Jammer dat het FB topic dichtging, ik wil hier een poging wagen de discussie in wat algemenere zin toch aan te zwengelen, want ik vind het wel een interessant punt. En als dat zou kunnen zonder er een links-rechts politiek flametopic van te maken zou dat helemaal mooi zijn.
Ik kan me het afgrijzen van Lurky over het betreffende topic, en de vooroordelen en gewelddadige "grappen" eigenlijk niet zo goed voorstellen. Sommige grappen zijn misschien wat op het randje, maar van werkelijk racisme is hier toch geen sprake. Als iemand zegt dat zijn favoriete type negerin een crackhoer is (dat zei ik dus), dan lijkt me toch duidelijk dat die persoon daarmee niet een serieuze visie op buitenlanders debiteert. Je hoeft het niet grappig te vinden, maar het is duidelijk overdrijving, het op de spits drijven (en belachelijk maken) van bepaalde stereotypen, zoals dat wel vaker in humor gebeurt. Niets anders dan een belgenmop eigenlijk.
Waarom dan zo gevoelig? Aan een surinaamse vriend van me vraag ik ook gekscherend of de waarde van zijn huis niet is gedaald nu er een neger in is komen wonen...en hij heeft me er nog niet zijn huis voor uit gezet. Sterker nog, hij kan er gewoon om lachen.
Hier gaat het nou even om racisme, maar je kunt dit natuurlijk op van alles betrekken (rampen, ziektes, etc.). Zijn er onderwerpen waar je geen grappen over zou mogen maken?
quote:Mijn inziens kun je de vraag beter omdraaien, "Zijn er onderwerpen waar je wel grappen over zou mogen maken"?
Op zondag 4 mei 2003 10:01 schreef Kwark het volgende:
N.a.v. dit FB topic van Lurky, wat zij opende n.a.v. dit topic.Jammer dat het FB topic dichtging, ik wil hier een poging wagen de discussie in wat algemenere zin toch aan te zwengelen, want ik vind het wel een interessant punt. En als dat zou kunnen zonder er een links-rechts politiek flametopic van te maken zou dat helemaal mooi zijn.
Ik kan me het afgrijzen van Lurky over het betreffende topic, en de vooroordelen en gewelddadige "grappen" eigenlijk niet zo goed voorstellen. Sommige grappen zijn misschien wat op het randje, maar van werkelijk racisme is hier toch geen sprake. Als iemand zegt dat zijn favoriete type negerin een crackhoer is (dat zei ik dus), dan lijkt me toch duidelijk dat die persoon daarmee niet een serieuze visie op buitenlanders debiteert. Je hoeft het niet grappig te vinden, maar het is duidelijk overdrijving, het op de spits drijven (en belachelijk maken) van bepaalde stereotypen, zoals dat wel vaker in humor gebeurt. Niets anders dan een belgenmop eigenlijk.
Waarom dan zo gevoelig? Aan een surinaamse vriend van me vraag ik ook gekscherend of de waarde van zijn huis niet is gedaald nu er een neger in is komen wonen...en hij heeft me er nog niet zijn huis voor uit gezet. Sterker nog, hij kan er gewoon om lachen.
Hier gaat het nou even om racisme, maar je kunt dit natuurlijk op van alles betrekken (rampen, ziektes, etc.). Zijn er onderwerpen waar je geen grappen over zou mogen maken?
quote:waarom zou je dat overdag niet durven?
Op zondag 4 mei 2003 09:11 schreef yvonne het volgende:
Dicht, jammer dat mensen dit soort zaken snachts wel durven te posten.
Er wordt veel te emotioneel gereageerd imo.
quote:Uitleg?
Op zondag 4 mei 2003 10:20 schreef Juup© het volgende:[..]
Mijn inziens kun je de vraag beter omdraaien, "Zijn er onderwerpen waar je wel grappen over zou mogen maken"?
Aha, got it
quote:Als ik de media bekijk, mag er tegenwoordig nergens een grapje meer over gemaakt worden anders is het "discriminatie".
Op zondag 4 mei 2003 10:21 schreef Kwark het volgende:[..]
Uitleg?
niet te zwaar aan tillen dus .
mzzl
quote:Dit lijkt me een heel valide argument
Op zondag 4 mei 2003 10:33 schreef Damusic2me het volgende:
Juist het feit dat we er grappen over durven te maken geeft aan, dat het overdreven wordt gevonden, en dat er een zekere ontspannen sfeer is in nederland waar dat dus kan.
Er zijn hier zoveel mensen met verschillende meningen en denkwijzen dat er al gauw iemand is die de humor er niet van inziet.
En dan moet je ook een beetje op tijdstip letten. Nu zullen mensen wel extra gevoelig zijn voor joden grappen, dinsdag voor grappen over Pim Fortuyn. Etc.
Ik kan het eigenlijk niet serieus inzien. Als iemand denkt dat iedereen die een zwarte huidkleur heeft daardoor dom is, dan kan ik die persoon al niet serieus nemen. Mensen die in tafellakens rondlopen om juist de negers te grazen te nemen zijn natuurlijk erg verschrikkelijk, maar stiekum lach ik me dood.
Als ik dus een negermop maak, dan is het een aanval op het racisme, niet op het ras.
Loopt een Marokkaan over straat met een varken aan een touwtje. Komt ie een maat tegen, die vraagt: Hé, waar heb je die gekocht?
Zegt het varken: Heb ik op de kermis gewonnen!!
quote:Zijn Belgen dan geen buitenlanders?
Op zondag 4 mei 2003 12:52 schreef gelly het volgende:
Moppen over buitenlanders worden meestal verteld door mensen die er niks van moeten hebben. Dat is met belgenmoppen toch een stukje anders...
quote:Dat er mensen kunnen zijn die niet lachen om een bepaalde grap betekend toch niet dat er meteen geen grap over gemaakt mag worden?
Op zondag 4 mei 2003 10:40 schreef calvobbes het volgende:
Grof gezegd Nee, je kunt op een forum niet overal grappen over maken.Er zijn hier zoveel mensen met verschillende meningen en denkwijzen dat er al gauw iemand is die de humor er niet van inziet.
En dan moet je ook een beetje op tijdstip letten. Nu zullen mensen wel extra gevoelig zijn voor joden grappen, dinsdag voor grappen over Pim Fortuyn. Etc.
Of begrijp ik je nu verkeerd? .
quote:Nee, die zijn blank, dan zien veel nederlanders dat niet zo. Best krom idd.
Op zondag 4 mei 2003 12:53 schreef thabit het volgende:[..]
Zijn Belgen dan geen buitenlanders?
quote:Lachen is imo geen maatstaf of je een grap wel of niet kunt maken. Als mensen zich er door gekwetst voelen, vind ik dat wel een maatstaf.
Op zondag 4 mei 2003 12:56 schreef BlaatschaaP het volgende:Dat er mensen kunnen zijn die niet lachen om een bepaalde grap betekend toch niet dat er meteen geen grap over gemaakt mag worden?
En mag van mij altijd proberen om die grap wel te maken, maar dan moet je niet raar opkijken als iemand er wat over zegt.
quote:Ligt eraan welke grap. Zo weet ik wel een "grap" over joden die absoluut niet kan. Maar zal er vast ook wel een grap over joden zijn die wel kan.
Op zondag 4 mei 2003 12:50 schreef Gia het volgende:
Waarom mogen allochtonen wel moppen vertellen over Nederlanders, maar andersom niet. Dan is het racisme!!
quote:wat een onzin
Op zondag 4 mei 2003 12:52 schreef gelly het volgende:
Moppen over buitenlanders worden meestal verteld door mensen die er niks van moeten hebben. Dat is met belgenmoppen toch een stukje anders...
dus mijn vriend moet niets van Antillianen hebben?
hij is een Antilliaan!
en hij kent ook een heeeeeeeeeeeleboel moppen over Surinamers en Marokkanen en Turken en jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Nederlanders!!
quote:Welk gedeelte van het woordje "meestal" begrijp je niet ?
Op zondag 4 mei 2003 13:14 schreef milagro het volgende:[..]
wat een onzin
![]()
dus mijn vriend moet niets van Antillianen hebben?
hij is een Antilliaan!
en hij kent ook een heeeeeeeeeeeleboel moppen over Surinamers en Marokkanen en Turken en jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Nederlanders!!
quote:Meestal is dus ook ONZIN!
Op zondag 4 mei 2003 13:14 schreef gelly het volgende:[..]
Welk gedeelte van het woordje "meestal" begrijp je niet ?
quote:Dit is m.i. een grap die wel kan. Het gaat gewoon om de algemeen bekende vooroordelen die iedereen kent, maar waarvan iedereen weet dat ze niet (helemaal?
Op zondag 4 mei 2003 10:33 schreef Damusic2me het volgende:
oud voorbeeldje: loopt een jood door de irakese woestein met een dooie irakees op zijn schouders. Hij komt een amerikaan tegen, en die vraagt m, "goh wat doe jij nou met die dooie irakees op je schouders? die zijn toch niks waard? absoluut niet kosjer... wat moet je er mee? "
zegt de jood "inderdaad, die irakees is niks waard, maar al dat plutonium betalen de noord koreanen grof geld voor "
quote:Iehw, Belgen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |