abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 februari 2003 @ 20:55:48 #1
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_8694145
Chaos wordt wel eens gedefiniëerd als 'het totale gebrek aan orde', oftewel 'totale wanorde'..... Een totaal gebrek aan orde wil zeggen dat er geen logische dingen gebeuren wanneer er sprake is van chaos. Het wil ook zeggen dat er geen patronen in zitten, maar dan ook echt GEEN patronen... En daar wringt de spreekwoordelijke schoen.
Want wanneer er absoluut geen patronen in voor komen, is er eigenlijk wel sprake van orde, namelijk: de orde van dingen die zonder patroon plaatsvinden... Derhalve kan er geen sprake zijn van chaos in zijn pure vorm.... Tenminste: wanneer chaos betekent: een grijpbaar iets.. een plaats of een ding......Toch?
Wanneer chaos een gevoel voor moet stellen, kan het in feite wel bestaan... Iedereen heeft dromen.. Kan niet anders... Dromen zijn zo onsamenhangend als iets en geen droom is precies hetzelfde dus kan men zeggen dat er in dromen sprake is van chaos.... Veel mensen zijn bang voor chaos... ze vinden het een angstig iets, maar in feite creëren ze het zelf, onbewust, in hun hersenen....
Ach...
Your uppance will come!
  maandag 24 februari 2003 @ 21:00:16 #2
12750 Hrun
Special Obedience
pi_8694260
wat zeg je nu precies?
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
  maandag 24 februari 2003 @ 21:02:20 #3
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_8694334
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:00 schreef Hrun het volgende:
wat zeg je nu precies?
Dat chaos niet als grijpbaar iets kan bestaan, maar als hersenspinsel wel...
Ach...
Your uppance will come!
pi_8694340
cha·os (de ~ (m.))

1 toestand van ongeordendheid of verwarring => wanorde, bende, rotzooi, ordeloosheid
2 de ordeloze massa voor de schepping => baaierd

Als er nergens een patroon in te vinden is, is er sprake van ongeordendheid, dus ook chaos.

Keep it simple.

pi_8694350
burpp..

ph34r me

maandag 24 februari 2003 @ 21:03:53 #6
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_8694375
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:02 schreef STING het volgende:

Keep it simple.

Nee, want dan hebben we niks om over te discussiëren......
Ach...
Your uppance will come!
  maandag 24 februari 2003 @ 21:03:56 #7
45339 GHansie2
Wie ik ben? Een k*tkloon
pi_8694378
Je kan chaos niet zien als een ding of als een plaats. Je kan het wel zien OP een plaats (een random kruispunt in de binnenstad van Parijs met een ambulance die erdoorheen moet) of IN een bepaald ding (een kunstwerk).
Don't think you are, know you are.
  maandag 24 februari 2003 @ 21:05:42 #8
12750 Hrun
Special Obedience
pi_8694428
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:02 schreef ReSpawn het volgende:

[..]

Dat chaos niet als grijpbaar iets kan bestaan, maar als hersenspinsel wel...

jawel hoor, neem nu bijvoorbeeld de mandelbrot set:

zt+1 = zt2 + C

sommige Z zullen naar oneindig gaan, en sommige niet, en het is niet vantevoren te voorspellen welke, maar toch is de formule erg eenvoudig. en gewoon hier neer te zetten zonder al te veel problemen.

maandag 24 februari 2003 @ 21:07:25 #9
45339 GHansie2
Wie ik ben? Een k*tkloon
pi_8694479
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:05 schreef Hrun het volgende:

[..]

zt+1 = zt2 + C

sommige Z zullen naar oneindig gaan, en sommige niet, en het is niet vantevoren te voorspellen welke, maar toch is de formule erg eenvoudig. en gewoon hier neer te zetten zonder al te veel problemen.

Kan je hier ook neergooien waar ik de uitleg hiervan kan vinden? Moet ik dit zien als wiskunde of als numerologie? (en is het antwoord steeds weer anders?)
Don't think you are, know you are.
  maandag 24 februari 2003 @ 21:12:09 #10
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_8694618
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:02 schreef STING het volgende:
cha·os (de ~ (m.))

1 toestand van ongeordendheid of verwarring => wanorde, bende, rotzooi, ordeloosheid
2 de ordeloze massa voor de schepping => baaierd

Als er nergens een patroon in te vinden is, is er sprake van ongeordendheid, dus ook chaos.

Keep it simple.

Bovendien: Om er voor te zorgen dat er nooit een patroon ergens in zit, moet je een oneindig aantal variabelen hebben, anders kan er nooit geen patroon in zitten, omdat hetzelfde nog een keer MOET gebeuren, omdat er maar een beperkt aantal mogelijkheden zijn.... Ook al zijn het er heel veel...
Ach...
Your uppance will come!
pi_8694875
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:12 schreef ReSpawn het volgende:

[..]

Bovendien: Om er voor te zorgen dat er nooit een patroon ergens in zit, moet je een oneindig aantal variabelen hebben, anders kan er nooit geen patroon in zitten, omdat hetzelfde nog een keer MOET gebeuren, omdat er maar een beperkt aantal mogelijkheden zijn.... Ook al zijn het er heel veel...

Is het niet zo dat chaos veel beter georganiseerd is dan orde
[b]Een user die de search niet gebruikt, is nooit grappig[/b][br]If linux doesn't have the solution, you have the wrong problem.[br][url=http://www.autofans.nl][b]Autofans![/b][/url] - Dé auto-meeting site voor heel Nederland!
pi_8695117
Even een schopje richting WFT. .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  maandag 24 februari 2003 @ 22:02:21 #13
12750 Hrun
Special Obedience
pi_8696398
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:07 schreef GHansie2 het volgende:

[..]

Kan je hier ook neergooien waar ik de uitleg hiervan kan vinden? Moet ik dit zien als wiskunde of als numerologie? (en is het antwoord steeds weer anders?)

http://www.olympus.net/personal/dewey/mandelbrot.html

da's wel een leuke link.

nu ja, het antwoord is steeds hetzelfde, maar als je als input 1.0+1.0*i of 1.0000000000000000000000000001+1.0*i geeft scheelt HEEEEEEL veel in het uiteindelijke antwoord. (bijvoorbeeld dan.)

dinsdag 25 februari 2003 @ 00:07:56 #14
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_8700047

Fractal mountains, an image of a Manderbrot set, as three dimensional landscape.
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
  dinsdag 25 februari 2003 @ 12:12:56 #15
46988 Bounce
Komt tijd, komt spijt
pi_8705803
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:05 schreef Hrun het volgende:

[..]

zt+1 = zt2 + C

Differentie vgl..

hate it.

Laat je niets wijsmaken!!
pi_8710506
Creativiteit begint met het ontdekken van orde in chaos.
Kaasblaak Baasklaak Baalskaak Slaabkaak Slaakbaak Klaasbaak Laakbaaks Kaalsbaak Akalabska Skaablaak Skaabalak Abaklakas Kalabsaka Aaksaklab Askalabaks Kaalbakas Laakbakas Slaakbaka Klaaskaba Blaaskaka Saksakabal Slaksabaka Kabalkasa Laksakaab
pi_8712683
nergens is chaos...alles is gecontroleerd en overal zit een patroon in
alles beweegt met een doel, als ik 20 tennissballen weggooi komen ze op hun plek door:
de richting/snelheid dat ik gooi+de luchtweerstand
in principe zou het te berekenen moeten zijn waar die ballen terecht komen

conclusie: er is alleen orde

pi_8712847
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 17:48 schreef enlightenedwizza het volgende:
nergens is chaos...alles is gecontroleerd en overal zit een patroon in
alles beweegt met een doel, als ik 20 tennissballen weggooi komen ze op hun plek door:
de richting/snelheid dat ik gooi+de luchtweerstand
in principe zou het te berekenen moeten zijn waar die ballen terecht komen

conclusie: er is alleen orde

Ben het wel met je eens maar je conclusie deugt niet helemaal: er is wel chaos en orde, alleen verschillen ze niet van elkaar. In chaos kun je orde zien en in orde kun je chaos zien.

Neem een volle pooltafel, met alle ballen in beginpositie, dus geordend in een driehoek. Knal er een witte tegenaan en de ballen zullen schijnbaar in chaos over de tafel verspreiden. Maar die chaos is slechts schijn, want als je vanuit de positie na de stoot, alle ballen precies op het juiste moment de juiste impuls en richting geeft, zullen ze weer exact in de driehoek terugkeren. Ook al is die impuls verdomde moeilijk te berekenen, het toont wel aan dat in chaos wel een ordening zit.

Kaasblaak Baasklaak Baalskaak Slaabkaak Slaakbaak Klaasbaak Laakbaaks Kaalsbaak Akalabska Skaablaak Skaabalak Abaklakas Kalabsaka Aaksaklab Askalabaks Kaalbakas Laakbakas Slaakbaka Klaaskaba Blaaskaka Saksakabal Slaksabaka Kabalkasa Laksakaab
  dinsdag 25 februari 2003 @ 19:42:15 #19
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_8714723
Ik zou eerder willen stellen dat er chaos zit in elke orde. Er is altijd kans dat iets niet gaat volgens (wikundige/natuurkundige) wetten.

Verder kunnen er wel patronen zitten in chaos, maar dit lijken mij dan patronen binnen een bereik in de chaos, dus bijvoorbeeld binnen een tijdsduur. En dan zou je misschien moeten correleren tot weet ik veel hoever.

Je kunt wel van chaos stellen dat bijvoorbeeld een getallenreeks geen volgorde heeft, maar als je die reeks gaat maken KAN het ook heel goed zo zijn dat er wel een patroon in zit. Chaos sluit dus eigenlijk niet patronen uit. Alleen wanneer je verder kijkt dan het patroon kan er chaos optreden.

Dat zou betekenen dat er eigenlijk achter elke orde chaos zit...

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
pi_8719295
quote:
Op maandag 24 februari 2003 20:55 schreef ReSpawn het volgende:
... maar in feite creëren ze het zelf, onbewust, in hun hersenen....
Dat is NIET waar! Je grijze brij tracht juist alles te ordenen, en als ze zo gauw geen hokje kunnen vinden, verzinnen ze er zelf wel een. Een fractal mountain is geen chaos, dat is hartstikke logisch. Mensen kunnen chaos niet zien, omdat de hersenen geen chaos accepteren. Wij verzinnen altijd een orde.
pi_8731164
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 19:42 schreef ajay het volgende:
Dat zou betekenen dat er eigenlijk achter elke orde chaos zit...
En achter elke chaos zit orde.

Chaos en orde gaan vloeiend in elkaar over, en zijn in wezen één, en van elkaar afhankelijk. Chaos bevat altijd een kern van orde, en orde bevat altijd een kern van chaos. Het principe van yin en yang dus

zaterdag 1 maart 2003 @ 00:42:43 #22
14283 shift
New & Improved
pi_8787242
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 12:12 schreef Bounce het volgende:

[..]

Differentie vgl..

hate it.

Nee hoor. De mandelbrot vergelijking is helemaal geen diff. vgl. Het is gewoon een iteratief proces. Om je berekent waarde z(N+1) uit z(N).
In girum imus nocte et consumimur igni
  zondag 2 maart 2003 @ 12:44:35 #23
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_8810452
volgens mij kunnen absolute orde of chaos niet bestaan:
absolute orde zou niet in staat zijn tot verandering, terwijl absolute chaos zichzelf niet in stand kan houden.

in elk (schijnbaar) ordelijk systeem zit dus een zekere mate van onvoorspelbaarheid (chaos), die verandering mogelijk maakt, terwijl in elk (schijnbaar) chaotisch systeem een zekere mate van orde zit, die continuiteit mogelijk maakt

gerelateerd: ik meen me iets te herinneren over onvoorspelbaarheid in quantum-mechanica, waarbij zelfs in een absoluut vaccuum (ultieme orde), na verloop van tijd deeltjes verschijnen....

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_8813735
Ja, hoe zat het ook alweer. Ooit heb ik eens een prachtig boek gelezen dat ging over de grens tussen chaos en orde (die beide overigens bestaan, zonder twijfel). Prachtig mooie verhalen en voorbeelden stonden erin, met als voornaamste conclusie: op het grensgebied tussen chaos en orde zullen de meeste radicale en vooruitstrevende veranderingen plaatsvinden. Het zou volgens de schrijvers één van de stuwende krachten achter de evolutie zijn.
pi_8816452
Kan je je boodschap niet anders formuleren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')