quote:Nieuw topic, nieuwe kansen.
Op dinsdag 15 april 2003 23:48 schreef Kozzmic het volgende:
Gekopieerd uit het vorige topic:18 jaar cel. 11 jaar na aftrek voorarrest en 1/3 straf Volledig toerekeningsvatbaar. OM gaat in hoger beroep. Voortbordurend op:
[centraal topic] Moordzaak Fortuyn
[centraal topic] Onderzoek Moordzaak Fortuyn dl 2
[centraal topic] Onderzoek Moordzaak Fortuyn dl 3
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 4)
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 5)
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 6)
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 7)
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 8)
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 9)
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 10)
[Centraal] Zaak Fortuyn (Deel 11)
[Centraal] Zaak Fortuyn (Deel 12)
Spelregels: normaal reageren, niet flamen, niet trollen.
Mochten er mensen zijn die zich daar niet in kunnen vinden, koop een dagboek en schrijf het daarin maar van je af.
Het napraten is ook al voorbij.
Dus...
quote:Zakt het topic vanzelf een heel eind weg.
Op woensdag 16 april 2003 08:58 schreef Sidekick het volgende:Dus...
quote:Ik zinsspeelde ook niet op een slotje, maar is er een nieuwe insteek? Of is het 'niet flamen' de nieuwe insteek?
Op woensdag 16 april 2003 08:59 schreef robh het volgende:[..]
Zakt het topic vanzelf een heel eind weg.
quote:Zou dit hoger beroep echt kans maken? Persoonlijk ben ik van mening van niet. Wellicht dat de straf 2 jaar opgehoogd wordt, maar echt veel meer zal het niet worden.
Justitie gaat in hoger beroep tegen vonnis
Van onze verslaggevers
AMSTERDAM - Het OM heeft dinsdagavond besloten hoger beroep in te stellen tegen het vonnis van de rechtbank in Amsterdam. Die veroordeelde Volkert van der G. gisteren tot achttien jaar voor de moord op Pim Fortuyn. Officier van justitie Koos Plooy acht levenslang gerechtvaardigd.
Bij de strafbepaling heeft de rechtbank onvoldoende laten meewegen dat Van der G. de intentie had om het 'democratisch proces buitengewoon ernstig te frustreren', aldus Plooy. De rechters hebben het ontbreken van spijt en 'enig inzicht in het moreel volstrekt verwerpelijke van zijn daad' ten onrechte buiten beschouwing gelaten, vindt hij.De raadslieden, die achttien jaar fors noemen voor een enkelvoudige moord, hebben nog niet besloten of zij in beroep gaan.
quote:Misschien dat ze iets meer waarde gaan hechten aan het 'democratie vermoorden'-argument. Eventueel kan het dan levenslang worden, maar dat lijkt me niet. Ik heb ook het gevoel dat de straf dan 20 jaar wordt.
Op woensdag 16 april 2003 09:07 schreef Maerycke het volgende:
Uit de Volkskrant van vanochtend:
[..]Zou dit hoger beroep echt kans maken? Persoonlijk ben ik van mening van niet. Wellicht dat de straf 2 jaar opgehoogd wordt, maar echt veel meer zal het niet worden.
We shall see.
quote:Ik kan me niet voorstellen dat ineens de omslag wordt gemaakt van 18 jaar naar levenslang. De argumenten die de rechter gisteren gaf om geen levenslange gevangenis toe te wijzen, waren toch behoorlijk steekhoudend.
Op woensdag 16 april 2003 09:11 schreef Sidekick het volgende:[..]
Misschien dat ze iets meer waarde gaan hechten aan het 'democratie vermoorden'-argument. Eventueel kan het dan levenslang worden, maar dat lijkt me niet. Ik heb ook het gevoel dat de straf dan 20 jaar wordt.
We shall see.
quote:Hoger beroep, civiele zaal en de strafklacht van S&H lopen nog. Wanneer is de uitspraak van die laatste eigenlijk? Ik meende toch dat deze de 10e (april) geweest zou moeten zijn, maar ik heb er niets van gehoord.
Op woensdag 16 april 2003 08:58 schreef Sidekick het volgende:
De zaak is nu officieel voorbij.Het napraten is ook al voorbij.
Dus...
quote:S&H?
Op woensdag 16 april 2003 09:17 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Hoger beroep, civiele zaal en de strafklacht van S&H lopen nog. Wanneer is de uitspraak van die laatste eigenlijk? Ik meende toch dat deze de 10e (april) geweest zou moeten zijn, maar ik heb er niets van gehoord.
quote:Oh. Jansen en Janssen
Op woensdag 16 april 2003 09:21 schreef robh het volgende:[..]
Spong en Hammerstein
quote:Het argument dat de het doel van deze actie het schaden van de democratie is geweest, is zo veel afgezwakt dat levenslang niet terecht is. Als dat volledig wordt overgenomen, dan is er een kans.
Op woensdag 16 april 2003 09:17 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ik kan me niet voorstellen dat ineens de omslag wordt gemaakt van 18 jaar naar levenslang. De argumenten die de rechter gisteren gaf om geen levenslange gevangenis toe te wijzen, waren toch behoorlijk steekhoudend.
quote:Natuurlijk, dat komt nog allemaal, maar ik verwacht toch nog veel verhitte 'discussies' die al tig keer zijn gevoerd op dit moment.
Op woensdag 16 april 2003 09:17 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Hoger beroep, civiele zaal en de strafklacht van S&H lopen nog. Wanneer is de uitspraak van die laatste eigenlijk? Ik meende toch dat deze de 10e (april) geweest zou moeten zijn, maar ik heb er niets van gehoord.
quote:Meer Bassie en Adriaan.
Op woensdag 16 april 2003 09:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Oh. Jansen en Janssen
quote:Nee, Bassie en Adriaan zijn nog wel eens leuk.
Op woensdag 16 april 2003 09:27 schreef Sidekick het volgende:Meer Bassie en Adriaan.
quote:Ach ik kan de amusementswaarde van S&H als komisch duo toch ook wel inzien
Op woensdag 16 april 2003 09:28 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Nee, Bassie en Adriaan zijn nog wel eens leuk.
quote:Als wij ooit kinderen krijgen mogen ze wel naar B&A kijken, maar niet naar S&H hoor. Of jij moet je nu al aanbieden om nachtenlang naast het bed te gaan zitten om ze te troosten van hun enge dromen
Op woensdag 16 april 2003 09:30 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ach ik kan de amusementswaarde van S&H als komisch duo toch ook wel inzien
Ontopic graag.
quote:Was dat die aanklacht van demonisering? hebben ze die dan niet ingetrokken intussen? Volgens mij is dat een vrij kansloze aanklacht.
Op woensdag 16 april 2003 09:32 schreef robh het volgende:
Leuk enzo. Maar het is S&H's goed recht om een aanklacht in te dienen. Dat de motieven je niet aanstaan betekent niet dat het per definitie clowns zijn.Ontopic graag.
quote:Is er nog gesproken over de rol van politici bij deze uitspraak?
Op woensdag 16 april 2003 09:33 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Was dat die aanklacht van demonisering? hebben ze die dan niet ingetrokken intussen? Volgens mij is dat een vrij kansloze aanklacht.
quote:Je hebt gelijk, laten we hier verder gaan:
Op woensdag 16 april 2003 09:32 schreef robh het volgende:
Leuk enzo. Maar het is S&H's goed recht om een aanklacht in te dienen. Dat de motieven je niet aanstaan betekent niet dat het per definitie clowns zijn.Ontopic graag.
quote:Ze hebben er inmiddels een boek over geschreven, genaamd "Vervolg ze tot in de hel" (helemaal geen "demoniserende" titel ofzo, welnee..)
Op woensdag 16 april 2003 09:33 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Was dat die aanklacht van demonisering? hebben ze die dan niet ingetrokken intussen? Volgens mij is dat een vrij kansloze aanklacht.
Een boekbeschrijving van www.nl.bol.com
quote:
De aangifte van Spong en Hammerstein tegen politici en journalisten wegens nazi-gerelateerde beschuldigingen aan het adres van Pim Fortuyn bracht Nederland in beroering. Was dit een publiciteitsbeluste, kansloze actie? Het Openbaar Ministerie, van hogerhand aangemoedigd, seponeerde de zaak vliegensvlug. Een vijftal medeadvocaten eiste een tuchtrechtelijk onderzoek wegens het schandalig optreden van het duo.Spong en Hammerstein konden echter de Deken van de Amsterdamse Advocaten er met verve van overtuigen dat het hier gaat om een alleszins terechte, en zelfs noodzakelijke actie.
In Vervolg ze tot in de hel (citaat van Fortuyn) stapelen zich de argumenten op elkaar om tot een doorwrochte eindconclusie te komen. Een uiterst intelligent en onderhoudend betoog ondersteund door vooraanstaande rechtsgeleerden en doorspekt met onthullende feiten en gebeurtenissen uit een woelige periode die nog niet is geëindigd.
Het beroep van Spong en Hammerstein tegen het terzijde leggen van de aangifte wordt in maart 2003 behandeld door het Gerechtshof te Den Haag.
Spong en Hammerstein zijn advocaten te Amsterdam. Gerard Spong publiceerde eerder Leugens om bestwil (1977).
quote:
Gerard Spong publiceerde eerder Leugens om bestwil (1977).
Oh sorry, we mogen het niet hebben over S&H...
quote:
De drie grootste Kamerfracties CDA, PvdA en VVD vonden het ongepast om op de dag van de uitspraak de discussie over hogere celstraffen aan te zwengelen.http://www.volkskrant.nl/binnenland/1050384510146.html
quote:
Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) vindt de gevangenisstraf van 18 jaar voor Volkert van der G. "aan de lage kant". De bewindsman zegt dat in een gesprek met het Algemeen Dagblad. Ik heb mij enigszins verbaasd over de uitspraak, en dat is een understatement, aldus de minister. Remkes beschouwt het vonnis als "inspiratie om de discussie over strafverzwaring voort te zetten".bron: TT
quote:Volgens mij niet, maar je kan het zelf nog eens nalezen: http://www.rechtspraak.nl/uitspraak/frameset.asp?ljn=AF7291.
Op woensdag 16 april 2003 09:41 schreef Sidekick het volgende:[..]
Is er nog gesproken over de rol van politici bij deze uitspraak?
Er is wel gesproken over uitlatingen van politici na de moord, maar de rechter zag hier geen reden tot strafvermindering in.
quote:Geen levenslang geven aan iemand die maar één moord gepleegd heeft wil niet zeggen dat iedereen die wel meerdere moorden gepleegd heeft wel levenslang krijgt. Verder was dit één van de redenen waarop besloten is VvdG geen levenslang te schrijven, niet de enige.
Op woensdag 16 april 2003 09:58 schreef freud het volgende:
Ik begreep dat Volkert geen levenslang kreeg omdat het pas deeerste keer was dat hij iemand executeerde. Pas als je het vaker doet ben je een gevaar voor de samenleving of zo. Ik heb de afgelopen jaren genoeg mensen in het nieuws gezien die meerdere mensen vermoord hebben, maar die kregen geen van allen levenslang. Ik blijf het vreemd vinden dat zo'n persoon de kans gegeven wordt om het nog een keer te doen en pas daarna overwegen ze of ze hem levenslang opsluiten. Misschien maar beter dat ik geen advocaat wilde worden, ik snap niets van die straffen die opgelegd worden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |