Ben ik weer gaan fulltimen en maar parttime informatica gaan doen op de Fontys (jezus christus wat een kutschool ook, de administratie daar snapt echt helemaal niks, de leraren weten nog niet eens wat ze gaan geven, etc). Dit doe ik dus nu voor mn tweede jaar maar het schiet niet echt op. Door van aller soorten redenen hebben ik maar weinig vakken gehaald (3... wel in totaal iets van 2 jaar aan vrijstellingen gekregen).
Wat me vooral opvalt is dat ze op de Fontys helemaal niks nuttigs vertellen (iig niet voor mij, ik werk nu 4 jaar als programmeur, mijn applicaties zijn de landelijke standaard voor bepaalde overheidsinstellingen - ik leer op m'n werk eigenlijk veel meer dan op school)
Van de ene kant vind ik dat ik deze deeltijd school toch af moet maken voor mn papiertje (en misschien daarna in 3 jaar 1 dag per week effe upgraden van ING naar IR). Van de andere kant vind ik dat ik zwaar onder mijn niveau bezig ben (ik bedoel, de tijd die ik op de uni gezeten heb hebben ze nou ook geen moeilijke dingen naar me toegegooid of zo) Ik heb een best stevige drang om hoog opgeleid te zijn om de een of andere reden. Komt ook nog eens bij dat ik ernstig mn twijfels over de IT begin te krijgen, wil ik dit mijn hele leven doen ?! Ik denk het weinig. Hobbymatig vind ik het hartstikke leuk maar nog eens 40 jaar dit doen, daar pas ik denk ik liever voor.
Iets wat me wel heel erg boeit is natuurkunde. Ik zit dus al een tijdje te spelen met de gedachte om weer terug naar de TU/e te gaan en Technische Natuurkunde te gaan studeren. Dit zou betekenen dat ik mn deeltijd studie af moet breken en ook weer naar 8 a 10 uur werken per week moet gaan (dit is mogelijk hier). Even afgezien van de belachelijke kosten die dit mee gaat brengen nu ze aan het rotzooien zijn met de stufi. Ik weet niet eens of ik wel weer stufi kan krijgen voor een nieuwe studi, ik bedoel ik heb 2 jaar stufi gehad en daar heb ik niks mee bereikt. Van de andere kant moet ik alles met rente terugbetalen dus heb ik in feite ook weer niks gehad Maar dan heb ik dus geen papiertje informatica omdat ik daar dan mee stop (duurt nog 2 jaar om af te maken - ik had het eigenlijk helemaal in 2 jaar kunnen doen...). Wat als ik dat nou ook weer verneuk? Dan heb ik een enorme schuld maar nog steeds geen enkel papiertje. Bovendien moet ik me weer minstens 5 jaar vastleggen aan weinig geld hebben (ik ben ondertussen goed gewend aan geld) en ik ben al 22 voor ik eraan begin... Dan ben ik dus op zn minst 27 voor ik klaar ben.
*zucht* Ik weet het allemaal niet meer. Iemand advies / ideeen / psychoanalyses of zo ?
quote:Inderdaad, wanneer je weer wil gaan studeren moet je er voor gaan en niet met slappe excuses komen (nofi). Je loopt wel te verkondigen dat de vakken zwaar onder je niveau zijn (of dat vind je tenminste) maar ondertussen haal je geen tentamens.. Dan doe je toch iets niet goed als je het mij vraagt.
Op maandag 17 februari 2003 16:47 schreef daanharmsen het volgende:
Een ding kiezen en er vol voor gaan. Dus niet studeren en 20 uur werken. Of het is 80 werken per week, of het is full-time studeren. Duidelijk voor jezelf zijn.
Oftewel make up your mind en ga er dan ook voor, zet je in en haal tentamens. Stel prioriteiten, niet en werken en studeren maar of of. Staan je persoonlijke problemen je in de weg om je studie goed uit te voeren dan probeer dat maar eerst eens op te lossen.
quote:ten eerste over die 'slappe excuses':
Inderdaad, wanneer je weer wil gaan studeren moet je er voor gaan en niet met slappe excuses komen (nofi). Je loopt wel te verkondigen dat de vakken zwaar onder je niveau zijn (of dat vind je tenminste) maar ondertussen haal je geen tentamens.. Dan doe je toch iets niet goed als je het mij vraagt.
onder mijn niveau is als gevoel.. zou goed kunnen liggen aan het vak icm mijn 'voorkennis'. Maar goed de TU niet halen: toen was gewoon stom bezig geef ik toe, toen voelde ik dat ook niet.
Nu bij de Fontys hebben ze voor het 2e jaar achter elkaar mijn inschrijving verneukt en dan komen ze daarmee rond december / januari (begin januari zijn de tentamens). Vervolgens beginnen ze te verkondigen dat als ik me op school vertoon dat ik dan een boete kan krijgen van maar liefst 2000 euro. En wat blijkt, twee jaar achter elkaar, dat ik alles op tijd ingeleverd heb en dat ze het na goed zoeken teruggevonden hebben op een stapeltje bij de studenten administratie wat ze nooit ingevoerd hebben (vandaar dat ik zo zat te 'kankeren' over de administratie daar).
Ik zit erover te denken om uit te zoeken of ik ze daarvoor niet aan kan klagen of iets, heeft me nu in totaal 3 tentamen blokken gekost. Komen dingen bij als dat ik vanwege vrijstellingen het complete 3e jaar overgeslagen heb, waarna mijn studie adviseur mij ingeschreven had bij bepaalde vakken waarvan achteraf blijkt dat ik die toch VOLGEND jaar pas kan volgen omdat ze vorig jaar van programmeertaal geswitcht zijn (in de 2e heb ik Java gehad, maar de vervolgvakken in de 4e zijn dus nog in C++ en volgend jaar pas in Java, de C++ vakken MAG ik dus niet volgen omdat ik geen C++ gehad heb - alhoewel ik ze volgens mij best zou kunnen halen) Dat had studie adviseur toch moeten weten! En toen was het dus al weer te laat om mee te doen aan andere vakken omdat ik de eerste 2 lessen gemist heb Ik bedoel maar, nofi taken, maar ik vind dit nou niet echt heel erg slappe excuses.
quote:Je hebt helemaal gelijk. Ik ben momenteel alleen een beetje bang dat _als_ het dalijk niet goed zou gaan, dat ik dan én geen enkel papiertje heb, én mn ontzettend goed betaalde baan kwijt ben waar het nog eens hartstikke leuk is ook.
Oftewel make up your mind en ga er dan ook voor, zet je in en haal tentamens. Stel prioriteiten, niet en werken en studeren maar of of. Staan je persoonlijke problemen je in de weg om je studie goed uit te voeren dan probeer dat maar eerst eens op te lossen.
Edit: paar spelfouten e.d.
Edit2: spellen blijkt idd moeilijk
quote:Ok, dat is inderdaad klote, en mijn reply kwam misschien een beetje lomp over.
Op dinsdag 18 februari 2003 00:49 schreef BoomSmurf het volgende:[..]
ten eerste over die 'slappe excuses':
Nu bij de Fontys hebben ze voor het 2e jaar achter elkaar mijn inschrijving verneukt en dan komen ze daarmee rond december / januari (begin januari zijn de tentamens). Vervolgens beginnen ze te verkondigen dat als ik me op school vertoon dat ik dan een boete kan krijgen van maar liefst 2000 euro. En wat blijkt, twee jaar achter elkaar, dat ik alles op tijd ingeleverd heb en dat ze het na goed zoeken teruggevonden hebben op een stapeltje bij de studenten administratie wat ze nooit ingevoerd hebben (vandaar dat ik zo zat te 'kankeren' over de administratie daar).Dat had studie adviseur toch moeten weten! En toen was het dus al weer te laat om mee te doen aan andere vakken omdat ik de eerste 2 lessen gemist heb
Ik bedoel maar, nofi taken, maar ik vind dit nou niet echt heel erg slappe excuses.
quote:Ten eerste moet je er niet vanuit gaan dat het mis kan gaan, het bedrijf waar je nu werkt kan ook failliet gaan. Je geeft echter aan dat je niet tot je pensioen een baan in de ICT wil. Maar met HBO/Uni diploma heb je ook aangegeven een bepaald denkniveau te hebben. Er zijn namelijk best veel mensen die een ander soort baan krijgen dan waar ze voor gestudeerd hebben.
Op dinsdag 18 februari 2003 00:49 schreef BoomSmurf het volgende:[..]
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben momenteel alleen een beetje bang dat _als_ het dalijk niet goed zou gaan, dat ik dan én geen enkel papiertje heb, én mn ontzettend goed betaalde baan kwijt ben waar het nog eens hartstikke leuk is ook.
En het op latere leeftijd beginnen aan een studie is geen schande hoor.. Sprak een paar jaar geleden een man van 47 geloof ik die vertelde dat hij tot zijn 40e een hoge functie had in een bedrijf. Terugkijkend op zijn loopbaan had hij er eigenlijk wel genoeg van en besloot teologie te gaan studeren. Maar, dit moet financieel wel kunnen en je moet dan ook wat dingen opofferen.
Ik dacht trouwens dat als je binnen 10 jaar een studie afmaakt dat dan alsnog je hele schuld kwijtgescholden werd..
quote:Is ook wel te doen hoor. Gewoon geen sociale dingen verder ondernemen.
Op maandag 17 februari 2003 16:47 schreef daanharmsen het volgende:
Een ding kiezen en er vol voor gaan. Dus niet studeren en 20 uur werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |