De muziek is Cynic is zeer technisch, met schitterend drumwerk van Sean Reinert (drumt ook op "Human" van Death!) en diverse zangstijlen. Grunts en vrouwelijke vocalen, maar vooral de bizarre computerstem die een belangrijke rol speelt is opmerkelijk.
Lees maar eens de biografie van Allmusic.com:
Another product of the prolific Florida death metal scene, Cynic distinguished themselves for their unique experiments in combining technically proficient death metal with progressive rock touches, bordering at times on jazz fusion. Cynic was formed in 1987 by vocalist/guitarist Paul Masvidal, guitarist Jason Gobel, bassist Mark Van Erp, and drummer Sean Reinert. With the arrival of bassist Tony Choy, the band began recording their first demos, which, for the most part, contained the prevalent death metal/thrash tendencies typical of the Florida scene. Then, in 1991, the band went on temporary hiatus while Masvidal and Reinert performed on Death's Human album and Choy departed to join Atheist. A year later, they reconvened with new bassist Sean Malone and signed with Roadrunner records, who described them as "the most famous underground band yet to record an album." This they finally did with 1993's classic Focus, a groundbreaking release in the field of progressive thrash. Besides the band's unquestionable technical prowess, the album also displayed their awesome talent for improvisation and inventive songwriting. Singer Tony Teengarden (who had contributed some vocals to the album) was brought on board for a European tour with Pestilence, but this was cut short when the latter broke up. Cynic, too, would decide to go their separate ways shortly after returning home to Florida.
Cynic heeft naast een serie demo's (niet meer on aan te komen) maar 1 album uitgebracht:
Hier een goeie review van "Focus":
Cynic was one of the many great bands signed unto Roadrunner Records in the early 90s, grinding their way from obscurity alongside the likes of Believer, Solitude Aeturnus, Solus et al. So why is this significant? The aforementioned acts were subsequently (and unceremoniously) forsaken as the label stumbled over itself to capitalize on hardcore's growing popularity. But whatever the factors involved in the band's demise, one thing is certain: metal will surely never know a band like Cynic again. To call this act 'technical' would be a cruel understatement; Focus sounds like three Dream Theater discs playing simultaneously, if John Petrucci had six arms and a four-neck guitar (okay that's not entirely fair - Cynic have TWO guitars). There are polyrhythms and time-changes shooting about everywhere, stabilized by a healthy jazz/fusion influence and an obvious understanding on how to blend these clashing styles into a coherent intellectual trip even the musical layman can appreciate. The vocals alternate between death, female, clean male, and processed Max Headroom/Transformers 'more than meets the eye' synths that are unique to my ears. But the entire experience is almost unfathomable, really. I mean, I doubt any level headed human can assimilate all the ingredients of Focus in their entire friggin' lives, let alone the five years since its release. No, of course it doesn't hold much appeal in today's stone-cold musical climate, but you'd do well in hearing this. Better have your thinking cap on, though.
bron: www.ssmt-reviews.com
Kijk op www.cynicalsphere.com voor meer informatie.
quote:Heiligschennis...........
Op woensdag 26 maart 2003 09:11 schreef Troel het volgende:
Ey, een naamtopic
quote:Ah, een groot Cynic fan. Welke van de demo's heb je?
Op woensdag 26 maart 2003 09:12 schreef Cynic het volgende:
Heiligschennis...........
Ik heb alleen het album Focus... maar toch moeten er meer mensen naar deze ENORM strakke band luisteren...
Gewoon een combinatie van Death Metal met Jazz... hoe is het mogelijk..
Kan me geen moer schelen of je het download of watdanook, maar luister er naar, en laat je mening hier horen...
quote:Ik heb een album van een progressieve Death Metal band. Cool.
Op dinsdag 25 maart 2003 23:54 schreef Summoner het volgende:
Cynic, een van de meest onderschatte progressieve Death Metal bands.
[..]
quote:Klopt op de laatste Gordian Knot speelt zelfs heel Cynic ook weer mee. Oh en hebben jullie ook die Portal cd gehoord? dat was de band van een zooi oud Cynic leden die ze oprichten direct na Cynic en is eigenlijk pure fusion (met zang dan wel).
Op maandag 19 januari 2004 23:42 schreef Melusine het volgende:
Leden van Cynic zijn toch nog wel in andere projecten te horen soms? Gordian Knot bijvoorbeeld.
quote:Portal of Gordian Knot? Ze zijn allebei goed zoals viel te verwachten met Cynic leden
Op woensdag 21 januari 2004 00:21 schreef Summoner het volgende:
Die cd heb ik niet gehoord... die is goed, neem ik aan?
Het is allebei wel fusion, Portal heeft een zangeres erin en dat klinkt daardoor wel leuker dan de meeste fusion. De teksten zijn ook wel gaaf vind ik van Portal.
Gordian Knot is instrumentale fusion waar echt een zooi mensen hebben meegespeeld waaronder ook heel Cynic. Voor de rest die gitarist van Fates Warning, Bill Brufort van King Crimson en nog een zooi mensen. Die eerste van GK vind ik ietsje minder dan de laatste, luister dan eerst ff naar Emergent.
Bill Bruford (Yes, King Crimson, EarthWorks)
Steve Hackett (Genesis, GTR)
Jason Göbel (Cynic)
Sean Reinert (Cynic)
Jim Matheos (Fates Warning)
Paul Masvidal (Cynic - featured on "Muttersprache")
(voor als mensen gaan zoeken op bandnaam, leren ze misschien deze wereld band ook)
quote:PRECIES!!! Misschien wel de beste deathmetal drummer.
Met schitterend drumwerk van Sean Reinert (drumt ook op "Human" van Death!
quote:KIJK, das nog eens nuttige info!!!
Gordian Knot is instrumentale fusion waar echt een zooi mensen hebben meegespeeld waaronder ook heel Cynic.
quote:wist je dat dan niet? volgens mij heeft die toch aardig wat bekendheid gehad met die cd in de metal wereld. Oh en als je cynic met hun rustige stukken goed vond vind je GK ook echt wel goed.
Op woensdag 21 januari 2004 21:38 schreef Yokozuna het volgende:KIJK, das nog eens nuttige info!!!
quote:Ik ben Gordian Knot weleens tegengekomen op Soulseek, toen ik naar Sein Reinert zoekte, alleen zat in de wachtrij etc.
Op woensdag 21 januari 2004 21:43 schreef _Etter_ het volgende:wist je dat dan niet? volgens mij heeft die toch aardig wat bekendheid gehad met die cd in de metal wereld. Oh en als je cynic met hun rustige stukken goed vond vind je GK ook echt wel goed.
quote:En dat maakt ze ook aparter dan Death.
Grunts en vrouwelijke vocalen, maar vooral de bizarre computerstem die een belangrijke rol speelt is opmerkelijk.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 21-01-2004 21:46]
Hier spelen ook nog wat luitjes van Cynic in...
quote:klopt paul en seanR band is dat maar dat vind ik niet alles, heb een aantal mp3's gehoord en juist de solo's van paul die ik zo gaaf vind zijn nergens te horen
Op woensdag 21 januari 2004 21:46 schreef Cynic het volgende:
http://www.aeonspoke.com/Hier spelen ook nog wat luitjes van Cynic in...
quote:T'is wat rustiger inderdaad.
Op woensdag 21 januari 2004 21:48 schreef _Etter_ het volgende:[..]
klopt paul en seanR band is dat maar dat vind ik niet alles, heb een aantal mp3's gehoord en juist de solo's van paul die ik zo gaaf vind zijn nergens te horen
quote:Inderdaad, ook een erg goede gitarist. Alleen jammer van de slechte productie eb tegen het valse aan zittende zang...
Op woensdag 21 januari 2004 21:48 schreef killingcupid het volgende:
Check ook Aghora eens uit...is ook met o.a. Sean Reinert. Gave drummer hoor!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |