abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9647619
Vervolg van: VN-alarm over dodelijke ziekte SARS

Dossiers:

BN/DeStem - SARS
Omroep.nl Dossier
Volkskrant dossier

Per 8 april:

Aantal besmettingen: 2671
Aantal slachtoffers: 103

[Dit bericht is gewijzigd door -Mk- op 08-04-2003 18:51]

pi_9647699
quote:
Op maandag 7 april 2003 23:06 schreef TheMarco het volgende:
Ons eerste gevalletje komt vast binnenkort wel...

Wat trouwens wel helpt is zorgen dat je gezond bent. Veel vitamientjes enzo. Als je weerstand hoog genoeg is ga je hier echt niet dood aan. De "mortality rate" is 4%. Lijkt me vrij logisch dat dat de zwakkeren zijn. Wat trouwens ook altijd helpt met dit soort dingen is je handen vaak wassen en sowieso nergens aanzitten in openbare ruimten. Tenslotte denk ik dat je als het echt zwaar uitbreekt ook beter niet in de trein kunt gaan zitten. Volgens mij heb je daar echt binnen 1 dag SARS als er een epidemie is. Vanmorgen realiseerde ik me dat ook weer toen er echt tig mensen om me heen zaten te blaffen en rochelen. *bleh*

Ik zit elke dag 2x 3 kwartier in de trein . Tot nu toe let ik er niet op, er zijn immers nog geen gevallen in Nederland.

Tevens:

V: Wat kan ik doen om besmetting te voorkomen?
A: De kans op besmetting met SARS is, zeker in Nederland, vrijwel nihil.

[Dit bericht is gewijzigd door -Mk- op 07-04-2003 23:30]

maandag 7 april 2003 @ 23:33:46 #3
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_9648141
als er nou iemand uit azie hierhhen komt, die kan het toch ook zo overbrengen?
pi_9648168
quote:
Op maandag 7 april 2003 23:33 schreef TimmyAsd het volgende:
als er nou iemand uit azie hierhhen komt, die kan het toch ook zo overbrengen?
Ja, maar die moet eerst door allemaal keuringen enzo als de persoon uit het risicogebied komt, dus de kans is zeer klein.
quote:
V: Wat gaat er naar verwachting gebeuren?

A: Ondanks de sombere berichten in de media en de tientallen doden die SARS inmiddels heeft geëist, ziet de toekomst er redelijk hoopvol uit - zeker als de ziekte inderdaad niet erg besmettelijk is. Singapore en Vietnam lijken erin geslaagd de ziekte in enkele weken tijd onder controle te krijgen door patiënten direct in quarantaine te plaatsen, en ook in China lijkt de ziekte over zijn hoogtepunt heen. Met quarantaines en de waarschuwing aan huisartsen om goed op te letten, zou de ziekte ook elders in de wereld vanzelf kunnen uitrazen. Veel zal echter afhangen van het toeval: hoeveel reizigers nemen de ziekte met zich mee?

[Dit bericht is gewijzigd door -Mk- op 07-04-2003 23:36]

maandag 7 april 2003 @ 23:35:38 #5
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_9648177
quote:
Op maandag 7 april 2003 23:35 schreef -Mk- het volgende:

[..]

Ja, maar die moet eerst door allemaal keuringen enzo als de persoon uit het risicogebied komt, dus de kans is zeer klein.

Hong Kong, en ik ga haar ophalen van schiphol, is dat verstandig
pi_9648249
quote:
Op maandag 7 april 2003 23:35 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Hong Kong, en ik ga haar ophalen van schiphol, is dat verstandig

Dat zul je niet aan mij moeten vragen maar aan de GGD .
  dinsdag 8 april 2003 @ 00:24:04 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_9648952
quote:
Op maandag 7 april 2003 23:35 schreef -Mk- het volgende:

[..]

[..]

zie mijn eerdere post van een collega die uit Hong Kong kwam... niet dus
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † dinsdag 8 april 2003 @ 02:55:36 #8
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_9650016
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 00:24 schreef Re het volgende:

zie mijn eerdere post van een collega die uit Hong Kong kwam... niet dus

http://www.trouw.nl/zorgengezondheid/artikelen/1049260863013.html
  dinsdag 8 april 2003 @ 08:53:11 #9
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_9650500
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 02:55 schreef Loedertje het volgende:

[..]

http://www.trouw.nl/zorgengezondheid/artikelen/1049260863013.html

Beetje sensatieverhaal... die link naar 11 september vind ik echt heel vergezocht. Verder wel een aardige samenvatting trouwens van wat er tot nu toe gebeurd is.
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  dinsdag 8 april 2003 @ 15:34:01 #10
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_9658036
Hmmm ... kakkerlakken als verspreiders dus. Da's leuk. Die dingen zijn absoluut niet uit te roeien dus in de landen waar die rondlopen hebben ze een flink probleem lijkt mij.

Toen ik in de Dominicaanse Republiek woonde kwam ik die beesten dagelijks tegen, inclusief in mijn eigen appartement....

pi_9662353
Alle kakkerlakken in quarantaine . Geen positief nieuws dus.
pi_9662730
Sars: al jaren in Waalwijk
Door Dénis van Vliet

Een beetje schrikken deed cafetariahouder M. Uitbeijerse wel toen hij niet lang geleden de televisie aanzette. Op pagina 101 van Teletekst stonden de woorden 'commotie rond sars'. Natuurlijk bekeek hij meteen het bijbehorende bericht.

Het toeval wil dat Uitbeijerses cafetaria aan de Stationsstraat in Waalwijk dezelfde naam heeft als de mysterieuze longziekte. En dat is de Brabanders niet ontgaan, volgens hem. ,,Wat heet, er doen opeens allerlei grappen over mijn cafetaria de ronde. 'Heb je een hekel aan je buren, dan moet je ze naar Sars toe sturen', is er zo een.'' Of wat te denken van 'Sars geeft garantie: dood voor je vakantie'.''

De cafetaria heeft zijn naam te danken aan de vorige eigenaar. Inderdaad, de familie Sars - een in Waalwijk veel voorkomende achternaam. En ook al heeft Uitbeijerse alle grappen over sars inmiddels tig keer gehoord, hij ziet geen reden de naam van de zaak te wijzigen. ,,O nee, zeker niet. Temeer omdat heel Waalwijk cafetaria Sars kent.'' De zaak groeide in 50 jaar tijd uit van een bakkerijtje tot een grote cafetaria.

Uitbeijerse zegt nog steeds te kunnen lachen om de naamgrapjes. ,,Dat neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vindt dat de ziekte zo snel om zich heen grijpt. Nu maar hopen dat sars niet in Nederland opduikt.''

Bron: AD

dinsdag 8 april 2003 @ 20:06:40 #13
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_9664095
Es kijken.... ongeveer 500 twee weken geleden en meer dan 2500 nu...
Dat is dus 12.500 over 2 weken en volgende maand 50.000.... Nog een maandje later 1.250.000 ... ik reken maar even niet verder.....

Dat ze geen geneesmiddel vinden zo snel ok maar ik hoop toch wel dat de iedere 2 weken vervijfvoudiging niet doorzet....

pi_9664397
En stijging gaat niet op dezelfde manier verder neem ik aan, in China is men al over het hoogtepunt heen stond in de Telegraaf.
pi_9664412
Stewardess besmet met SARS-virus

HILVERSUM Een Nederlandse stewardess
die werkzaam is bij Air France,is met
het SARS-virus besmet,zo meldt het
NOS-Journaal.De vrouw liep de ziekte op
in een toestel waarin ook een besmette
arts zat.Het vliegtuig kwam uit Azië.

De vrouw woont in Frankrijk en heeft 9
dagen in quarantaine gelegen in het
ziekenhuis in het Franse Monpellier.Ze
mag nu thuis herstellen.Twee andere
passagiers van het Air France-toestel
raakten ook besmet.

In Canada zijn weer 2 mensen bezweken
aan de longziekte,waarmee in dat land
het dodental op 11 kwam.Wereldwijd zijn
er nu meer dan 100 doden.

pi_9679193
Eerste Afrikaanse SARS-slachtoffer

JOHANNESBURG De longziekte SARS heeft
nu ook in Afrika toegeslagen.In een
ziekenhuis in de Zuid-Afrikaanse stad
Pretoria is een zakenman opgenomen die
kort daarvoor in Hongkong was geweest.

De in quarantaine gestelde man is het
eerste bekende SARS-slachtoffer op het
Afrikaanse continent.De longziekte
heeft wereldwijd aan ruim 100 mensen
het leven gekost.Meer dan 2500 mensen
zijn besmet geraakt.

In Hongkong zijn vandaag 42 nieuwe
gevallen gemeld.Het dodental als gevolg
van SARS in Hongkong staat op 27.In
ruim een maand tijd zijn bijna 1000
mensen besmet geraakt met het virus.

pi_9680380
Er spelen trouwens meer problemen.

In Hong Kong verwachten ze dat er eind april zo'n 1800 tot max 3000 mensen besmet zullen zijn. Ongeveer 15% van de SARS patienten belandt op de intensive care. Dat betekend dus dat aan het einde van deze maand ruim 400 intensive care bedden nodig zijn. Per bed zijn er ongeveer 4 a 5 verpleegsters nodig.

Aan deze capaciteit kan in Hong Kong dus bijna niet voldaan worden. Mede omdat veel SARS patienten zelf zorgverlener zijn. Dat betekend dat er meer mensen zullen sterven daar Het is misschien een lokaal probleem maar Nederland was dus ook maar voorbereid voor 2000 SARS patienten en heeft slechts enkele tientallen plaatsen voor mensen met intensive care behandeling

Ik denk als de ziekte zich meer gaat verspreiden en zeker ook omdat de ziekte nu in Afrika is opgedoken, veel landen niet in staat zijn de mensen optimaal te behandelen en dat het wel eens ernstiger kan worden dan we nu denken...

(Bron van dit alles, Journal van TVB Hong Kong)

woensdag 9 april 2003 @ 16:35:23 #18
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_9680580
quote:
Op woensdag 9 april 2003 16:26 schreef SChroevenDrAiur het volgende:
Er spelen trouwens meer problemen.

In Hong Kong verwachten ze dat er eind april zo'n 1800 tot max 3000 mensen besmet zullen zijn. Ongeveer 15% van de SARS patienten belandt op de intensive care. Dat betekend dus dat aan het einde van deze maand ruim 400 intensive care bedden nodig zijn. Per bed zijn er ongeveer 4 a 5 verpleegsters nodig.

Aan deze capaciteit kan in Hong Kong dus bijna niet voldaan worden. Mede omdat veel SARS patienten zelf zorgverlener zijn. Dat betekend dat er meer mensen zullen sterven daar Het is misschien een lokaal probleem maar Nederland was dus ook maar voorbereid voor 2000 SARS patienten en heeft slechts enkele tientallen plaatsen voor mensen met intensive care behandeling

Ik denk als de ziekte zich meer gaat verspreiden en zeker ook omdat de ziekte nu in Afrika is opgedoken, veel landen niet in staat zijn de mensen optimaal te behandelen en dat het wel eens ernstiger kan worden dan we nu denken...

(Bron van dit alles, Journal van TVB Hong Kong)

Waar het nu om draait is in eerste instantie uitvinden hoe dit zich nu precies verspreidt want dat weten ze dus nog steeds niet. De nieuwste theorie is die van die kakkerlakken. Als dat zo is heb je echt een "fucking problem" in gebieden waar die rondlopen. De enige optie zou dan zijn om een of ander bestrijdingsmiddel ook weer te verspreiden via diezelfde kakkerlakken.
Als goed bekend is hoe het nu precies verspreidt wordt dan kun je (als het tenminste niet airborne is want dan helpt echt niks) maatregelen treffen die de verspreiding tegengaan en dan zijn rampscenario's van duizenden zieken misschien nog te voorkomen. Ik hoop maar dat hier binnenkort wat duidelijkheid over gevonden wordt.
pi_9681205
Ze (WHO) zouden vandaag uitleg geven toch?
  woensdag 9 april 2003 @ 17:08:51 #20
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_9681365
quote:
Op woensdag 9 april 2003 17:01 schreef -Mk- het volgende:
Ze (WHO) zouden vandaag uitleg geven toch?
Weten ze al wat meer dan? Ik heb niks gezien in die richting.

Dit is trouwens nog interessant:

http://www.who.int/csr/sarsepicurve/2003_04_08/en/

De epidemische curves.

Ik weet niet goed hoe ik het moet interpreteren trouwens. De eerste grafiek (http://www.who.int/csr/sars/epicurves_04_08/en/index1.html) doet vermoeden dat er een daling in het aantal nieuwe probable cases zit. Maar er staat dan weer bij:

"excludes 2.105 reported probable cases with no available data of onset"

Dus wat voor waarde dit nu heeft?

pi_9681445
pi_9686735
Bewijs voor SARS gevonden in Hongkong

LONDEN - Onderzoek van de Universiteit van Hongkong heeft bevestigd dat de geheimzinninge longziekte SARS wordt verorzaakt door het coronavirus. Een groep wetenschappers onder leiding van Malik Peiris heeft dat woensdag laten weten op de website van The Lancet, het gezaghebbende Britse medische weekblad.

Uit onderzoek onder vijftig SARS-patiënten maakte Peiris op dat het niet gaat om een van de twee coronavisrussen die al bekend waren. Ook zou de ziekte niet worden veroorzaakt door een bekende dierlijke variant van het virus. Peiris vermoedt wel dat het virus afkomstig is van dieren.

"Ons onderzoek bewijst in elk geval dat we te maken hebben met een virus uit de coronafamilie", stelt de wetenschapper. "Toch blijft het mogelijk dat een ander virus er voor zorgt dat de ziekte daadwerkelijk doorzet."

Bron: Telegraaf

pi_9708422
Longsyndroom SARS lijkt steeds meer op gewoon griepje

Hollywoodtoestanden in Hongkong. Een man, net besmet met de nieuwe ziekte SARS, gaat door het lint en sluit zich thuis op. De politie (mondkapjes, handschoenen) belegert de woning. De man wordt overmeesterd en afgevoerd naar het ziekenhuis. Maar ruim honderd buren van de man blijken inmiddels op de vlucht geslagen. In de dagen die volgen melden ze zich bij het ziekenhuis, de een na de ander. Nog steeds jaagt de politie op zes gezinnen die de SARS-haard ontvluchtten.

2700 Besmettingsgevallen en ruim honderd doden. Dat is, één maand nadat de ziekte wereldwijde aandacht trok, de tussenstand. Toch lijkt het erop dat het severe acute respiratory syndrome minder eng is dan de mensheid zichzelf wijsmaakt. De afgelopen week verschenen de eerste twee grote studies naar SARS in de medische vakbladen. Daaruit blijkt dat de ziekte in ongeveer 3,5 procent van de gevallen dodelijk is een morbiditeit die is te vergelijken met de sterfte van een stevige griepepidemie, en die weinig voorstelt naast de sterfkans van virusziekten als ebola, pokken en aids. Net als bij de gewone griep lijkt voor SARS te gelden: hoe zwakker en ouder de patiënt is, des te groter de overlijdenskans.

Nog meer goed nieuws: erg besmettelijk lijkt SARS niet. Het SARS-virus verspreidt zich vooral bij intensief en langdurig contact: via relatief grote speekseldruppeltjes, die door hoesten of via een deurkruk worden overgedragen. De SARS-epidemie lijkt wat dat betreft meer op een zich opvallend traag verspreidende griepgolfje, dan op een verwoestende, nieuwe plaag voor de mensheid.

Deze week maakten de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Amerikaanse volksgezondheidsdienst CDC de ziekte alweer wat alledaagser. SARS is waarschijnlijk niet meer weg te krijgen uit de mensenwereld, verklaarde hoofd infectieziekten Jim Hughes van de CDC op een persbijeenkomst. Volgens zijn baas Julie Gerberding ligt het voor de hand dat SARS de zoveelste, gewone seizoensziekte wordt net als griep en verkoudheid.

Verder lezen: http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+11367405

pi_9708488

vrijdag 11 april 2003 @ 16:25:37 #25
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_9721308
quote:
Op donderdag 10 april 2003 22:40 schreef -Mk- het volgende:
Longsyndroom SARS lijkt steeds meer op gewoon griepje

[knip]

Goed verhaal wel ja! Ik denk dat er ook een hoop waarheid in zit. Dit is niet de "global killer" waar we nu echt enorm bang voor moeten gaan worden denk ik. Er gaan niet meer mensen aan dood dan aan Influenza en daar hoor je echt NOOIT iemand over. Er gaan 50.000 mensen per jaar in de USA bijvoorbeeld dood daaraan... think about that....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')