Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met het bakerbaby's ( op de lange termijn ) en een onderwaterbevalling die resulteerde in watervrees bij kindjes, moet je ze dan toch dwingen om het water niet te vrezen, in Holland is dat wel noodzakelijk lijkt me.
''En de kinderen zullen de moeders vragen hen te roepen,als snacht' s het mooie luchtschip komt...'' Kernkamp,De Oorlog
''Moeder ,wil u baby roepen,
Als dat mooie luchtschip komt,
Dat daar alle daken
Verre vliegt, en gromt en bromt?''
''Kind, ik zal je laten slapen,
Als het Groote Monster naakt,
Die je zeien, dat het mooi is,
Hebben we je wijs gemaakt.''
''Waarom zit u zo te beven?
Ben u bange voor de nacht?
Zal u Baby zeker roepen...?''
''Slaap mijn kindje,sluimer zacht!''
Baby slaapt, en in het duister
Zweeft Zeplin door het zwerk,
En de moordenaars daarboven
Doen bedaard hun duivelsch werk.
''Zal 'k er maar wat laten vallen?
Dat daar ,dunkt me, is een stad.''
''Ja , je kunt het licht probeeren,
't hindert niet, gooi maar zoowat.''
En hij werpt de helsche bommen
Naar benee met vaste hand,
God ter eer, en voor de Zege
Van het lieve vaderland.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Baby ligt er, bleek en bloedig,
In d'r bedjen uitgestrekt,
Moeder hoeft 'r niet te roepen,
Zeplin heeft 'r doodgewekt.
quote:Nee hoor het is een oud begrip, bakeren = verwarmen, koesteren.
Op zaterdag 1 maart 2003 16:22 schreef afraidtech het volgende:
wat is een baker baby, domme vraag misschien
quote:Mij ook niet maar denk een aan de Afrikaanse moeders die de gehele dag werken met beeps op de rug, ik geloof dat de indianen het ook deden evenals de eskimo's. In Nederland zijn de meningen hieromtrent verdeeld onder de vroedvrouwen.
Op zaterdag 1 maart 2003 16:31 schreef afraidtech het volgende:
o nu snap ik het... dus het kindje zo inpakken dat je alleen het hoofjde nog ziet? zo ja lijkt me toch niet gezond
bron www.dokterdokter.nl
Inbakeren
Wat is het?
Inbakeren is een oud gebruik waarbij de pasgeborene vaak meerdere maanden strak in doeken gewikkeld werd. Alleen tijdens de verschoning werden de doeken verwijderd. In het midden van de negentiende eeuw is dit gebruik in Nederland in onbruik geraakt. Men vond dat een kind meer bewegingsvrijheid moest hebben. De laatste jaren wordt de waarde van inbakeren weer onderkend. De nieuwe inbakermethode is aangepast aan de huidige wetenschappelijke inzichten en wordt alleen toegepast als een kind te slapen wordt gelegd. In de wakkere tijd ligt het kind dus zonder doeken zodat het dan vrij kan bewegen.
Waarom wordt het toegepast en wat is het effect?
Babys maken veel ongecontroleerde bewegingen. Ze maaien met hun armpjes en in mindere mate met hun beentjes. Bij een groep kinderen zijn deze bewegingen zo heftig dat ze er niet door kunnen inslapen en/of er weer snel van wakker worden. Kinderen met darmkrampjes vertonen meer onwillekeurige bewegingen dan andere kinderen. Door uw kind in te bakeren, worden de onwillekeurige bewegingen bij de grens van de doeken gestopt. Uw kind kan gemakkelijker op eigen kracht in slaap vallen en langer doorslapen. Hierdoor kan uw kind in korte tijd, vaak al binnen een week, beter in zijn vel zitten met als gevolg zichzelf beter weten te vermaken zonder uw hulp, minder huilen, vrolijker zijn en beter drinken.
Wanneer wordt het toegepast?
Inbakeren kan zinvol zijn als uw kind geen regelmaat heeft in het dagelijks leven. Dit merkt u doordat uw kind dan eens lang slaapt, dan weer helemaal niet slaapt en vaak kleine voedingen tot zich neemt. Door slaaptekort raakt het oververmoeid en valt dan aan borst of fles in slaap, terwijl het eigenlijk nog niet voldoende gedronken heeft. En het wordt na een half uur slapen wakker omdat het alweer honger heeft. Waarschijnlijk moet u uw kind bezighouden omdat het niet alleen kan zijn. Ook dit is een gevolg van zijn oververmoeidheid. De nacht wordt vaak meerdere keren onderbroken. Soms moet er wel een paar uur vermaak geboden worden voordat een kind weer wil gaan slapen. Veel ouders ervaren dit gedrag van hun kind als slopend. Ze raken oververmoeid, gespannen en kunnen niet van hun kind genieten. Inbakeren kan eveneens zinvol zijn als uw kind:
veel met de armen en benen beweegt in bed en daardoor moeite heeft om in te slapen;
zichzelf wekt uit de slaap door maaiende armen;
last heeft van darmkrampjes;
steeds gaat staan in zijn bed en daardoor niet kan in- of doorslapen;
een koppige peuter (ongeveer twee jaar) is en geen middagslaapje meer wil doen, terwijl hij nog niet zonder kan.
Welke kinderen mogen niet ingebakerd worden?
Overleg voordat u begint met inbakeren met de arts van uw consultatiebureau om te weten of inbakeren geschikt is voor uw kind. Bij gezonde kinderen die zich goed ontwikkelen, is inbakeren, mits correct uitgevoerd en onder deskundige begeleiding, niet gevaarlijk. Er zijn echter uitzonderingen:
Kinderen met (een vermoeden van) dysplastische heupontwikkeling.
Deze kinderen hebben een grote bewegingsvrijheid nodig om de heupontwikkeling zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit geldt ook voor kinderen die reeds behandeld zijn.
Kinderen met koorts.
Een kind met koorts moet zijn warmte goed kwijt kunnen. In dit geval kan inbakering ertoe leiden dat de lichaamstemperatuur van het kind te snel stijgt of te hoog wordt.
Kinderen die minder dan 24 uur geleden zijn gevaccineerd. Bij deze kinderen kan koorts opkomen.
Kinderen met een ernstige luchtweginfectie. Het inbakeren kan het kind belemmeren bij het hoesten.
Kinderen met een uitgesproken voorkeurshouding, waarbij het hele lichaam in een kromming ligt.
Kinderen met bepaalde chronische aandoeningen. Uw huisarts of kinderarts kan u hierover adviseren.
Wat zijn de aandachtspunten bij het inbakeren?
Wanneer u in overleg met de arts van het consultatiebureau heeft besloten dat u uw kindje gaat inbakeren, moet u rekening houden met de volgende aandachtspunten.
Een ingebakerd kindje mag het behaaglijk warm hebben, niet te warm en niet te koud. Laat het hoofd vrij, leg het kind niet bij de ouder in bed te slapen, gebruik kleding en beddengoed van natuurlijke materialen en gebruik geen bedverkleiners, dekbed, of kussen in bed. Ook geen grote knuffel, die is immers even zacht als een kussen.
Leg uw kind op de rug te slapen. Een ingebakerd kind mag nooit op de buik slapen. De kans op wiegendood is dan verhoogd.
Tot de baby zes maanden is, mogen de benen niet te strak worden omwikkeld. Uw kind moet de benen kunnen optrekken en spreiden, dit in verband met de heupontwikkeling. Bij kinderen ouder dan zes maanden moeten de benen wel strakker ingepakt worden, omdat ze zich anders gemakkelijker op de buik kunnen rollen.
De temperatuur in de slaapkamer mag vijftien graden of lager zijn. Zet het raam zo mogelijk op een kiertje. Gebruik liever een dekentje meer dan dat u de verwarming hoger zet. In de zomer kunt u uw kind alleen in een luierhemd in de doeken doen en toedekken met een dun katoenen dekentje, afhankelijk van de buitentemperatuur. Als het erg warm is, kunt u eventueel bij kinderen jonger dan zes maanden de benendoek weglaten.
Zet in het begin het bed waarin geslapen wordt zo neer dat u af en toe naar uw kind kunt gaan kijken zonder dat uw kind u ziet. U kunt dan zien hoe uw kind erbij ligt.
Wat kunt u verwachten?
Inbakeren in combinatie met een regelmatig leven, brengt uw kind tot rust. De eerste paar keer dat u uw kind inbakert en wakker in zijn bed legt, kan het zich verzetten en flink huilen, en daardoor ook flink zweten. Een half uur huilen mag. Vooral wanneer uw kind niet gewend is wakker in bed gelegd te worden. Toch is het nodig dat het dat leert. Kinderen die op eigen kracht in slaap kunnen komen, slapen veel langer door. Probeer dus door te zetten. Wanneer uw kind eenmaal slaapt, mag het niet meer zweten. Na een week is meestal duidelijk effect merkbaar; er is een nieuw ritme ontstaan. Uw kind slaapt langere tijd achtereen en wordt uitgerust wakker. Na de voeding kan uw kind tevreden alleen spelen totdat het weer bedtijd is. De hoeveelheid voedingen normaliseert zich en uw kind drinkt rustiger.
Wanneer er ten minste zes weken een stabiel ritme is waarin uw kind zelf in slaap kan komen, kunt u proberen of u het inbakeren kunt afbouwen. Merkt u dat uw kind weer moeite heeft met inslapen of korter slaapt, pak dan de draad van het inbakeren onmiddellijk weer op. De praktijk wijst uit dat het dan nog te vroeg is om af te bouwen. Gemiddeld worden kinderen zon drie maanden ingebakerd.
Hoe leert u inbakeren?
De verpleegkundige van het consultatiebureau kan u in veel gevallen de techniek demonstreren en aanleren. Meestal gebeurt dit tijdens een huisbezoek. U heeft dan alle tijd en rust om u het inbakeren eigen te maken. De eerste keren is het handig om op een pop of teddybeer te oefenen. Naast het aanleren van de inbakermethode is het nodig dat u volledig geïnformeerd bent over de randvoorwaarden en over de wijze waarop u voorspelbare regelmaat kunt aanbrengen. Vanuit inzicht zult u consequent kunnen zijn en de nieuw ingeslagen weg kunnen volhouden. Informatie hierover vindt u in de brochure Inbakeren brengt rust. Hierin staat ook de methode stapje voor stapje geïllustreerd. Voor meer informatie kunt u de volgende website bezoeken: www.debakermat.nl.
Onderzoek
Het effect van inbakeren is niet wetenschappelijk bewezen. Momenteel wordt er vanuit het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht onderzoek gedaan naar babys die veel huilen of jengelen. Bij ongeveer 400 huilbabys wordt gekeken welke interventies invloed hebben op het huilen; inbakeren is er één van. Het onderzoek loopt nog tot eind 2003. U kunt meedoen met dit onderzoek als u een kind heeft dat veel huilt of jengelt en jonger is dan twaalf weken.
Op vier plaatsen in Nederland kunt u terecht met uw kind. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bregje van Sleuwen in het WKZ tel 030-2504111, e-mail: B.E.vanSleuwen@wkz.azu.nl
Wetenschappelijke verantwoording
Geraadpleegde literatuur:
Het inbakeren van zuigelingen, een advies. Werkgroep inbakeren. Landelijk centrum ouder- en kindzorg. Bunnik: 2000.
Beschrijving landelijk onderzoek naar de effectiviteit van verschillende interventies bij babys die excessief huilen. Wilhelmina Kinderziekenhuis. Utrecht: 2001.
Inbakeren brengt rust. Een handleiding voor het inbakeren van je kind. R. Blom. Weleda Utrecht: 2001.
quote:Gelijk heb je mien jong.
Op zaterdag 1 maart 2003 17:14 schreef afraidtech het volgende:
toch zou ik me beebee toch lekker los onder een dekentje leggen, lijkt me toch het beste kan hij/zij lekker spartelen en dan lekker in slaap vallen, maar ja ben nog maar 18 hoef nog geen beebee
Over een waterbevalling heb ik geen weet eerlijk gezegd. Ik denk dat dat een beetje een hype is net als dat ieder kind tegenwoordig adhd heeft.... als je de berichten moet geloven.
Ik ben van de eerste niet onder water bevallen en toch had ie watervrees het eerste jaar. Dat ging pas beter toen ie twee werd, dus ik denk dat het nix met de onderwaterbevalling te maken heeft.
quote:Okay, dank je voor je reply zoals dat heet.
Op zaterdag 1 maart 2003 20:42 schreef Angel22 het volgende:
Komt omdat het niet meer vaak gebeurd het inbakeren want ook al raakt het weer "in" een hoop ouders vinden toch dat hun kind de bewegingsvrijheid nodig heeft.
Ik ben er zelf ook een van. Nu mag ik niet klagen want die van mij is twee en half nu en slaapt 's nachts altijd (tenzij ziek oid) door.
Al vanaf dat ie 5 weken oud was.
Ik hoop eerlijk gezegd dat het nu met de tweede weer zo makkelijk gaat maar dat zie ik over een paar weken wel.
Ik weet wel dat een iemand hier ook zijn kind inbakerd das Dice meen ik. Maar ja dan moet die wel zin hebben om te reageren natuurlijk.Over een waterbevalling heb ik geen weet eerlijk gezegd. Ik denk dat dat een beetje een hype is net als dat ieder kind tegenwoordig adhd heeft.... als je de berichten moet geloven.
Ik ben van de eerste niet onder water bevallen en toch had ie watervrees het eerste jaar. Dat ging pas beter toen ie twee werd, dus ik denk dat het nix met de onderwaterbevalling te maken heeft.
Kijk naar de reageerbuis-baby's ten behoeve van het idolate ouderpaar dat zo graag een kind van hun eige... moet hebbe, ik kan het mij voorstellen maar vind het zo vreselijk egoistisch en navelstaarderig , kinderen in reageerbuizen verwekt ( het zijn er al miljoenen ) is leven maar dan wel gemanipuleerd en uit gemanipuleerde wezens kan je niets verwachten, het is juist de verwachting die ons de das omdoet.
quote:Dat lijkt op het gemak dient de mens, niet persoonlijk opvatten hoor maar wat geeft het als je je kindje nog wat veiligheid meegeeft in wat voor een vorm dan ook, het is toch logica dat een kindje ingebed in de baarmoeder moeite heeft met de bewegingsvrijheid die ontstaat als je geworpen bent?
Op zaterdag 1 maart 2003 20:58 schreef Rewimo het volgende:
Sommige baby's houden zichzelf wakker doordat ze ongecontroleerde bewegingen maken. Die baby's raken oververmoeid omdat ze niet diep kunnen slapen. Zulke kinderen hebben baat bij inbakeren. Ze kunnen zichzelf niet wakker maken/houden en daardoor slapen ze beter. Voor baby's en peuters met slaapproblemen kan inbakeren een goede hulp zijn om tot rust te komen. Na een half jaar tot een jaar kan het inbakeren meestal afgebouwd worden. Overigens worden alleen de armpjes ingebakerd. De heupjes moeten vrij blijven. Het is dus niet zo dat het kindje helemaal niet kan bewegen. Mijn zoontje heeft een periode gehad dat hij veel met zijn armpjes bewoog. Inbakeren was niet nodig, maar hij sliep makkelijker in als ik zijn armpjes stevig instopte onder de deken.
quote:Ik snap je antwoord eerlijk gezegd niet. Wat heeft het met gemak te maken? Ik krijg de indruk dat je denkt dat inbakeren niet prettig is voor een baby. Ik raad je aan om eens te kijken op het forum van Ouders Online, en daar in het archief te zoeken naar draadjes over inbakeren. Je zult zien dat veel onrustig slapende baby's er baat bij hebben.
Op zaterdag 1 maart 2003 21:05 schreef fatima het volgende:[..]
Dat lijkt op het gemak dient de mens, niet persoonlijk opvatten hoor maar wat geeft het als je je kindje nog wat veiligheid meegeeft in wat voor een vorm dan ook, het is toch logica dat een kindje ingebed in de baarmoeder moeite heeft met de bewegingsvrijheid die ontstaat als je geworpen bent?
quote:Dat valt nog te betwijfelen, eerst zien en dan geloven, om even tot mijn voorbeeld terug te komen : de vriendin met ingebakerd kind en nu totaal losgeslagen....
Op zaterdag 1 maart 2003 22:29 schreef Rewimo het volgende:[..]
Ik snap je antwoord eerlijk gezegd niet. Wat heeft het met gemak te maken? Ik krijg de indruk dat je denkt dat inbakeren niet prettig is voor een baby. Ik raad je aan om eens te kijken op het forum van Ouders Online, en daar in het archief te zoeken naar draadjes over inbakeren. Je zult zien dat veel onrustig slapende baby's er baat bij hebben.
quote:Sorry hoor, maar waar haal je deze wijsheden vandaan? De freudiaanse theorieën die je aanhaalt (bondingproblemen, borstvoeding) zijn echt al ontzettend lang achterhaald.
Op zaterdag 1 maart 2003 21:01 schreef fatima het volgende:[..]
Okay, dank je voor je reply zoals dat heet.
Mijn oudste jongen had het zeer moeilijk met van 'het grote bed' verhuizen naar zijn ledikant en ik meen dat het van groot belang is je kindjes niet te isoleren in wat voor vorm dan ook, dan kunnen ze later moeilijkheden krijgen met bonding.
Net als de tiet, te gulzig of onwetend, de rekening krijg je altijd gepresenteerd in welke vorm dan ook want niemand doet zijn kind geweld aan tenzij jezelluf daar nog van doortrokken bent en dan kan je beter nog niet aan kindjes beginnen.Kijk naar de reageerbuis-baby's ten behoeve van het idolate ouderpaar dat zo graag een kind van hun eige... moet hebbe, ik kan het mij voorstellen maar vind het zo vreselijk egoistisch en navelstaarderig , kinderen in reageerbuizen verwekt ( het zijn er al miljoenen ) is leven maar dan wel gemanipuleerd en uit gemanipuleerde wezens kan je niets verwachten, het is juist de verwachting die ons de das omdoet.
Tot slot je opmerking over ivf. Heb je enig idee wat het is om een onvervulde kinderwens te hebben? Heb je enig idee waarom ouders kiezen voor ivf en wàt er precies gebeurt bij ivf? Je slaat nogal hard om je heen met allerlei ongefundeerde uitspraken die voor veel mensen verschrikkelijk kwetsend zijn. Niet alleen voor de ouders voor wie ivf de enige kans is op een kindje, maar ook voor de ivf-kinderen zelf. Beetje lomp en ook dom.
en sorry mods als dit te fel is, ga dan maar schrappen, maar het maakt me echt kwaad.
quote:Dat je kwaad wordt is echt jouw probleem, je projecteert iets in mijne schoenen wat niet mijn voeten zijn.
Op zaterdag 1 maart 2003 22:56 schreef phileine het volgende:[..]
Sorry hoor, maar waar haal je deze wijsheden vandaan? De freudiaanse theorieën die je aanhaalt (bondingproblemen, borstvoeding) zijn echt al ontzettend lang achterhaald.
Over bakeren weet ik niet zoveel, behalve dat het voor sommige ouders ongeveer hun leven heeft gered dat het kind eindelijk niet meer constant huilde en rustig kon slapen. Je theorie dat er daarna problemen komen met de ledematen lijkt me een beetje uit de lucht gegrepen, er is daar heus onderzoek naar gedaan. Het ziet er misschien een beetje eng en "opgesloten" uit, maar je projecteert je eigen gevoel van een dwangbuis op zo'n kindje. Een kindje beleeft dat heel anders. Anders zou ie t nooit 9 maanden in een krappe baarmoeder uithouden (dat lijkt me pas claustrofobisch, zo'n kind moet toch zo snel mogelijk de vrijheid hebben)Tot slot je opmerking over ivf. Heb je enig idee wat het is om een onvervulde kinderwens te hebben? Heb je enig idee waarom ouders kiezen voor ivf en wàt er precies gebeurt bij ivf? Je slaat nogal hard om je heen met allerlei ongefundeerde uitspraken die voor veel mensen verschrikkelijk kwetsend zijn. Niet alleen voor de ouders voor wie ivf de enige kans is op een kindje, maar ook voor de ivf-kinderen zelf. Beetje lomp en ook dom.
en sorry mods als dit te fel is, ga dan maar schrappen, maar het maakt me echt kwaad.
Jij doet allemaal lege uitspraken die helemaal nergens op gestoeld zijn. Praat een beetje de heersende denkbeelden in de gemiddelde voetbalkantine na. Verdiep je eens in de materie voordat je zulke oordelen velt.
ps. wanneer is de grens trouwens overschreden? Bij het slikken van de pil? Bij het slikken van Clomid? Bij ivf? Bij icsi? Bij antibiotica? Bij chirurgie? Welke grens is overschreden en waarom?
quote:Materie en schaken
Op zaterdag 1 maart 2003 23:30 schreef phileine het volgende:
Ik ben zelf op de "gewone" manier zwanger geworden, maar ik ken genoeg mensen om me heen bij wie ik die worsteling rond onvruchtbaarheid heb gezien. Dat is heus niet een kwestie van "ik moet en ik zal mijn zin en een kind van mezelf". Over al die onderzoeken nu rond ivf-kinderen wordt in de kleine lettertjes nog steeds gezegd dat er géén aanwijsbare verbanden zijn (niet meer correlatie dan dat er veel ooievaars wonen in gebieden waar veel kinderen worden geboren), maar men is op zoek naar budgetten. Tot nu toe is de enige reden waarom ivf-kinderen soms een moeilijker start hebben, de verhoogde kans op meerlingen en een meerlingzwangerschap brengt nu eenmaal altijd meer risico's met zich mee. Het is erg makkelijk en luxe praten voor iemand die zich blijkbaar nooit met die vragen heeft hoeven bezig houden.Jij doet allemaal lege uitspraken die helemaal nergens op gestoeld zijn. Praat een beetje de heersende denkbeelden in de gemiddelde voetbalkantine na. Verdiep je eens in de materie voordat je zulke oordelen velt.
ps. wanneer is de grens trouwens overschreden? Bij het slikken van de pil? Bij het slikken van Clomid? Bij ivf? Bij icsi? Bij antibiotica? Bij chirurgie? Welke grens is overschreden en waarom?
Wat ik bedoel is dat Einstein ons iets heeft geleerd met het splitsen van atomen maar hoe nu verder?
We praten over iets wat we ons niet voor kunnen stellen, je kroost in het vriesvak, huu, daar lig je als het afgelopen is.
Je kan niet gaan ingrijpen om mensen hun eisen maar te laten voldoen,
crisis krijg je dan net als nu maar dat dwingt tot kijken en zie : laat diepgevroren materiaal met rust en wek je ze manipulerend tot leven dan heb je de poppen aan het dansen. Ja, letterlijk en figuurlijk.
Geef mij dan maar de voetbalkantine, weet je tenminste waar het over gaat.
ps : de 'gewone manier', wat versta jij daar onder dan? Gewoon plat vrouwtje+mannetje=kindje? jan de bouvier en een canapier. ( even voor het gemak, een ruize rijmpje voor de luchtigheid ).
Hoe kortzichtig kun je zijn
tnx Phileine
quote:Het blijft kunstmatig.
Op zondag 2 maart 2003 01:17 schreef E.T. het volgende:
Als je niet eens weet dat ivf totaal niets met ingevroren materiaal te doen hebt.. Probeer dan niet net te doen of je de wijsheid in pacht hebt.Hoe kortzichtig kun je zijn
tnx Phileine
![]()
IVF kindjes hebben in ieder geval meer gezond verstand als deze salon intellectueel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |