abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 februari 2003 @ 12:28:22 #1
44841 tijn.online
property of Liesbeth
pi_8579861
Dit is waarschijnlijk een heel bekend onderwerp, maar ik vraag me af of er ooit eens goed over gediscusieerd is op dit forum. Ik heb het over de vraag hoe je je geloof (hetzij in God, Allah, of iets anders) met de wetenschap kan combineren. Zijn er argumenten om "god" juist in de wetenschap te betrekken, of juist niet? Barst maar los zou ik zeggen!
Geplaatst door tijn.online (Lichtje voor Sophia)
pi_8579898
Je kunt God de gaten in de wetenschap, van die dingen die nog niet wetenschappelijk bewezen kunnen worden, laten opvullen...
Maar op veel punten staan ze loodrecht op elkaar denk ik.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_8579985
Geloof en weteschap vallen voor geen meter te combineren. De één kan en mag geen uitspraken over de ander doen. Geloof is sowieso per definitie onwetenschappelijk. Het omgekeerde is ook min of meer van toepassing; de oerknal sluit geen godheid uit.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_8580072
Door niet zomaar aan te nemen dat de wetenschap gelijk heeft.
Hoeveel van die dingen die wetenschappelijk bewezen zijn, worden niet telkens weer achterhaald?
  woensdag 19 februari 2003 @ 13:00:44 #5
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_8580610
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 12:32 schreef Karboenkeltje het volgende:
Geloof en weteschap vallen voor geen meter te combineren. De één kan en mag geen uitspraken over de ander doen. Geloof is sowieso per definitie onwetenschappelijk. Het omgekeerde is ook min of meer van toepassing; de oerknal sluit geen godheid uit.
Geloof en wetenschap zijn inderdaad in theorie moeilijk met elkaar te verenigen. Ze hebben in de praktijk echter wel degelijk met elkaar te maken. Na een wetenschappelijk symposium in het Vaticaan heeft Steven Hawkin één of twee nuanceringen in "A brief history of Time" aangebracht. Terwijl juist andere bekende wetenschappers hun belangrijkste werk in een klooster deden. Het is een misverstand dat wetenschappers niet gelovig kunnen zijn, omdat zij dan in de schepping moeten geloven. Einstein is, na eerst een bijdrage aan de ontdekking van de quantummechanica te hebben geleverd, geschrokken van de consequenties van het godeloze indeterminisme ervan. Er wordt ook nog steeds theologie aan de universiteiten onderwezen, maar zijn dat eigenlijk niet de kathedralen van de wetenschap?
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
  woensdag 19 februari 2003 @ 14:44:52 #6
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_8583452
Gevaarlijke uitspraak...
"De wetenschap" is tijden in bepaalde opzichten eigenlijk niet veel meer geweest dan een raar soort geloof. Ook met bepaalde aannames, die je gewoon aan moet nemen om er ook maar iets mee verder te kunnen.
Als je gelooft dat iets wetenschappelijk aantonen de enige manier is om ergens zeker van te zijn, is dat net zo goed geloven als geloven in willekeurig welke god.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_8583972
Ik zie niet waarom geloof en wetenschap tegen elkaar in druist.
Twee apparten velden.Omdat ik van bier houd mag ik wijn toch ook nog wel lekker vinden?
Don't fight a fight you think you can win.
pi_8584671
Geloof en wetenschap verhouden zich tot elkaar als hoog en laag, donker en licht, dag en nacht, yin en yang. Tegengesteld aan elkaar, maar ze zijn onderling afhankelijk en kunnen niet zonder elkaar!
Zonder geloof geen wetenschap, zonder wetenschap geen geloof.
Unox, the worst operating system.
pi_8585231
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 15:36 schreef Schorpioen het volgende:
Zonder geloof geen wetenschap, zonder wetenschap geen geloof.
Dat vind ik een gewaagde uitspraak...
dus
pi_8585394
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 13:00 schreef the.moderator het volgende:

[..]
-knip-

Ik zei helemaal niet dat gelovigen geen wetenschap kunnen bedrijven of dat wetenschappers niet mogen geloven. Alleen moeten die twee zaken wel gescheiden gehouden worden. Ik ken wel een paar katholieke natuurkundigen (nog nèt geen creationisten) maar die gaan er niet vanuit dat hun werk invloed zal hebben op de kerk, sterker nog; ze zouden héél pissig worden als het vaticaan uitspraken zou doen over hun werk.
  woensdag 19 februari 2003 @ 16:11:53 #11
47314 Rakedje
Je bent niet alleen
pi_8585616
Geloof en wetenschap zijn complementair. Ik wil de uitspraak van Schorpioen wel wat aanvullen. Mijn stelling is dat je met wetenschap in combinatie met geloof makkelijker tot een begrip kan komen van wat de realiteit nu is. Dus een antwoord kan geven op de vragen van het bestaan. Neem nu het begrip 'god'. Er wordt gesteld dat deze alomtegenwoordig is en dat daaruit alles ontstaan is. Kijk dan naar de grootste ontdekking van Einstein dat (versimplificeerd) massa een functie is van energie. Tevens dat energie eeuwig is, wet op behoud van energie, de energie wordt alleen getransformeerd. Dan zou je dus kunnen stellen dat het natuurkundige begrip energie gelijk is aan het begrip 'god'. Wetenschap en geloof zijn beide nodig om ons bestaan volledig te kunnen bevatten.
Gnothi Seauton
  woensdag 19 februari 2003 @ 16:20:47 #12
38507 Ronny2K
Hypocrite opportunist...
pi_8585891
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 16:02 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Ik zei helemaal niet dat gelovigen geen wetenschap kunnen bedrijven of dat wetenschappers niet mogen geloven. Alleen moeten die twee zaken wel gescheiden gehouden worden. Ik ken wel een paar katholieke natuurkundigen (nog nèt geen creationisten) maar die gaan er niet vanuit dat hun werk invloed zal hebben op de kerk, sterker nog; ze zouden héél pissig worden als het vaticaan uitspraken zou doen over hun werk.

Ik zit dus op een Christelijk (zeg maar gerust "fijn") MBO [landstede] en mijn mentor daar heeft lesgegeven in natuurkunde. Hij weet er echt enorm veel van. Hij had dus een hele mooie theorie over de zondvloed. Dat bewees hij dmv de natuurkunde. Was er behoorlijk van onder de indruk... Maar hij heeft me echt niet kunnen overtuigen!
... Don't infect me with your poison...
pi_8588490
Wat je je ten eerste moet afvragen, lijkt mij, is; wat betekend het als je gelooft? Betekend dat dat je gelooft in een hogere macht? Of betekend het dat je je strikt aan bepaalde boeken houd die in de loop van duizend jaar geschreven zijn? De vraag of je geloof en wetenschap kunt combineren hangt volledig af van waarin en hoe je gelooft.

Waarin mensen geloofden is in de loop der eeuwen ontzettend vaak veranderd, gewijzigd, aangepast, opgesplitst. Waarom zou je je geloof gelijk opgeven? Waarom zou je het beeld niet enigzins aanpassen zodat het weer klopt? Geloof is nooit bewezen. Wat nooit bewezen is, daar moet je in geloven. Geloof het of niet.

Naar mijn mening is het geloof de wetenschap van het verleden. Het was en is een manier om kennis door te geven. Geloof leeft dus nog steeds, en zolang je het laat leven, je geloof laat groeien en aanpast, kan het in perfecte harmonie met de wetenschap samengaan.

pi_8588643
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 16:20 schreef Ronny2K het volgende:
Hij had dus een hele mooie theorie over de zondvloed. Dat bewees hij dmv de natuurkunde.
Goed voorbeeld! Bijbelse verhalen verklaren met wetenschappelijk inzicht (en eventueel onderzoek naar wonderen zoals het vaticaan dat doet) is natuurlijk een prima raakvlak tussen geloof en wetenschap.

Maar ik bedoel eigenlijk dat ik hier (op Fok!) regelmatig stellingen zie als: "Geen God, want quantummechanica!" en dát vind ik enorm fout. Ik heb zelf geen idee of Godheden bestaan of niet maar ik ben redelijk zeker dat bijvoorbeeld natuurkunde géén uitsluitsel daarover kan geven. Of dus het omgekeerde (Géén quantummechanica want God dobbelt niet!).

pi_8589490
Je moet wel altijd goed voor ogen houden waar de zeggenschap van het geloof eindigt en die van de wetenschap begint. En omgekeerd. Zo is bijv het bestaan van god proberen te bewijzen dmv wetenschap klinkklare onzin, net als de werking van de nieren proberen te verklaren dmv het geloof.
  woensdag 19 februari 2003 @ 20:35:47 #16
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8592169
Ik ben opgevoed met "god bestaat"
Maar ik vind zelf dat ik een prima balans heb gevonden, ik accepteer wat ik op school leer, en ik betrek daarbij mijn godsdienst niet, ik probeer met behulp van de moderne wetenschap en ook met behulp van een geloof een eigen mening te bouwen, tis nu nog een kaartenhuisje, maar mijns inziens moet het te verenigen zijn, als je het een maar niet op het andere toepast.
Zondvloed zal er best geweest zijn door god, maar god zal dan de natuurkundige reacties hebben opgewekt zodat die plaatsvond, y'know?

(FYI, ben geen christen, ben hindoeistisch opgevoed, dus geen invloed vanaf de kerk verder)

Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
  woensdag 19 februari 2003 @ 22:07:18 #17
47314 Rakedje
Je bent niet alleen
pi_8594485
Laat ik het dan zo stellen. Bepaalde wetenschappelijke bevindingen zijn gelijk aan bepaalde religieuse theorama's. En andersom zijn bepaalde religieuze theorama's gelijk aan wetenschappelijke bevindingen. (maar goed dat laatse lag voor de hand )

Ik heb nu 35 jaar zeer intensief alles van de wetenschap bestudeerd en alles van religies en alles van filosofie/theosofie/metafysica en daar staat geen kaartenhuisje meer maar een berg.

Gnothi Seauton
pi_8598063
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 22:07 schreef Rakedje het volgende:
Laat ik het dan zo stellen. Bepaalde wetenschappelijke bevindingen zijn gelijk aan bepaalde religieuse theorama's. En andersom zijn bepaalde religieuze theorama's gelijk aan wetenschappelijke bevindingen. (maar goed dat laatse lag voor de hand )

Ik heb nu 35 jaar zeer intensief alles van de wetenschap bestudeerd en alles van religies en alles van filosofie/theosofie/metafysica en daar staat geen kaartenhuisje meer maar een berg.

Vertel eens meer over je ideeen/bevindingen, ik ben daar wel in geinteresseerd.
  donderdag 20 februari 2003 @ 00:56:09 #19
47314 Rakedje
Je bent niet alleen
pi_8598829
Ik wil je met alle plezier ter wille zijn. Maar heel misschien wil je dan hier 'even' (het kost tijd ik weet het) gaan kijken;

NVV forum mijn nick is Ed (en ook mijn voornaam ... )

De Natuur forum mijn nick is Ed.

Zedenweb forum mijn nick is edsmits. (Vooral de topics in forum Algemeen).

Mijn overige posts hier op Fok (dat zijn er nog niet veel).

en natuurlijk ben ik ook persoonlijk tot commentaar bereid @ Ed@smits.us

En verder zal de toekomst het leren.

Gnothi Seauton
  zaterdag 1 maart 2003 @ 21:08:41 #20
46215 ZiaNini
cherry poppers
pi_8799763
Nu op BBC2 over Newton en hoe hij bezig was met religie.
The world of alchemy.
cxx((::::::::::::::>
  FOK!fotograaf woensdag 5 maart 2003 @ 13:20:15 #21
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_8883035
even over de oerknal oftewel The Big Bang

volgens mij is dat bewezen.
maar waarom is die ooit geweest? is dat ook nog aangetoond? dat vind ik namelijk ook wel iets om je hersens eens flink over te laten kraken.

en verder, volgens de bijbel maakte god de aarde,
volgens de wetenschap is de aarde ontstaan door de knal en de gevolgen ervan...
wat nu te geloven?

en nog wat anders, volgens de bijbel, waren er dus gelijk 2 mensen op aarde (adam en eva), maar de bijbel zegt ik de loop van tijd tot 0 VC (voor christes) of 0 NC (na christus) niets over dino's,
en die hebben wetenschappelijk wel bestaan.
vond men toen de bijbel geschreven werd, de dino's niet imposant genoeg om over te schrijven?

ARGH, dit is een goede hersenkraker

ik ga nog even verder na denken...

wees gegroet

[Dit bericht is gewijzigd door Xilantof op 05-03-2003 13:45]

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_8884059
Doe dat.

De bijbel zit vol met symbolen, symbolen voor weetjes, regeltjes en handige feitjes. Het verhaal van Adam en Eva vertelt ons dat er twee mensen nodig zijn om er meer te maken. Ach, en dat verhaaltje van de schepping eromheen, dat leek ons indertijd nou eenmaal een wetenschappelijke verklaring. De schepping zie ik als een wetenschappelijke theorie, dus variabel.

De bijbel is een schoolboekje uit het jaar 1000. Ongeloofelijk verouderd omdat het nooit veranderd is, en dat is de fout. Het geloof in de bijbel was ooit wetenschap, maar omdat men aannam dat alles wat erin stond waar was, leefde de wetenschap niet meer. Geloof [i]is[/] wetenschap. Je moet alleen gewillig zijn je geloof aan te passen naar de werkelijkheid.

woensdag 5 maart 2003 @ 14:51:49 #23
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_8886329
Pardon? verouderd?
De Bijbel is couranter dan je zult denken.. en het is geen wetenschap uit het jaar 1000.
De canon is rond het jaar 100 afgerond....
in IItim 3:16 lees je dat de Bijbel nuttig is om te onderwijzen te weerlegen en op te voeden..

De Bijbel is een boek dat inzicht geeft. Waarom zou God in zijn boek liegen over het ontstaan van de aarde? omdat we niet zouden begrijpen.. we staan nu NOG te kijkeb van het feit dat in Jozua de zon stil stond DAT BEGRIJPEN WE NU NOG NIET.

enneh.. die big bang theorie.. waar haal je die vandaan.. dat is een on aannemelijker dan het Christelijk geloof

met betrekking tot dino's:

in Job lezen we overigens iets over een nijlpaard. het woor wat er in de grondtaal (hebreeuws) staat komt nergens anders voor en wordt in buiten bijbels bronnen gevonden in verband met groot beest.. (dino?)

als je een beetj evaker naar discovery had gekeken had je geleerd dat de dino's door een gigantisch watervloed zijn omgekomen (HEE waar ken ik dat van)..

ennh... een vriendelijk verzoek.. wilen jullie God met een hoofdletter schrijven? Je respecteerd de nick typografieen van anderen ook :-)

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_8886694
Ik schrijf Zijn naam altijd met een hoofdletter. De Big Bang theorie is in mijn ogen en in die van vele wetenschappers duizend maal waarschijnlijker dan het verhaal van de schepping uit de bijbel. Je zegt het zelf, DAT BEGRIJPEN WE NU NOG NIET, dat de zon "misschien" stilstond. Waarom zouden we accepteren dat we iets niet begrijpen? Waarom zouden we alles klakkeloos aannemen wat in de bijbel staat? Er moet altijd iemand zijn die de regels te doorbreekt, om aan te tonen dat de regels onjuist zijn.

Geloof is wetenschap; een stelling in de bijbel is waar totdat het tegendeel bewezen is. De schepping spreekt misschien deels de waarheid, maar niet helemaal. Misschien is God alleen het bewustzijn, is het verhaal van de schepping dus het verhaal van het ontstaan van het bewustzijn. Natuurlijk staan er dingen in de bijbel die waar zijn! Anders was er nooit iemand gaan geloven

Duh.

woensdag 5 maart 2003 @ 15:10:49 #25
38507 Ronny2K
Hypocrite opportunist...
pi_8886917
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 15:03 schreef Zonko het volgende:
Misschien is God alleen het bewustzijn...
'Nough said...
... Don't infect me with your poison...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')