Wegens tijdgebrek krijgt de delinquent in kwestie bijna nooit een straf opgelegd en wordt niet eens meegenomen voor een verblijf in een cel.
De enige 'straf' die ze krijgen bestaat dan nog net wel uit het teruggeven van de gestolen goederen.
-----------------
En dan vinden mensen het gek dat mensen zoals de AH-ers uit A'dam het recht in eigen hand nemen? Justitie doet het immers niet.
Als IETS funest is voor een rechtsstaat en het rechtsgevoel vd burgers...
Overigens is er ergens een meubelboulevard waar men een cel heeft gebouwd waarin winkeldieven worden opgesloten in afwachting van de platte petten. (Zie AD van gisteren)
quote:Een boete uitschrijven kan helaas niet. Diefstal is een misdaad, geen overtreding. Politie figuren mogen enkel overtredingen direct schikken.
Op woensdag 5 maart 2003 08:24 schreef Kreator het volgende:
Het minste wat ze toch even kunnen doen is een boete uitschrijven? Dat die niet altijd betaalt wordt snap ik, maar als dat dan een paar keer is voorgekomen, kun je zo iemand tenminste een tijdje in een tijdelijke politiecel zetten wegens wanbetaling.
In dit geval werkt de bescherming van de burger tegen ambtelijke willekeur helaas een beetje verkeerd.
Tegen eigenrichting moet altijd hard worden opgetreden.
quote:Bron: Onder andere het RTL nieuws. Het ging idd om de diefstallen tot 25 euro.
Op woensdag 5 maart 2003 09:02 schreef SCH het volgende:
Kom eerst maar eens met bronnen en cijfers want er wordt juist erg veel tegen gedaan de laatste tijd.
quote:Oh en dus is het niet erg? Als ik 4 km te hard rij weten ze me anders wel te vinden. (o.k. dat is dan wel 28 euro)
Op woensdag 5 maart 2003 08:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Even nuanceren dan maar? Volgens Radio 2 geldt dat verhaal alleen als de waarde van de gestolen spullen lager is dan ¤ 25,00. Daarboven zijn ze dus nog steeds de lul.
quote:In de Telegraaf van vandaag stond het ook.
Op woensdag 5 maart 2003 09:02 schreef SCH het volgende:
Kom eerst maar eens met bronnen en cijfers want er wordt juist erg veel tegen gedaan de laatste tijd.Tegen eigenrichting moet altijd hard worden opgetreden.
quote:Ik zeg niet dat het niet erg is. Ik nuanceer allen het oorspronkelijke bericht. Overigens brengt winkeldiefstal niet de veiligheid van jou of anderen in gevaar, maar te hard rijden wel
Op woensdag 5 maart 2003 10:21 schreef George_Bush het volgende:[..]
Oh en dus is het niet erg? Als ik 4 km te hard rij weten ze me anders wel te vinden. (o.k. dat is dan wel 28 euro)
quote:Ja dáág. Die discussie laten we vandaag maar achterwege hoor (iig in dit topic) ..........
Op woensdag 5 maart 2003 10:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Ik zeg niet dat het niet erg is. Ik nuanceer allen het oorspronkelijke bericht. Overigens brengt winkeldiefstal niet de veiligheid van jou of anderen in gevaar, maar te hard rijden wel
quote:Nee, er zijn mensen (waaronder ik) die bezwaar maken tegen het iemand op zijn bek rossen als hij geboeid op de grond zit.
Op woensdag 5 maart 2003 08:22 schreef X-Ray het volgende:En dan vinden mensen het gek dat mensen zoals de AH-ers uit A'dam het recht in eigen hand nemen?
quote:Ik meen mij te herinneren dat meneer voor deze overval een halfjaar onvoorwaardelijk heeft gekregen. En dan hadden we geluk dat mevrouw de rechter de klap voor zijn bek na inhechtenisneming niet meetelde als verzachtende omstandigheid bij de strafbepaling. Had ze ook kunnen doen. Hadden we daar weer over kunnen zeuren.
Justitie doet het immers niet.
En de AH'er die een boete kreeg, kreeg die als een signaal, omdat hij sowieso last heeft van losse handjes. Of is dat niet erg, soms?
V.
quote:Voor het gevoel van onveiligheid in Nederland bedoel je...
Op woensdag 5 maart 2003 08:47 schreef OK_DAN het volgende:
Ik denk dat een welgemikte klap boven het rechteroog meer effect sorteert.
Ik vind het wel raar dat er dan geen boete moet worden betaald. Maar gelukkig gaat het alleen om diefstallen minder dan 25 euro (eigenlijk best zielige mensen, die voor minder dan 25 euro gaat jatten).
quote:Vreemd zulke reacties. Het zijn gek genoeg altijd degenen die zichzelf opstellen als de morele hoeders van normen en waarden, die met zulke radicale oplossingen komen.
Op woensdag 5 maart 2003 08:47 schreef OK_DAN het volgende:
Ik denk dat een welgemikte klap boven het rechteroog meer effect sorteert.
quote:Hij zat niet geboeid op de grond. Hij weigerde het gestolen geld terug te geven.
Op woensdag 5 maart 2003 10:38 schreef Verbal het volgende:[..]
Nee, er zijn mensen (waaronder ik) die bezwaar maken tegen het iemand op zijn bek rossen als hij geboeid op de grond zit.
quote:Nee, hij heeft een jaar gekregen, omdat hij namelijk nog in zijn proeftijd van een vorige overval/inbraak met geweld zat.
Ik meen mij te herinneren dat meneer voor deze overval een halfjaar onvoorwaardelijk heeft gekregen. En dan hadden we geluk dat mevrouw de rechter de klap voor zijn bek na inhechtenisneming niet meetelde als verzachtende omstandigheid bij de strafbepaling. Had ze ook kunnen doen. Hadden we daar weer over kunnen zeuren.
En ze hebben hem gepakt ALLEEN omdat de AH-medewerkers hem gepakt hebben.
quote:Nee, als hij alleen winkeldieven (die notabene een strafblad met meer dan 40 delicten had varieerend van gewelddadige overval, aanrandingen, inbraak etc etc etc) een tik geeft, dan is dat niet erg nee.
En de AH'er die een boete kreeg, kreeg die als een signaal, omdat hij sowieso last heeft van losse handjes. Of is dat niet erg, soms?V.
Dat blijkt preventief te werken op de kleine vergrijpen door scholieren, kleptomanen en dergelijke. Voor junks en bendes maakt het natuurlijk niet uit.
Leuk voor Nederland?
quote:Hé, wat leuk dat je al m'n posts nog uit je hoofd kent! Ben je toevallig archivaris van beroep?
Op woensdag 5 maart 2003 12:43 schreef ELPablo het volgende:[..]
Vreemd zulke reacties. Het zijn gek genoeg altijd degenen die zichzelf opstellen als de morele hoeders van normen en waarden, die met zulke radicale oplossingen komen.
Zelf zet je het in een ander topic (wat deed de politie ooit voor jou?) op een klagen dat het een lieve lust is. Wat jou allemaal is aangedaan: mishandeling, extreem geweld, doodslag, allemaal zaken die je geen mens ter wereld gunt. Het is de taak van de overheid dergelijke criminaliteit te voorkomen en desnoods te bestraffen, toch? In weer een ander topic (preventief fouilleren) stel je namelijk dat het de taak van de politie (dus de overheid) is om de openbare orde en veiligheid te handhaven.
Vreemd is dat dat handhaven volgens jou wel op een wel heel repressieve manier gebeuren mag: door een welgemikte klap boven het rechteroog.
Klappen uitdelen, dat is mishandeling. Als je die klappen ook nog eens welgemikt uitdeelt boven rechterogen dan is dat toch zeker extreem geweld. Allemaal zaken die jou overkomen zijn, die je geen mens ter wereld gunt, behalve als het gaat om winkeldiefjes (jongetjes die te verlegen zijn de playboy te kopen, junks die een pijpje bier en wat hondevoer meenemen) met een buit van onder de vijfentwintig euroWie denken ze wel niet dat ze zijn? Rammel ze maar lekker afToch?
Ik geef toe dat het niet de gewoonte moet worden om klappen uit te delen op elk moment dat iemand iets uit je zaak rooft. De politie moet in eerste instantie de aanhouding verrichten. Helaas blijkt dat de politie er weinig tegen kan doen, ze laten de daders vaak lopen. Hier moet ten eerste iets aan gedaan worden. Mensen die jatten moeten sowieso het gestolen goed teruggeven en een boete betalen aan de winkelier. Voor dit soort lui moet de winkelier immers een hoop beveiligingsmaatregelen treffen die ook een berg geld kosten. Voor sommige winkeliers is het zelfs onbetaalbaar geworden en soms moeten ze ook sluiten. Lijkt me ook wel handig als over deze mensen een aantekening wordt geplaatst door Justitie, kunnen ze nagaan of iemand veelpleger is of slechts één keer uit ballorigheid iets heeft weggegapt.
Die klap boven het rechteroog komt pas als je als winkelier week in week uit door dezelfde idioten geterorriseerd wordt en de politie grijpt niet in. Heb verhalen gehoord van winkeliers die gewoon uitgelachen worden door een dief terwijl de politie ernaast staat. Als zo'n corrigerende tik ervoor zorgt dat de dief voortaan wel twee keer nadenkt voor 'ie de winkel afstroopt ben ik voor.
Het is natuurlijk niet goed te praten dat iedereen zelf maar rechter gaat spelen en ik zie ook wel dat er hele vervelende situaties kunnen ontstaan als de verkeerde een klap krijgt. Wel zou het een signaal zijn naar Justitie toe om eens wat serieuzer naar oplossingen te zoeken wat dit soort misdrijven betreft. Als je als Justitie een eenvoudige dief al niet op het rechte pad krijgt heb ik helemaal geen hoop meer dat de zware georganiseerde misdaad ooit effectief aangepakt kan worden.
quote:Kijk dat is al wat genuanceerder. Overigens ben ik geen archivaris maar stond het me bij dat je in andere topics dergelijke uitlatingen had gedaan. Daar ben ik maar eens in gaan zoeken dus...
Op woensdag 5 maart 2003 22:42 schreef OK_DAN het volgende:
Ik geef toe dat het niet de gewoonte moet worden om klappen uit te delen op elk moment dat iemand iets uit je zaak rooft. De politie moet in eerste instantie de aanhouding verrichten. [...] Lijkt me ook wel handig als over deze mensen een aantekening wordt geplaatst door Justitie, kunnen ze nagaan of iemand veelpleger is of slechts één keer uit ballorigheid iets heeft weggegapt. [...]
Het is natuurlijk niet goed te praten dat iedereen zelf maar rechter gaat spelen en ik zie ook wel dat er hele vervelende situaties kunnen ontstaan als de verkeerde een klap krijgt. Wel zou het een signaal zijn naar Justitie toe om eens wat serieuzer naar oplossingen te zoeken wat dit soort misdrijven betreft.
heeft iemand dat misschien online staan? ik kan het niet online vinden
quote:Dit wordt gepresenteerd als een goed iets.
Overigens is er ergens een meubelboulevard waar men een cel heeft gebouwd waarin winkeldieven worden opgesloten in afwachting van de platte petten. (Zie AD van gisteren)
Terwijl het een immens zwaktegebod is.
Justitie hoort in dit land mensen op te pakken, en in te sluiten.
In dit land vinden sommigen het al heel normaal dat bovenstaande gebeurt, terwijl het juist heel duidelijk aangeeft dat ons politionele apparaat blijkbaar niet toegerust is op het werk dat ze moeten doen.
quote:Nood breekt wet, om het maar ff zo te formuleren.
Op donderdag 6 maart 2003 18:21 schreef ExTec het volgende:[..]
Dit wordt gepresenteerd als een goed iets.
Terwijl het een immens zwaktegebod is.
Justitie hoort in dit land mensen op te pakken, en in te sluiten.
In dit land vinden sommigen het al heel normaal dat bovenstaande gebeurt, terwijl het juist heel duidelijk aangeeft dat ons politionele apparaat blijkbaar niet toegerust is op het werk dat ze moeten doen.
Overigens bestaan dit soort 'cellen' al enige jaren, met name bij de grote winkelbedrijven als een V&D en een Bijenkorf.
(Voor diegene die zich afvragen hoe ik dit weet, lees mijn info.)
quote:Ne dan zijn ze nog lang niet de lul, dan is de kans ietsje groter.
Op woensdag 5 maart 2003 08:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Even nuanceren dan maar? Volgens Radio 2 geldt dat verhaal alleen als de waarde van de gestolen spullen lager is dan ¤ 25,00. Daarboven zijn ze dus nog steeds de lul.
quote:Nou, stelen en achtervolgen bij Appies in Amsterdam Oost is anders tegnwoordig geheel op eigen risico.
Op woensdag 5 maart 2003 10:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Ik zeg niet dat het niet erg is. Ik nuanceer allen het oorspronkelijke bericht. Overigens brengt winkeldiefstal niet de veiligheid van jou of anderen in gevaar, maar te hard rijden wel
quote:Ach, binnen een uur heb je zó een dagloon te paken hoor.
Op woensdag 5 maart 2003 10:44 schreef Sidekick het volgende:[..]
Voor het gevoel van onveiligheid in Nederland bedoel je...
Ik vind het wel raar dat er dan geen boete moet worden betaald. Maar gelukkig gaat het alleen om diefstallen minder dan 25 euro (eigenlijk best zielige mensen, die voor minder dan 25 euro gaat jatten).
quote:Kiekeboe, je hebt mij niet gezien.
Op donderdag 13 maart 2003 11:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik verheug me al op de eerste winkeldief die mijn Amsterdamse AH gaat betreden.
Toch beter opletten, hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |