Taal is toch iets om mee te communiceren en je boodschap over te brengen. Als iemand "ik vondt" schrijft dan vertroebelt de boodschap al in mijn ogen; ik zie alleen iemand die niet eens weet dat het echt nooit "ik vondt" is. Je gaat je al afvragen in welk kansloos gezin de fokker/fokster is opgegroeid, je ziet hartverscheurende taferelen van een autochtoon fokkertje dat heel erg zijn/haar best doet met de Nederlandse taal. In de overdreven drama-queen versie dan
En je kan wel gaan corrigeren op Fok, maar het gevoel bekruipt mij de laatste tijd dat je daar ten eerste een day-time job van kunt maken en ten tweede word je direct aan alle kanten afgebrand. Want stel je voor dat je iemand erop wijst dat zijn spelling of grammatica erg hapert en misschien zet diegene zichzelf wel een beetje voor lul. Nee, laten we iedereen maar gewoon aanmodderen en voor gek zetten dan wordt het vanzelf "ik vondt de krandt niet zoveel an". (ow, dat "de krandt" ipv "de krant" is niet iets ontsproten aan mijn fantasie, maar iets wat ik ook al tegenkwam op Fok).
En mij corrigeren mag
Dus: taalpolitie spelen triest of juist handig?
quote:Handig!!! en zeker met uitleg...ik zit er ook nog wel eens naast...
Op donderdag 27 februari 2003 10:31 schreef Isabeau het volgende:Dus: taalpolitie spelen triest of juist handig?
Ook niet als ik de zin 3x lees.
Ooit daar wel eens over nagedacht?
quote:Tegen wie heb je het eigenlijk. Je boodschap komt niet over, het gebruik van alleen hoofdletters wekt irritatie op en je bent erg onduidelijk wat je precies bedoelt. Kijk, taal is er voor communicatie. Jij communiceert niet, je schreeuwt
Op donderdag 27 februari 2003 10:36 schreef Grumbit het volgende:
ZEIKERD !
quote:Het is een intellectueel gebod het wél te doen!
Op donderdag 27 februari 2003 10:31 schreef Isabeau het volgende:
Oftewel: is dit taalpurisme? Is het een soort maffia-gedrag als je er niet tegen kan dat mensen de simpele grondslagen van de grammatica al niet eens begrijpen. Mag je iemand dan corrigeren of mag dat absoluut niet.
quote:Taalpolitie spelen is handig. Misschien steken die proleten er nog iets van op.
Taal is toch iets om mee te communiceren en je boodschap over te brengen. Als iemand "ik vondt" schrijft dan vertroebelt de boodschap al in mijn ogen; ik zie alleen iemand die niet eens weet dat het echt nooit "ik vondt" is. Je gaat je al afvragen in welk kansloos gezien de fokker/fokster is opgegroeid, je ziet hartverscheurende taferelen van een autochtoon fokkertje dat heel erg zijn/haar best doet met de Nederlandse taal. In de overdreven drama-queen versie dan![]()
En je kan wel gaan corrigeren op Fok, maar het gevoel bekruipt mij de laatste tijd dat je daar ten eerste een day-time job van kunt maken en ten tweede word je direct aan alle kanten afgebrand. Want stel je voor dat je iemand erop wijst dat zijn spelling of grammatica erg hapert en misschien zet diegene zichzelf wel een beetje voor lul. Nee, laten we iedereen maar gewoon aanmodderen en voor gek zetten dan wordt het vanzelf "ik vondt de krandt niet zoveel an". (ow, dat "de krandt" ipv "de krant" is niet iets ontsproten aan mijn fantasie, maar iets wat ik ook al tegenkwam op Fok).
En mij corrigeren mag
Wat net zo erg is is dat FOK-kers teksten als "ik vondt" als tikfout af willen doen. Onmogelijk.
Een tikfout is bijvoorbeeld per ongeluk een L tikken in plaats van een K.
Die twee letters zitten namelijk naast elkaar op het toetsenbord.
Iets wat ontzien mag worden wat mij betreft is het i-net slang.
Jeweetwel, teksten als eik in plaats van eigenlijk.
Zelf zit ik ook geregeld te klooien met het d/dt verhaal, maar gelukkig niet zo erg als in bovenstaand voorbeeld.
[Dit bericht is gewijzigd door Sjaakman op 27-02-2003 10:43]
Je kan toch wel iets vroeger hebben gevonden en nu een andere mening zijn toegedaan? Dus : Ik vond Bigbrother leuk, nu niet meer ?
quote:RaaR, volgens mij gaat het Isabeau niet om de inhoud...
Op donderdag 27 februari 2003 10:39 schreef RaaR het volgende:
Moet de topictitel niet zijn Het is "ik vond" en het is nooooit "ik vondt" ?Je kan toch wel iets vroeger hebben gevonden en nu een andere mening zijn toegedaan? Dus : Ik vond Bigbrother leuk, nu niet meer ?
quote:`
Op donderdag 27 februari 2003 10:31 schreef Isabeau het volgende:
Enorm triest, als iemand even snel iets wil neerzetten, en dat er vervolgens gezeikt wordt om de spelling. Ga dan lekker soliciteren voor leraar Nederlands.
Dit zeg ik niet alleen omdat ik soms veel spelfouten maak hoor!
Het is "zij" gaan. Dát is pas een ergerlijke fout.
quote:Zeker, maar als je dan toch een discussie begint zorg er dan voor dat je zelf je stelling goed neerzet, toch ?
Op donderdag 27 februari 2003 10:40 schreef bixister het volgende:[..]
RaaR, volgens mij gaat het Isabeau niet om de inhoud...
quote:de stelling staat er prima.
Op donderdag 27 februari 2003 10:42 schreef RaaR het volgende:[..]
Zeker, maar als je dan toch een discussie begint zorg er dan voor dat je zelf je stelling goed neerzet, toch ?
quote:Ja ik schreeuwde even naar alle ZEIKERDS zoals jij die erover struikelen als mensen 1 of twee letters verkeerd typen.
Op donderdag 27 februari 2003 10:38 schreef Isabeau het volgende:[..]
Tegen wie heb je het eigenlijk. Je boodschap komt niet over, het gebruik van alleen hoofdletters wekt irritatie op en je bent erg onduidelijk <b>OVER</b> wat je precies bedoelt. Kijk, taal is er voor communicatie. Jij communiceert niet, je schreeuwt
quote:Nee, dat begrijp ik, de meeste mensen nemen de tijd ook niet om hun post voor een tweede keer te bekijken.
Op donderdag 27 februari 2003 10:37 schreef Isabeau het volgende:
Het zal best dat jij dyslectisch bent, maar als je naar de spelling van ik vindt kijkt is driekwart van de Fokkers dyslectisch.
quote:Het is altijd:
Op donderdag 27 februari 2003 10:38 schreef Sjaakman het volgende:Wat net zo erg is is dat FOK-kers teksten als "ik vondt" als tikfout af willen doen. Onmogelijk.
Een tikfout is bijvoorbeeld per ongeluk een L tikken in plaats van een K.
Die twee letters zitten namelijk naast elkaar op het toetsenbord.
Ik ben best benieuwd naar de laatste statistische gegevens over dyslectische mensen, want het is volgens mij besmettelijk Best triest dat iedereen dat roept, want als je echt dyslectisch bent word je straks niet serieus meer genomen. Dus: je bent een enorme lul als je roept dat je dyslectisch bent en je bent het helemaal niet.
En typefouten zijn niet erg, die herken je ook zo wel. Ik heb Typo leren lezen op het Internet
quote:Maar het voorbeeld wat Isabeau aanhaalt is geen spelfout, maar een taalfout. Wat in feite veel ernstiger is.
Op donderdag 27 februari 2003 10:41 schreef Fillipe het volgende:[..]
`
Enorm triest, als iemand even snel iets wil neerzetten, en dat er vervolgens gezeikt wordt om de spelling. Ga dan lekker soliciteren voor leraar Nederlands.
quote:I second that.....:+
Op donderdag 27 februari 2003 10:42 schreef bixister het volgende:[..]
de stelling staat er prima.
Laat dan ook al die anglisismus van je ff lekker achter wege !
Met je Daytime job en common misconception etc etc....
quote:subtiel hoor
Op donderdag 27 februari 2003 10:37 schreef Isabeau het volgende:
Het zal best dat jij dyslectisch bent, maar als je naar de spelling van ik vindt kijkt is driekwart van de Fokkers dyslectisch.
"Je begrijpt me toch?" is de meest terugkerende reactie
Afkortingen en dergelijke vind ik prima, maar domme spellingsfouten mogen best gecorrigeerd worden. Als mod kun je editen en het verbeteren. Hoef je er niet eens een uitleg bij te geven en het scheelt weer aardig wat [offtopic] reacties.
quote:Oh ik ben zeker geen taalpurist, en mijn anglicismen zijn eigenlijk manieren om mijn niet zo brede kennis van de Nederlandsche taal te verbloemen
Op donderdag 27 februari 2003 10:44 schreef Grumbit het volgende:
Trouwens jij noemt jezelf een taal purist ????Laat dan ook al die anglisismus van je ff lekker achter wege !
Met je Daytime job en common misconception etc etc....
quote:De stelling met eigenlijk zijn: "Het is ik vind en niet ik vindt en het is nooit ik vondt!". Maar ja, dat past niet
Op donderdag 27 februari 2003 10:42 schreef RaaR het volgende:Zeker, maar als je dan toch een discussie begint zorg er dan voor dat je zelf je stelling goed neerzet, toch ?
quote:Altijd even je bericht nalezen voordat je op "invoeren" drukt.
Op donderdag 27 februari 2003 10:41 schreef Fillipe het volgende:[..]
`
Trouwens... Het is solliciteren, met dubbel L
quote:Is joen het compleet mee eens, ik ploeter me toch wat af om mijn zinnen een beetje correct te posten
Op donderdag 27 februari 2003 10:34 schreef Chevron het volgende:
tja jij hebt makkelijk praten ik ben dyslextisch en doe erg me best om niet complete zinnen vol met spellingsfouten te maken, maar als ik ze dan wel maak zie ik ze toch niet!Ook niet als ik de zin 3x lees.
Ooit daar wel eens over nagedacht?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |