quote:
Overigens in dit stukje staat een aardige theorie over de relatie tussen opvoeding en religie. Weliswaar niet de Christelijke religie, maar zulks is ook over de Christelijke religie te schrijven. Ik doel dan dus m.n. op de door mij meerdere keren al aangehaalde correlatie tussen vrouwonvriendelijkheid van het Christendom en bepaalde gebruiken rondom seksualiteit.
quote:Typisch schuld en boete gedrag, iets wat overigens prevalent is in D/s ook en vaak daar ook voorkomt uit de opvoeding als kind.
Op donderdag 1 mei 2003 13:44 schreef Ryan3 het volgende:Mijn laatste post:
Ik ben er nog niet over uit of het geen ingeboren menselijke eigenschap is overigens, ik heb het verschijnsel ook al vaak gezien bij mensen die geen repressieve ervaringen uit hun jeugd hebben.
Kortom, alweer een parallel op emotioneel nivo tussen religie en D/s.
[Dit bericht is gewijzigd door Tijger_m op 01-05-2003 13:51]
quote:Je moet hoofdstuk 3 maar eens lezen. Gaat weliswaar niet over het Christelijke geloof, maar ook over het Christelijke geloof, zoals gezegd, kun je een dergelijke theorie opstellen, ben ik zeker van.
Op donderdag 1 mei 2003 13:48 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Typisch schuld en boete gedrag, iets wat overigens prevalent is in D/s ook en vaak daar ook voorkomt uit de opvoeding als kind.
De katholieken hebben dat goed begrepen, bij hun ga je biechten en dan krijg je een 'straf' opgelegd waarna je weer 'zuiver' bent.Ik ben er nog niet over uit of het geen ingeboren menselijke eigenschap is overigens, ik heb het verschijnsel ook al vaak gezien bij mensen die geen repressieve ervaringen uit hun jeugd hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 01-05-2003 13:51]
quote:Hoe kom je er bij dat Paulus het promootte? En paulus was weduwnaar trouwens, verder zegt hij dat "heeft iemand geen vrouw, hij zoeke er geen." Lees 1 Kor. 7:25-40 maar eens. Dat paulus er niet veel van wist vind ik een wat kortzichtige opmerking, je hebt hem niet eens gekend, en hij was in zijn tijd een van de meest intelligente personen die op aarde leefden. Bedenk alleen maar eens dat zijn brief aan de Efeziers door theologen al 2000 jaar uitgespit wordt en nog steeds niet is uitgeput.
Op donderdag 1 mei 2003 13:28 schreef Mariel het volgende:[..]
En wat is in dit geval "de gemeente" (concreet gezien)?. Als ik als christen wil weten wat goed is, lees ik een bijbel, en kijk als iets veroordeeld wordt, WAT er veroordeeld wordt, en WAAROM dat veroordeeld wordt. BDSM-relaties worden zelfs door Paulus gepromote (Goed, Paulus was zelf vrijgezel, dus veel wist hij er niet van). Nu vraag ik me af waar je veroordeling vandaan komt.
De Gemeente bestaat uit alle wedergeborenen ter wereld. Je kutn heel snel achter de algemene zienswijze van de Gemeente komen.
quote:Ja, precies, het lijkt niet uit te maken welke religie je er op na slaat, vrijwel overal komt hetzelfde schulde/boete principe boven water.
Op donderdag 1 mei 2003 13:50 schreef Ryan3 het volgende:Je moet hoofdstuk 3 maar eens lezen. Gaat weliswaar niet over het Christelijke geloof, maar ook over het Christelijke geloof, zoals gezegd, kun je een dergelijke theorie opstellen, ben ik zeker van.
quote:BDSM is gewoon een abnormaliteit, het valt buiten de normale sexuele beleving, de natuur zelf leert je dat al als je goed nadenkt. Het is pervers om genot te beleven aan pijn.
Op donderdag 1 mei 2003 13:39 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Ik miste je al.
Niet echt, Ryan, Watchman en polleke weigeren steevast op iets anders als de fysieke aspecten te focussen en met antwoorden te komen op dat gebied.
Zij wijzen lichamelijke pijn echter resoluut af volgens hun geloof.
En wie de Bijbel wil gebruiken om sm te rechtvaardigen moet maar eens met teksten komen.
quote:Verschrikkelijke dingen die daar in gebeuren. Ik denk dat je gelijk hebt dat een mens een reflectie is van zijn/haar opvoeding, maar uiteindelijk heeft een mens ook keuzevrijheid. In het stukje wordt overigens wel min of meer gesteld dat alle seriemoordenaars misbruikt zijn als kind, wat niet waar is.
Op donderdag 1 mei 2003 13:44 schreef Ryan3 het volgende:
Mijn laatste post:
[..]
Uiteindelijk is iemand er altijd zelf bij wat hij/zij doet, en kan iedereen voor zichzelf beslissen welke weg zhij opgaat. Opvoeding kan van invloed hierop zijn, maar is zeker niet bindend.
quote:Oftewel, een afsplitsing van een andere Christelijke groep met alweer een eigen intrepetatie van de Bijbel, correct?
Op donderdag 1 mei 2003 13:51 schreef Watchman het volgende:De Gemeente bestaat uit alle wedergeborenen ter wereld. Je kutn heel snel achter de algemene zienswijze van de Gemeente komen.
quote:Dus laten we het huwelijk helemaal afschaffen
Op donderdag 1 mei 2003 13:51 schreef Watchman het volgende:[..]
Hoe kom je er bij dat Paulus het promootte? En paulus was weduwnaar trouwens, verder zegt hij dat "heeft iemand geen vrouw, hij zoeke er geen."
quote:LOL - Pot, ketel, zwart.
Lees 1 Kor. 7:25-40 maar eens. Dat paulus er niet veel van wist vind ik een wat kortzichtige opmerking, je hebt hem niet eens gekend, en hij was in zijn tijd een van de meest intelligente personen die op aarde leefden.
quote:De gemeente heeft een fundament, en dat fundament maakt het de gemeente. De gemeente an sich heeft geen algemene zienswijze, iedereen houdt er andere gedachten op na. Zelfs als je je alleen beperkt tot degenen die ervaring hebben met bijv. euthanasie, zullen er totaal verschillende denkbeelden op na houden.
Bedenk alleen maar eens dat zijn brief aan de Efeziers door theologen al 2000 jaar uitgespit wordt en nog steeds niet is uitgeput.De Gemeente bestaat uit alle wedergeborenen ter wereld. Je kutn heel snel achter de algemene zienswijze van de Gemeente komen.
Feitelijk zeg jij dus dat je liever naar ANDEREN luistert, dan naar wat in de BIJBEL staat?
quote:Onderbouwing mis ik even. Omdat jij je er niet mee bezig houdt, is het abnormaal?
Op donderdag 1 mei 2003 13:53 schreef Watchman het volgende:[..]
BDSM is gewoon een abnormaliteit,
quote:BDSM is niet beperkt tot de sexuele beleving, maar ook de bijbehorende relatie. Op welke wijze leert de natuur dat volgens jou?
het valt buiten de normale sexuele beleving, de natuur zelf leert je dat al als je goed nadenkt. Het is pervers om genot te beleven aan pijn.
Al met al, ik heb nog geen bijbels standpunt gezien wat het tegenspreekt.
quote:Denk eerder dat je met teksten kunt komen om het af te wijzen. Anders zou ik graag van jou willen zien dat je de bijbel gebruikt om autorijden, eten van spruitjes, en werken bij albert heijn te rechtvaardigen.
En wie de Bijbel wil gebruiken om sm te rechtvaardigen moet maar eens met teksten komen.
quote:Nou doe je het weer, ik vraag specifiek om het aspect van fysieke pijn buiten beschouwing te laten aangezien dat niet per se relevant is. Het gaat om de emotionele aspecten en die negeer jij constant en ik begin te vermoeden dat het is omdat jij daarvoor geen argumentatie hebt.
Op donderdag 1 mei 2003 13:53 schreef Watchman het volgende:[..]
BDSM is gewoon een abnormaliteit, het valt buiten de normale sexuele beleving, de natuur zelf leert je dat al als je goed nadenkt. Het is pervers om genot te beleven aan pijn.
quote:die vond ik idd ook enorm krom
Op donderdag 1 mei 2003 13:58 schreef Mariel het volgende:
LOL - Pot, ketel, zwart.
maar sm is toch puur een vorm van sex? extremer dan 'gewone' sex, maar dat heb je met van alles toch?
quote:Dat heb je dan snel gelezen.
Op donderdag 1 mei 2003 13:55 schreef Mariel het volgende:[..]
Verschrikkelijke dingen die daar in gebeuren. Ik denk dat je gelijk hebt dat een mens een reflectie is van zijn/haar opvoeding, maar uiteindelijk heeft een mens ook keuzevrijheid. In het stukje wordt overigens wel min of meer gesteld dat alle seriemoordenaars misbruikt zijn als kind, wat niet waar is.
Uiteindelijk is iemand er altijd zelf bij wat hij/zij doet, en kan iedereen voor zichzelf beslissen welke weg zhij opgaat. Opvoeding kan van invloed hierop zijn, maar is zeker niet bindend.
Wat seriemoordenaars betreft is het zo dat zij een groot aantal verworven dan wel aangeboren defecten hebben aan de linker frontale kwab, waar het geweten zetelt. Dit leidt tot allerlei dysfuncties in o.m. het geweten en het serotonine- en hormoonpeil, hetgeen is aangetoond. Zoals je kunt lezen zijn dit ook de afwijkingen die op kunnen treden bij fetal abuse. Voorbeeld dat wordt genoemd 1 op 3 zwangere vrouwen in de VS wordt geslagen door echtgenoot, hetgeen repercussies inhoudt voor wellbeing van de foetus. Daarnaast blijken seriemoordenaars, net als Amerikaanse presidenten, meer dan gemiddeld het slachtoffer te zijn van "child abuse" in allerlei verschillende vormen, precies zoals de zelfmoordterroristen in Palestina (zie hoofdstuk 3). De correlatie tussen allerlei vormen van dysfunctionaliteit en een kind- c.q. vrouwonvriendelijke cultuur/religie lijken mij in het stuk redelijk te worden aangetoond.
Verder zegt de auteur dat bepaalde vormen van de cultuur ontstaan zijn om min of meer "gezond" te kunnen leven met de opgelopen psychotrauma's (zie de stukken over A. Hitler). Het resulteert o.m. in groeps- en vijandsdenken en blaming the victim. Iig in iedere vorm van georganiseerde religie versterkt het de vrouwonvriendelijkheid en het vijandsdenken.
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 01-05-2003 14:26]
quote:Nee, SM is niet puur sex, het kan, en houdt ook meestal, verband met de relatie.
Op donderdag 1 mei 2003 14:09 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
die vond ik idd ook enorm krom
maar sm is toch puur een vorm van sex? extremer dan 'gewone' sex, maar dat heb je met van alles toch?
quote:Hmm.. Dat onderzoek heb ik nog nooit van gehoord, maar het lijkt me vrij aannemelijk dat zelfs in dat vroege stadium verkeerde invloed een rol kan spelen..
Op donderdag 1 mei 2003 14:10 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Dat heb je dan snel gelezen.
Wat seriemoordenaars betreft is het zo dat zij een groot aantal verworven dan wel aangeboren defecten hebben aan de linker frontale kwab, waar het geweten zetelt. Dit leidt tot allerlei dysfuncties in o.m. het geweten en het serotonine- en hormoonpeil, hetgeen is aangetoond. Zoals je kunt lezen zijn dit ook de afwijkingen die op kunnen treden bij fetal abuse. Voorbeeld dat wordt genoemd 1 op 3 zwangere vrouwen in de VS wordt geslagen door echtgenoot, hetgeen repercussies inhoudt voor de foetus.
quote:Wat is het verschil tussen die 2?
Daarnaast blijken seriemoordenaars, net als Amerikaanse presidenten,
quote:Daar ben ik het mee eens.
meer dan gemiddeld het slachtoffer te zijn van "child abuse" in allerlei verschillende vormen, precies zoals de zelfmoordterroristen in Palestina (zie hoofdstuk 3). De correlatie tussen allerlei vormen van dysfunctionaliteit en een kind- c.q. vrouwonvriendelijke cultuur/religie lijken mij in het stuk redelijk te worden aangetoond.
quote:Dat is meestal de eerste fase van verwerking van trauma's... Een ander de schuld geven van alles, en niet naar jezelf willen/durven kijken..
Verder zegt de auteur dat bepaalde vormen van de cultuur ontstaan zijn om min of meer "gezond" te kunnen leven met de opgelopen psychotrauma's (zie de stukken over A. Hitler). Het resulteert o.m. in groeps- en vijandsdenken en blaming the victim. Iig in iedere vorm van georganiseerde religie versterkt het de vrouwonvriendelijkheid en het vijandsdenken.
quote:De conclusie hieruit:
Op donderdag 1 mei 2003 14:26 schreef Mariel het volgende:[..]
Hmm.. Dat onderzoek heb ik nog nooit van gehoord, maar het lijkt me vrij aannemelijk dat zelfs in dat vroege stadium verkeerde invloed een rol kan spelen..
[..]Wat is het verschil tussen die 2?
[..]Daar ben ik het mee eens.
[..]Dat is meestal de eerste fase van verwerking van trauma's... Een ander de schuld geven van alles, en niet naar jezelf willen/durven kijken..
quote:Doen we dat met 3, Ryan, of versterken wij alleen die trauma's door de cirkel niet te doorbreken maar door te gaan met dezelfde cyclus van geweld en trauma?
Op donderdag 1 mei 2003 14:32 schreef Ryan3 het volgende:De conclusie hieruit:
1. Cultuur/religie zetelt in onze psyche.
2. Een vrouw/kindonvriendelijke cultuur/religie leidt tot groepsdenken en vijandbeelden.
3. D.m.v. allerlei vormen van (massaal)geweld en dysfunctionaliteit reinigen we ons vervolgens van door cultuur/religie opgelopen psychotrauma's.
quote:Die conclusie kan ik er niet uit trekken..
Op donderdag 1 mei 2003 14:32 schreef Ryan3 het volgende:[..]
De conclusie hieruit:
1. Cultuur/religie zetelt in onze psyche.
quote:Die conclusie kan er uit getrokken worden.
2. Een vrouw/kindonvriendelijke cultuur/religie leidt tot groepsdenken en vijandbeelden.
quote:Deze conclusie is imho ook geldig.
3. D.m.v. allerlei vormen van (massaal)geweld en dysfunctionaliteit reinigen we ons vervolgens van door cultuur/religie opgelopen psychotrauma's.
Wel dient er overal bij opgelet te worden dat dit niet voor iedereen geldt. Maar er is een bepaalde groep die zich op die wijze laat beinvloeden.
quote:Om "gezond" te kunnen blijven leven (zie de stukken over A. Hitler) ontstaat acting out. Deze acting out is weer zo geweldadig en destructief dat het zich in de staart bijt. Een vicieuze cirkel is het resultaat idd. Misschien goed voor conclusie 4.
Op donderdag 1 mei 2003 14:36 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Doen we dat met 3, Ryan, of versterken wij alleen die trauma's door de cirkel niet te doorbreken maar door te gaan met dezelfde cyclus van geweld en trauma?
quote:Prof. Ouweneel die hoogleraar psychologie is, en theoloog, en bioloog, noemt het in zijn boek Het Domein van de Slang pervers. Wordt ook veel in heksengroepen gebruikt. Ik dacht wel dat algemeen bekend was dat het pervers was, ik verbaas me elke dag weer meer.
Op donderdag 1 mei 2003 14:02 schreef Mariel het volgende:[..]
Onderbouwing mis ik even. Omdat jij je er niet mee bezig houdt, is het abnormaal?
[..]BDSM is niet beperkt tot de sexuele beleving, maar ook de bijbehorende relatie. Op welke wijze leert de natuur dat volgens jou?
Wat maakt voor jou beleving aan pijn pervers?Al met al, ik heb nog geen bijbels standpunt gezien wat het tegenspreekt.
[..]Denk eerder dat je met teksten kunt komen om het af te wijzen. Anders zou ik graag van jou willen zien dat je de bijbel gebruikt om autorijden, eten van spruitjes, en werken bij albert heijn te rechtvaardigen.
quote:Heb je een link voor me naar dat boek? Ik zou graag willen weten waar die beste heer of mevrouw Ouweneel dat op baseert.
Op donderdag 1 mei 2003 14:40 schreef Watchman het volgende:[..]
Prof. Ouweneel die hoogleraar psychologie is, en theoloog, en bioloog, noemt het in zijn boek Het Domein van de Slang pervers. Wordt ook veel in heksengroepen gebruikt. Ik dacht wel dat algemeen bekend was dat het pervers was, ik verbaas me elke dag weer meer.
Trouwens, even voor de zekerheid.. Je bent toch niet van mening dat het zo is, omdat toevallig iemand die Prof. voor zijn naam heeft staan het zegt?
quote:Dat komt, omdat je "gelovige" bent.
Op donderdag 1 mei 2003 14:36 schreef Mariel het volgende:[..]
Die conclusie kan ik er niet uit trekken..
quote:Hoe liefdevoller de childrearing is, hoe minder dit voorkomt (zie hoofdstuk 2 over Gulfwar). Kijk naar de opmerkelijke gedaantewisseling die Europa heeft doorgemaakt. Kinderen worden over het algemeen anders groot gebracht dan een eeuw geleden. Een oorlog is onvoorstelbaar geworden tussen Europese naties. De verklaring dat dit vooral ligt aan de politieke structuren, mist doel in een democratie. Immers een democratie brengt mannen van het volk voort, die op dezelfde manier zijn opgevoed. Deze mannen hebben als vertegenwoordigers van het volk die politieke structuur, waarin oorlog in Europa niet meer mogelijk lijkt te zijn, voorstgebracht. Vergelijk dit met de VS, waar geheel andere childrearing condities bestaan, o.m. door het enorme verschil tussen rijk en arm, en hun opstelling tijdens de jongste oorlog... En voila, er zit wat in, in deze theorie...
Wel dient er overal bij opgelet te worden dat dit niet voor iedereen geldt. Maar er is een bepaalde groep die zich op die wijze laat beinvloeden.
quote:Lijkt me niet. Ik betwist nu overigens niet met je of het wel of niet zo is, maar ik stel dat je het niet kunt concluderen uit de tekst.
Op donderdag 1 mei 2003 14:47 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Dat komt, omdat je "gelovige" bent.
quote:Zit wat in denk ik. Is er trouwens denk je op grond hiervan ook een verklaring waarom JP Potter graag in de kont van Bush kruipt?
[..]Hoe liefdevoller de childrearing is, hoe minder dit voorkomt (zie hoofdstuk 2 over Gulfwar). Kijk naar de opmerkelijke gedaantewisseling die Europa heeft doorgemaakt. Kinderen worden over het algemeen anders groot gebracht dan een eeuw geleden. Een oorlog is onvoorstelbaar geworden tussen Europese naties. De verklaring dat dit vooral ligt aan de politieke structuren, mist doel in een democratie. Immers een democratie brengt mannen van het volk voort, die op dezelfde manier zijn opgevoed. Deze mannen hebben als vertegenwoordigers van het volk die politieke structuur, waarin oorlog in Europa niet meer mogelijk lijkt te zijn, voorstgebracht. Vergelijk dit met de VS, waar geheel andere childrearing condities bestaan, o.m. door het enorme verschil tussen rijk en arm, en hun opstelling tijdens de jongste oorlog... En voila, er zit wat in, in deze theorie...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |