En wie kan mij in voor mij begrijpbare taal uitleggen, wat ik me moet voorstellen als bijvoorbeeld de Data Link laag communiceert met de netwerklaag..
Zoals mijn leraar en mijn boek het uitleggen kan ik me er weinig van voorstellen...
maar het kan net zo goed een ander protocol zijn. zoek maar effe op google, staat genoeg over
quote:Sterker nog, TCP/IP zijn 2 lagen in de implementatie van de 7 lagen van het model, TCP is er één van en IP de andere.
Op woensdag 23 april 2003 09:27 schreef Fearlezz het volgende:
tcp/ip KAN een van de lagen zijn van het OSI modelmaar het kan net zo goed een ander protocol zijn. zoek maar effe op google, staat genoeg over
een hub zit in laag 1
een switch in laag 2 (soms ook in 3)
een router in laag 3
ICMP gaat tot laag 2 ,TCP en UPD en IP zitten in laag 3.
Met dat OSI model kun je je netwerk een beetje uitpluizen
Nu zal alles wat ik hier zeg niet precies kloppen enzo, maar voor de beeldvorming vindt ik het voldoende.
Weet nog wel dat tcp/ip idd ergens deel van uit maakte (in het osi-model) en dat je dat ook weer kon onderverdelen in andere groepen.
quote:Bijna, ICMP, UDP, en TCP zijn encapsulated in IP, laag 3.
Op woensdag 23 april 2003 09:32 schreef _BouwiE_ het volgende:
Daarnaast moet je het OSI model denk ik meer zien als een steun voor het analyseren van je netwerk. Voor de beeldvorming :een hub zit in laag 1
een switch in laag 2 (soms ook in 3)
een router in laag 3ICMP gaat tot laag 2 ,TCP en UPD en IP zitten in laag 3.
Met dat OSI model kun je je netwerk een beetje uitpluizenNu zal alles wat ik hier zeg niet precies kloppen enzo, maar voor de beeldvorming vindt ik het voldoende.
ICMP is laag 3 omdat deze echt de flow van je netwerk verbinding regelt.
Lucille: TCP/IP is niet een 2-laagse implementatie van t OSI-model;
Bouwie: TCP/UDP zitten in laag 4, IP in laag 3
Het is een beetje ingewikkeld om allemaal zo uit te leggen. Als je het wil weten adviseer ik je om een boek te lezen wat hoort bij het MS Examen Networking Essentials (als dat nog bestaat) wat voorheen door het leven ging als MS-058, onderdeel van de MSCE-training.
Het komt er iig op neer dat er 7 lagen zijn, die elk voor een stukje van de communicatie zorgt. Zo is laag 1, de onderste, de fysieke link tussen 2 computers; de kabel dus. Laag 4 is de Transport Layer waar oa TCP en UDP inzitten. Hoe het allemaal precies zit moet ik ook weer opzoeken, maar ik weet dat je via Google of een van de cursusboeken eigenlijk alles kan vinden wat je wilt...
quote:Ik zeg ook helemaal niet dat TCP/IP een 2-laagse implementatie is van 't OSI model. Ik zeg dat TCP in een laag zit en IP in een andere laag van het 7 lagen model.
Op woensdag 23 april 2003 09:42 schreef Boudi het volgende:Lucille: TCP/IP is niet een 2-laagse implementatie van t OSI-model;
quote:Bijna je hele vraag niet gelezen... Okay.. hier gaan we... een voorbeeld,
Op woensdag 23 april 2003 09:20 schreef poiuy het volgende:
Is het OSI model ook een protocol...? EN is het te vergelijken met het bijv. TCP/IP protocol...? Zo ja, hoe doe je dit..?En wie kan mij in voor mij begrijpbare taal uitleggen, wat ik me moet voorstellen als bijvoorbeeld de Data Link laag communiceert met de netwerklaag..
Zoals mijn leraar en mijn boek het uitleggen kan ik me er weinig van voorstellen...
Je browser (laag 7, applicatie (soms ook 6, en 5 erbij, maar doet er even niet toe)
zegt tegen je TCP stack, ik wil met dit IP adres, en deze poort een verbinding opzetten (DNS request sla ik ff over)
Dus TCP zegt prima, doen we ... zegt tegen de IP laag: Ik wil een pakketje
heben waarmee ik een verbinging initieer... Geen probleem zegt IP, dat
geven we even door aan je Ethernet kaart, IP stuurt dus de data door
naar laag 2 (Datalink), je Ethernet driver/kaart maakt hier een ethernet frame van, en stuurt deze naar de standaart gateway van je netwerk (ARP laat ik even buiten beschouwing)
Aan de andere kant van het internet komt nu jouw request aan, maar
sinds lagen uitwisselbaar zijn (grotendeels door standaarden als OSI)
komt jouw TCP/IP pakketje daar aan niet in een ethernet frame, maar
in een ATM cell, of watdan ook...
ATM router stuurt dit pakketje via Ethernet naar de google server...
Deze denk "Hey, een ethernet pakketje, wat zit daar in"... De server haalt
de ethernet header van het pakketje af, en houdt weer op laag 3 een IP
pakketje over... hieraan ziet hij wie de verbining vanaf welk adres opzet.
IN het IP pakketje zit je TCP pakketje, waar in het data veld jouw request
zit...
De server processed je request (laag 7) en stuurt het weer terug naar
4, 3, 2, 1... en er komt weer een ethernet pakketje jouw kant op...
(Oh, ik heb dingen zoals handshaking, en nog wat dingen weggelaten,
maar simpel gezegd gaat het zo)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |