abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8606071
gisteravond heb ik de film bowling for colombine gezien. de titel slaat op het feit dat er enige tijd geleden op een school in colombine twee leerlingen besloten hun studie en henzelf af te maken. het laatste dat ze deden voordat ze deze zieke gedachte ten uitvoer brachten, was bowlen.

de film is meer een documentaire, en geeft mij een heel ander beeld van de vs. de vs is een van de onveiligste landen ter wereld, met een enorm aantal doden ten gevolge van geweervuur. ook is de vs het land met de grootste wapendichtheid ter wereld. bowling for colombine concludeert dat dit algehele wapenbezit de grootste oorzaak is van het geweld in de vs. ook het nieuws in de vs heeft op de een of andere manier altijd een geweldadig kleurtje, zou dat invloed hebben?

hoe kan het toch dat de vs zo geweldadig is? wat zet mensen aan tot geweld?

pi_8606085
er is hier al lang een topic over in tv forum, zonko.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_8606086
quote:
op donderdag 20 februari 2003 13:20 schreef zonko het volgende:
gelegaliseerd wapenbezit.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_8606102
hier dus: bowling for columbine

ik geloof dat de discussie daar ook grotendeels over wapens gaat.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_8606250
quote:
op donderdag 20 februari 2003 13:21 schreef isabeau het volgende:
er is hier al lang een topic over in tv forum, zonko.
ik zie, maar ik dacht eigenlijk dat het hier zou horen.

praat ik daar wel verder

pi_8606435
hm, ik geloof dat de discussie daar voornamelijk gaat over of de film goed is of niet, en niet over de vraag wat mensen aanzet tot geweld.

want dat vroeg ik.

pi_8612045
je hebt wel gelijk (daarom liet ik dit ook gewoon open).

ik denk dat amerikanen zelf een idioot vrijheidsgevoel hebben. ik heb daar met een cz op mijn nachtkastje geslapen omdat ik niet zonder mocht slapen. ik moest er wel om lachen en heb ook gezegd dat ik nooit iemand zou neerschieten. ik zou me wel onder het dekbed verstoppen en roepen: hello burglar! i can't see you and you can take anything you want!

anyway...amerikanen en wapens...tsja, waarom? geen idee, het hoort nou eenmaal bij ze en ze kunnen het zich niet voorstellen dat iemand ze dat "recht" zou afnemen.

donderdag 20 februari 2003 @ 17:30:28 #8
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_8612330
quote:

de film is meer een documentaire

ik vind het een hele goeie film, maar een slechte documentaire. maar daar zal ik het in dit topic maar niet over hebben.
quote:
ik denk niet dat het grote aantal legale vuurwapens voor de problemen zorgt. alleen af en toe gaat er iemand door het lint en worden er mensen vermoord.

het grootste aantal doden door vuurwapens gebeurd in de ghetto's. (gang-related).dit zijn dan ook bijna allemaal illegale vuurwapens.

dus wat ze in amerika moeten doen is de armoede bestrijden, en de ghetto's er weer bovenop krijgen.

The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_8612403
quote:
..bowling for colombine concludeert dat dit algehele wapenbezit de grootste oorzaak is van het geweld in de vs. ook het nieuws in de vs heeft op de een of andere manier altijd een geweldadig kleurtje, zou dat invloed hebben?

hoe kan het toch dat de vs zo geweldadig is? wat zet mensen aan tot geweld? ...

dan heb je de film nog niet helemaal goed begrepen denk ik. want die grote wapendichtheid aanwijzen aals oorzaak gaat mank door de vergelijking met canada, die ķķk in bowling for columbine wordt gelegd. michael moore is van mening dat het in de vs komt door de constante angst en gevoel van onveiligheid die de amerikanen (al van nature)hebben (zie ook die "american history in 3 minutes"). deze wordt nog eens versterkt door de media. deze angst legt de grond voor het grootschalige wapenbezit, en het excessieve gebruik ervan. die angst is dus eigenlijk de grond-oorzaak.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_8612430
quote:
volgens mij geeft die docu hier een goed antwoord op

angst --> aanschaf wapen --> geweld --> media aandacht --> angst

en de circel is rond

[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
pi_8613119
ik weet niet of dit in de film zat, of in ( schrik niet ) oprah (dan wel over de film).

het ging over het feit dat in de afgelopen jaren het aantal moorden op enkele plaatsen in amerika met 20% was afgenomen, maar de media aandacht over moorden met 600% was toegenomen.

amerikanen krijgen volgens micheal moore, en die socioloog angst gewoon met de paplepel ingegoten.

pi_8613215
quote:
op donderdag 20 februari 2003 17:30 schreef victorinox het volgende:
ik denk niet dat het grote aantal legale vuurwapens voor de problemen zorgt. alleen af en toe gaat er iemand door het lint en worden er mensen vermoord.

het grootste aantal doden door vuurwapens gebeurd in de ghetto's. (gang-related).dit zijn dan ook bijna allemaal illegale vuurwapens.

dit was inderdaad het grote manco van de film, dat meneer moore niet verteld waar de meeste moorden plaatsvinden. of dit inderdaad alleen in de ghetto's plaatsvind weet ik niet. heb jij voor mij daarvoor een statistiek.
quote:
dus wat ze in amerika moeten doen is de armoede bestrijden, en de ghetto's er weer bovenop krijgen.
ach maar 20% van de amerikanen leeft onder de armoede grens
  donderdag 20 februari 2003 @ 18:39:59 #13
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_8613330
quote:
op donderdag 20 februari 2003 18:30 schreef basp1 het volgende:
dit was inderdaad het grote manco van de film, dat meneer moore niet verteld waar de meeste moorden plaatsvinden. of dit inderdaad alleen in de ghetto's plaatsvind weet ik niet. heb jij voor mij daarvoor een statistiek.
ik heb geen statistieken of bronnen, maar ik heb het wel ergens gelezen.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_8613460
wat mensen daar aanzet tot geweld kwam duidelijk uit de film naar voren: een visuele circkel van opgeklopte hijgerige sensatiebeluste media, de hang van mensen zelf naar sensatie en grootsheid (terwijl er heel weinig mensen zijn die die grootsheid in hun dagelijks leven terug kunnen vinden) en de wapens waar ze nog makkelijker aan kunnen komen dan een buine boterham met kaas.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_8614254
is deze film dan de eerste die dat bedenkt? leeft dat dan niet al veel langer? waarom doet de vs er dan zo weinig aan?

angst is misschien de oorzaak, maar wat ik mij afvraag; als je angstig bent, waarom leg je het wapenbezit dan niet juist aan strakke banden? blijkbaar geeft angst geen reden tot rationeel denken?

pi_8615131
het is echt heel erg idd, iets van 11.000 doden door vuurwapens, ongeloofelijk veel. ik denk idd ook dat het een combinatie is van angstzaaien door de media en het feit dat je daar bij wijze van spreken op elke straathoek een wapen kan kopen. en dat gezeik van die amerikanen dat het hun grondrecht is is ook onzin, want er staat in de grondwet dat je een wapen mag hebben, niet dat je een vuurwapen moet hebben. er zaten echt een paar incredible scenes in die docufilm. vooral die scene als more naar een bank gaat waar je een geweer krijgt als je een banrekening opent. even wat vraagjes beantwoorden, een faxje naar dc, een faxje terug, en je hebt een geweer?! en al die mensen die menen dat het hun recht is om inbrekers door hun hoofd te knallen ipv de autoriteiten te bellen. hebben blijkbaar geen idee dat dat een van de grootste verworvenheden van een rechtstaat is.....
  donderdag 20 februari 2003 @ 22:18:06 #17
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_8617702
quote:

de film is meer een documentaire, en geeft mij een heel ander beeld van de vs. de vs is een van de onveiligste landen ter wereld, met een enorm aantal doden ten gevolge van geweervuur.

