Wie kent ze niet: Stig, Dirk, Barry en Nasty, beter bekend als The Rutles. Platen als "Sgt. Rutters Only Darts Club Band", "OUCH!" en "Tragical History Tour" werden grijsgedraaid op de draaitafel van menige tiener in de jaren 60 en ook nu, ruim dertig jaar later, heeft hun muziek nog niets aan kracht ingeboet.
Ontdekt door manager Leggy Mountbatten na een tournee door de clubs in Hamburg, namen zij in 1963 hun eerste album "Please Rut Me" in twintig minuten op.
De plaat sloeg in Engeland in als een bom, maar hun echte doorbraak kwam pas in 1964, toen Amerika massaal plat ging voor hun hit "Hold My Hand" en hun legendarische optreden in het Che Stadium (vernoemd naar Cubaanse rebellenleider Che Guevara).
Zelfs Nasty's nogal ongelukkige uitspraak dat de Rutles groter waren dan God, en God nog nooit een hitsingle had gehad, kon hun populariteit niet stuiten. Niet alleen op de plaat, maar ook in de bioscoop waren de Rutles een succes, met hun avondvullende speelfilms "A Hard Day's Rut" en "Ouch!'.
De muziek van de Rutles veranderde radicaal toen de Rutles dankzij Bob Dylan in 1965 in aanraking kwamen met de werking van een mysterieuze substantie: thee.
Onder de invloed van thee maakten zij hun meest psychedelische album: "Sgt. Rutter's Only Darts Club Band". Helaas mocht manager Leggy Mountbatten dit succes niet meer meemaken, hij werd leraar in Australie.
De Rutles besloten voortaan zelf al hun platen te produceren en richtten een eigen platenlabel op, "Rutle Corps".
Helaas ontbrak het de Rutles aan zakelijk inzicht, waardoor het kantoor van Rutle Corps onder hun eigen ogen werd leeggestolen. Ook de nieuwe vriendin van Nasty, de Duitse kunstenares Chastity, en het gerucht dat Stig was overleden en vervangen was door een dubbelganger, zorgden voor spanningen binnen de groep. In 1970 kwam er helaas een einde aan deze legendarische rockgroep. Maar gelukkig leeft hun muziek voor altijd voort.
Het was een van de eerste DVD's die ik heb gekocht.
Heerlijk ook die kommentaren van Mick Jagger, dat hij blij was om weggegooide Rutles-nummers op te mogen nemen.
Leuk bedacht allemaal
Is dit gewoon een parodietje of hebben ze ook daadwerkelijk nummers opgenomen?
quote:Je gaat me toch niet vertellen dat je legendarische hits als Number one of Hold my hand niet kent?
Op maandag 24 maart 2003 12:25 schreef webfreak het volgende:
LOLLeuk bedacht allemaal
zie hier, plus samples
quote:tsss... ze hebben zelf meerdere cd's! zoek maar op amazon.co.uk ofzo..
Op maandag 24 maart 2003 12:25 schreef webfreak het volgende:
LOLLeuk bedacht allemaal
een aantal nummers van The Rutles Archeology:
Major Happy's Up and Coming Once upon a Good Time Band
Hey Mister!
Now She's Left You
Knicker Elastic King
I Love You
quote:Dat is natuurlijk wel gefocused op het wat latere werk, juist in de begintijd waren ze imho op hun sterkst, met songs als Goose-Step Mama, Blue Suede Schubert en de ijzersterke hit Ouch!
Op donderdag 27 maart 2003 15:36 schreef freaky-me het volgende:[..]
The Rutles Archeology
Ron Nasty, Dirk McQuigly, Stig O'Hara en Barry Wom in hun beginperiode in de Hamburgse Ratkeller, samen met Leppo, de vijfde Rutle.
quote:Ik heb op TellSell al reclame gezien voor de concert-DVD van de 'Back on the Farm' tour die hij in Liechtenstein deed. Hij speelt heel veel oud materiaal! Misschien toch maar kaartjes proberen te krijgen voor 't Schuntje....
Op maandag 24 maart 2003 12:20 schreef rvand het volgende:Ik hoorde trouwens dat hij eindelijk weer een wereldtoernee doet en binnenkort een openluchtconcert in Zwamperwolde geeft op het erf van boerderij 't Schuntje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |