abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8767702
In [PC] Centraal Splintercell Topic werd de zoveelste discussie over warez (illegale games) gevoerd, terecht werden er door Bastard op gewezen dat dit topic daar niet de plaats voor is.

Aangezien de warez-discussie toch steeds terug komt lijkt het me raadzaam om hem dan maar centraal te voeren, vandaar dit topic. Dit topic is bedoeld om aan te geven waarom je tegen of juist voor warez bent, en dus niet om aan te geven hoe stoer je wel niet bent dat je Doom IV met 350 kb/sec van je L337-FTP-server afhaalt.

Zoals denk ik wel bekend is, ben ik fel tegen warez! Op de eerste plaats omdat ik van mening ben dat het de industrie kapot maakt, waarom zou je immers nog tijd en geld in een product steken waaraan je toch geen geld verdient? Ik heb de Amiga tijd nog meegemaakt en ik geloof dat ik gedurende die jaren geen enkel spel daadwerkelijk heb gekocht, en hoe is het met de Amiga afgelopen? Juist, verdwenen doordat iedereen alles als een gek kopieerde. En ik ben bang dat het met de PC dezelfde kant opgaat, er verschijnen nauwelijks games meer als eerste of exclusief op de PC, de meeste games zijn ports die later komen en als ze al exclusief op de PC verschijnen zijn het meestal sub-genres als vluchtsimulatoren. Recente voorbeelden, Splinter Cell (Xbox game) en GTA (PS2 spel). Sommige traditionele PC-gamesontwikkelaars lijken de PC zelf de rug toe te keren (Starcraft Ghost verschijnt alleen op consoles).

Een ander negatief aspect van kopiëren wat ik toch even wil vermelden is het verschijnen van buggerige games. Makers zijn tegenwoordig bang voor het grootschalig betatesten van games omdat de game dan binnen no-time op een newsserver zal staan. Gevolg? Games worden vroegtijdig en vol met fouten uitgebracht waardoor weer patches moeten worden gedownload.
Ook blijven games hierdoor onnodig duur, omzet- en winstcijfers moeten immers gehaald worden (denk aan de aandeelhouders) dus laten we de mensen die wel games kopen maar iets meer betalen.

Verder is er natuurlijk nog een ethische kwestie! Waarom is het normaal om games te downloaden? Als je een PC of console koopt dan moet je er rekening mee houden dat je ook software zal moeten kopen, kun je dit niet, dan moet je geen computer kopen! Als je een auto koopt verwacht je immers ook niet dat je de benzine voor niks krijgt. En, zoals Verbal in een ander topic opmerkte, sinds wanneer is het een recht om alles maar te hebben?

Ik zal nu nog even enkele excuses aankaarten die mensen gebruiken om hun illegale praktijken goed te praten.

Ik probeer de game alleen maar uit, als het bevalt koop ik hem wel
Onzin, daar heb je demos voor, verder kan door reviews te lezen op internet heus wel een beeld van een game worden gevormd.

Games zijn duur
De gemiddelde game biedt 15 uur vermaak voor gemiddeld 50 euro. De gemiddelde DVD duurt 2 uur en kost 30 euro. You do the math. Ik vind 50 euro voor 15 uur vermaak en meestal meer (bijvoorbeeld door MP) niet veel. Als je naar de bioscoop gaat en daarna naar de kroeg ben je meer kwijt.

Ik ben een arme student en ik heb geen geld voor games
Dan moet je maar sparen. Games spelen is geen recht.

Jullie mening graag.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_8767720
Kan de topic-titel worden aangepast.
  vrijdag 28 februari 2003 @ 10:24:41 #3
8372 Bastard
Persona non grata
pi_8767812
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:18 schreef Strolie75 het volgende:
Kan de topic-titel worden aangepast.
Tuuk

Hier ook een mooi topic over trouwens Abandonware....... mag dat?

The truth was in here.
  vrijdag 28 februari 2003 @ 10:26:49 #4
8372 Bastard
Persona non grata
pi_8767848
Tis trouwens heel simpel ongeacht wat de uitkomst zou zijn van de discussie.
Ik kan best begrijpen dat sommige mensen een spel een keer downloaden ofzo hoor.. try before you buy enzo..

Maar op FOK worden dat soort zaken gewoon niet toegelaten, en dan kun je hoog springen, laag springen, huilen, lachen, stom vinden, in de zandbak spelen, maar het gaat niet door!

The truth was in here.
pi_8767870
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik koop veel, en kopieer weinig, al zijn er wel degelijk games die ik gespeeld heb die ik niet gekocht heb. Ik vind dat je best geld mag uitgeven voor een goed product (en dat geldt zowel voor games als voor audio CD's), maar toch ... als het geodkoper kan, dan die ik het goedkoper.

Ik hang er dus een beetje tussenin. Ik koop ongeveer 80% van mijn collectie, maar heb dus ook 20% aan kopieen.

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_8767875
Word!

Helemaal mee eens. Maar wat ik dan wel weer schokkend is => In europa worden games verkocht tegen een bepaalde prijs, maar als je naar china gaat kan je originele games van ubisoft kopen voor omgerekend 2 euro, dit doen ze omdat de afzet markt meer potentie heeft!
Als alle uitgevers zo gaan denken, voel ik me aardig genaaid als europeaan.

In plaats van dat de uitgevers ff terug rekenen dat als ze eeen game goedkoper maken, de markt ook breder wordt, verhogen ze de prijs, en op die mannier dus zichzelf in de vingers snijden.

pi_8767930
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:26 schreef Bastard het volgende:
Maar op FOK worden dat soort zaken gewoon niet toegelaten, en dan kun je hoog springen, laag springen, huilen, lachen, stom vinden, in de zandbak spelen, maar het gaat niet door!
Mijn bedoeling is ook niet het warez-beleid op Fok! ter discussie stellen hoor.
pi_8767946
Ik koop vaak spellen laatste paar Battlefield 1942 en Simcity 4. Maar soms duurt het gewoon echt te lang voordat een spel in nederland uit is net als toen bij Civilization 3 gekregen via een maat van me die hem gevonde had op het internet. Mocht hem bij hem downloaden op zijn server. Het duurde nog een maand voordat hij echt uitwas in nederland.

Heb hem overigens wel gekocht wilde gewoon het boekje erbij hebben. Maar soms download ik wel eens wat gewoon omdat je sneller iets aan kan komen als in de winkel.

Soms heeft het wel een voordeel zoals bij Global Operations ook eerste gedownt was sneller te krijge als weer inde winkel. Maar bleek toch niet het spel wat ik zocht ( werd gezegt dat het beter zou worden als Counter Strike ) Wilde het eerst wel kopen naderhand toch maar niet gedaan.

-
  vrijdag 28 februari 2003 @ 10:33:12 #9
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_8767947
Tja, tzal wel een eeuwige discussie blijven. Maar zolang games o.a. ook nog op verschillende tijden uit worden gebracht, bv eerder in de U.S. dan in europa en alst echt een top game is dan kun je verwachten dat er mensen zijn die m downen omdat ze dan gewoon eerder game-plezier hebben, ik heb zelf hier trouwens ook wel een paar warez liggen
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
  vrijdag 28 februari 2003 @ 10:33:53 #10
8372 Bastard
Persona non grata
pi_8767959
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:28 schreef Atrimar het volgende:

Ik hang er dus een beetje tussenin. Ik koop ongeveer 80% van mijn collectie, maar heb dus ook 20% aan kopieen.

Ik koop al mn games.. gewoon uit respect voor de ontwikkelaar, een een steuntje mijnerzijds om ze weer een nieuwe game te laten ontwikkelen.

Programma's voor de pc vind ik veels te duur, en dat down ik of copy ik dan wel eens, nee voel ik me niet schuldig onder ook. Ze zijn echt achterlijk duur, meerendeel van een programma gebruik ik niet eens (Kijk maar es naar photoshop) of een programma werkt brak (Windows?). Zo ook met MP3.. ik heb er niet veel staan, meestal zijn het live sets van dj's die niet uit komen op cd, of is het 1 nummer wat ik leuk vind, dus is het niet nodig om een cd te kopen.

Maar games altijd.

The truth was in here.
  vrijdag 28 februari 2003 @ 10:34:46 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_8767968
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:32 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Mijn bedoeling is ook niet het warez-beleid op Fok! ter discussie stellen hoor.

Weet ik, tis ook meer een kanttekening zodat het meteen maar gezegd is.
The truth was in here.
pi_8767980
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:28 schreef trekdrop het volgende:
Helemaal mee eens. Maar wat ik dan wel weer schokkend is => In europa worden games verkocht tegen een bepaalde prijs, maar als je naar china gaat kan je originele games van ubisoft kopen voor omgerekend 2 euro, dit doen ze omdat de afzet markt meer potentie heeft!
Meeste games worden in China gedrukt, dus je hebt geen vervoerskosten. Verder moet je kijken naar het prijspeil van een land. Het inkomen per hoofd van de bevolking ligt in China gewoon lager. In Japan zullen games wel weer duurder zijn dan in Europa.

En het gaat ook om afzetpotentieel. Als veel mensen een game kopen worden ze per stuk goedkoper gemaakt.

En als je games echt te duur vind, er is een levendige 2e hand handel op bijvoorbeeld eBay. Enige nadeel is dat je niet meteen de nieuwste games hebt. Al heb ik wel laatst Zelda op de GBA gekocht voor $14,99 (in China toevallig).

pi_8767987
tjah, try before you buy.. ik heb battlefield ook eerst gedownload.. vond het zo leuk dat ik em heb gekocht (en road to rome ook)

(wel 82 euro totaal )

´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier
pi_8767992
Het is een beetje hetzelfde als Muziekl CD's. Iedereen vind het te duur om alles te kopen. En waarom altijd kopen als je vrienden het voor je copieren.

Er zijn gewoon spellen en er is muziek die je WIL hebben. Ik koop die cd's meestal. Daarvoor heb ik meestal wel een paar nummers geluisterd van internet ofzo. Maar als ik het echt fantastisch vind koop ik de cd gewoon.

pi_8767994
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:33 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik koop al mn games.. gewoon uit respect voor de ontwikkelaar, een een steuntje mijnerzijds om ze weer een nieuwe game te laten ontwikkelen.

Programma's voor de pc vind ik veels te duur, en dat down ik of copy ik dan wel eens, nee voel ik me niet schuldig onder ook. Ze zijn echt achterlijk duur, meerendeel van een programma gebruik ik niet eens (Kijk maar es naar photoshop) of een programma werkt brak (Windows?). Zo ook met MP3.. ik heb er niet veel staan, meestal zijn het live sets van dj's die niet uit komen op cd, of is het 1 nummer wat ik leuk vind, dus is het niet nodig om een cd te kopen.

Maar games altijd.

Tsja, ik heb bijvoorbeeld thuis mijn Windows en Office met een officiele licentie. het is wel een bedrijfslicentie, maar toch ... Schemergebiedje
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
  vrijdag 28 februari 2003 @ 10:38:10 #16
8372 Bastard
Persona non grata
pi_8768009
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:36 schreef Atrimar het volgende:

[..]

Tsja, ik heb bijvoorbeeld thuis mijn Windows en Office met een officiele licentie. het is wel een bedrijfslicentie, maar toch ... Schemergebiedje

Ik heb nu overigs wel een official versie W xp home edition draaien
The truth was in here.
pi_8768011
Nu dit topic in Games sta, ga ik er van uit dat de discussie alleen maar over warez Games gaat en dus niet over warez in het algemeen. Deels is dat jammer, want voor een aantal argumenten denk ik dat er iets genuanceerder over gedacht kan worden.
Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld weinig moeite met het downloaden van een warez versie van een duur product dat je misschien maar 1 of 2 keer nodig hebt. Klinkt misschien een beetje vreemd uit mijn mond, maar als ik een stukje software nodig hebt wat bijvoorbeeld 800 euro kost en ik gebruik het 1 keer, dan is het een situatie waarbij ik denk 'ik koop het toch niet, dus de industrie verliest aan mij dan ook geen inkomsten'. Misschien krom geredeneerd.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_8768012
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:33 schreef Bastard het volgende:

Maar games altijd.

Zo denk ik er ook over. Al heb ik Photoshop nu wel gekocht, Photoshop Essentials is een 'light" versie die wel alle zaken heeft die ik vaak gebruik.
pi_8768023
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:36 schreef Atrimar het volgende:

[..]

Kheb alleen win95 origineel

De rest van anderen gekregen, OS's download ik niet, vind ik wat te onbetrouwbaar.

Owhja, heb linux officieel maar niet gekocht

vrijdag 28 februari 2003 @ 10:40:34 #20
8372 Bastard
Persona non grata
pi_8768038
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:39 schreef Markster het volgende:

[..]

Kheb alleen win95 origineel

De rest van anderen gekregen, OS's download ik niet, vind ik wat te onbetrouwbaar.

Owhja, heb linux officieel maar niet gekocht

Ok, mooi, maar dat draagt niet bij aan een discussie
The truth was in here.
  vrijdag 28 februari 2003 @ 10:40:45 #21
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_8768040
Mja als we t toch over schemergebiedjes hebben, de meeste van mijn besturingssoftware heb ik gekocht met een studentenlicentie das dus ook nie duur maar wel officieel, * jozef444 heeft een nieuw idee, games met een studentenlicentie
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_8768041
Overigens, het klinkt als een kutsmoes, maar als ik een game heb gekopieerd, of gedownload, en die bevalt me, dan koop ik het spel alsnog. Ik ben nogal fan van ouderwetse boekjes, extra's etc, dus vandaar.
pi_8768063
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:40 schreef Atrimar het volgende:
Overigens, het klinkt als een kutsmoes, maar als ik een game heb gekopieerd, of gedownload, en die bevalt me, dan koop ik het spel alsnog. Ik ben nogal fan van ouderwetse boekjes, extra's etc, dus vandaar.
boekjes zijn cool
pi_8768095
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:40 schreef Atrimar het volgende:
Ehm ja moet het alleen niet in die kut DVD hoesjes zitten... zo jammer ook met simcity 4 verwachte een mooi boek werk over elk gebouw en zo maar nee.... een boekje met 25 halve a4tjes
-
pi_8768105
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 10:44 schreef Gijsje het volgende:

[..]

Ehm ja moet het alleen niet in die kut DVD hoesjes zitten... zo jammer ook met simcity 4 verwachte een mooi boek werk over elk gebouw en zo maar nee.... een boekje met 25 halve a4tjes

edit : Ow lamaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')