quote:Wel, alle cijfers ten spijt dat de migratie terug zou lopen, lijkt het echter alleen maar te gaan stijgen de komende jaren. Tienduizenden per jaar zullen dus nog via de huwelijksmigratie binnen komen.
Nederland staat een ware invasie van allochtone huwelijksmigranten te wachten, zo meldt de Telegraaf vandaag. De krant baseert zich daarbij op de nieuwste cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). De komende jaren zullen vele tienduizenden, voornamelijk Turkse en Marokkaanse, bruiden en bruidegoms naar Nederland gehaald worden.Onderzoek van het CBS wijst uit dat maar liefst 80% van de tweede generatie Turken en Marokkanen kiest voor een huwelijkskandidaat uit het herkomstland van de ouders. Volgens CBS-beleidsmedewerker J. Latten neemt de omvang van de generatie huwbare twintigers flink toe, waardoor op korte termijn een aanhoudende stroom huwelijksmigranten uit deze landen valt te verwachten.
De CBS-woordvoerder wijst erop dat de niet-westerse allochtone bevolking nog relatief jong is. 19% behoort tot de tienerleeftijd; dus 298.000 tieners van niet-westerse afkomst gaan op zoek naar een partner. Gezien het huidige huwelijksgedrag verwachten we dat bijna 60.000 Marokkaanse tieners, en evenzoveel Turkse tieners van nu, hun toekomstige partner uit Marokko en Turkije zullen halen.
In totaal immigreerden vorig jaar ruim 20.000 niet-Nederlanders naar ons land om te trouwen of te gaan samenwonen met iemand die zich hier reeds had gevestigd. Het ging om 5.700 mannen en 14.700 vrouwen. 30% daarvan kwam uit Turkije en Marokko (ieder 3.000). Suriname staat op de derde plaats.
Autochtone Nederlanders halen ook partners hierheen, maar dan gaat het vooral om Oost Europese vrouwen (Russen, Polen etc.). Verder kiest de Nederlandse man relatief vaak voor een bruid uit Thailand, de Filippijnen en Colombia. Opvallend weinig huwelijkskandidaten zijn afkomstig uit de ons direct omringende landen.
Partners uit buitenland 2002
Land van herkomst Aantal
Turkije 3.000 +
Marokko 3.000 +
Suriname 1.000 +
Voormalige USSR +- 990
USA +- 750
Polen +- 550
Thailand +- 530
Voormalig Joegoslavië 500 +
Indonesië 500 +
Duitsland +- 300Bron:frontpage
Het VVD-voorstel om de huwbare leeftijd naar 21 op te schroeven is vorige week door de EU legaal verklaart: de EU verklaarde dat Nederland het recht heeft om de leeftijd om te huwen met een partner uit het buitenland te verhogen van 18 naar 21 jaar... Wordt tijd dat het ingevoerd gaat worden.
quote:Het probleem is dat het waarschijnlijk geen goed opgeleide mensen zijn die we zo goed op de arbeidsmarkt kunnen gebruiken nee...
Op dinsdag 4 maart 2003 17:54 schreef dJ-Zcore het volgende:
Blij ben ik er totaal NIET mee....
quote:Ik ook niet..
Op dinsdag 4 maart 2003 17:54 schreef dJ-Zcore het volgende:
Blij ben ik er totaal NIET mee....
Erg politiek incorrect, maar wel de waarheid.
Jammer voor de goede, maar het lijkt mij hard nodig
quote:24 is IMHO wel erg hoog, een Nederlandse of andere belangrijke EU taaltest lijkt mij een stuk nuttiger...
Op dinsdag 4 maart 2003 18:02 schreef Tikorev het volgende:
Ik hoop dat ze snel de Deense wetgeving gaan overnemen. Dus de leefdtijd verhogen naar 24 jaar en allerlei andere obstakels opwerpen.Jammer voor de goede, maar het lijkt mij hard nodig
quote:Een inburgeringscursus met Nederlands erbij krijgen ze nu al. Lijkt mij beter als het aantal huwelijken wat (heel wat) naar beneden wordt gebracht.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:03 schreef BAZZA het volgende:[..]
24 is IMHO wel erg hoog, een Nederlandse of andere belangrijke EU taaltest lijkt mij een stuk nuttiger...
quote:Dat mag niet meer, Denemarken zal de grens naar 21 moeten verlagen. Wel kunnen nog andere eisen gesteld worden, bijvoorbeeld een hoog inkomen voor de hier wonende persoon. Dit lijkt me ook een beter mechanisme. In BAZZA's discriminatie kan ik me in zoverre vinden dat vaak de wat rijkere (en oudere) alleenstaande man een vrouw uit het Oostblok importeert, dat is wat anders dan een minder kansrijk persoon in een nog minder kansrijke positie in Nederland te laten verkeren.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:02 schreef Tikorev het volgende:
Ik hoop dat ze snel de Deense wetgeving gaan overnemen. Dus de leefdtijd verhogen naar 24 jaar en allerlei andere obstakels opwerpen.Jammer voor de goede, maar het lijkt mij hard nodig
quote:Mjah... niet om een vooroordeel te hebben ofzo, maar ik ben bang dat ze net zo woorden als velen die hun al voor gingen...
Op dinsdag 4 maart 2003 17:57 schreef X-Ray het volgende:[..]
Het probleem is dat het waarschijnlijk geen goed opgeleide mensen zijn die we zo goed op de arbeidsmarkt kunnen gebruiken nee...
quote:Ja en zo werkt het dus niet, je stelt gewoon een taaleis als voorwaarde voor een permanenteverblijfsvergunning en laat die mensen het zelf maar uitzoeken hoe ze Nederlands willen leren.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:06 schreef Tikorev het volgende:
Een inburgeringscursus met Nederlands erbij krijgen ze nu al. Lijkt mij beter als het aantal huwelijken wat (heel wat) naar beneden wordt gebracht.
Ze kunnen bv eerst naar Nederland komen op een studentenvisum en na het behalen van het NT2 examen een reguliere verblijfsvergunning krijgen.
quote:Plus natuurlijk dat Russisch nog geen voertaal in de binnensteden is en dat er geen Russisch-Nederlandse Liga eist dat de Russisch orhtodoxe kerkgangers in traditionele kleding kunnen gaan werken en zo...
Op dinsdag 4 maart 2003 18:08 schreef speknek het volgende:[..]
Dat mag niet meer, Denemarken zal de grens naar 21 moeten verlagen. Wel kunnen nog andere eisen gesteld worden, bijvoorbeeld een hoog inkomen voor de hier wonende persoon. Dit lijkt me ook een beter mechanisme. In BAZZA's discriminatie kan ik me in zoverre vinden dat vaak de wat rijkere (en oudere) alleenstaande man een vrouw uit het Oostblok importeert, dat is wat anders dan een minder kansrijk persoon in een nog minder kansrijke positie in Nederland te laten verkeren.
quote:Ik denk niet dat je daarmee het aantal importhuwelijken kan doen verminderen.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:09 schreef BAZZA het volgende:[..]
Ze kunnen bv eerst naar Nederland komen op een studentenvisum en na het behalen van het NT2 examen een reguliere verblijfsvergunning krijgen.
quote:Ja bedankt en zo
Op dinsdag 4 maart 2003 18:14 schreef dJ-Zcore het volgende:
Hey X-Ray nog gefeliciteerd he
quote:Nee, je voorkomt er wel mee dat die mensen hier blijven.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:15 schreef Tikorev het volgende:
Ik denk niet dat je daarmee het aantal importhuwelijken kan doen verminderen.
Als zo'n persoon na een jaar nog altijd niet is geslaagt mag hij/zij de koffers pakken want dan is het visum verlopen.
En als ze slagen dan zijn ze opzich welkom...
Naar 21 gaat misschien nog maar daarna gaat het echt te ver. Huwlijksmigratie is niet iets wat zo simpel gestopt kan worden want het gebeurt gewoon... Oplossing lijk mij het beste ervan maken door de integratie te verbeteren met taalcursus en geen uitkeringen geven aan diegene die hier alleen om getrouwd te zijn en alleen thuis gaan zitten..
Ik geloof trouwens niet in behoud van eigencultuur en opofferen van "vrijheid" om te trouwen met iemand uit het buitenland want zoiets als een eigencultuur bestaat nauwlijks meer. Lijk me kortzichtig om dat te willen behouden.
quote:Eigen cultuur van wie?
Op dinsdag 4 maart 2003 18:31 schreef Sharkdoggie het volgende:
Ik geloof trouwens niet in behoud van eigencultuur en opofferen van "vrijheid" om te trouwen met iemand uit het buitenland want zoiets als een eigencultuur bestaat nauwlijks meer. Lijk me kortzichtig om dat te willen behouden.
quote:Vertel dat maar aan Jahjah en zijn vrienden.
quote:Het oerhollandse cultuur met klompen, tulpen & molens...
Op dinsdag 4 maart 2003 18:36 schreef Tikorev het volgende:[..]
Eigen cultuur van wie?
Post was meer bedoeld voor deze:
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 18:06 schreef daburnd88 het volgende:
Ik zou graag zelfs mijn recht om met een buitenlandse te trouwen willen opgeven voor de mogelijkheid dat andere mensen dit ook niet meer mogen en een iemand uit nederland zelf moeten kiezen. Zou waarschijnlijk ook wel beter zijn voor behoud van onze eigen cultuur en de integratie van allochtone nederlanders.
quote:Volgens mij hebben de meeste Nederlanders de Westerse cultuur behoorlijk eigen gemaakt. Dat lijkt mij iets wat zeker de moeite is om te behouden. Zeker als die bedreigd wordt door de islamitische cultuur.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:39 schreef Sharkdoggie het volgende:
Het oerhollandse cultuur met klompen, tulpen & molens...
quote:We worden helemaal niet bedreigt door de Islamitische cultuur, het is een aanvulling op de Westerse. Of vindt je een broodje kebab ook zo bedreigend voor de big-mac
Op dinsdag 4 maart 2003 18:43 schreef Tikorev het volgende:[..]
Volgens mij hebben de meeste Nederlanders de Westerse cultuur behoorlijk eigen gemaakt. Dat lijkt mij iets wat zeker de moeite is om te behouden. Zeker als die bedreigd wordt door de islamitische cultuur.
quote:Bedreigd worden is overdreven. Zie Nederland niet zo snel veranderen in een Islamistische land waar geen Nederlands meer wordt gesproken tenzij de regering het verneukt met de intregratie. Probleem is niet zo zeer de gebruiken en hun geloof interpretreren (*kuch* *kuch*) maar de mentaliteit van hun en opvoeding die ze hun kinderen meegeven, daarom moet de regering proberen daarop meer invloed op te hebben.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:43 schreef Tikorev het volgende:[..]
Volgens mij hebben de meeste Nederlanders de Westerse cultuur behoorlijk eigen gemaakt. Dat lijkt mij iets wat zeker de moeite is om te behouden. Zeker als die bedreigd wordt door de islamitische cultuur.
[Dit bericht is gewijzigd door Sharkdoggie op 04-03-2003 18:53]
quote:Nederland heeft zn eigen cultuur en denken. Meer kan ik daarop gewoon niet zeggen, het spreekt gewoon voor zich. Zie cultuur misschien meer als de omgeving waarin je leeft. Of vind jij het hetzelfde als je tussen klei hutjes zou leven?
* Sharkdoggie bestelt bruid via internetNaar 21 gaat misschien nog maar daarna gaat het echt te ver. Huwlijksmigratie is niet iets wat zo simpel gestopt kan worden want het gebeurt gewoon... Oplossing lijk mij het beste ervan maken door de integratie te verbeteren met taalcursus en geen uitkeringen geven aan diegene die hier alleen om getrouwd te zijn en alleen thuis gaan zitten..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |