niet graag afkraken en dat de goede herinneringen aan de Italiaanse loodgieter zeker een rol hebben gespeeld. Ik denk dat wanneer SMS onder een andere naam, met een andere hoofdfiguur door een andere uitgever was uitgebracht de scores niet hoger als 60% waren geweest.
pi_10296080
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:53 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, heel origineel. Dan schiet je op jezelf in een spiegel terwijl je de kogels probeert te ontwijken!

hoe noem je dat dan ook al weer van die doom spelletjes

FPS, oftewel First Person Shooter
vosss is de naam,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')