abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8540727
quote:
Een oorlog voeren tegen Irak, wordt
heel moeilijk als een groot deel van de
bevolking tegen is.

Dat heeft de Britse minister van
Buitenlandse Zaken Jack Straw gezegd in
een interview met de BBC, twee dagen na
de grootste vredesdemonstratie in de
Britse geschiedenis. Honderdduizenden
mensen trokken zaterdag door de straten
van Londen uit protest tegen het
Irak-beleid van premier Tony Blair.

Britse en Amerikaanse diplomaten zijn
na het relatief milde rapport van de
VN-wapeninspecteurs bezig met het
opstellen van een nieuwe resolutie
waarin met geweld gedreigd wordt tegen
de Iraakse leider Saddam Hoessein.
bron
Kan het wat uitmaken, zoals Straw zegt?
  maandag 17 februari 2003 @ 18:04:41 #2
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_8540897
Ja, doet de regering iets wat het volk niet wil, dan heeft het volk de massa en de macht om de regering af te zetten. Lekkere anarchie ipv een liberalistische regering
pi_8540941
Nyrem, heb je de bewijsvoering tegen Peter R de V al rond
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 17 februari 2003 @ 20:29:13 #4
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_8544013
quote:
Hier in het westen wel. Democratisch gekozen leiders, zelfs Bush, zijn vatbaar voor publieke opinie, men moet immers herkozen worden.

In een dictatuur niet, alhoewel ik zojuist bij B&W een of andere vredesactiviste hoorde verkondigen dat Hitler wel te stoppen zou zijn geweest met wat meer demonstraties
Daarom maak ik me zo ontzettend kwaad over de demonstraties van afgelopen zaterdag, waarbij onze vredesduiven dhr. Hussein duidelijk hebben gemaakt dat ie rustig door kan gaan met waar ie mee bezig is.

Echte diehards gebruiken postduiven
  maandag 17 februari 2003 @ 20:46:53 #5
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_8544355
quote:
Op maandag 17 februari 2003 18:04 schreef smoking2000 het volgende:
Ja, doet de regering iets wat het volk niet wil, dan heeft het volk de massa en de macht om de regering af te zetten. Lekkere anarchie ipv een liberalistische regering
Nee, heb jij liever een demissionair kabinet dat beslissingen neemt?
pi_8544397
[offtopic]

Vroegâh gooide je gewoon een atoombom.
zie ook usericon

[/offtopic]

pi_8544634
quote:
Op maandag 17 februari 2003 20:29 schreef Labtech het volgende:

[..]

Daarom maak ik me zo ontzettend kwaad over de demonstraties van afgelopen zaterdag, waarbij onze vredesduiven dhr. Hussein duidelijk hebben gemaakt dat ie rustig door kan gaan met waar ie mee bezig is.

Demonstreren tegen de oorlog is NIET hetzelfde als steun betuigen aan Saddam.En de mensen die nog wel in een vreedzame oplossing geloven hebben duidelijk gemaakt dat ze dus ook geen steun betuigen aan Bush die zo zijn eigen redenen heeft om deze oorlog te voeren en net zoveel lak heeft aan het Iraakse volk als Sadam.Er zijn nog veel meer landen met onderdrukkende regimes op de wereld, maar ja, die hebben helaas geen olie dus daar zul je de Amerikanen niet zo snel hun zogenaamde bevrijdingsoorlogjes zien voeren.
pi_8544786
Tegen de oorlog zijnis m.i. iets heel anders dan steun betuigen aan Saddam. Ik ben nog steeds van mening dat die gevaarlijke gek daar weg moet, maar moet je daar duizenden burgers voor opofferen die zelf niet achter het regime staan. Het lijkt me niet, en het lijkt me ook dat de CIA enzo voldoende kennis en middelen hebben om Saddam uit te schakelen zonder verdere slachtoffers.

Ik hoop dat de publieke opinie in dit geval levensreddend werkt.

It's in the air tonight
  maandag 17 februari 2003 @ 21:10:38 #9
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_8544903
quote:
Demonstreren tegen de oorlog is NIET hetzelfde als steun betuigen aan Saddam
Dat weet jij, en dat weet ik.
Maar in een dictatuur als Irak, waar vandaag in de kranten te lezen valt dat de wapeninspecteurs verklaard hebben dat Irak volledig meewerkt, en dat miljoenen mensen wereldwijd aan een pro-Irak demonstratie hebben meegedaan (bron: netwerk), komt dat dus volledig verkeerd over.
Ook het regime zelf put steun uit de demonstratie.
Dat je tegen een oorlog bent kan ik me heel goed voorstellen. Geloof me of niet, maar ik zie liever ook een vreedzame oplossing. Ik geloof er alleen niet meer in, en dat wordt niet veroorzaakt door Bush's oorlogsretoriek, maar door de historie van Irak en de koers die door hen tijdens deze crisis wordt bevaren.

een juiste vertaling van "not in my name" is toch "niet uit mijn naam" ipv "niet in mijn naam", of heb ik het verkeerd ?
Echte diehards gebruiken postduiven
pi_8545147
Er moet iets aan Saddam worden gedaan, maar er moet eens goed worden nagedacht over de verschillende mogelijkheden. Ze hebben Afghanistan plat gebombardeerd, maar Bin Laden leeft ook nog steeds en de situatie daar is nog steeds verre van stabiel. Het is dus snel punten scoren, maar de wedstrijd verliezen op conditie. EN laten ze nu in godsnaam voorkomen dat ze dezelfde fout maken.
It's in the air tonight
pi_8545150
quote:
Op maandag 17 februari 2003 20:46 schreef Farzin het volgende:

[..]

Nee, heb jij liever een demissionair kabinet dat beslissingen neemt?

Zolang PvdA en CDA geen knopen doorhakken zit er niets anders op. Of je dat nou leuk vind of niet.
[url=http://www.schandknaapje.nl]Farzin[/url]
  maandag 17 februari 2003 @ 21:26:31 #12
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_8545280
quote:
Op maandag 17 februari 2003 21:21 schreef BugsySiegel het volgende:
Zolang PvdA en CDA geen knopen doorhakken zit er niets anders op. Of je dat nou leuk vind of niet.
Een demissionair kabinet mag alleen 'het land draaiende houden'. Politieke beslissingen zijn (of waren) taboe.
  maandag 17 februari 2003 @ 21:31:10 #13
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8545385
quote:
Op maandag 17 februari 2003 17:54 schreef Nyrem het volgende:

[..]

ik denk het wel:

http://www.hermes-press.com/brainwash1.htm

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
pi_8545991
quote:
Op maandag 17 februari 2003 21:26 schreef Farzin het volgende:

[..]

Een demissionair kabinet mag alleen 'het land draaiende houden'. Politieke beslissingen zijn (of waren) taboe.

Bepaalde knopen moeten doorgehakt worden, desnoods door een demissionair kabinet.
PvdA moet niet zeuren, maar een regeerakkoord op papier zetten samen met het CDA. Ze zijn nu al 'n maandje bezig, en volgens mij staat er nog geen letter op papier.
  maandag 17 februari 2003 @ 21:56:41 #15
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_8546021
quote:
Op maandag 17 februari 2003 21:55 schreef BugsySiegel het volgende:
Bepaalde knopen moeten doorgehakt worden, desnoods door een demissionair kabinet.
PvdA moet niet zeuren, maar een regeerakkoord op papier zetten samen met het CDA. Ze zijn nu al 'n maandje bezig, en volgens mij staat er nog geen letter op papier.
En dat ligt niet aan de PvdA... maar daar gaat dit topic eigenlijk niet over.
pi_8546154
quote:
Op maandag 17 februari 2003 21:56 schreef Farzin het volgende:

[..]

En dat ligt niet aan de PvdA... maar daar gaat dit topic eigenlijk niet over.

Dat ligt aan beide kampen. Zowel CDA als PvdA. PvdA moet zich nu even niet druk maken over demissionaire ministers en dergelijke, maar gewoon even een regeerakkoord op papier zetten, zodat we over kunnen gaan tot de orde van de dag!
  dinsdag 18 februari 2003 @ 12:49:10 #17
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_8556673
Azië net als Europa zwaar verdeeld over Irak
quote:
De crisis rond Irak heeft niet alleen in Europa, maar ook in Azië verdeeldheid gebracht. Traditionele vrienden van de Verenigde Staten hebben twijfels over de Amerikaanse aanpak of halen zich, als ze Washington steunen, de woede van hun eigen bevolking op de hals.

In de islamitische landen van Azië heeft het dreigement van de Amerikaanse president George Bush om militaire actie tegen Irak te ondernemen nooit veel steun ondervonden. Indonesië heeft herhaaldelijk gewaarschuwd tegen eenzijdige stappen. Pakistan zegt een duidelijk beleid te hebben met betrekking tot Irak: Vrede moet een kans krijgen.

Premier Mahathir Mohamad van Maleisië, die later deze maand de Islamitische Conferentieorganisatie bijeen heeft geroepen voor een debat over Irak, zegt niets te begrijpen van de Amerikaanse houding. De eerste premier van Singapore, Lee Kuan Yew, was aanvankelijk vol lof over het actieve beleid van Bush met betrekking tot Irak. Maar sindsdien zegt Singapore, kennelijk onder druk van de publieke opinie, dat het pas een standpunt zal bepalen als duidelijk wordt dat een oorlog onvermijdelijk is.

China, het enige Aziatische land met vetorecht in de VN-Veiligheidsraad, is ook tegen het aansturen op oorlog. Net als Frankrijk en Rusland, twee andere permanente leden, vindt het dat de VN-inspecteurs meer tijd moeten krijgen. Dinsdag herhaalde Beijing zijn standpunt, maar drong het er ook bij Irak op aan zich van zijn beste kant te laten zien. De Verenigde Naties hebben een mechanisme om het probleem op te lossen. We kunnen dat mechanisme nog gebruiken, zei woordvoerster Zhang Qiyue van het ministerie van buitenlandse zaken. We hebben enige medewerking gezien van Iraakse zijde, zei zij. We willen Irak opnieuw oproepen met de inspecteurs samen te werken. Deze inspecties zijn de hoop op een vreedzame oplossing en we hopen dat Irak zich dat zal realiseren.

De Indiase premier Atal Bihari Vajpayee waarschuwde dinsdag voor elke actie die de autoriteit van de VN zou kunnen ondermijnen, meldde het persbureau UNI.

Zelfs in de landen die de VS vanouds na staan, lijkt de verdeeldheid te groeien. Australië is daarvan misschien wel het sterkste voorbeeld. Premier John Howard stuurt 2.000 manschappen naar de Perzische Golf om de Amerikanen en Britten bij te staan, maar afgelopen weekeinde gingen in Australische steden honderdduizenden mensen de straat op voor de omvangrijkste protestactie sinds de Vietnam-oorlog, een conflict waarin Australiërs ook zij aan zij vochten met de Amerikanen. Howard liet zich door het massale protest niet uit het veld slaan. Als het publiek bij de volgende verkiezingen niet goed vindt wat ik gedaan heb gooien ze me eruit, zei hij. Dat is wat democratie betekent.

De Filipijnse president Gloria Macapagal Arroyo heeft gezegd dat haar land een militaire actie zal steunen als de Verenigde Naties er toestemming voor geven. Twee weken geleden zei zij voor de radio dat Bagdad de mogelijkheden om deze zaak met vreedzame middelen op te lossen snel verliest. Arroyo is een van de krachtigste bondgenoten van de VS in de antiterreurcampagne. Vorig jaar heeft zij tegen de zin van sommige senatoren en linkse groepen besloten Amerikaanse strijdkrachten naar de Filipijnen te halen om het Filipijnse leger te helpen bij hun strijd tegen moslimrebellen in het zuiden van het land. Maandag gaf zij toestemming voor een nieuwe ronde van samenwerking. In tegenstelling tot andere Aziatische leiders hoeft Arroyo zich geen zorgen te maken om de publieke opinie. Ze heeft al laten weten zich niet herkiesbaar te stellen.

Taiwan, een andere geheide bondgenoot van de VS, heeft zich nog niet in de Irak-crisis gemengd. Dat was ook nog niet nodig, omdat Taiwan geen VN-lid is en het niet is gevraagd troepen te sturen.

Japan, de thuisbasis van 50.000 Amerikaanse militairen, van wie enkele duizenden op het naar de Golf opstomende vliegdekschip Kitty Hawk, maakt zich in toenemende mate zorgen over de Irak-crisis. Gealarmeerd door de scheuring in de NAVO, waar Frankrijk en Duitsland zijn opgestaan tegen de VS en Groot-Brittannië, en de vredesbetogingen van het afgelopen weekeinde, benadrukt de Japanse premier Junichiro Koizumi de noodzaak van de ontwapening van Irak. Ze moeten ervoor uitkijken niet de verkeerde boodschap over te brengen dat Irak gelijk heeft, zei hij over de demonstranten. De internationale gemeenschap moet Irak de boodschap sturen 'U moet meewerken', zei hij. Maar Koizumi moet zelf ook uitkijken. Bijna 80 procent van de Japanners zijn tegen een militaire aanpak van het conflict en zijn populariteit was al niet daverend.

De Nieuw-Zeelandse premier Helen Clark vindt militaire actie een verkeerde aanpak en heeft gewaarschuwd voor vergeldingsaanslagen. Alle diplomatieke middelen moeten de voorkeur krijgen, zei zij dinsdag op een bijeenkomst van vakbondsvrouwen in Melbourne.

[Copyright 2003, Novum Nieuws / Associated Press]

† In Memoriam † dinsdag 18 februari 2003 @ 12:53:13 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_8556777
quote:
Op maandag 17 februari 2003 18:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

Nyrem, heb je de bewijsvoering tegen Peter R de V al rond

dinsdag 18 februari 2003 @ 13:22:15 #19
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_8557605
Populariteit Blair daalt snel
quote:
UTRECHT - 18/02/03 De populariteit van de Britse premier Tony Blair is de afgelopen maand snel gedaald als gevolg van de brede weerstand onder de bevolking tegen de dreigende oorlog in Irak. Volgens een maandag gepubliceerde peiling in de krant The Guardian is 35 procent van de Britten tevreden over de premier en 55 procent ontevreden. Een maand geleden was 49 procent nog tevreden en 43 procent ontevreden.

Blair steunt het beleid van de Amerikaanse regering. Hij vindt dat Irak als het de inspecteurs van de Verenigde Naties blijft tegenwerken met militaire middelen moet worden ontwapend, zo nodig zonder mandaat van de Veiligheidsraad. De meeste Britten vinden een oorlog alleen in VN-verband gerechtvaardigd. Afgelopen weekeinde deden 750.000 mensen in Londen mee aan de grootste vredesdemonstratie in de Britse geschiedenis.

Blairs Labour-partij is volgens de peiling nog wel de populairste. Bijna vier op de tien ondervraagden zeggen op Labour te zullen stemmen als er nu verkiezingen waren. De Conservatieven kunnen op de steun van 31 procent van het electoraat rekenen, de Liberal-Democrats op 23 procent.

De Franse president Jacques Chirac is een van de voornaamste tegenstanders van het Amerikaans/Britse Irak-beleid. Zijn verzet tegen een dreigende oorlog komt zijn populariteit in eigen land ten goede. Een Franse peiling wees dinsdag uit dat 83 procent van de Fransen het Irak-beleid van Chirac steunt; 77 procent vindt Chirac zelfs moedig.

© Tiscali/Novum

pi_8558759
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 13:22 schreef Nyrem het volgende:
Populariteit Blair daalt snel
[..]
Maar de mensen stemmen nog wel op zijn partij, dus per saldo maakt zijn impopulaire beleid rond de oorlog niet zoveel uit.
pi_8559738
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

Maar de mensen stemmen nog wel op zijn partij, dus per saldo maakt zijn impopulaire beleid rond de oorlog niet zoveel uit.

Hij zou toch al niet honderd procent van de stemmen haalt. In Nederland steunt misschien ook maar 50% het beleid van Balkenende, maar daartussen zitten wel een hoop mensen die er voor zorgen dat het CDA een zeteltje of 42 haalt.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  dinsdag 18 februari 2003 @ 16:10:13 #22
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_8561812
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Hij zou toch al niet honderd procent van de stemmen haalt. In Nederland steunt misschien ook maar 50% het beleid van Balkenende, maar daartussen zitten wel een hoop mensen die er voor zorgen dat het CDA een zeteltje of 42 haalt.

Laatste peilingen 36 om precies te zijn. Als Nederland besluit om Amerika blind te volgen in een oorlog, zal dit aantal nog zeker wel verder dalen.
Dus het heeft wel degelijk enige invloed.
  dinsdag 18 februari 2003 @ 16:12:17 #23
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_8561872
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dan te bedenken dat er nog geen eens oorlog is. Als Engeland bewust gaat meehelpen. Dan krijg Blair/Labour een probleem erbij thuis. Met het oog op de verkiezingen; niet al te slim.
pi_8561917
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 16:10 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Laatste peilingen 36 om precies te zijn. Als Nederland besluit om Amerika blind te volgen in een oorlog, zal dit aantal nog zeker wel verder dalen.
Dus het heeft wel degelijk enige invloed.

Ik weet niet precies hoeveel invloed het heeft, wat ook meespeelt is dat veel mensen 'strategisch' hebben gestemd op het CDA, om te voorkomen dat PvdA de grootste wordt, die mensen zullen nu ergens anders op stemmen denk ik. Door al dat strategische stemmen kun je er eigenlijk weinig zinnigs over zeggen denk ik.
De kwestie Irak heeft invloed, maar een hele hoop mensen kijken bij hun stemkeuze nog naar een hoop andere dingen.
  dinsdag 18 februari 2003 @ 16:17:17 #25
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8562003
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 14:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat zijn de "gelovigen" die in het stemhokje denken dat God meekijkt.

Denk je nou echt dat die Balkenende in God gelooft ?

Welnee joh, hij lacht de CDA-kiezer stiekum uit.

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')