abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8844996
Wetenschappers, filosofen en Science fiction films speculeren al tijden over andere dimensies. En dan heb ik het over ruimtelijke dimensies, niet andere tijden e.d, daar kun je eindeloos over doorgaan omdat wij onze eigen dimensie van tijd al zo slecht begrijpen.

Hoe, in hemelsnaam zie ik de vierde, vijfde, zesde dimensie? Volgens mij is het onmogelijk om er een voorstelling van te maken, aangezien je in de tweede dimensie ook geen voorstelling kunt maken van de derde dimensie (ook omdat er in de tweede dimensie geen leven mogelijk is om de simpele reden dat je in de tweede dimensie op geen darmstelsel kan ontwikkelen ).

Iemand daar enig idee over? Is de derde dimensie niet gewoon de enige? Of ligt de vierde dimensie in verband met andere tijd dimensies?

maandag 3 maart 2003 @ 22:51:42 #2
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_8845038
erm wat zijn dan de eerste 2 dimensies?
  maandag 3 maart 2003 @ 22:54:19 #3
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_8845092
de vierde dimensie is 'tijd'.....de wereld waarin wij ons bevinden is in ieder geval 4-dimensionaal, anders zou beweging/verandering niet mogelijk zijn...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  maandag 3 maart 2003 @ 22:55:09 #4
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_8845111
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:51 schreef Noca het volgende:
erm wat zijn dan de eerste 2 dimensies?
dimensie 1 t/m 3 : lengte, breedte en diepte
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  maandag 3 maart 2003 @ 22:55:57 #5
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_8845134
4de dimensie bestaat gewoon hor. Is het traagheids moment.

I = (c/m)m^4

[Dit bericht is gewijzigd door mhr-zip op 03-03-2003 22:58]

Iemand Fien soms gezien?
pi_8845139
4e demensie is geloof ik tijd.

Heb wel eens een heel schema van demensies gezine (in de kijk geloof ik) met een hele uitleg erbij maar kan er niet veel meer van herinderen. Hm.. eigenlijk weer eens opzoeken

~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  maandag 3 maart 2003 @ 23:07:16 #7
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_8845425
Ik denk dat als je een 4-dimensionaal wezen bent, je als het ware buiten tijd (en dus afstand?) valt. Je kunt en bent dan dus overal ten alle tijden. Of daar en wanneer je maar wilt zijn op het cognitieve vlak.

Dat zou dan dus als een soort van reële droom zijn denk ik. Wat je denkt IS zo voor jou. En omdat alle mogelijkheden zich voordoen in die tijdslijn waar jij je in kunt bevinden, is jouw omgeving afhankelijk van jouw visie en gemoedstoestand.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
  maandag 3 maart 2003 @ 23:16:14 #8
14283 shift
New & Improved
pi_8845702
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:50 schreef Zonko het volgende:
Wetenschappers, filosofen en Science fiction films speculeren al tijden over andere dimensies. En dan heb ik het over ruimtelijke dimensies, niet andere tijden e.d, daar kun je eindeloos over doorgaan omdat wij onze eigen dimensie van tijd al zo slecht begrijpen.

Hoe, in hemelsnaam zie ik de vierde, vijfde, zesde dimensie? Volgens mij is het onmogelijk om er een voorstelling van te maken, aangezien je in de tweede dimensie ook geen voorstelling kunt maken van de derde dimensie (ook omdat er in de tweede dimensie geen leven mogelijk is om de simpele reden dat je in de tweede dimensie op geen darmstelsel kan ontwikkelen ).

Iemand daar enig idee over? Is de derde dimensie niet gewoon de enige? Of ligt de vierde dimensie in verband met andere tijd dimensies?

Je moet eens op zoek gaan naar het boek Platland (Flatland in het engels), van ene autor Abbott, volgens mij is er ook een recente bewerking van o.a. Ian Stewart.
In girum imus nocte et consumimur igni
  maandag 3 maart 2003 @ 23:16:34 #9
29453 Doctor_Bara
pirate of the seven seas
pi_8845710
de 4e dimensie is de outworld
aka Man-Mountain
pi_8845837
quote:
Op maandag 3 maart 2003 23:07 schreef ajay het volgende:
Ik denk dat als je een 4-dimensionaal wezen bent, je als het ware buiten tijd (en dus afstand?) valt. Je kunt en bent dan dus overal ten alle tijden. Of daar en wanneer je maar wilt zijn op het cognitieve vlak.

Dat zou dan dus als een soort van reële droom zijn denk ik. Wat je denkt IS zo voor jou. En omdat alle mogelijkheden zich voordoen in die tijdslijn waar jij je in kunt bevinden, is jouw omgeving afhankelijk van jouw visie en gemoedstoestand.

Wie zegt dan dat ik nu niet in de vierde dimensie zit?
  maandag 3 maart 2003 @ 23:21:39 #11
29453 Doctor_Bara
pirate of the seven seas
pi_8845889
Wat nou buiten tijd valt, je weet nog geeneens waar je t over hebt, niemand weet dat. Onze hersenen zijn zo ontworpen dat we dat nooit zullen begrijpen.
aka Man-Mountain
pi_8845951
Welnee, misschien is ons bewustzijn wel juist zo ontworpen dat we het straks kunnen begrijpen.
  maandag 3 maart 2003 @ 23:24:43 #13
29453 Doctor_Bara
pirate of the seven seas
pi_8845978
quote:
Op maandag 3 maart 2003 23:23 schreef Zonko het volgende:
Welnee, misschien is ons bewustzijn wel juist zo ontworpen dat we het straks kunnen begrijpen.
Waarom ga je ervan uit dat je het later wel begrijpt als je het nu al niet begrijpt
aka Man-Mountain
  maandag 3 maart 2003 @ 23:28:21 #14
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_8846085
quote:
Op maandag 3 maart 2003 23:24 schreef Doctor_Bara het volgende:

[..]

Waarom ga je ervan uit dat je het later wel begrijpt als je het nu al niet begrijpt

Misschien neem JIJ genoegen met je (eigengestelde) limieten, maar ik denk en fantaseer er graag overheen. Zodoende denk ik me een beeld ervan te kunnen vormen. Hetzelfde principe van een tv: een 2d beeld dat een 3d weergeeft. Zo stel ik mij een projectie van 4d voor in mijn 3d brein, ok?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
pi_8846244
Ik bedoel "we"als in "de mensheid". IK zal het misschien nooit begrijpen, zoals mensen duizend jaar geleden wel meer dingen niet begrepen, maar ons bewustzijn groeit, mede dankzij onze kennis, en daardoor denk ik dat wij in de (verre) toekomst meer zullen begrijpen.

Maar misschien dat jij dat nu nog niet kunt begrijpen

pi_8846288
Neem eens bijvoorbeeld een cilindervormig krijtje. Je hebt 3 dimensies nodig om de stand van het krijtje ten opzichte van een vast punt te beschrijven. Nu heb je echter maar 1 punt van het krijtje vastgelegd. Het krijtje heeft echter nog 3 assen waarom het kan draaien. Dus om een willekeurige beweging van het krijtje ten opzichte van een zeker punt te beschrijven heb je in totaal 6 dimensies nodig. (Voorbeeld overgenomen van m'n leraar symmetrie )

Op deze manier blijk je in bijvoorbeeld de stringtheorie 10 ruimte-tijd dimensies te hebben. (bij de meest gangbare versies ervan tenminste). (De 3 dimensies die 'erbij' kwamen in m'n voorbeeld zijn geen ruimte-tijd dimensies)

Die 'extra' dimensies, die je (nog) niet direct kan waarnemen zitten nu als het ware opgerold. Je kan het vergelijken met een rietje. Van een afstand is het een 1-dimensionale lijn. Kom je wat dichterbij dan zie je dat het rietje ook een breedte heeft, en dus 2 dimensies. Nog dichterbij blijkt het rietje 3 dimensies te hebben, waarbij de 3e 'verstopt' zat achter de 2 andere dimensies.

Sja, nu is natuurlijk de vraag... hoe ver moet je gaan voor de 4e dimensie?

O.o
pi_8846400
Volgens 'platland' ervaar je vanuit 2-dimensionaal perspectief, de derde dimensie door bewegingen. Stel, een kleurrijke kubus valt door de 2-dimensionale wereld heen, platlanders zien alleen de verandering in de kubus, verandering in kleuren. Als ik een platlander was, zou ik die verandering tijd noemen.

Het zou verder voor een platlander redelijk onverklaarbaar zijn, zonder het erbij halen van een derde dimensie, hoe de kleurverandering tot stand komt.

In onze 3 dimensionale wereld zou je tijd als hetzelfde kunnen beschouwen. Wij ervaren het als veranderingen, maar het zijn eigenlijk bewegingen in een 4e dimensie.

Een 5e dimensie wordt dan wel weer erg moeilijk om te visualiseren...

'Ee, ah wor 'ungry-loike!
  dinsdag 4 maart 2003 @ 09:44:38 #18
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_8850723
Lees hier, en verder... Daar probeer ik het een beetje
in jip en janneke taal (met hulp van Bolland) uit te leggen:

Interressant Gedachte Experiment

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  zaterdag 8 maart 2003 @ 21:22:19 #19
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8963354
Op http://www.thevortextheory.com/

lees ik dat we onze natuurkunde bokjes maar beter niet meer kunnen lezen.

Alles wordt hier overhoop gehaald.

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  zondag 9 maart 2003 @ 01:22:20 #20
17031 Divide.NL
Onkruid vergaat niet
pi_8970514
Zo zou 4D eruit zien als je het projecteerd op een 2D vlak, kijk en huiver
pi_9000666
quote:
Op zondag 9 maart 2003 01:22 schreef Divide.NL het volgende:
Zo wh00000000000000t
Dat ziet er maf uit, wel flex
Lambo of Rekt
  maandag 10 maart 2003 @ 12:11:10 #22
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_9002948
quote:
Op zondag 9 maart 2003 01:22 schreef Divide.NL het volgende:
Stereographic projection of a four dimensional cube onto a three dimensional hyperplane* Kewl
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_9003452
quote:
Op maandag 10 maart 2003 12:11 schreef the.moderator het volgende:

[..]

[url=http://www.mathematik.com/4DCube/m1-s.gif][afbeelding] Stereographic projection of a four dimensional cube onto a three dimensional hyperplane[/url]* Kewl

Ha, mooi, nu die gepost is en voor iedereen met klikkerdeklik-luiheid dus ook zichtbaar is, toch een vraagje met betrekking tot deze animatie:

Er staat een spot op de kubus, waardoor haar schaduw wordt geprojecteerd op de linker-zijwand. Nu zie je in het midden van de projectie geen schaduwbeeld van de kubus terwijl deze er toch moet zijn. Is dit een:
- Renderfout
- Achterwege gelaten vanwege te moeilijk
- Een eigenschap van een 4D kubus
- Andere reden namelijk...

En weer een stukje onzinnige proza.
  maandag 10 maart 2003 @ 13:32:29 #24
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_9005244
quote:
Op maandag 10 maart 2003 12:30 schreef Mobious het volgende:

[..]

Ha, mooi, nu die gepost is en voor iedereen met klikkerdeklik-luiheid dus ook zichtbaar is, toch een vraagje met betrekking tot deze animatie:

Er staat een spot op de kubus, waardoor haar schaduw wordt geprojecteerd op de linker-zijwand. Nu zie je in het midden van de projectie geen schaduwbeeld van de kubus terwijl deze er toch moet zijn. Is dit een:
- Renderfout
- Achterwege gelaten vanwege te moeilijk
- Een eigenschap van een 4D kubus
- Andere reden namelijk...* De lightspot (en buizen etc.) is 3D gerenderd vanuit een 4D >3D wireframe

De spot klopt alleen voor 3D, maar door de gif-animatie colormapping naar 256 kleuren valt er een gat in het (te) lichte gedeelte!

* Met een echte 4D lightspot zou het er nogal mistig uitzien en ook de buizen zien er in 4D minder strak uit

Web-Bron: 4DCube Source files for Mathematica & PovRay

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_9008595
blah, er bestaat geen 4D, dit is gewoon een 3d plaatje
Jaja...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')