quote:dat regiseurs commentaar vind ik altijd bagger (Ali G uitgezonderd
Op vrijdag 12 december 2003 01:26 schreef -Wepeel2- het volgende:Frank is een boodschapper van God. Althans, dat wordt ergens verteld in het regiseurscommentaar.
quote:Ach, bij Donnie Darko kan je aardig mee wegkomen denk ik. De regiseur heeft vooral een kader geschetst en daar binnen kan je naar hartelust zelf kleuren.
Op vrijdag 12 december 2003 01:29 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
dat regiseurs commentaar vind ik altijd bagger (Ali G uitgezonderd
). Ik verzin er zelf liever een theorie bij die volgens mij de juiste is. Iets wat mijn leraar Nederlands vroeger ook al moeilijk kon aanvaarden
De exacte uitlag die hij er aan gaf haal je er ook niet uit denk ik. Zeker niet zonder het lezen van de Philosophy Of Time Travel.
quote:Staan er nog interessante extra's op die niet op de 1 dvd versie staan?
Op woensdag 24 december 2003 22:50 schreef AntiChrist het volgende:
ik heb vandaag deze 2-disc tin besteld
overigens had ik em al 5x gezien, maar ik vind em nog steeds geniaal!
quote:Hier is ie redelijk goedkoop
Op donderdag 25 december 2003 16:53 schreef Fen het volgende:
Hm, heerlijke film! Moet 'm maar eens op DVD gaan kopenLijkt me niet verschrikkelijk om 'm vaker te zien...
quote:of 12,50 bij Free Record Shop als je er nog een andere DVD bij koopt.
Op donderdag 25 december 2003 18:01 schreef Stranger het volgende:[..]
[Dit bericht is gewijzigd door PHOBoS op 25-12-2003 22:43]
Ik heb ook de 2 disc tin besteld Ik hoop alleen niet dat er teveel in het Duits is...
[Spoilertje.....]
Wat ik ook erg leuk vond was het konijnenpak. De hele film door zit je te denken 'waar slaat dat op?', maar het blijkt gewoon een halloweenkostuum te zijn (op het eind zie je ook de ontwerptekeningen die Frank ervoor heeft gemaakt en het masker van het pak)
Verder is het gewoon geweldig dat een film zo in je hoofd kan blijven rondspoken. Als een regisseur zoiets voorelkaar krijgt, is een film al geslaagd vind ik
[Dit bericht is gewijzigd door Renegade op 31-12-2003 12:38]
quote:ik ben bij die brief,als je de flim goed kent ben je zo in level 3,maar bij die brief loop ik vast (de site).
Op vrijdag 26 december 2003 21:16 schreef Fen het volgende:
Ik snap trouwens niets van die site! heel leuk hoor, al die rooie lijnen en muziek en woorden... maar hoe nu verder?
Erg vaag dat deze film vrij onbekend is,1 van de beste die ik ooit gezien heb.
[Dit bericht is gewijzigd door thunderbunny op 01-01-2004 19:36]
quote:Ja dat vind ik ook raar!
Op donderdag 1 januari 2004 18:28 schreef thunderbunny het volgende:[..]
ik ben bij die brief,als je de flim goed kent ben je zo in level 3,maar bij die brief loop ik vast (de site).
Erg vaag dat deze film vrij onbekend is,1 van de beste die ik ooit gezien heb.
ps: Site blijft weird
1 Waarom gaat hij dood op het einde v/d film?
2 Gaat hij terug in de tijd?
3 Komt de halucinatie voort omdat hij ziek is?
4 Was het gewoon 1 grote visie naar de toekomst?
spoiler:
Tijdens mijn antwoorden probeer ik veelal mijn interpretaties duidelijk te maken aan de hand van gebeurtenissen uit de film, echter ook uit deleted scenes en audiocommentaar. De standpunten worden daarbij meestal ondersteund met de bron tussen haakjes.
Q: Is Donnie geestelijk gestoord?
Donnie is niet gek of geschift heeft echter alleen emotionele problemen, zoals die ook vertelt als die Gretchen ontmoet. De diagnose die de psychiater voor het eerst geeft (schizofreen) is dan ook onjuist. Later komt de psychiater er wel degelijk achter dat Donnie een belangrijke "Quest/Task" heeft (luister audiocommentaar bij de laatste deleted scene) en we horen dat de medicijnen die Donnie neemt Placebo's zijn (deleted scenes). Detail is dat de ouders Donnie ook vertellen dat hij niet gek is (o.a. deleted scenes) of ze dit echt menen is nog maar de vraag maar het wordt in ieder geval gezegd. Mogelijke redenering is dat ze het onderbewust toch begrijpen. Donnie ziet wel degelijk Frank en heeft een taak (quote regisseur tijdens het audiocommentaar: Donnie is hyper-aware is hyper-sensitive and has been chosen to perform a task).
Q: Gaat de film over tijdreizen?
De film gaat wel degelijk over tijdreizen en is geen droom van Donnie of iets dergelijks. Daar zijn verschillende aanwijzingen voor in de film en enkele solide uit het audiocommentaar. Ten eerste heeft de film de algehele sfeer meer liggen in tijdreizen en de aanwijzingen die daarvoor worden gegeven (boek van Roberta Sparrow, gesprek met physics teacher, gesprek met de psychiater, gesprek met Gretchen, de tijdkolk, de waterkolommen, brief aan grandma etc) richten zich meer op tijdreizen dan andere thema's. Ironisch is dat bepaalde gebeurtenissen in de film (onbedoeld?) de kant opwijzen van een droom zoals het slaapwandelen, het einde waar Donnie ligt te slapen, medicijnen die Donnie neemt (uit de deleted scenes blijkt juist dat dit laatste niet als redenering gebruikt kan worden). Een mogelijke aanwijzing uit de film zelf dat het niet gaat om een droom maar om tijdreizen en een parallel universum is te vinden aan het einde van de film waar het verhaal "opnieuw begint". Het moment waarin alle gebeurtenissen worden teruggedraaid is eigenlijk het terugdraaien van het parallelle universum.... toegegeven dat kan ook een droom zijn waarin Donnie alles herinnerd, maar dat is niet duidelijk aan de hand van deze aanwijzing. Maar wat naar mijn mening de droomtheorie uitsluit is dat in de film alle karakters na afloop een bepaalde notie hebben van het eerdere parallelle universum: Frank zit thuis en raakt zijn oog aan en Gretchen en Donnie's Moeder herkennen "iets" vaag. Uit het audiocommentaar blijkt ook daadwerkelijk dat het gaat om een parallelle wereld en niet een droom. Er zijn drie duidelijke momenten in het audiocommentaar waarin dit gegeven ook nog eens wordt bevestigd: 1- Tijdens de datum: oktober 2 1988 op het scherm zegt de regisseur dat we een parallel universum ingaan. 2- Aan het einde zien we alles teruggedraaid worden en er wordt gezegd door de regisseur dat dit parallelle universum stopt te bestaan. 3- Naeffecten worden benoemd: laatste fysieke object uit het andere universum bestaat uit de vliegtuigmotor.
Q: Hoe vervult Donnie de task?
Uit de film en uit ander materiaal blijkt duidelijk dat bijna alles wat gaat gebeuren is voorbestemd omdat er overal bepaalde aanwijzingen gegeven worden: 1- Tijdens school wordt een opdracht besproken waarin een voorbeeld wordt genoemd waarin iemand een portemonnee vindt.... later vind Donnie een portemonnee. 2- In de deleted scenes zie je Donnie een autoracespel spelen met een rode auto die verongelukt waarin een meisje bij betrokken is... later verongelukt Gretchen door de rode Trans-Am van Frank (luister ook audiocommentaar tijdens de deleted scene). Theoretisch is de verdere loop na het neestorten van de vliegtuigmotor ook voortbestemd (hier kom ik later nog op terug). 3- In het boek van Graham Greene laten de kinderen het huis overstromen en later laat Donnie de school overstromen. 4- Gedurende de hele film zijn er referenties naar Frank (o.a. deleted scenes) en de naam Frank (vader in hotelkamer, en het voorbeeld van Cunningham tijdens het optreden). 5- Eveneens zijn meerdere referenties naar konijnen (de video van de lerares bij de deleted scenes ) en knuffelkonijnen naast de oudere zus in een latere scène. 6- Bepaalde referenties naar een "tijd"loop: Escher in Donnie's kamer en het patroon op de vliegtuigmotor (luister naar audiocommentaar). 7- Slinky's tijdens de uitleg van de Physics teacher komen overeen met de waterkolommen 8- Schilderijtjes van een vliegtuig in het kantoor van de psychiater (audiocommentaar).
Donnie moet enkele andere dingen doen/laten overkomen die essentieel zijn voor zijn voor het vervullen van de uiteindelijke task. Al deze "dingen" krijgt Donnie opgedragen door zijn speciale superhero eigenschap/uitverkorenheid en is ook de enige die dit kan doen. En iedere keer wordt Donnie geleid om die taak uit te voeren, enerzijds door Frank, het slaapwandelen of door de waterkolom uit de borstkas. De eerste keer wordt Donnie door het slaapwandelen geleid naar de uiteindelijke plek waar hij het tijdreizen ziet gebeuren. De waterkolom leidt Donnie naar het pistool waar die Frank mee neerschiet (dit is noodzakelijk omdat anders de Frank Donnie niet kan leiden als gids) en hem het visioen geeft na het kijken in de waterkolom waardoor hij weet wat die moet doen. Frank heeft als konijn meerdere malen de taak om Donnie te begeleiden (quote audiocommentaar: Frank is the chosen messenger to guide Donnie). Frank verteld Donnie in te breken in de school en de school te laten overstromen. Op deze manier leert Donnie Gretchen beter en wordt die uiteindelijk zijn vriendin. En ten tweede vertelt Frank het huis van Jim Cunningham in de fik te zetten. Op deze manier wordt Jim Cunnningham opgepakt en is de lerares Farmer niet in staat te gaan naar de wedstrijd en moet Donnie's moeder meegaan wat uiteindelijk zorgt dat de vliegtuigmotor naar beneden stort. (Quote uit de film: 2: and in order for the vessel to travel through time it's got to find a portal or in this case a wormhole. 1: Could these portals... these portals appear just anywhere, any time? 2: I think that is highly unlikely. No I think what you're talking about is an act of God. 1: Well if God controls time, than all time is predecided. Every living thing follows along set path and if you could see your path or channel then you could see in to the future, right? Like that it's a form of time travel. 2: Well youre contradicting yourself Donnie, if we were able to see our destiny's manifest themselves visually. Then we would be given a choice to betray our chosen destinies. And the mere fact that this choice exists would make all preformed destiny come to an end. 1: Not if you travel within Gods channel.). (quote uit audiocommentaar: uiteindelijk is er voor Donnie geen keuze, het is onvermijdelijk, men zal terug moeten). Donnie kan de toekomst niet veranderen (daarom is het onvermijdelijk wat die moet doen) en kan een wijziging in overeenstemming met het uiteindelijke plan aanbrengen. (within God's channel). Zodra Donnie deze taken heeft voltooid gaat Donnie naar de berg waar die kan zien wat hij heeft gecreëerd (uit het audiocommentaar). Tevens is dit de plek waar Donnie wakker wordt aan het begin van de film.
Gedurende deze "quest" zijn er nog enkele mensen die Donnie (onbewust) op weg helpen/dingen laten overkomen die noodzakelijk zijn voor de uiteindelijke "task". Sommige mensen hebben enig besef dat er iets staat te gebeuren en dat Donnie degene is, andere helpen Donnie zonder te weten wat er gebeurd . En dan is er uiteindelijk nog een tussencategorie van mensen die vaag weten dat er iets is maar niet weten dat Donnie degene is. De categorieën zijn niet alle gevallen voor 100% duidelijk te onderscheiden.
- Physics Teacher
Legt de basis uit van het tijdreizen en geeft het boek van Roberta Sparrow. En legt daarna uit dat een metaal object (vliegtuigmotor) moet gebruikt worden voor de tijdreis. Onduidelijk is of de persoon daadwerkelijk een verder besef of voorgevoel heeft dat er iets staat te gebeuren. Hij merkt wel duidelijk iets speciaals op van Donnie en bespreekt dit meerdere malen met Drew's karakter.
- Granny Death
Roberta Sparrow besefte ver van te voren geweten dat er iets te gebeuren stond en is zich uiteindelijk gaan verdiepen in tijdreizen. En heeft het boek geschreven waardoor Donnie een verder besef krijgt van het tijdreizen. Op een tweede manier is Granny betrokken door indirect verantwoordleijk te zijn voor de dood van Gretchen. Nadat Granny door de auto van Frank wordt ontweken wordt daarna Gretchen overreden. Echter Granny zou daar niet staan zonder de brief van Donnie te hebben gekregen.
- Lerares (Drew Barrymoore)
Geeft de tip van de Cellardoor waardoor Donnie na het visioen naar Granny toegaat en in de deleted scenes geeft ze aan meer in Frank te geloven en een video te laten zien waarin Donnie de waarde van het konijn te zien krijgt. Ze beseft wel degelijk dat er iets te wachten staat en dat Donnie een belangrijk deel daarvan uitmaakt.
- Psychiater
Beseft aan het einde dat Donnie iets belangrijks te doen staat (luister audiocommentaar van o.a. deleted scenes).
-Gretchen
Verteld aan Donnie een belangrijk stuk over het tijdreizen tijdens de wandeling wat later Donnie in zijn waterkolom visioen terugkomt Eveneens als Gretchen is overleden wordt ze een soortgelijke gids als Frank (Quote audiocommentaar: she is another guide, another mentor).
- Frank (levend)
Bij het wegrijden na het afzetten van Donnie's zus en voor het vallen van de vliegtuigmotor toetert Frank met zijn auto op een bepaalde manier zodat hij Donnie mogelijkerwijs een signaal geeft (blijkt uit het audiocommentaar). (Wordt nog op teruggekomen)
- Vader
Vertelt Donnie in een van de deleted scenes dat die zich niets van de rest van de wereld hoeft aan te trekken. En heeft een soort begrip dat er iets gaat gebeuren bij het horen van het overlijden van een Frank van zijn oude school.
- Groep mensen die geen idee hebben van Donnie en zijn "task":
Inbrekers/klasgenoten, Miss Farmer, Jim Cunningham etc. Geen besef van Donnie en het gebeuren maar maken allemaal deel uit van het voorbestemde lot.
- Donnie
Donnie zelf geeft een feest waardoor later Frank bier gaat halen wat er verder voor zorgt dat Frank later op de aangewezen plek is.
Q: Wat doet Donnie door het vervullen van de task?
28 Days 6 Hours 42 Minutes 12 Seconds that is when the world will end (zie ook deleted extended scene gedeelte). Donnie Darko redt door het "tijdreizen" de wereld. Soort van eerdere aanwijzing voor deze theorie zit in het feit dat Donnie's naam de naam van een "superhero" wordt genoemd (What makes you think i'm not?). In feite is Donnie Darko ook een "superhero" omdat die in de school weet in te breken en met boven natuurlijke mensenkrachten een bijl in een solide brons beeld weet te slaan (quote regisseur tijdens het audiocommentaar) en uiteindelijk de wereld/universum redt (quote audiocommentaar: the universe is out of alignement and they have to get this jetengine realigned, sent back in time where the break in the space-time -contium occured). Het redden van Gretchen (die Donnie niet leert kennen in het nieuwe universum en kan daarom ook niet onder de auto komen) is niet het hoofddoel. Sterker nog haar dood en haar redding is allemaal voorbestemd (ensurance trap). Haar dood zorgt ervoor dat Donnie Frank doodschiet (iets wat Donnie tijdens de therapie beseft). En Frank leidt later Donnie als gids en dit zou niet kunnen als die niet eerder dood was geschoten.
Q: Waarom blijft Donnie in bed liggen?
Tijdens het audiocommentaar worden twee verklaringen gegeven waarvan de laatste de visie is van de regisseur en tevens mijn visie. Als eerste wordt aangegeven dat Donnie denkt dat het allemaal een droom is en dat het nu allemaal over is. De tweede verklaring geeft aan dat Donnie deze weg moest volgen en dat die "enlightened is" en hij een visioen heeft gekregen dat hem geïnspireerd heeft. Frank gaf nog een signaal door te claxoneren dat Donnie uit bed kan komen maar Donnie luisterde of hoorde het niet. Zo luidt de verklaring van de regisseur. Door het in bed blijven voert Donnie de laatste stap uit van het redden de wereld. Men kan dat zien aan de hand van The Philosophy of Timetravel (onderaan opgenomen). Vanaf het moment dat we de parallelle wereld ingaan stort er een vliegtuigmotor naar beneden. Donnie moet nu zorgen dat deze vliegtuigmotor ook later daar is om hem nu te laten verschijnen, echter dit alles is voorbestemd. Een tweede probleem is dat vanaf het moment dat we de parallelle wereld ingaan is de dreiging dat er een tijdloop (timeloop) ontstaat. Doordat Donnie in bed blijft wordt de timeloop waarin men mogelijk zou zijn terechtgekomen wordt doorbroken (echter dit laatste is niet voorbestemd en Donnie maakt die keuze). Uit de gegevens van The Philosophy of Time Travel mag een dergelijke loop niet voort blijven bestaan en dient gestopt te worden. Indien deze loop niet zou worden gestopt zou het universum (collapsen). Men kan het dus niet hebben over het eindeloos repeteren want het is vastgesteld dat als een loop onstaat de wereld/universum zou vergaan. Het parallele universum waarin Donnie eerder was houdt nu op te bestaan (zien we teruggedraaid worden) en kan dus onmogelijk "een timeloop" meer zijn. Frank die Donnie probeert te waarschuwen door het toeteren dat het voorbij is en op kan staan besefte dus niet (meer) de laatste stap van de "task" van Donnie. Het enige wat overblijft is de vliegtuigmotor van de andere dimensie (The Philosophy of Timetravel).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bepaalde Extra's/Thema's/Aandachtspunten
In de gehele film hangt er een sfeer van guides/mentoren. Zo zijn er verschillende mensen die als gids optreden, enkele van deze personen zijn ook verkeerde mentoren: Lerares (Drew), Physics Teacher, Jim Cunningham, Grandma Death, Frank, Frank als konijn, Vader, Moeder, Zus, Gretchen en de psychiater.
De reden dat de psychiater de ouders belt is voor de bekentenis van Donnie van de brandstichting en het onder water zetten van de school (uit het audiocommentaar).
Tijdens de aftiteling staat er: mystery women. Dit is de vrouw die de optredens regelt van de "sparkle motion" groep.
"The fat guy" in de rode trainingbroek is iemand van de F.A.A., oftewel vliegmaatschappij die Donnie in de de gaten houdt. Later aan het einde van de film staat die in pak bij het huis van Donnie (blijkt uit de audiocommentaar).
Cherita houdt Donnie in de gaten en luistert gesprekken af omdat ze verliefd is op Donnie (blijkt later als ze het boek laat vallen).
Donnie Darko komt tijdens het slaapwandelen in het begin niet Frank tegen. Donnie slaapwandelde al eerder zonder Frank te ontmoeten (te horen van familie en vrienden). Pas de tweede keer in film dat we Donnie zien slaapwandelen, komt die Frank tegen.
Donnie probeert op een gegeven moment uit te vinden hoe het tijd/water-forcefield in de badkamer werkt. Dit hangt samen met het uitvinden hoe het doorbreken van de tijdstof werkt. Dit forcefield verschijnt samen met Frank en het water-forcefield hangt samen met de messenger Frank. Donnie gebruikt een mes (metal shaped object to travel through time) wat in het forcefield wordt gericht op het oog van Frank (het oog waarin hij later geschoten wordt). Deze informatie krijgt Donnie onbewust tijdens het slaapwandelen door (audiocommentaar). In the Philosophy of Time Travel leert men dat de tijdstof uit water bestaat (waterkolommen en forcefield) en dat deze enkel door een metaal vessel kan worden doorbroken (in dit geval de vliegtuigmotor).
Het onstaan van het tijdgat en daarmee de vliegtuigmotor in het parallele universum is iets onverklaarbaars (behalve voor de uitverkorene en de doden). Dit is een fout die voorkomt in het "time space continium" En de zogenaamde uitverkorene dient dit voorwerp in de aankomende tijdscheur te brengen om het te laten verschijnen in het nieuwe universum (wat er tegelijkertijd zorgt dat het parallelle universum verdwijnt) en het uiteindelijke daadwerkelijke vermijden van de timeloop is te bereiken door de uitverkorene te laten sterven door hetzelfde voorwerp. Anders zou deze wederom dezelfde "quest" ondergaan als een "timeloop"en een "timeloop" betekent het einde van de wereld. In het nieuwe ontstane universum is het voorwerp (vliegtuigmotor) iets uit het parallele universum en daarmee iets verklaarbaars. Echter voor de mensen (behalve de nu dode uitverkorene uit het eerdere universum) in het nieuwe universum is het iets onverklaarbaars. En dat brengt ons ironisch ook weer terug naar de eerst regel van deze alinea (wederom een loop).
Voor het verzekeren van het completeren van de "task" brengt Frank een ensurance trap aan. De eerste is de dood van Gretchen en een mogelijke tweede ensurance trap is dat Donnie's moeder en zusje in het vliegtuig zitten wat mogelijkerwijs neer zal storten zonder motor.
Een andere loop is dat de plaats waar Donnie wakker wordt in het begin van de film dezelfde waarin hij zich bevindt aan het einde van het parallelle universum. Echter hij kan daar niet gebracht (de plaats in het begin van de film) zijn door Frank omdat het parallelle universum nog niet is begonnen. Donnie is daar naar toe geslaapwandeld mogelijk als soort voor-visioen. Dit kan wel (immers Roberta Sparrow heeft ook voor het daadwerkelijk beginnen van een parallel universum een voorbestemde taak en niet alleen tijdens het parallelle universum) en geeft al een geschiedenis van aanwijzingen richting Donnie voor het beginnen van het parallelle universum. In feite is hiermee ook duidelijk dat Donnie als enige de fout in het time-space-continium concreet kan plaatsen en hiermee wordt zijn uitverkorenheid bevestigd.
Op een bepaalde manier kan de wijziging die Donnie aanbrengt door het in bed te blijven liggen gezien worden als de enige echte wijziging omdat de rest allemaal was voorbestemd doordat Donnie het ziet gebeuren of in zijn onderbewustzijn doet.
Roberta Sparrow heeft een dergelijk voorval wat Donnie overkomt niet meegemaakt. Immers dit zou ze niet kunnen overleven gezien het lot van Donnie. En daarbij staat in The Philosophy of Time Travel dat ze hoopt dat dit slechts een boek van fictie is.
De redenering dat Donnie Darko toch uit bed zou moeten komen en dat hij niet opnieuw zijn "quest"uit zal voeren omdat hij nu weet wat er gebeurd als hij dit doet is onjuist. Immers uit "Philosophy Of Time Travel" blijkt dat de personen buiten enkele vage herrineringen op korte termijn (waardoor hij toch in bed blijft liggen) het parrallelle zal universum vergeten. Dit zou betekenen dat Donnie Darko alsnog zou beginnen aan de "task" en toch nog daarmee een loop creëert.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er is meerdere malen door de regisseur en enkele cast-leden bepaald dat de film op bepaalde punten openstaan voor verschillende visies. Ik vind de huidige visie als boven beschreven is, de best te bewijzen visie gesteund door alle aanwijzingen, gebeurtenissen in film zelf en het extra materiaal van de film. Echter een bepaald ander gedeelte van de film krijgt een dubbelzinnig antwoord.
De vragen door wie Donnie uiteindelijk wordt geleid en waar de waterkollommen vandaan komen worden onbeantwoord gelaten in de film en staan open voor verschillende theorieen. En op zich is dit wel waar maar aan de andere kant wordt in de film toch ook wel een uitleg gegeven. In de film zegt Donnie dat het geen zin heeft om uit te zoeken hoe en waarom omdat er toch geen bewijs bestaat (scène psychiater). Vraag of het een "divine intervention" was van God, of iets gecreëerd door de natuur of, of een voorbestemd lot etc is op deze wijze onbeantwoord gelaten en tegelijkertijd wel beantwoord door te zeggen dat het karakter Donnie het ook niet weet en eindeloos de voordelen en nadelen kan afwegen zonder ook maar een stap verder te kunnen komen (en toegegeven het geeft de film een iets mysterieuzere sfeer als je niet de exacte achterliggende oorzaak kent). Samengevat wordt er in de film gezegd dat men het ook niet weet en daarmee impliceert men in de film dat het openstaat voor verschillende visies.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The Philosophy of Time Travel
by Roberta Ann Sparrow
Last update: <cellardoor/history.en.html> 2002.03.19
Contents
Foreword
The Tangent Universe
Water and Metal
The Artifact and the Living
The Living Receiver
The Manipulated Living
The Manipulated Dead
Dreams
Appendices
Foreword
I would like to thank the sisters of the Saint John Chapter in Alexandria, Virginia for their support in my decision.
By the grace of God, they are:
Sister Eleanor Lewis
Sister Francesca Godard
Sister Helen Davis
Sister Catherine Arnold
Sister Mary Lee Pond
Sister Virginia Wessex
The intent of this short book is for it to be used as a simple and direct guide in a time a great danger.
I pray that this is merely a work of fiction.
If it is not, then I pray for you, the reader of this book.
If I am still alive when the events foretold in these pages occur, then I hope that you will find me before it is too late.
Roberta Ann Sparrow
October, 1944
The Tangent Universe
The Primary Universe is fraught with great peril. War, plague, famine and natural disaster are common. Death comes to us all.
The Fourth Dimension of Time is a stable construct, though it is not impenetrable.
Incidents when the fabric of the fourth dimension becomes corrupted are incredibly rare.
If a Tangent Universe occurs, it will be highly unstable, sustaining itself for no longer than several weeks.
Eventually it will collapse upon itself, forming a black hole within the Primary Universe capable of destroying all existence.
Water and Metal
Water and Metal are the elements of Time Travel.
Water is the barrier element for the construction of Time Portals used as gateways between Universes at the Tangent Vortex.
Metal is the transitional element for the construction of Artifact Vessels.
The Artifact and the Living
When a Tangent Universe occurs, those living nearest to the Vortex will find themselves at the epicenter of a dangerous new world.
Artifacts provide the first sign that a Tangent Universe has occured.
If an Artifact occurs, the Living will retrieve it with great interest and curiosity. Artifacts are formed from metal, such as an Arrowhead from an Ancient Mayan civilization, or a Metal Sword from Medieval Europe.
Artifacts returned to the Primary Universe are often linked to religious iconography, as their appearance on Earth seems to defy logical explanation.
Divine intervention is deemed the only logical conclusion for the appearance of the Artifact.
The Living Receiver
The Living Receiver is chosen to guide the Artifact into position for its journey back to the Primary Universe.
No one knows how or why a Receiver will be chosen.
The Living Receiver is often blessed with Fourth Dimensional Powers. These include increased strength, telekinesis, mind control, and the ability to conjure fire and water.
The Living Receiver is often tormented by terrifying dreams, visions and auditory hallucinations during his time within the Tangent Universe.
Those surrounding the Living Receiver, known as the Manipulated, will fear him and try to destroy him.
The Manipulated Living
The Manipulated Living are often the close friends and neighbours of the Living Receiver.
They are prone to irrational, bizarre, and often violent behaviour. This is the unfortunate result of their task, which is to assist the Living Receiver in returning the Artifact to the Primary Universe.
The Manipulated Living will do anything to save themselves from Oblivion.
The Manipulated Dead
The Manipulated Dead are more powerful than the Living Receiver. If a person dies within the Tangent Dimension, they are able to contact the Living Receiver through the Fourth Dimensional Construct.
The Fourth Dimensional Construct is made of Water.
The Manipulated Dead will manipulate the Living Receiver using the Fourth Dimensional Construct (see Appendices A and B).
The Manipulated Dead will often set an Ensurance Trap for the Living Receiver to ensure the Artifact is returned safely to the Primary Universe.
If the Ensurance Trap is successful, the Living Receiver is left with no choice but to use his Fourth Dimensional Powers to send the Artifact back in time into the Primary Universe before the Black Hole collapses upon itself.
Dreams
When the Manipulated awaken from their journey into the Tangent Universe, they are often haunted by the experience in their dreams.
Many of them will not remember.
Those who do remember the Journey are often overcome with profound remorse for the regretful actions buried within their Dreams, the only physical evidence buried within the Artifact itself, all that remains from the lost world.
Ancient myth tells us the Mayan Warrior killed by an Arrowhead that had fallen from a cliff, where there was no Army, no enemy to be found.
We are told of the Medieval Knight mysteriously impaled by the sword he had not yet built.
We are told that these things occur for a reason.
Appendices A and B
When I'll find a way to get them...
*Notes
Living Receiver
Donnie Darko (died October 2 1988)
Manipulated Dead
Frank Anderson
Gretchen Ross (not her real name)
Manipulating Living
Edward Darko
Rose Darko
Elizabeth Darko
Samantha Darko
Katherine Farmer
Elizabeth Farmer
Jim Cunningham (died October 1988)
Kenneth Minnitoff
Karen Pomeroy
Carey Cole
Cherita Chen
Sean Devlin
Rocky Ranfort
Joanie James
Susan Bates
Susan Bailey
Sean Smith
Leroy Jones
Michael Carter
Linda Connie
Roberta Sparrov
quote:American Book Center heeft 'm
Op zaterdag 15 november 2003 10:38 schreef DonStefano het volgende:[..]
zo hee...das vet
waar kun je zo'n ding kopen? Daar ben ik namelijk wel heel errug geinteresseerd in....
quote:Had je denk ik niet in spoilermode hoeve te zetten hoor
Op donderdag 8 januari 2004 14:38 schreef TuinSlang het volgende:
Allemaal informatie bijelkaar gezocht o.a. van dit topic, vorige topic, officiële site en andere sites en aan de hand daarvan dit betoog. The Philosophy Of Time Travel krijg je als de officiële website doorloopt en heb ik maar even voor het gemak beneden opgenomen. Dikke Spoilers in het verhaal dus. Zie je fouten of heb je aanvullingen laat het a.u.b. horen.spoiler:
vette uitleg
Ik heb de film al meerdere malen gezien, is echt 1 van mijn favoriete films. Maar wat me dus echt nog niet duidelijk is, is het volgende en nu quote ik jou even:
quote:Dus als die lerares was meegegaan dan was die motor niet gevallen?
lerares Farmer niet in staat te gaan naar de wedstrijd en moet Donnie's moeder meegaan wat uiteindelijk zorgt dat de vliegtuigmotor naar beneden stort.
quote:Waar in therapie?
Gretchens dood zorgt ervoor dat Donnie Frank doodschiet (iets wat Donnie tijdens de therapie beseft).
quote:Het is al een hele tijd geleden dat ik de film gezien heb. Het verhaal had ik al een hele tijd geleden geschreven en vervolgens in een wordpad-bestandje opgeslagen, maar nu pas gepost. Dus ik kan nu niet met zekerheid je vragen beantwoorden en heb ook even geen tijd om het allemaal uit te zoeken.... misschien iemand anders?
Op donderdag 8 januari 2004 15:34 schreef Smeich het volgende: vragen
Maar ik kan het op ze minst proberen van wat me nog vaag bijstaat....
Vraag 1:
spoiler:
Vraag 2:
spoiler:
Daarbij is met mijn vorige post in redelijk grote lijnen mijn visie van het verhaal vertelt. Maar er zijn nog zoveel kleinere details (spiraal in de vliegtuigmotor) en sub-elementen spoiler:
p.s. ik gebruik altijd spoilers voor uitleg als ik het niet vergeet.
[Dit bericht is gewijzigd door TuinSlang op 08-01-2004 20:48]
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 10:44 schreef RijstNatie het volgende:
Gister middenacht donnie darko zitte kijke.
Leuke film alleen ik snap een aantal dingen niet, hopelijk kan iemand het mij uitleggen...1 Waarom gaat hij dood op het einde v/d film?
2 Gaat hij terug in de tijd?
3 Komt de halucinatie voort omdat hij ziek is?
4 Was het gewoon 1 grote visie naar de toekomst?volgens de regisseur mag je er gewoon het einde aan geven dat jij zelf leuk vind..of hoe jij het geintepreteerd hebt,dat vind ik juist 1 vande goede dingen aan deze film
De 2e keer dat ik DD keek viel een dikke man mij op. Hij is 2 keer te zien en heeft dan hetzelfde lelijke trainingspak aan.
plaatjes van de bolle vent:
http://upload.petuhr.nl/upload/97931812.jpg http://upload.petuhr.nl/upload/84948515.jpg
quote:Dan heb ik ook geen zin om het antwoord te geven.
Op zaterdag 10 januari 2004 23:29 schreef _Gonzo_ het volgende:
Ik weet niet of dit al eerder behandeld is, maar ik heb geen zin om die 6 pagina's door te spitten.De 2e keer dat ik DD keek viel een dikke man mij op. Hij is 2 keer te zien en heeft dan hetzelfde lelijke trainingspak aan.
plaatjes van de bolle vent:
http://upload.petuhr.nl/upload/97931812.jpg http://upload.petuhr.nl/upload/84948515.jpg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |