quote:Ik weet niet wat je bedoelt.
Op woensdag 9 april 2003 19:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
eerst die andere vol voordat je een nieuwe post!
quote:Jij kunt er niets aan doen dat ik kennelijk beter Nederlands kan dan menigeen rasechte Hollander (gevluchte bataaf/Duitser)
Op woensdag 9 april 2003 19:01 schreef Refragmental het volgende:[..]
Jij kunt er niks aan doen, nederlands is niet je moedertaal
Oh ja, voor de rest van de mensen in dit topic die nu opeens makkelijk lopen te blèren tegen anderen... blèr maar tegen Ali.
quote:
Zonder handen wil Ali niet levenNu de bombardementen op Bagdad steeds heviger worden, worden de ziekenhuizen overspoeld met gewonden. Artsen staan dag en nacht aan de operatietafel. Zoveel dodelijke verwondingen als nu hebben ze nog nooit gezien, zeggen ze.
De 12-jarige Ali Ismail Abbas lag te slapen toen de oorlog zijn leven kwam verwoesten. 'Het was middernacht toen de bom op ons huis viel', vertelt hij vanaf zijn bed in het Kindi-ziekenhuis in Bagdad. 'Mijn vader en moeder en broer waren dood. Mijn moeder was vijf maanden in verwachting. Ik was bewusteloos. De buren hebben me uit het puin gehaald en naar het ziekenhuis gebracht.'
De bom heeft hem niet alleen allebei zijn ouders ontnomen, zijn broer, een tante, drie neven en drie andere familieleden die te logeren waren, maar heeft ook zijn beide armen weggerukt. Ali ziet voor zichzelf geen toekomst meer. 'Kunt u me helpen mijn armen terug te krijgen?' vraagt hij aan de verslaggever naast zijn bed. 'Zouden de dokters me en paar nieuwe handen kunnen geven? Als ik geen handen krijg, pleeg ik zelfmoord', zegt hij terwijl de tranen over zijn wangen rollen.
'Toen ik klein was wilde ik officier in het leger worden, maar nu niet meer', vertelt Ali. 'Nu wil ik liever dokter worden. Maar hoe moet ik dat doen? Zonder handen?' Over zijn romp staat een houten staketsel om te voorkomen dat het beddengoed in aanraking komt met de brandwonden die zijn lijf overdekken. Een van zijn tantes zorgt voor hem. Ze voert hem zijn eten, wast hem, bidt voor hem en vertelt hem troostend dat zijn ouders nu in de hemel zijn.
'Wij hebben deze oorlog nooit gewild, ik was doodsbang voor oorlog. Waarom hebben ze ons toch gebombardeerd? We woonden gewoon maar in een armoedige buurt', zegt Ali, niet beseffend dat de oostelijke wijk van Bagdad waar hij woonde werd omringd door militaire installaties.
Sinds de Amerikaanse troepen Bagdad hebben bereikt en de luchtaanvallen nog heviger zijn geworden, kunnen de artsen en verpleegkundigen van het Kindi-ziekenhuis de stroom gewonden haast niet meer aan.
De ene ambulance na de andere rijdt voor met gewonden uit alle delen van de hoofdstad. Bij gebrek aan brancards worden veel slachtoffers op een beddenlaken naar binnen gedragen. Artsen zijn naarstig op zoek naar een vrij bed. Uit de ziekenzalen klinkt het gekerm van patiënten en het gesnik van moeders.
'Tijdens de ergste bombardementen hebben de ziekenhuizen wel honderd gewonden per uur moeten opnemen', zegt Roland Huguenin-Benjamin, woordvoerder van het Internationale Rode Kruis in Bagdad. Het Rode Kruis heeft de ziekenhuizen voorzien van eerste-hulpdozen en operatiebenodigdheden. Maar volgens de adjunct-directeur van het Kindi-ziekenhuis, dokter Osama Saleh al-Duleimi, is er door de stroom van gewonden een tekort gerezen aan narcosemiddelen en pijnstillers.
Bovendien is er een tekort aan medisch personeel, want vanwege de zware luchtaanvallen kunnen niet alle medewerkers naar het ziekenhuis komen. Artsen staan dag en nacht aan de operatietafel, verpleegkundigen hebben geen tijd om de bebloede brancards schoon te maken.
'Ik ben al 25 jaar arts en dit is het ergste wat ik ooit gezien heb qua aantallen slachtoffers en de fatale aard van hun verwondingen', zegt adjunct-directeur Duleimi. Hij heeft de oorlog tegen Iran (1980-'88) en de eerste Golfoorlog (1991) ook al meegemaakt.
'Deze oorlog is verwoestender dan alle voorgaande', zegt een andere arts, Sadek al-Mukhtar. 'In de vorige oorlogen leek het wel of de slachtoffers alleen een arm of been verloren, nu verliezen ze hun leven.'
quote:Niet zeiken, punt uit.
Op woensdag 9 april 2003 19:11 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
Ontopic nu.
.
quote:Ik denk dat jij de geschiedenisboeken maar ff moet herlezen als ze ze uberhaupt wel hebt gelezen.
Op woensdag 9 april 2003 19:12 schreef Youssef het volgende:[..]
Jij kunt er niets aan doen dat ik kennelijk beter Nederlands kan dan menigeen rasechte Hollander (gevluchte bataaf/Duitser)
quote:Weet je wel hoeveel Nederlandse/Franse/Belgische burgers etc zijn gesneuveld bij de bevrijding van Europa? Den Haag is notabene half platgegooid door de Britten.
Op woensdag 9 april 2003 19:12 schreef Youssef het volgende:[..]
Jij kunt er niets aan doen dat ik kennelijk beter Nederlands kan dan menigeen rasechte Hollander (gevluchte bataaf/Duitser)
Oh ja, voor de rest van de mensen in dit topic die nu opeens makkelijk lopen te blèren tegen anderen... blèr maar tegen Ali.
[..]
quote:Hej, een 5,6 is ook een voldoende.
Op woensdag 9 april 2003 19:13 schreef toxi het volgende:[..]
Ik denk dat jij de geschiedenisboeken maar ff moet herlezen als ze ze uberhaupt wel hebt gelezen.
quote:Weet je hoevel diertjes er zijn gestorven voor de ontdekking van middelen die ziektes tegen gaan
Op woensdag 9 april 2003 19:14 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Weet je wel hoeveel Nederlandse/Franse/Belgische burgers etc zijn gesneuveld bij de bevrijding van Europa? Den Haag is notabene half platgegooid door de Britten.
.
quote:Ik wist wel dat er gematst werd kwa cijfers.
Op woensdag 9 april 2003 19:16 schreef Youssef het volgende:[..]
Hej, een 5,6 is ook een voldoende.
"Baghdad Magoo" is hedenmorgen niet op zijn werk verschenen.....
De term "Magoo" komt van "Mr Magoo", een tekenfilm/strip figuurtje uit de jaren 50. Een klein mannetje met een grote neus....
[Dit bericht is gewijzigd door maartena op 09-04-2003 19:19]
quote:wat heeft dat met de ww2 te maken of uberhaupt een oorlog?
Op woensdag 9 april 2003 19:17 schreef Youssef het volgende:[..]
Weet je hoevel diertjes er zijn gestorven voor de ontdekking van middelen die ziektes tegen gaan
Mag ik je nu besmetten met het HIV virus of mag ik wat kankercellen bij je implanteren?
quote:LoL
Op woensdag 9 april 2003 19:18 schreef maartena het volgende:
Hier in de VS wordt de "Minister van Informatie" al spottend "Baghdad Magoo" genoemd (soms ook "Baghdad Bob") na zijn fantastische interview waarin hij verklaarde dat de Amerikanen niet in de stad waren terwijl op de achtergrond ergens een tankschot klonk..... (en toen zij ie maar dat ze wat infidels aan het verjagen waren maar dat alles onder controle was....)
"Baghdad Magoo" is hedenmorgen niet op zijn werk verschenen.....
De term "Magoo" komt van "Mr Magoo", een tekenfilm/strip figuurtje uit de jaren 50. Een klein mannetje met een grote neus....
quote:Nee, want ik ben geen diertje.
Op woensdag 9 april 2003 19:17 schreef Youssef het volgende:[..]
Weet je hoevel diertjes er zijn gestorven voor de ontdekking van middelen die ziektes tegen gaan
Mag ik je nu besmetten met het HIV virus of mag ik wat kankercellen bij je implanteren?
Moeite het verschil te zien? Tussen schaap of vrouw of zo? .
quote:Geen genoeg lijden? Of ben je weer zo'n hypocriete Amerika-basher?
Op woensdag 9 april 2003 19:20 schreef Hrun het volgende:
Van mij had de strijd om baghdad wel iets bloediger mogen verlopen.
Wees blij dat het regime zo goed als voorbij is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |