Heb jij nog een goede tip voor mijn jeuk? Ik hoor het graag!
Maar het is natuurlijk zondag en daar kun je nu niet aankomen Al eens iets anders geprobeerd aan insectensprays die jeuk zouden moeten minderen/mild maken ? Azaron ofzo ?
ps. ik heb tegen het maagzuur antagel (een heel goor anijs-achtig drankje) gekregen van de huisarts, en ik kan eindelijk weer eens een paar uur achter elkaar doorslapen zonder dat ik wakker wordmet een dichtgeknepen keel van het zuur. Wou dat ik het eerder had geweten.
Let wel op de alle bijsluiters bij het kopen van nieuwe producten........
Als je straks bevallen bent kun je ook PCLE creme van Biodermal gebruiklen dit vermindert het litteken weefsel. Altijd handig als je weer in bikini wilt................................
Nog wel bedankt voor jullie reacties!
Deze en nog veel meer sterke planten/kruiden met etherische oliën zowel inwendig gebruikt, als uitwendig opgenomen door de huid en zo in de bloedbaan terecht komend, zijn gewoon te sterk. Vaak zijn ze heel verlichtend bij allerlei ingewandklachten en menstruatie maar dan ook juist afdrijvend.
Het insmeren is dus net zoiets als innemen. Zowel insecticide als olietjes alleen in overleg met je arts/zwangerschapskundige. Het zelfde geldt voor allerlei cosmetische smeerseltjes: lees eerst de bijsluiter..
Helaas geeft dat boek geen directe oplossing bij kwalen: kan er alleen planten en hun werking in opzoeken maar niet andersom.
Heel veel sterkte met je jeuk.
quote:echt wel!
Op vrijdag 11 april 2003 00:01 schreef moredragons het volgende:
jeuk is erger dan pijn
Pijn kan ik erg goed versdragen (ik moet nog bevallen hoor.... dus misschien kom ik er op terug...) maar jeuk is wel zo onwijs vervelend. Zeker als er niets tegen helpt en je niet mag krabben...
quote:Tja, je moet nog even flink doorbijten! Dan ben je straks in ieder geval van die jeuk af en een mooi kind rijker
Op vrijdag 11 april 2003 00:04 schreef melonovy het volgende:[..]
echt wel!
Pijn kan ik erg goed versdragen (ik moet nog bevallen hoor.... dus misschien kom ik er op terug...) maar jeuk is wel zo onwijs vervelend. Zeker als er niets tegen helpt en je niet mag krabben...
quote:ja das helemaal waar, ik kom er wel doorheen!
Op vrijdag 11 april 2003 00:05 schreef moredragons het volgende:[..]
Tja, je moet nog even flink doorbijten! Dan ben je straks in ieder geval van die jeuk af en een mooi kind rijker
http://www.huidinfo.nl/puppp.html
http://www.angelfire.com/grrl/puppp/
Week 40
Nog 1 week te gaan voor de uitgerekende datum!
Laat die kleine maar komen, dat is het enige helpende middel tegen de jeuk.
Al surfend op het internet kwam ik een website tegen over zwangerschapsjeuk, gezien ik daar ook behoorlijk last van heb, heb ik de site eens bekeken en het lijkt wel heel erg op wat ik heb. Ik herkende mezelf helemaal in de teksten en verhalen op die website. Met tranen in mijn ogen van herkenning, vooral bij het zien van de foto's. Dit is wat ik heb... het heet PUPPP: PUPPP / Zwangerschapsjeuk
Wat is het?
PUPPP is de afkorting van het Engelse "Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy. Het is de meest voorkomende vorm van jeuk tijdens de zwangerschap
Het betreft een sterk jeukende rode huidafwijking die vrijwel altijd gepaard gaat met galbulten (urticaria). PUPPP begint typisch in de laatste 3 maanden van de zwangerschap en verdwijnt na de bevalling. De jeukende galbulten ontstaan meestal eerst op de buik, maar kunnen zich uiteindelijk over de gehele huid verspreiden.
PUPPP wordt gemiddeld bij 1 op de 240 zwangeren gezien.
Wat is de oorzaak van PUPPP?
De oorzaak van PUPPP is onbekend. Sommige onderzoekers denken dat het een zgn. autoimmuunaandoening is waarbij de huid van de moeder reageert op bepaalde eiwitten in de moederkoek.
Wie kan het krijgen?
Zoals gezegd wordt PUPPP gezien bij zwangeren in het laatste trimester, en dan vooral in de laatste 4 weken van de zwangerschap. Slechts zelden treedt het op vóór het laatste trimester en nog zeldzamer is het dat de klachten ontstaan ná de geboorte.
Bij een volgende zwangerschap kunnen de klachten weer terugkomen, maar dit is niet gebruikelijk.
Is PUPPP gevaarlijk voor de ongeboren baby?
Nee.
Er is geen verhoogde kans op te vroeg geboren kinderen of op aangeboren afwijkingen.
Hoe wordt PUPPP behandeld?
Zoals gezegd verdwijnen de huidafwijkingen spontaan na de geboorte van het kind.
Bij zeer ernstige jeuk kan de arts lokale jeukstillende middelen voorschrijven, zoals (milde) hormooncrèmes (corticosteroïden) of sommige soorten antihistaminica (tabletten). In verband met de zwangerschap is de arts beperkt in de keuze van geneesmiddelen.
Net als de dames die hun verhaal doen op de website heb ik jeukende blaasjes, striae en houd ik veel vocht vast. Het begon aan de onderkant van mijn buik, al snel kreeg ik het ook aan de binnenkant van mijn bovenbenen. Dagelijks zakt de situatie een stuk naar benenden momenteel tot halverwege mijn kuiten. Het ziet er naar uit dat ook mijn handen en voeten hier binnenkort last van gaan krijgen. Ondertussen zet de jeuk zich ook zijwaarts voort. Op mijn heupen, onderkant van mijn rug en mijn billen zitten nu ook jeukende bultjes. Dagelijks is het in te smeren oppervlak groter, ik vind het vreselijk! 's Nachts kan ik moeizaam slapen van de jeuk, af en toe kan ik het niet laten om te krabben en eenmaal aan het krabben kan ik er haast niet mee stoppen. Kleding kan ik maar net verdragen, lichamelijk contact vind ik helemaal niet prettig, lopen doet pijn omdat dan mijn gevoelige benen met elkaar schuren. IJscomponenten willen wel verlichtend helpen, net als een lauwe douche, maar het enige wat echt zal helpen is bevallen, dus wat dat betreft mag Parel snel komen.
Morgen mag ik weer bij de gynaecoloog langskomen en eventueel de dermatoloog bezoeken.
(Ma) Vandaag zijn we weer bij de gynaecoloog geweest voor controle. De gynaecoloog heeft de dermatoloog erbij gehaald en samen de situatie aangezien. Mijn vermoeden werd bevestigd, dit is inderdaad PUPPP. Er is geen medicijn die het kan verhelpen, alleen verlichtende medicatie kan de jeuk doen verminderen. Ik heb een nieuwe zalf gekregen en een tabletje, die hopelijk verlichtend gaan werken.
Na een inwendig onderzoek is gebleken dat de baarmoedermond nog niet rijp is voor de bevalling, inleiden is nu geen goede optie, dus we kijken de situatie nog even aan. Vrijdag moet ik voor controle terugkomen. Vanwege de medicatie en complicaties blijf nu onder controle van de gynaecoloog en moet dus in het ziekenhuis bevallen.
(Wo) Ik ben nog steeds niet bevallen... vannacht kon ik niet in slaap komen, Remco lag te snurken en ik had jeukende voeten en om de haverklap harde buiken. Dus ik rustig blijven liggen met mijn oogjes dicht, met toch de hoop in mijn achterhoofd dat de weeën waren begonnen. Om 2 uur maar mijn bed uit gegaan, broodje gegeten, glas melk gedronken en de ijscomponenten gewisseld. Vervolgens als een roosje in slaap gevallen om 2:30 uur. Maar ja, vroeg weer wakker door de jeuk die vlak voor de smeermomenten het vreselijkst jeukt. De harde buiken zijn weer verdwenen, dus het waren geen voorweeën...
Ik ga zo op advies van mijn zus een jeukstillende badolie halen bij de drogist en dan een lauw bad nemen. Ja... lekker even ontspannen in bad, daar heb ik wel zin in.
(Do) De badolie (balneum, jeukstillend) was heerlijk, ik ga zo meteen weer een duik nemen in die vette olie. Mijn hele huid voelde gisteren zacht en soepel! En even was de jeuk helemaal weg. Ik moet zeggen dat het wel aardig gaat zoals het nu gaat. De medicijnen werken goed, de wat oudere plekken lijken zich te herstellen, alleen de verse bulten jeuken enorm. De medicatie kan het verspreiden niet voorkomen, maar het lijkt zich wel minder snel te verspreiden. Toch zit het nu wel op mijn voeten, rug, schouders, armen en meer op mijn benen. Het is dragelijk, de bevalling inleiden vind ik op dit moment niet noodzakelijk.
(Za) Gistermiddag zijn we weer op controle geweest bij de gynaecoloog. Hij was erg verrast toen hij mijn huidige toestand zag. Het is namelijk duidelijk sterk verbeterd! Mijn huid ziet er niet meer zo vuurrood uit en de jeuk is aanzienlijk verminderd. Hij was erg blij voor me en vond ook dat ik er een stuk meer ontspannen uit zag, in vergelijking met de eerste keer. We hebben meteen weer een echo gehad, waar we gezien hebben dat Parel zich nog goed vermaakt in mama´s buik. Ik heb nog genoeg vruchtwater in voorraad en ook mijn baarmoedermond was nog geheel gesloten, dus een natuurlijke bevalling zal waarschijnlijk nog even op zich wachten. En ik heb nog wel even het geduld en de rust om er op te wachten.
(22 april, de dag waarop ik ben uitgerekend) Met de jeuk (PUPPP) gaat het echt zo goed! Ik heb af en toe een kriebeltje, maar lang niet meer continu. Ook mijn huid is zichtbaar opgeknapt, de pukkeltjes en de vuurrode vlekkern zijn bijna helemaal verdwenen. Ook druipt het vocht uit mijn benen, ik voel ze haast slanker worden, voor het eerst in mijn zwangerschap was ik een kilo (lees liter) lichter geworden... Het smeren van de zalf doe ik nu nog 1 keer per dag. Ik ben onwijs blij dat het zo goed gaat, ik maakte me al erge zorgen over het herstel enzo.
meer op mijn weblog
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |