quote:Ik dacht dat de koerden het ook in Trukije niet echt goed hadden. Of ben ik dan met een andere groep in de war ?
Daar zit Turkije niet echt op te wachten denk ik.
Trouwens de Koerden in Noord-Irak willen helemaal geen eigen staat. Ze willen een democratische federatie van Irak maken en ook vertegenwoordigd zijn. Er zijn tevens niet alleen Koerden maar ook miljoenen Turkmenen in Noord-Irak.
De Koerden in Turkije hebben niets met de Koerden in Noord-Irak te maken. Ze verstaan elkaar niet eens.
quote:Het probleem is dat de Europeanen denken dat de Koerden in Turkije onderdrukt worden terwijl dat helemaal niet zo is. Ze zijn metelkaar verweven en je kan de Turken en Koerden moeilijk onderscheiden. Onderukking is een MYTHE. Er zijn bijvoorbeeld veel presidenten van Koerdische afkomst geweest in Turkije. Turkije onderdrukt de Koerden niet, maar de TERRORISTEN. Een groot verschil.
Op woensdag 19 maart 2003 15:04 schreef Byte_Me het volgende:
als er geen deel van turkije bij de staat gaat horen, en er zijn garanties voor vrede tussen turkije en die nieuwe staat, waarom zou turkije er dan last van hebben. misschien gaan de turkse koerden dan ook wel in die staat wonen, dan is turkije toch juist blij? ik denk alleen dat als de koerden een eigen staat krijgen de sjiiten dat ook willen...
De Koerden in Turkije hebben trouwens niets met de Koerden in Noord-Irak te maken. De Noord-Iraakse Koerden spreken een ander dialect en zien zich zelf als Irakezen. En de Koerden in Turkije zijn Turks.
In ben eigenlijk voor een Koerdische staat. Maar dat wordt moeilijk.
quote:Aha. Point taken.
De Koerden in Turkije hebben niets met de Koerden in Noord-Irak te maken. Ze verstaan elkaar niet eens.
quote:Je vergeet ten eerste wat leestekens en ten tweede kom je een beetje over als een turk die zegt "aah wallah ik breek je".
Op woensdag 19 maart 2003 15:12 schreef TurkishPlayboy het volgende:
wij moeten noord-irak wel binnenvallen zodra er oorlog komt en geloof me het zal voor ons een makkie zijn, is maar halve dag voor ons..
we zullen niet toelaten om er een koerdistan te laten vormen in noord-irak en ben er zeker van dat dat niet zal gebeuren..
Maja ontopic:
Waarom mag er geen Koerdistan komen? What the fuck heeft Turkije ermee te maken?
quote:http://www.nytimes.com/2003/02/07/international/europe/07TURK.html?th
U.S. in Talks on Allowing Turkey to Occupy a Kurdish Area in Iraq
American diplomats are engaged in delicate negotiations here that could allow tens of thousands of Turkish soldiers to occupy part of northern Iraq behind an advancing American army, Turkish and Kurdish officials said today.
A United States official confirmed that the negotiations were under way, but said that the Turks would be restricted to a limited area close to the border and that the numbers discussed by the Turks and Kurds were exaggerated.
The plan, which is being negotiated in closed-door meetings in Ankara, the Turkish capital, is being bitterly resisted by at least some leaders of Iraq's Kurdish groups, who fear that Turkey's leaders may be trying to realize a historic desire to dominate the region in a post-Saddam Hussein Iraq. The Kurdish officials say they fear a military intervention by the Turks could also prompt Iran to cross the border and try to seize sections of eastern Iraq.
quote:http://news.independent.co.uk/world/politics/story.jsp?story=379060
Kurdish leaders enraged by 'undemocratic' American plan to occupy Iraq
The US is abandoning plans to introduce democracy in Iraq after a war to overthrow Saddam Hussein, according to Kurdish leaders who recently met American officials.The Kurds say the decision resulted from pressure from US allies in the Middle East who fear a war will lead to radical political change in the region.
The Kurdish leaders are enraged by an American plan to occupy Iraq but largely retain the government in Baghdad. The only changes would be the replacement of President Saddam and his lieutenants with senior US military officers.
Maar ik denk niet dat een staat voor de Koerden voor iemand goed zal zijn, hij zal er ook wel niet komen... misschien een losse federatie met enige autonomie voor de Koerden maar ze zijn onderling zo verdeeld dat ik ma afvraag of ook dit wel een goed idee is.
quote:bron
De Turkse strijdkrachten bereiden zich donderdag voor op militair ingrijpen in Irak. Ooggetuigen in het zuidoosten van het land hebben gemeld dat tienduizenden soldaten en talrijke tanks zich langs de 330 kilometer lange grens verzamelen.
Indien het Turkse parlement ermee instemt, dan gaan de strijdkrachten over tot de bezetting van een strook Iraaks grondgebied van 10 tot 20 kilometer breed. Het Turkse leger hoopt zo het conflict op afstand te houden. Door de strook moeten ook vluchtelingen op afstand blijven.,,Zodra het parlement op donderdag toestemming geeft, kunnen we Irak binnentrekken om maatregelen te nemen'', aldus vice-premier Mehmet Ali Sahin enkele uren voor de stemming in de volksvertegenwoordiging.
De volksvertegenwoordiging moet donderdag ook stemmen over een regeringsvoorstel om Amerikaanse gevechtsvliegtuigen over Turkije te laten vliegen voor aanvallen op Irak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |