abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Overall beste user 2022 donderdag 20 maart 2003 @ 01:15:18 #1
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_9249081
Mocht die olie inderdaad een doel zijn dan, hè...

Dan kan de VS wel leuk een oliekolonie hebben, maar dan pleurt hun economie toch alsnog helemaal een diep zwart ravijn in?

En de regeringen van de OPEC landen kunnen dan tegen hun veelal anti-amerikaanse onderdanen zeggen dat ze dat doen om de anti-oorlog regeringen in Europa te steunen en de VS te naaien.

Klopt dat?

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  donderdag 20 maart 2003 @ 01:22:16 #2
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_9249178
Wat misschien, eventueel, een mogelijke gebeurtenis zou kunnen zijn, is dat de wisselkoers van de dollar ten opzichte van de Euro keldert.

Het resultaat zal dan zijn dat produkten die in dollars gerekend worden relatief zeer goedkoop zullen worden, en produkten die in euro's gerekend worden, relatief duur.

Dit zal dus betekenen dat de export vanuit Europa naar Amerika vrijwel geheel zal ophouden te bestaan, terwijl de import opeens vele malen goedkoper zal worden. Het belangrijkste resultaat zal dan zijn dat de Europese economie in een diep, diep, diep dal komt te zitten, terwijle de Amerikaanse economie er bijna niets van zal merken........

Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  Overall beste user 2022 donderdag 20 maart 2003 @ 01:27:22 #3
3928 Ulx
pi_9249267
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:22 schreef Seraphin het volgende:
Wat misschien, eventueel, een mogelijke gebeurtenis zou kunnen zijn, is dat de wisselkoers van de dollar ten opzichte van de Euro keldert.

Het resultaat zal dan zijn dat produkten die in dollars gerekend worden relatief zeer goedkoop zullen worden, en produkten die in euro's gerekend worden, relatief duur.

Dit zal dus betekenen dat de export vanuit Europa naar Amerika vrijwel geheel zal ophouden te bestaan, terwijl de import opeens vele malen goedkoper zal worden. Het belangrijkste resultaat zal dan zijn dat de Europese economie in een diep, diep, diep dal komt te zitten, terwijle de Amerikaanse economie er bijna niets van zal merken........

Maar d'r is naar verhouding weinig handel tussen de VS en de EU. De meeste amerikaanse bedrijven produceren ook in europa, dus zoveel hoeft men niet te importeren.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  donderdag 20 maart 2003 @ 01:31:29 #4
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_9249326
Ik hoop dat ze het gaan doen. Is alleen maar goed voor onze economie.

Maar laatst hoorde ik ook dat het niet helemaal geweldig voor Europa zou zijn (shit weet niet meer waarom )

pi_9249338
Aan de andere kant daalt de inflatie in de eurozone, dus het heeft ook voordelen. De koopkracht stijgt dus door een daling in de prijzen, maar daalt door een daling in de verkoop.

Of het dus voordelig is is een kwestie van elasticiteiten.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  donderdag 20 maart 2003 @ 01:33:39 #6
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_9249354
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:27 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar d'r is naar verhouding weinig handel tussen de VS en de EU. De meeste amerikaanse bedrijven produceren ook in europa, dus zoveel hoeft men niet te importeren.

Dat klopt, maar Europa EX-porteert wel degelijk zeer veel naar de VS, die handel zou stil komen te liggen omdat de Amerikanen opeens veel meer dollars moeten neerleggen voor een Franse fles wijn, die in Euro's gerekend nog hetzelfde kost. Bovendien zouden de winsten van de Europese multinationals met dochters in de VS kelderen, omdat de winsten in dollars moeten worden omgerekend naar Euro's.

P.S. het was een beetje een balorige post, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in.

Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
pi_9249389
Saddam Hoessein heeft die truuk al een hele tijd geleden toegepast: voor het olie dat hij mocht verkopen onder het mom van het "oil-for-food-program" wilde hij alleen nog maar euro's zien. Dat had destijds al een kleine, doch merkbare invloed op de koersen, meen ik me te herinneren.

Maar het pushen van de Euro uit haat voor de Amerikanen komt toch al vaker voor? Had Castro niet ook al hetzelfde gedaan in Cuba? Een aantal jaar geleden werd Cuba door de economische omstandigheden gedwongen de dollar te accepteren, maar zodra er zich in de vorm van de Euro een alternatief manifesteerde, stapte ook Cuba volgens mij meteen over. Of heb ik dat mis?

Ars longa, vita brevis
  Overall beste user 2022 donderdag 20 maart 2003 @ 01:35:50 #8
3928 Ulx
pi_9249394
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:31 schreef PLAE@ het volgende:
Ik hoop dat ze het gaan doen. Is alleen maar goed voor onze economie.

Maar laatst hoorde ik ook dat het niet helemaal geweldig voor Europa zou zijn (shit weet niet meer waarom )

Ach, ik heb het meegemaakt dat de dollar op fl 1,30 stond en dat de dollar fl 4,00 waard was. En toen zaten we niet in recessies. Dus het bovengenoemde doemscenario zal wel meevallen.
De vraag is natuurlijk wat zo'n psychologische tik voor effect heeft, want als je geen olie kunt kopen met de dollar is het eigenlijk niet meer de belangrijkste munt op deze planeet. En dat kan bij de financeguys natuurlijk rare reacties veroorzaken.
  donderdag 20 maart 2003 @ 01:41:44 #9
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_9249471
De US leeft bij de gratie van oliedollars; dat is eigenlijk "gratis" geld; ze drukken lekker dollartjes, terwijl daar geen goudbacking voor is, omdat de hele wereld sowieso altijd dollars nodig zal hebben voor hun olie aankopen. Wanneer de olie in Euro's zou worden afgerekend flikkert volgens mij de hele VS economie in elkaar en is de dollar opeens erg weinig meer waard.
Allen het idee al dat er opeens vanuit de hele wereld dollars terugvloeien naar Amerika, waar dan "cash" voor teruggegeven moet worden...
Haters everywhere but I don't really care.
pi_9249474
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:35 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ach, ik heb het meegemaakt dat de dollar op fl 1,30 stond en dat de dollar fl 4,00 waard was. En toen zaten we niet in recessies. Dus het bovengenoemde doemscenario zal wel meevallen.
De vraag is natuurlijk wat zo'n psychologische tik voor effect heeft, want als je geen olie kunt kopen met de dollar is het eigenlijk niet meer de belangrijkste munt op deze planeet. En dat kan bij de financeguys natuurlijk rare reacties veroorzaken.

Amerika kan niet zonder meer meer extra geld gaan bijdrukken. Dat kunnen ze nu wel, aangezien het relatief weinig impact heeft. Seignorage heet dat in het engels, maar ik weet even niet hoe belangrijk dat op dit moment is.
  Overall beste user 2022 donderdag 20 maart 2003 @ 01:42:07 #11
3928 Ulx
pi_9249480
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:32 schreef Kennyman het volgende:
Aan de andere kant daalt de inflatie in de eurozone, dus het heeft ook voordelen. De koopkracht stijgt dus door een daling in de prijzen, maar daalt door een daling in de verkoop.

Of het dus voordelig is is een kwestie van elasticiteiten.

En giert de inflatie in de VS dan de pan uit en kan dat dan argentijnse toestanden veroorzaken?
Kan de OPEC op zo'n manier de amerikaanse middenklasse wegvagen?
  donderdag 20 maart 2003 @ 01:44:23 #12
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9249514
Volgens mij heeft de VS de nummer 1 en de toekomstige nummer 2 in haar macht, dit zal niet gebeuren
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  donderdag 20 maart 2003 @ 01:44:37 #13
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_9249517
Misschien is het ooit al eens voorbij gekomen, erg interessant artikel: de echte reden voor de oorlog is niet de olie op ich, maar de munt waarmee de olie betaald moet worden:
http://www.ratical.org/ratville/CAH/RRiraqWar.html
Haters everywhere but I don't really care.
pi_9249543
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:42 schreef Ulx het volgende:

[..]

En giert de inflatie in de VS dan de pan uit en kan dat dan argentijnse toestanden veroorzaken?
Kan de OPEC op zo'n manier de amerikaanse middenklasse wegvagen?

Ik denk dat het een behoorlijke impact kan zijn en dat de inflatie dus behoorlijk kan stijgen, vooral in het begin. De financiele markten reageren sneller dan geplande producties. Pas op de langere termijn is de balans hersteld, tot die tijd is er een voordeel voor Europa. En heeft Amerika grote problemen ja.

Ook omdat ze nu al schulden moeten gaan terugbetalen, zowel particulieren als de overheid. En de overheid wilde dat wel eens doen met geprint geld (jaren '60).

Overall beste user 2022 donderdag 20 maart 2003 @ 01:47:27 #15
3928 Ulx
pi_9249566
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:44 schreef BAZZA het volgende:
Volgens mij heeft de VS de nummer 1 en de toekomstige nummer 2 in haar macht, dit zal niet gebeuren
De nummer 1 heeft een niet al te pro-amerika bevolking, en ik kan het me voorstellen dat die regering om een signaal naar hun bevolking af te geven zoiets wel doet. En de nummer 2 zou wel eens licht beschadigd kunnen raken de komende dagen.
  donderdag 20 maart 2003 @ 01:49:59 #16
8502 BAZZA
pi_9249603
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:47 schreef Ulx het volgende:
De nummer 1 heeft een niet al te pro-amerika bevolking, en ik kan het me voorstellen dat die regering om een signaal naar hun bevolking af te geven zoiets wel doet. En de nummer 2 zou wel eens licht beschadigd kunnen raken de komende dagen.
De bevolking heeft weinig te willen, die olie is van ons

Het zou van de Euro wel de nummer 1 valuta maken op de langere termijn maar of je daar nou blij mee moet zijn...

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_9249610
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:47 schreef Ulx het volgende:

[..]

Waarna het nog erg lang duurt voordat ze weer kunnen produceren.

Maar dergelijke economische instabiliteit is voor niemand goed. Een hoop bedrijven hebben ook belangen in Amerika door de globalisatie dus dat zal niet lekker zitten.

Overall beste user 2022 donderdag 20 maart 2003 @ 01:51:37 #18
3928 Ulx
pi_9249629
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:49 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Sure, zolang je die betaalt in euros mag je het kopen. No problemo hoor.
quote:
Het zou van de Euro wel de nummer 1 valuta maken op de langere termijn maar of je daar nou blij mee moet zijn...
Waarom zou je daar niet (of juist wel) blij mee moeten zijn?
pi_9249677
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:49 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Dit is al gelezen: Senaat VS stemt tegen olieboringen Alaska

donderdag 20 maart 2003 @ 01:58:54 #20
8502 BAZZA
pi_9249734
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:51 schreef Ulx het volgende:

Sure, zolang je die betaalt in euros mag je het kopen. No problemo hoor.

Je kan het ook gewoon innemen.
quote:
Waarom zou je daar niet (of juist wel) blij mee moeten zijn?
Frankrijk en Duitsland maken er een zooitje van, op de langere termijn is Europe ten dode opgeschreven door de vergrijzing maar die gevolgen krijgen we pas echt over 20 jaar.
  donderdag 20 maart 2003 @ 02:00:02 #21
8502 BAZZA
pi_9249754
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:55 schreef schatje het volgende:

Dit is al gelezen: Senaat VS stemt tegen olieboringen Alaska

Bij die Arabs is het goedkoper dus niet thuis boren groot gelijk hebben ze.
  Overall beste user 2022 donderdag 20 maart 2003 @ 02:00:17 #22
3928 Ulx
pi_9249757
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 01:58 schreef BAZZA het volgende:
Frankrijk en Duitsland maken er een zooitje van, op de langere termijn is Europe ten dode opgeschreven door de vergrijzing maar die gevolgen krijgen we pas echt over 20 jaar.
Wat heeft dat te maken met de EURO?
  donderdag 20 maart 2003 @ 02:01:37 #23
8502 BAZZA
pi_9249775
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 02:00 schreef Ulx het volgende:

Wat heeft dat te maken met de EURO?

Er zou nog weleens een scheuring binnen de EMU kunnen ontstaan waarna de EMU leden verliest of afgeschaft zou worden... instabilliteit is niet goed voor de externe waarde.
pi_9249884
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 02:01 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Er zou nog weleens een scheuring binnen de EMU kunnen ontstaan waarna de EMU leden verliest of afgeschaft zou worden... instabilliteit is niet goed voor de externe waarde.

Een scheur in de EMU? Nee, ik denk dat de problemen overkomelijk zijn. Duitsland, probleemland bij uitstek, is met een rechtse regering al genoeg gebaat om schoon schip te maken. Een tekort is dan onnodig. Of althans binnen de 3%.
  donderdag 20 maart 2003 @ 02:23:09 #25
8502 BAZZA
pi_9250125
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 02:07 schreef Kennyman het volgende:

Een scheur in de EMU? Nee, ik denk dat de problemen overkomelijk zijn. Duitsland, probleemland bij uitstek, is met een rechtse regering al genoeg gebaat om schoon schip te maken. Een tekort is dan onnodig. Of althans binnen de 3%.

Laten we het hopen, Frankrijk zit trouwens nu ook al dicht bij de 3% hoord ik onlangs...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')