abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 april 2003 @ 08:44:26 #1
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_9808528
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 23:48 schreef Kozzmic het volgende:
Gekopieerd uit het vorige topic:

Uitspraak:

• 18 jaar cel.
  • 11 jaar na aftrek voorarrest en 1/3 straf
  • Volledig toerekeningsvatbaar.
  • OM gaat in hoger beroep.
  • Voortbordurend op:
    [centraal topic] Moordzaak Fortuyn
    [centraal topic] Onderzoek Moordzaak Fortuyn dl 2
    [centraal topic] Onderzoek Moordzaak Fortuyn dl 3
    [centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 4)
    [centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 5)
    [centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 6)
    [centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 7)
    [centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 8)
    [centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 9)
    [centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 10)
    [Centraal] Zaak Fortuyn (Deel 11)
    [Centraal] Zaak Fortuyn (Deel 12)

Nieuw topic, nieuwe kansen.

Spelregels: normaal reageren, niet flamen, niet trollen.

Mochten er mensen zijn die zich daar niet in kunnen vinden, koop een dagboek en schrijf het daarin maar van je af.

Martin Drent, onze profeet.
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
      woensdag 16 april 2003 @ 08:58:22 #2
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_9808744
    De zaak is nu officieel voorbij.

Het napraten is ook al voorbij.

Dus...

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      woensdag 16 april 2003 @ 08:59:32 #3
    16625 robh
    pi_9808757
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 08:58 schreef Sidekick het volgende:

Dus...

Zakt het topic vanzelf een heel eind weg.
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
      woensdag 16 april 2003 @ 09:01:11 #4
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_9808779
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 08:59 schreef robh het volgende:

[..]

Zakt het topic vanzelf een heel eind weg.

Ik zinsspeelde ook niet op een slotje, maar is er een nieuwe insteek? Of is het 'niet flamen' de nieuwe insteek?
      woensdag 16 april 2003 @ 09:07:56 #5
    38042 Maerycke
    Ja, wat nou weer?
    pi_9808894
    Uit de Volkskrant van vanochtend:
    quote:
    Justitie gaat in hoger beroep tegen vonnis
    Van onze verslaggevers

AMSTERDAM - Het OM heeft dinsdagavond besloten hoger beroep in te stellen tegen het vonnis van de rechtbank in Amsterdam. Die veroordeelde Volkert van der G. gisteren tot achttien jaar voor de moord op Pim Fortuyn. Officier van justitie Koos Plooy acht levenslang gerechtvaardigd.

Bij de strafbepaling heeft de rechtbank onvoldoende laten meewegen dat Van der G. de intentie had om het 'democratisch proces buitengewoon ernstig te frustreren', aldus Plooy. De rechters hebben het ontbreken van spijt en 'enig inzicht in het moreel volstrekt verwerpelijke van zijn daad' ten onrechte buiten beschouwing gelaten, vindt hij.

De raadslieden, die achttien jaar fors noemen voor een enkelvoudige moord, hebben nog niet besloten of zij in beroep gaan.

Zou dit hoger beroep echt kans maken? Persoonlijk ben ik van mening van niet. Wellicht dat de straf 2 jaar opgehoogd wordt, maar echt veel meer zal het niet worden.
      woensdag 16 april 2003 @ 09:11:16 #6
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_9808962
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:07 schreef Maerycke het volgende:
    Uit de Volkskrant van vanochtend:
    [..]

Zou dit hoger beroep echt kans maken? Persoonlijk ben ik van mening van niet. Wellicht dat de straf 2 jaar opgehoogd wordt, maar echt veel meer zal het niet worden.

Misschien dat ze iets meer waarde gaan hechten aan het 'democratie vermoorden'-argument. Eventueel kan het dan levenslang worden, maar dat lijkt me niet. Ik heb ook het gevoel dat de straf dan 20 jaar wordt.

We shall see.

woensdag 16 april 2003 @ 09:17:24 #7
    38042 Maerycke
    Ja, wat nou weer?
    pi_9809096
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:11 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Misschien dat ze iets meer waarde gaan hechten aan het 'democratie vermoorden'-argument. Eventueel kan het dan levenslang worden, maar dat lijkt me niet. Ik heb ook het gevoel dat de straf dan 20 jaar wordt.

We shall see.

Ik kan me niet voorstellen dat ineens de omslag wordt gemaakt van 18 jaar naar levenslang. De argumenten die de rechter gisteren gaf om geen levenslange gevangenis toe te wijzen, waren toch behoorlijk steekhoudend.
      woensdag 16 april 2003 @ 09:17:45 #8
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_9809102
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 08:58 schreef Sidekick het volgende:
    De zaak is nu officieel voorbij.

Het napraten is ook al voorbij.

Dus...

Hoger beroep, civiele zaal en de strafklacht van S&H lopen nog. Wanneer is de uitspraak van die laatste eigenlijk? Ik meende toch dat deze de 10e (april) geweest zou moeten zijn, maar ik heb er niets van gehoord.
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
      woensdag 16 april 2003 @ 09:20:51 #9
    41223 Wile_E_Coyote
    Thank God I'm an atheist
    pi_9809165
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:17 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Hoger beroep, civiele zaal en de strafklacht van S&H lopen nog. Wanneer is de uitspraak van die laatste eigenlijk? Ik meende toch dat deze de 10e (april) geweest zou moeten zijn, maar ik heb er niets van gehoord.

S&H?
    Art is long and time is fleeting
    And our hearts, though stout and brave
    Still, like muffled drums are beating
    Funeral marches to the grave
      woensdag 16 april 2003 @ 09:21:31 #10
    16625 robh
    pi_9809178
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:20 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

S&H?

Spong en Hammerstein
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
      woensdag 16 april 2003 @ 09:23:37 #11
    41223 Wile_E_Coyote
    Thank God I'm an atheist
    pi_9809224
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:21 schreef robh het volgende:

[..]

Spong en Hammerstein

Oh. Jansen en Janssen
      woensdag 16 april 2003 @ 09:27:37 #12
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_9809289
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:17 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat ineens de omslag wordt gemaakt van 18 jaar naar levenslang. De argumenten die de rechter gisteren gaf om geen levenslange gevangenis toe te wijzen, waren toch behoorlijk steekhoudend.

Het argument dat de het doel van deze actie het schaden van de democratie is geweest, is zo veel afgezwakt dat levenslang niet terecht is. Als dat volledig wordt overgenomen, dan is er een kans.
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:17 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat komt nog allemaal, maar ik verwacht toch nog veel verhitte 'discussies' die al tig keer zijn gevoerd op dit moment.
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Oh. Jansen en Janssen

Meer Bassie en Adriaan.
      woensdag 16 april 2003 @ 09:28:20 #13
    41223 Wile_E_Coyote
    Thank God I'm an atheist
    pi_9809301
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:27 schreef Sidekick het volgende:

Meer Bassie en Adriaan.

Nee, Bassie en Adriaan zijn nog wel eens leuk.
      woensdag 16 april 2003 @ 09:30:12 #14
    38042 Maerycke
    Ja, wat nou weer?
    pi_9809336
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:28 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Nee, Bassie en Adriaan zijn nog wel eens leuk.

Ach ik kan de amusementswaarde van S&H als komisch duo toch ook wel inzien
      woensdag 16 april 2003 @ 09:31:16 #15
    41223 Wile_E_Coyote
    Thank God I'm an atheist
    pi_9809358
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:30 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Ach ik kan de amusementswaarde van S&H als komisch duo toch ook wel inzien

Als wij ooit kinderen krijgen mogen ze wel naar B&A kijken, maar niet naar S&H hoor. Of jij moet je nu al aanbieden om nachtenlang naast het bed te gaan zitten om ze te troosten van hun enge dromen
      woensdag 16 april 2003 @ 09:32:31 #16
    16625 robh
    pi_9809387
    Leuk enzo. Maar het is S&H's goed recht om een aanklacht in te dienen. Dat de motieven je niet aanstaan betekent niet dat het per definitie clowns zijn.

Ontopic graag.

Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
      woensdag 16 april 2003 @ 09:33:23 #17
    41223 Wile_E_Coyote
    Thank God I'm an atheist
    pi_9809407
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:32 schreef robh het volgende:
    Leuk enzo. Maar het is S&H's goed recht om een aanklacht in te dienen. Dat de motieven je niet aanstaan betekent niet dat het per definitie clowns zijn.

Ontopic graag.

Was dat die aanklacht van demonisering? hebben ze die dan niet ingetrokken intussen? Volgens mij is dat een vrij kansloze aanklacht.
      woensdag 16 april 2003 @ 09:41:35 #18
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_9809571
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:33 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Was dat die aanklacht van demonisering? hebben ze die dan niet ingetrokken intussen? Volgens mij is dat een vrij kansloze aanklacht.

Is er nog gesproken over de rol van politici bij deze uitspraak?
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:32 schreef robh het volgende:

Ontopic graag.

Je hebt gelijk, laten we hier verder gaan:
    [Centraal] Maak Spong en Hammerstein belachelijk.
      woensdag 16 april 2003 @ 09:42:08 #19
    38042 Maerycke
    Ja, wat nou weer?
    pi_9809586
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:33 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Ze hebben er inmiddels een boek over geschreven, genaamd "Vervolg ze tot in de hel" (helemaal geen "demoniserende" titel ofzo, welnee..)

Een boekbeschrijving van www.nl.bol.com

quote:
    De aangifte van Spong en Hammerstein tegen politici en journalisten wegens nazi-gerelateerde beschuldigingen aan het adres van Pim Fortuyn bracht Nederland in beroering. Was dit een publiciteitsbeluste, kansloze actie? Het Openbaar Ministerie, van hogerhand aangemoedigd, seponeerde de zaak vliegensvlug. Een vijftal medeadvocaten eiste een tuchtrechtelijk onderzoek wegens het schandalig optreden van het duo.

Spong en Hammerstein konden echter de Deken van de Amsterdamse Advocaten er met verve van overtuigen dat het hier gaat om een alleszins terechte, en zelfs noodzakelijke actie.

In Vervolg ze tot in de hel (citaat van Fortuyn) stapelen zich de argumenten op elkaar om tot een doorwrochte eindconclusie te komen. Een uiterst intelligent en onderhoudend betoog ondersteund door vooraanstaande rechtsgeleerden en doorspekt met onthullende feiten en gebeurtenissen uit een woelige periode die nog niet is geëindigd.

Het beroep van Spong en Hammerstein tegen het terzijde leggen van de aangifte wordt in maart 2003 behandeld door het Gerechtshof te Den Haag.

Spong en Hammerstein zijn advocaten te Amsterdam. Gerard Spong publiceerde eerder Leugens om bestwil (1977).

woensdag 16 april 2003 @ 09:47:27 #20
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_9809700
    quote:
    Gerard Spong publiceerde eerder Leugens om bestwil (1977).

Oh sorry, we mogen het niet hebben over S&H...

pi_9809929
    quote:
    De drie grootste Kamerfracties CDA, PvdA en VVD vonden het ongepast om op de dag van de uitspraak de discussie over hogere celstraffen aan te zwengelen.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1050384510146.html

quote:
    Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) vindt de gevangenisstraf van 18 jaar voor Volkert van der G. "aan de lage kant". De bewindsman zegt dat in een gesprek met het Algemeen Dagblad. Ik heb mij enigszins verbaasd over de uitspraak, en dat is een understatement, aldus de minister. Remkes beschouwt het vonnis als "inspiratie om de discussie over strafverzwaring voort te zetten".

bron: TT

FOK!fotograaf woensdag 16 april 2003 @ 09:58:49 #22
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_9809946
    Ik begreep dat Volkert geen levenslang kreeg omdat het pas deeerste keer was dat hij iemand executeerde. Pas als je het vaker doet ben je een gevaar voor de samenleving of zo . Ik heb de afgelopen jaren genoeg mensen in het nieuws gezien die meerdere mensen vermoord hebben, maar die kregen geen van allen levenslang. Ik blijf het vreemd vinden dat zo'n persoon de kans gegeven wordt om het nog een keer te doen en pas daarna overwegen ze of ze hem levenslang opsluiten. Misschien maar beter dat ik geen advocaat wilde worden, ik snap niets van die straffen die opgelegd worden...
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
    pi_9810168
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:41 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Is er nog gesproken over de rol van politici bij deze uitspraak?

Volgens mij niet, maar je kan het zelf nog eens nalezen: http://www.rechtspraak.nl/uitspraak/frameset.asp?ljn=AF7291.

Er is wel gesproken over uitlatingen van politici na de moord, maar de rechter zag hier geen reden tot strafvermindering in.

pi_9810292
    quote:
    Op woensdag 16 april 2003 09:58 schreef freud het volgende:
    Ik begreep dat Volkert geen levenslang kreeg omdat het pas deeerste keer was dat hij iemand executeerde. Pas als je het vaker doet ben je een gevaar voor de samenleving of zo . Ik heb de afgelopen jaren genoeg mensen in het nieuws gezien die meerdere mensen vermoord hebben, maar die kregen geen van allen levenslang. Ik blijf het vreemd vinden dat zo'n persoon de kans gegeven wordt om het nog een keer te doen en pas daarna overwegen ze of ze hem levenslang opsluiten. Misschien maar beter dat ik geen advocaat wilde worden, ik snap niets van die straffen die opgelegd worden...
    Geen levenslang geven aan iemand die maar één moord gepleegd heeft wil niet zeggen dat iedereen die wel meerdere moorden gepleegd heeft wel levenslang krijgt. Verder was dit één van de redenen waarop besloten is VvdG geen levenslang te schrijven, niet de enige.
    pi_9810435
    Vannochtend op Radio 1 een stukje met Kay van der Linde en tjerk Westerterp over deze zaak. Ze waren het wel redelijk met deze uitspraak eens. ze hadden liever 20 jaar gezien (geen levenslang!) maar dit was ook acceptabel.
    De uitspraken van Remkes vonden ze echter een zeer slechte zaak. Onder het mom van een minister moet zich niet met dit soort dingen bemoeien.
    Verder hadden ze gehoopt op een uitleg van de rechter die voor beidde partijen aanvaardbaar was geweest zodat een hoger beroep overbodig was geworden omdat dat als grote nadeel heeft dat dit alles over 5 maanden nog een keer oprakeld moet worden.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')