ja, zonder rekening te houden met het aantal mensen dat er woont is dit inderdaad het geval. relatieve cijfers blijven achterwege. nu wil ik niet ontkennen dat het in de vs een probleem is, maar hier geven ze een vertekend beeld.
quote:
ook is de vs het land met de grootste wapendichtheid ter wereld. bowling for colombine concludeert dat dit algehele wapenbezit de grootste oorzaak is van het geweld in de vs.
dat is niet waar. ze gaan namelijk ook naar canada, waar de wapendichtheid ongeveer even groot is, echter vallen er minder doden.
quote:
ook het nieuws in de vs heeft op de een of andere manier altijd een geweldadig kleurtje, zou dat invloed hebben?
in nederland is het allemaal koek en ei op het nieuws?
quote:
bfc geeft ook een beeld van hoe de mensen in de suburbs het geweergeweld ervaren. ze sluiten zich op, zijn bang etc. gevoelsonveiligheid... tevens zal eea echt wel te maken hebben met hoe makkelijk je daar aan een geweer kan komen, maar zoals eerder gezegd, een vertekend beeld...
  zaterdag 22 februari 2003 @ 19:49:45 #18
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_8653081
quote:
gisteravond heb ik de film bowling for colombine gezien. de titel slaat op het feit dat er enige tijd geleden op een school in colombine twee leerlingen besloten hun studie en henzelf af te maken. het laatste dat ze deden voordat ze deze zieke gedachte ten uitvoer brachten, was bowlen.

de film is meer een documentaire, en geeft mij een heel ander beeld van de vs. de vs is een van de onveiligste landen ter wereld, met een enorm aantal doden ten gevolge van geweervuur. ook is de vs het land met de grootste wapendichtheid ter wereld. bowling for colombine concludeert dat dit algehele wapenbezit de grootste oorzaak is van het geweld in de vs. ook het nieuws in de vs heeft op de een of andere manier altijd een geweldadig kleurtje, zou dat invloed hebben?

the nra is the evil
quote:
gunsupplier
during the decades the american rifleman has published "the armed citizen" column, thousands of incidents of law-abiding americans using firearms to halt or prevent crime have appeared in the magazine. editorial space allowing, the total could have been far greater of course, as award-winning survey research shows that each year in the u.s. gun owners use firearms for protection as frequently as 2.5 million times.

the shooters harris and klebold
quote:
the shooters
on a lighter note
quote:

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_8654186
ik snap ze niet, die frank en ernest
  zaterdag 22 februari 2003 @ 21:52:34 #20
21607 the.moderator
pi_8655600
quote:
op zaterdag 22 februari 2003 20:44 schreef zonko het volgende:
ik snap ze niet, die frank en ernest
de amerikanen - m.u.v. michael moore - snappen het ook nog steeds niet!
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
  zaterdag 22 februari 2003 @ 22:51:58 #21
21607 the.moderator
pi_8656884

* door de film van micheal more is wal*mart wel gestopt met de verkoop van munitie, maar niet met gun-manuals.
quote:

* americans have a constitutional right to "bear arms". the great object is that every man be armed. - patrick henry.
quote:

[dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 22-02-2003 23:02]

pi_8660379
hm. tja. wat moet ik er van zeggen.

misschien ben ik niet wereldbewust genoeg, maar ik snap die eerste grap nog steeds niet. that's all.

zondag 23 februari 2003 @ 02:28:29 #23
21607 the.moderator
pi_8661095
quote:
op zondag 23 februari 2003 01:13 schreef zonko het volgende:
hm. tja. wat moet ik er van zeggen.

misschien ben ik niet wereldbewust genoeg, maar ik snap die eerste grap nog steeds niet. that's all.

* het enige wapen tegen angst is humor, vind ik.

uit de rest van het bericht en de sites waar naar gelinkt wordt heerst de doctrine van de angst. kijk naar het plaatje van de nra voor informatie aan schoolkinderen. die cartoonkinderen zien er niet zo vrolijk uit. dat mag ook niet, want als ze niet bang zijn, dan worden er geen wapen verkocht. in het belang van bijvoorbeeld de gunsupplier op de rechter cnn foto dus. zelfs deze man (mr. manes) die de wapens leverde voor de columbine schutters, kijkt behoorlijk bang uit z'n ogen.

ik denk niet dat die angst in de eerste plaats door de media wordt veroorzaakt. de media staat niet buiten de maatschappij, want de media dat zijn we immers zelf. kijk naar de bijna 500 boeken over wapens, die in de wal*mart (soort hema) winkels worden verkocht. het lijkt mij ook bijna onmogelijk om wetgeving, zoals wij die kennen, in amerika in te voeren. echter de verkoop van jachtgeweren - met gedetailleerde instructie hoe ze om te bouwen zijn tot .22" machinepistolen - dient toch geen enkel constitutioneel nut.

het blinde vertrouwen van de amerikanen in hun wapens blijkt wel uit de columbine highschool, die zelfs nu nog steeds onbeveiligd is. het is ook niet zo dat de amerikanen zichzelf superieur voelen, dat gevoel hebben eerder de politieke leiders. en natuurlijk de dwazen die gewapend naar hun werk of school gaan!

zondag 23 februari 2003 @ 05:30:30 #24
47495 The_Punisher
Judge. Jury. Executioner
pi_8661689
quote:
op zondag 23 februari 2003 02:28 schreef the.moderator het volgende:
* het enige wapen tegen angst is humor, vind ik.
[q]
uit de rest van het bericht en de sites waar naar gelinkt wordt heerst de doctrine van de angst. kijk naar het plaatje van de nra voor informatie aan schoolkinderen. die cartoonkinderen zien er niet zo vrolijk uit. dat mag ook niet, want als ze niet bang zijn, dan worden er geen wapen verkocht.
er zijn idd genoeg cartoons die voor de nra zijn, je moet bv eens naar the simpsons kijken. als maggie over de scanner in de kassa word geschoven, zie je op de kassa dit staan: nra4ever.
quote:
kijk naar de bijna 500 boeken over wapens, die in de wal*mart (soort hema) winkels worden verkocht. het lijkt mij ook bijna onmogelijk om wetgeving, zoals wij die kennen, in amerika in te voeren.
in nederland mag je ook gewoon wapens kopen hoor, je hoeft alleen maar een jaar lid te zijn van een schietvereniging.
quote:
echter de verkoop van jachtgeweren - met gedetailleerde instructie hoe ze om te bouwen zijn tot .22" machinepistolen - dient toch geen enkel constitutioneel nut.
met een .22 kun je idd bijna niks, als je iemand echt dood wil hebben heb je minstens een .38 nodig.
quote:
en natuurlijk de dwazen die gewapend naar hun werk of school gaan!
nemand zal gewapend naar zijn werk gaan, ze hebben de wapens alleen maar ter verdediging.
Why God? Why are the innocent dead and the guilty alive? Where is justice? Where is punishment?
Or have you already answered, have you already said to the world.
Here is justice, here is punishment. Here.... In me...
pi_8662560
hey punisher, niet lullig bedoeld of zo, maar volgens mij is het executor, i.p.v. executioner.

het beste wapen tegen angst is humor? mooie uitspraak, en het is nog waar ook. toen ik een keer mijn neefje uit de sloot getrokken had nadat hij er per ongeluk in gevallen was, stonden we daarna vijf minuten schaterlachend in de berm, na alle spanning. dat werkte prima

dus volgens jou hebben amerikanen gewoon geen humor?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')