abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 april 2003 @ 12:58:53 #1
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_9533675
quote:
DEN HAAG - De lasten van huizenbezitters en 'rijke' huurders worden in de volgende kabinetsperiode flink verzwaard.

De beoogde coalitiepartners CDA en PvdA willen honderden miljoenen euro's naar de staatskas sluizen door voor huizenbezitters het eigenwoningforfait te verhogen en voor huurders die naar verhouding een te lage huur betalen een 'huurbelasting' in het leven te roepen.

De verhoging van het eigenwoningforfait, een heffing die is gekoppeld aan de taxatiewaarde van de woning, kan wat CDA en PvdA betreft met ingang van 1 januari 2005 ingaan. Het eigenwoningforfait bedraagt momenteel 0,8 procent en is gebaseerd op de Wet waardering onroerende zaken (woz). Deze woz-waarde wordt om de vier jaar vastgesteld en de eerstvolgende ronde is 1 januari 2005. Tot nu toe was het de gewoonte dat het percentage van het eigenwoningforfait wat daalde wanneer de woz-waarde steeg. In de nieuwe kabinetsperiode blijft het percentage gelijk wanneer de woz-waarde stijgt, waardoor eigenaren meer gaan betalen.

Ook veel huurders gaan er financieel op achteruit. Volgens de onderhandelaars is er een groep van zo'n 725.000 goedverdienende huurders die relatief weinig woonlasten hebben. Alle huurders met een inkomen boven de ziekenfondsgrens, die in een goedkope sociale huurwoning zijn blijven steken, krijgen te maken met een zogenaamde 'huurbelasting'. Het gaat om 41 procent van alle huurders.

Huurders in de particuliere sector zouden dan de dans ontspringen, want PvdA en CDA zitten er niet op te wachten om het inflatievolgende huurbeleid, waarbij de jaarlijkse huurverhoging niet hoger mag zijn dan de geldontwaarding, los te laten. Ze willen voorkomen dat particuliere huisbazen ongebreideld de huur gaan verhogen.

Volgens de onderhandelaars is de huurbelasting geen ordinaire bezuinigingsmaatregel. Er zit in hun ogen een onrechtvaardigheid in het feit dat mensen die huursubsidie krijgen, maar liefst 30 procent van hun inkomen kwijt zijn aan huurlasten, terwijl rijke huurders in goedkope woningen gemiddeld 'slechts' 18 procent van hun inkomsten aan wonen besteden.

Dit is toch ongelofelijk?! Je wordt gewoon bestraft omdat je een eigen huis hebt. Alsof de hypotheek en alle soorten belachelijke belastingen nog niet genoeg zijn, gaan we eigenwoningforfait lekker duurder maken. Spekt de kas goed

Dat huurders die goed verdienen en relatief weinig huur betalen meer moeten betalen vind ik niet meer dan terecht. Je hebt mazzel dat je zo'n woning mag huren.

Echter ik KOOP een huis, das mijn eigen keuze. Ik weet dat ik daar meer voor betaal elke maand maar ik vind huren zone van mijn geld. Ik vind het echt schokkend dat ze deze mensen ook gaan straffen

Wat is jullie mening?

woensdag 2 april 2003 @ 13:10:06 #2
22239 -Schorpioen-
Feel young, look young
pi_9533917
De verhouding huur - inkomen is bij mij zo'n 14% .

Dus ik ben het er niet mee eens natuurlijk. Maar ik kan het wel begrijpen, zeker als je mensen hebt die 50% van hun loon aan hun huur kwijt zijn. Misschien is verplichte woningruil een betere optie ?? NEUH.

Amsterdam + Boekel = werelds...
pi_9533949
Mijn mening is dat dit gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel is. Ze gooien het natuurlijk weer op 'oneerlijkheid', maar vergeten wel dat het misschien dan wel eerlijker zou zijn om de lasten van de 'arme' huurders te VERLAGEN ipv de lasten van de rijke huurders te VERHOGEN.

En mensen met een koophuis, tsja. Melkkoeien zijn nou eenmaal nodig. Ik heb nog niets gelezen over eventuele bezuinigingsplannen, maar ik weet wel 100% zeker dat rokers, alcohol- en automobilisten weer de lul zijn.

Big dick.
pi_9533975
Dat van die huurders vind ik ergens wel terecht. Het bevordert ook de doorstroming op de arbeidsmarkt.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_9533985
-dubbel-

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 02-04-2003 13:15]

woensdag 2 april 2003 @ 13:14:12 #6
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_9534029
Meer geld kwijt als je koopt ?

Al m'n vrienden die een huis hebben betalen minder aan hypotheek etc. dan ik aan huur kwijt ben.

En dan nog afgezien van het feit dat ik m'n huur nooit meer terugkrijgt, en jij met je koophuis in principe alles wat je aan hypotheek betaald hebt weer terugkrijgt op het moment dat je je huis weer verkoopt.

zzz
  woensdag 2 april 2003 @ 13:14:32 #7
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_9534042
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:10 schreef -Schorpioen- het volgende:
De verhouding huur - inkomen is bij mij zo'n 14% .

Dus ik ben het er niet mee eens natuurlijk. Maar ik kan het wel begrijpen, zeker als je mensen hebt die 50% van hun loon aan hun huur kwijt zijn. Misschien is verplichte woningruil een betere optie ?? NEUH.

14% dat bedoel ik.......voor gevallen zoals jou vind ik het terecht dat ze meer gaan betalen (sorry ) maar ik betaal bijna 40% van mijn salaris aan kale hypotheek. Dan heb ik het nog niet over alle belastingen die je moet betalen omdat je huisbezitter bent

Nu willen ze me NOG meer gaan betalen?! Sodemieter op met je kut plannen en stop alle kinderbijslag naar marroko (om maar een scherp voorbeeld te noemen) en laat de hardwerkende nederlanders met rust

pi_9534281
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:14 schreef Doopy-X- het volgende:

[..]

14% dat bedoel ik.......voor gevallen zoals jou vind ik het terecht dat ze meer gaan betalen (sorry ) maar ik betaal bijna 40% van mijn salaris aan kale hypotheek. Dan heb ik het nog niet over alle belastingen die je moet betalen omdat je huisbezitter bent

Nu willen ze me NOG meer gaan betalen?! Sodemieter op met je kut plannen en stop alle kinderbijslag naar marroko (om maar een scherp voorbeeld te noemen) en laat de hardwerkende nederlanders met rust

Jij hebt gewoon een te duur huis gekocht, dat is jouw eigen keuze geweest. Tuurlijk is het kut dat ze de belasting erop verhogen, maar dat heeft geen hol te maken met uitkeringen naar Marokko. Op een begrotings tekort van 20 miljard EURO, valt die 60 ofzo miljoen die jaarlijks naar Marokko worden gesluisd in het niet.

20 Miljard Euro bezuinigen, dus 44 Miljard gulden.. Leuk om te zien dat de overheid nu ook door krijgt dat de Euro Nederland veel te duur heeft gemaakt

Big dick.
  woensdag 2 april 2003 @ 13:29:08 #9
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_9534430
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:23 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Jij hebt gewoon een te duur huis gekocht, dat is jouw eigen keuze geweest. Tuurlijk is het kut dat ze de belasting erop verhogen, maar dat heeft geen hol te maken met uitkeringen naar Marokko. Op een begrotings tekort van 20 miljard EURO, valt die 60 ofzo miljoen die jaarlijks naar Marokko worden gesluisd in het niet.

20 Miljard Euro bezuinigen, dus 44 Miljard gulden.. Leuk om te zien dat de overheid nu ook door krijgt dat de Euro Nederland veel te duur heeft gemaakt

Tsja, het is niet TE duur voor me, dat zijn de bodemprijzen van huizen tegenwoordig (vorig jaar gekocht). Heeft alles te maken met de krapte op de woningmarkt. Ik snap niet dat niemand hier nog over gevallen is, ze pakken mensen waar ze het meeste waarde aan hechten: hun woongenot.

Ik zeg niet dat met de kinderbijslag het hele tekort is opgelost maar het was maar 1 van de vele voorbeelden. JSF zegt je misschien wat?

pi_9534478
't Is geen straffen.

Maar 't geld is op, en 't moet uit de lengte of uit de breedte komen...

woensdag 2 april 2003 @ 13:35:04 #11
45237 Vuur
We are not alone
pi_9534602
Er moeten meer regels komen...
- Relax - It's just a phase - You'll grow out of it -
  woensdag 2 april 2003 @ 13:35:13 #12
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_9534606
Ook veel huurders gaan er financieel op achteruit. Volgens de onderhandelaars is er een groep van zo'n 725.000 goedverdienende huurders die relatief weinig woonlasten hebben. Alle huurders met een inkomen boven de ziekenfondsgrens, die in een goedkope sociale huurwoning zijn blijven steken, krijgen te maken met een zogenaamde 'huurbelasting'. Het gaat om 41 procent van alle huurders.

Dan ben ik straks de lul, want mijn huur is maar 1/7de deel (14% dus)van mijn netto inkomen. Ok, toen ik erin ging was ik student en nu verdien ik idd stukken beter, maarja dat is MIJN verdienste vind ik. Ik was toch zeker slim genoeg om me op tijd in te schrijven voor een woning? Dat andere mensen te lui/zuinig/laat waren met inschrijven, is niet mijn probleem. Nu zit ik er lekker en en niemand zou mij mogen dwingen om mij meer huur te laten betalen! MITS de gemeente Amsterdam mij een andere (duurdere en grotere) woning aanbiedt, wat ik overigens graag zou willen, maar dat gebeurt niet ivm de woningnood. Oplossing: er moeten woningen komen voor mensen zoals ik: betaalbare 2-3 kamerapartementen voor afgestudeerden met een prima salaris. Momenteel komen er alleen huizen vrij die of voor een gezin zijn (onbetaalbaar) of voor mensen met een minimum-inkomen.

[Dit bericht is gewijzigd door Aventura op 02-04-2003 13:39]

woensdag 2 april 2003 @ 13:35:46 #13
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_9534630
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:31 schreef DennisMoore het volgende:
't Is geen straffen.

Maar 't geld is op, en 't moet uit de lengte of uit de breedte komen...

dat het geld op is, is een gegeven feit. Dit merken we allemaal al: verdubbelde ziektekostenpremies etc. Ik weet niet of ze wel beseffen waar ze mee bezig zijn? De "gewone" hardwerkende nederlander gaat kapot op deze manier en dat baart mij veel zorgen
  woensdag 2 april 2003 @ 13:37:59 #14
45237 Vuur
We are not alone
pi_9534706
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:23 schreef HassieBassie het volgende:

[..]
Leuk om te zien dat de overheid nu ook door krijgt dat de Euro Nederland veel te duur heeft gemaakt

is niet de euro maar de tegenvallende economie en de voortdurende "inflatie-correctie + 4,5% "tactiek van de vakbonden.
pi_9534746
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:37 schreef Vuur het volgende:

[..]

is niet de euro maar de tegenvallende economie en de voortdurende "inflatie-correctie + 4,5% "tactiek van de vakbonden.

Hogere lonen zijn nooit koopkracht verlagend, hoogstens voor mensen met een uitkering.
Big dick.
  woensdag 2 april 2003 @ 13:41:28 #16
45237 Vuur
We are not alone
pi_9534809
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:39 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Hogere lonen zijn nooit koopkracht verlagend, hoogstens voor mensen met een uitkering.

maar wel inflatie bevorderend als de economie niet meegroeit. en verzwarend voor de bedrijven die het dan toch al moeilijker krijgen. Daarbij hebben we een koppeling van de lonen en de uitkeringen
  woensdag 2 april 2003 @ 13:45:17 #17
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_9534928
Tja, de regering roept gewoon dat de economie slecht gaat en dan kunnen ze weer op allerlei manieren geld vangen.

Bezuinigen noemen ze dat, dat heeft echt totaal niets met bezuinigen te maken, maar meer met uitzuigen. Bezuinigen is als de regering zelf geld gaat besparen, bevoorbeeld door hun eigen lonen te matigen en waarom die van het koningshuis ook niet meteen.

Ze gooien de BTW omhoog "Ja, maar daartegenover staat belastingvoordeel", waarna ze geheel naar verwachting de belastingen verhogen.

De beste manier om te bezuinigen is die hele regering plus koningshuis op een houtvlot af te laten drijven.

Ik vind 480 euro per maand toch echt wel genoeg huur voor een flat.

The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
  woensdag 2 april 2003 @ 13:46:53 #18
45237 Vuur
We are not alone
pi_9534967
drukt op toets
  woensdag 2 april 2003 @ 13:47:55 #19
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_9535003
En wat schiet de economie er nou mee op als de regering meer geld vangt?

Er stond in de krant dat tijdens paars de enige groep die er financieel op vooruit was gegaan de regering was, de rest was erop achteruit gegaan. Met dat geld was dus schijnbaar niks nuttigs gedaan, het is niet de bedoeling dat de regering dat geld zelf loopt op te potten.

The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
  woensdag 2 april 2003 @ 13:48:18 #20
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_9535014
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:46 schreef Vuur het volgende:
drukt op toets
LOL En?
  woensdag 2 april 2003 @ 13:49:04 #21
45237 Vuur
We are not alone
pi_9535031
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:48 schreef Lamer_Deluxe het volgende:

[..]

LOL En?

je ging weer verder
  woensdag 2 april 2003 @ 13:52:18 #22
10888 Kayuk
Home away from home
pi_9535133
Bedankt, PvdA-stemmers!
  woensdag 2 april 2003 @ 13:55:39 #23
50712 bassieman
... Optiften!
pi_9535230
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:12 schreef Strolie75 het volgende:
Dat van die huurders vind ik ergens wel terecht. Het bevordert ook de doorstroming op de arbeidsmarkt.
Ach wat een onzin zeg. Ik ben jaren op zoek geweest naar een normale huurwoning toen ik in een kamertje woonde en niet genoeg verdiende om te kunnen kopen. Nu verdien ik genoeg en heb ik eindelijk een huisje gekregen en nu kan ik niet doorstromen naar iets groters omdat dat er niet is en omdat ik er niet voor in aanmerking kom.
Okay, ik wil best gaan kopen ondertussen maar ja, dat wordt ook duurder en daarbij is starten momenteel als alleenstaande ook niet zo leuk ... beetje catch 22.

Nog iets om rekening mee te houden is dat de goedkope huurwoningen meestal ook niet de beste zijn, zeker niet in de grote steden.

Hm, okay, met mijn situatie (huur is nog geen 10% van mijn inkomen)mag ik zeker niet klagen? Bah.

I'm really enjoying not talking to you ... Let's not talk again REAL soon ...
pi_9535315
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:52 schreef Kayuk het volgende:
Bedankt, PvdA-stemmers!
Ach, de gemiddelde PvdA-stemmer is hier niet mee getroffen. Die zit in het ziekenfonds en heeft geen koophuis.
  woensdag 2 april 2003 @ 14:02:18 #25
45237 Vuur
We are not alone
pi_9535421
quote:
Op woensdag 2 april 2003 13:58 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ach, de gemiddelde PvdA-stemmer is hier niet mee getroffen. Die zit in het ziekenfonds en heeft geen koophuis.

daarom worden ze ook bedankt,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')