Om te beginnen: zelf ben ik nog nooit 1 dag werkloos geweest, ik ben direct na m'n afstuderen gaan werken en heb sindsdien altijd een baan gehad, dus ik weet niet waar over praat. Vandaar ook deze vraag.
Met de huidige economische omstandigheden is het moeilijk om een (leuke) baan te vinden of te houden en diverse Fok!-ers zijn op dit moment (tijdelijk) werkloos. De klacht die je van de meesten hoort is dat het in het begin wel okee is (veel vrije tijd etc) maar dat het na een paar maanden toch gaat vervelen. Gebrek aan geld is voor sommigen een probleem, maar niet voor iedereen.
Nu kan ik de klacht van geldgebrek wel begrijpen. Werken doe je in het beginsel ook om geld te verdienen om in je levensonderhoud te voorzien. Als je allerlei verplichtingen hebt of zelfs verantwoordelijkheid over een familie/ kinderen dan kan ik daar weinig tegenin brengen.
Maar wat ik minder goed begrijp is de factor 'verveling'. Want wat je dan eigenlijk zegt is dat je niks interessants te doen hebt en dat je liever je tijd opvult met een verplichting zoals werken. Natuurlijk kan werken heel leuk zijn als je een interessante baan hebt, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je niks interessants meer weet te doen als je die baan kwijt bent?
Voor veel mensen is rentenieren een (onbereikbare) droom, maar dat is eigenlijk niet anders dan werkloos zijn, met als enige verschil dat je meer geld hebt. Dan ben je dus weer terug bij het financieele argument. Zou je je als rentenier ook vervelen?
quote:nee tuurlijk niet, dan heb je geld om vanalles te doen ...
Op donderdag 10 april 2003 15:21 schreef Aernout het volgende: Zou je je als rentenier ook vervelen?
ikwilwerken.nl
leuk initiatief om iets te doen te hebben
ik ben op het moment werkeloos....is niet de eerste keer...
in totaal is dit de derde keer voor mij...maar elke keer maar 1 of 2 maanden werkeloos geweest...soort van tussenstop van baan naar baan zeg maar....
maar moet wel zeggen dat het deze keer te maken heeft met de slechte markt/economie...vooral in de ict bijvoorbeeld.....
het is deze keer dan voor mij (en vele anderen) moeilijker om een baan te vinden (in welke sector dan ook trouwens).
maar het werkeloos zijn is niet zo rampzalig...voor mij dan...kan best begrijpen dat sommige mensen moeilijke tijden ervaren..ik niet...nog niet.....ik relax wat...ontspan wat..geniet wat..sport wat..etc..etc..etc..doe de dingen die ik eigenlijk altijd in vrije tijd zou doen....en dat doe ik dus nu 24/7.
[Dit bericht is gewijzigd door Dragonfly op 10-04-2003 15:30]
Als je werkloos bent dan heb je niet genoeg geld om leuke dingen te doen. Als je rentenierd dan heb je geld zat. kun je dus ook veel leuke dingen doen. Zoals een dagje auto´s kijken en er dan ook echt een kopen.
Als ik 2 weken niet gewerkt heb dan verveel ik me al... als het echter een blijvende aanpassing zou zijn dan zou ik een 20 urige werkweek baantje gaan opzoeken, desnoods vrijwilligers werk ofzow. Om het geld doe ik het toch al niet echt. Je zal toch nooit verhongeren in NL.
quote:Je vrije tijd kun je ook zo afwisselend maken als je maar wilt. Er zijn genoeg activiteiten die bijna niks kosten. En voor dure dingen zijn vaak goedkope alternatieven.
Op donderdag 10 april 2003 15:30 schreef qwerty_x het volgende:
Is het misschien niet zo, dat iedereen dagelijks afwisseling (of uitdaging, of hoe je het ook wilt noemen) plus de nodige materiele luxe wil ?
Als rentenier kun je beide hebben: door het geld kun je je ideale hobby/bezigheid waarschijnlijk uitvoeren (of dat nou met een jacht de wereld omvaren, een ranch beginnen of een rozentuin aanleggen is).
Als werkeloze dus niet en mis je zowel de bovengenoemde afwisseling als de luxe.
Gelukkig heb ik dezelfde ervaring als jij met werkloos zijn, en dat wil ik graag zo houden aub.
Verder mis ik toch wel het contact met collega's, en de verplichting van werk zorgt ook voor een bepaalde regelmaat in je leven. Als je geen baan hebt dan kun je nog wel eens verzanden in lamlendigheid, laat opstaan, laat naar bed, en omdat je toch alle tijd van de wereld hebt stel je dingen vaak te veel uit. En je gaat je soms idd nutteloos voelen, omdat je als werkeloze toch een beetje buiten de maatschappij staat.
Ging laat naar bed en kwam er rond de middag ook pas weer uit.
Ging me steeds lammer en lammer voelen, energie pijl was echt vreselijk laag en sporten zoek je dan ook niet meer.
En was vaak sjaggie tegen mensen.
TOT
Ik het had gevonden. (makelaardij)
Ik kon weer vroeg uit de veren en dat is echt lekker!! leven met een doel.
Je word steeds fitter, zelfs in weekenden nu sta ik tussen 8 en 10 op.
En fitness naast mijn werk.
Conclusie: werken geeft je een doel in je leven en maakt je een leuker en fitter mens!!
p.s. het leukste aan het leven is vrijetijd (vrijetijd waardeer je alleen wanneer je werkt)
Want zonder werk heb je geen vrijetijd maar dat heet dan gewoon je dag sleur!!
Het verschil met rentenieren is echter dat (1) een rentenier genoeg geld heeft om het de rest van z'n leven mee uit te houden en (2) kan doen waar ie zin in heeft.
Ad. 1: Ik kan nu wel goed rondkomen, maar die WW heb ik maximaal een jaar. Daarna wordt het rap heel erg weinig. Bovendien staat het niet erg goed als je lange tijd werkloos bent geweest en wordt het steeds lastiger iets te vinden. Je staat ook stil, dus je salarisontwikkeling bevriest ook even. Je hebt er dus alle belang bij snel weer aan het werk te gaan.
Ad. 2: Ik mag niet doen wat ik wil, anders zou ik me niet vervelen (nu ook niet erg - maar het leven is wat eentonig). Ik mag niet onbeperkt op vakantie bijvoorbeeld en om mijn WW te houden moet ik minimaal iedere week ergens solliciteren.
quote:Dit geldt niet voor iedereen
Op donderdag 10 april 2003 15:41 schreef Aernout het volgende:[..]
(..)
Om een voorbeeld te noemen: vakantie houden in Egypte is goedkoper dan thuis voor de TV hangen.
Maar in lange vakanties kan ik me ook wel eens gaan vervelen. En je voelt je vrij nutteloos als je de hele dag vrij hebt en iedereen behalve jij is aan 't werk.
En als je geen vrij hebt dan denk je vaak: "had ik maar vrije tijd dan kon ik dit en dit en dit doen"... en als je dan vrije tijd hebt denk je: "wtf moet ik nou doehoeeeeeeeeeen "
Helaas moet ik gewoon werken
quote:Inderdaad, je bent min of meer nog in dienst van de overheid en wel op niet zo'n leuke manier.
Op donderdag 10 april 2003 17:23 schreef k_man het volgende:
Ad. 2: Ik mag niet doen wat ik wil, anders zou ik me niet vervelen (nu ook niet erg - maar het leven is wat eentonig). Ik mag niet onbeperkt op vakantie bijvoorbeeld en om mijn WW te houden moet ik minimaal iedere week ergens solliciteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |