UTRECHT - Alleen de verkoop van stadion Galgenwaard kan FC Utrecht nog redden. De voetbalclub heeft op 30 juni een negatief eigen vermogen van waarschijnlijk veertien miljoen euro. Daarbij zijn de hoger uitgevallen ontwikkelingskosten van de verbouw van het stadion nog niet eens inbegrepen.
FC Utrecht doet een klemmend beroep op de gemeente Utrecht om Galgenwaard over te nemen. Galgenwaard is nu eigendom van Stadion Galgenwaard NV, met de Stichting FC Utrecht als grootste aandeelhouder. Onlangs verkochten ook FC Groningen, NAC en NEC hun accommodaties aan de gemeente. B & w van Utrecht hebben nog niet gereageerd op het verzoek. Wel zal het college een werkgroep oprichten om de haalbaarheid te onderzoeken.
FC Utrecht kan in elk geval tot 1 mei aan zijn verplichtingen voldoen. Huisbankier Rabobank en hoofdsponsor AMEV verschaffen de club-in-nood een kortlopend krediet. Voorwaarde is wel dat alle schuldeisers hun vorderingen van voor 1 januari 2003 de komende drie maanden gaan bevriezen.
Akkoord
Volgens voorzitter Erik Jan Visser zijn de belangrijkste crediteuren al akkoord gegaan met dit scenario. We hebben in persoonlijke gesprekken overeenstemming bereikt. Alle partijen hebben donderdag een indringende brief ontvangen. Ik veronderstel dat de kleinere schuldeisers het proces niet willen vertragen. Er is weinig keus. Zonder akkoord, geen krediet. Dan kunnen we de tent sluiten.
Visser wil niet zeggen of het CFK, het pensioenfonds van de spelers dat nog zeker twee miljoen euro vordert, zich achter de voorwaarde van Rabobank en AMEV schaart. Ook CFK-directeur Harko de Vlamink geeft geen commentaar. We zijn in gesprek.
Vermoedelijk staat het spelersfonds met de rug tegen de muur. FC Utrecht zegt de drie maanden absoluut nodig te hebben voor een definitieve oplossing.
Donderdag onthulde FC Utrecht voor het eerst cijfers. Die zijn nog schrikwekkender dan gedacht. Visser: We hebben alle shit bij elkaar geveegd, inclusief hand- en tekengelden uit het verleden, zodat we in de toekomst niets meer hoeven te corrigeren.
De balans per 31 december 2002 laat een negatief eigen vermogen zien van elf miljoen euro. En het verlies over het lopende seizoen, gerekend vanaf 1 januari 2003 tot 30 juni aanstaande, is naar verwachting tussen de 2,5 en 3 miljoen euro.
Daarbij is voor de definitieve afbouw van het stadion nog eens tussen de zes en acht miljoen euro nodig. Visser benadrukt dat die tegenvaller niets te maken heeft met bouwkostenoverschrijdigen van Midreth, maar alles met hogere ontwikkelingskosten, mede als gevolg van aanvullende wensen. Die zes ŕ acht miljoen moet door de Stadion NV worden ingevuld. Anders zitten we straks met een half afgebouwd stadion. FC Utrecht is veruit de grootste aandeelhouder van Stadion Galgenwaard NV.
Continuďteit
FC Utrecht verzoekt de gemeente Utrecht dus ernstig te overwegen het stadion te kopen, en wel voor een zodanige prijs en onder zodanige voorwaarden dat mede daardoor de continuďteit van de voetbalclub kan worden gegarandeerd. Onlangs kocht de gemeente Nijmegen het stadion van NEC (voor twaalf miljoen euro) en de gemeente Breda het stadion van NAC (15,7 miljoen euro) om de nood van beide clubs te lenigen.
Visser geeft toe dat de gemeente geen verplichtigen heeft jegens FC Utrecht en ook geen enkele toezegging heeft gedaan. We kregen te horen dat we ons vooralsnog geen illusies moeten maken. Wčl hoopgevend vind ik dat het college van b & w vorige week heeft besloten de financiële problemen van FC Utrecht zelf te gaan onderzoeken.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben van mening dat de gemeente Utrecht het stadion niet moet kopen, zelfs als de ultieme consequentie zou zijn dat Utrecht failliet gaat en de licentie verliest. Het zou doodzonde zijn maar het is dan niet anders. Het blijft nu pappen en nathouden.
Uiteindelijk zijn het de burgers van Utrecht (waaronder ik) die moeten opdraaien voor een matig c.q. slecht beleid van de diverse Utrecht-bestuurders. Utrecht is een heel arme gemeente, kan dit normaal gesproken nooit bekostigen, dus het zal ten koste van publieke voorzieningen gaan.
Wat me ook stoort is dat de bal bij de gemeente wordt gelegd. Het is een soort morele druk waarin de rollen worden omgedraaid - als de gemeente het stadion niet wil kopen, heeft zij het betaald voetbal in Utrecht de nek omgedraaid. En niets is minder waar natuurlijk.
Nogmaals: Utrecht moet blijven maar het blijft een bedrijf dat bij slecht management failliet kan gaan en ik denk dat dat maar een keer moet gebeuren. Dat zou een groot signaal zijn naar andere clubs. Want nu is vrijwel iedereen bankroet maar redt het toch steeds net door derden en gaat weer vrolijk verder alsof er niks aan de hand is.
NAC schijnt nu uit de zorgen te zijn en heeft het stadion verkocht. Wat als er over twee jaar weer een begrotingstekort is en de schulden weer zijn opgelopen? Dan is er niks meer over en wordt de hand weer opgehouden bij d egemeente, misschien is er nog een parkeerterrein te verkopen. Een slechte trend is ingezet.
Verplichte curatele is misschien dan toch de beste oplossing voor de slechtste boekhoudertjes van de klas.
quote:wat heeft dit nou weer met het onderwerp te maken
Op vrijdag 7 februari 2003 16:52 schreef Coy het volgende:
Utreg ????? en galgenwaard kopen ?????zet ze eerst op een cursus voetballen
quote:zo is het maar net
Op zondag 9 februari 2003 21:40 schreef Frenkie het volgende:
Liever faillier dan Ajacied
quote:Vandaag vertelde de voorzitter in een onbewaakt ogenblik, en hij dacht dat het niet zou worden gehoord door de zoon van Bluezz die in de Galgenwaard werkt en het mij doorvertelde, dat de werkelijke schuld eigenlijk nog veel hoger ligt en op ca. 21 miljoen zal uitkomen.
Op vrijdag 7 februari 2003 16:50 schreef SCH het volgende:
De voetbalclub heeft op 30 juni een negatief eigen vermogen van waarschijnlijk veertien miljoen euro.
Hij durft dat alleen niet naar buiten te brengen.
Maar ik ben zo vriendelijk het toch maar even voor hem te doen.
quote:¤ 21 mln dat zijn een hoop centjes
Op zondag 9 februari 2003 21:46 schreef golfer het volgende:[..]
Vandaag vertelde de voorzitter in een onbewaakt ogenblik, en hij dacht dat het niet zou worden gehoord door de zoon van Bluezz die in de Galgenwaard werkt en het mij doorvertelde, dat de werkelijke schuld eigenlijk nog veel hoger ligt en op ca. 21 miljoen zal uitkomen.
Hij durft dat alleen niet naar buiten te brengen.
Maar ik ben zo vriendelijk het toch maar even voor hem te doen.
quote:Dat hoorde ik vrijdag al. (In oostenrijk nota bene)
Op zondag 9 februari 2003 21:46 schreef golfer het volgende:
Vandaag vertelde de voorzitter in een onbewaakt ogenblik, en hij dacht dat het niet zou worden gehoord door de zoon van Bluezz die in de Galgenwaard werkt en het mij doorvertelde, dat de werkelijke schuld eigenlijk nog veel hoger ligt en op ca. 21 miljoen zal uitkomen.
tis niet anders..
quote:net zo veel als er gekort is op de gemeentelijke reinigingsdiensten
Op zondag 9 februari 2003 21:47 schreef amnesiac het volgende:[..]
¤ 21 mln dat zijn een hoop centjes
quote:toeval of niet
Op zondag 9 februari 2003 21:49 schreef Frenkie het volgende:[..]
net zo veel als er gekort is op de gemeentelijke reinigingsdiensten
dus de stad heb dat geld over
quote:Maar Frenkie, jij als stadgenoot en Utrechtaanhanger, vind jij dat de gemeente het stadion moet kopen, ook als ze het eigenlijk niet kan betalen?
Op zondag 9 februari 2003 21:49 schreef Frenkie het volgende:[..]
net zo veel als er gekort is op de gemeentelijke reinigingsdiensten
dus de stad heb dat geld over
quote:Het maakt mij geen reet uit waar dat geld vandaan komt, als er maar geen faillissement komt
Op maandag 10 februari 2003 09:28 schreef SCH het volgende:
Maar Frenkie, jij als stadgenoot en Utrechtaanhanger, vind jij dat de gemeente het stadion moet kopen, ook als ze het eigenlijk niet kan betalen?
quote:Als de gemeente het niet koopt, komt dat er wel denk ik (en hoop ik ook een beetje - al had ik liever gezien dat Fortuna failliet was gegaan).
Op maandag 10 februari 2003 09:36 schreef Frenkie het volgende:[..]
Het maakt mij geen reet uit waar dat geld vandaan komt, als er maar geen faillissement komt
quote:bek houwe
Op maandag 10 februari 2003 09:37 schreef SCH het volgende:[..]
Als de gemeente het niet koopt, komt dat er wel denk ik (en hoop ik ook een beetje - al had ik liever gezien dat Fortuna failliet was gegaan).
quote:Dan niet - je hebt er dus geen visie op. Ook best
Op maandag 10 februari 2003 09:42 schreef Frenkie het volgende:[..]
bek houwe
quote:Bij Fortuna lagen de zaken toch heel wat anders.
Op maandag 10 februari 2003 09:37 schreef SCH het volgende:[..]
Als de gemeente het niet koopt, komt dat er wel denk ik (en hoop ik ook een beetje - al had ik liever gezien dat Fortuna failliet was gegaan).
quote:Snap ik niet. Het gaat altijd om onverantwoordelijk bestuur toch.
Op maandag 10 februari 2003 09:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Bij Fortuna lagen de zaken toch heel wat anders.
quote:Dat wel, maar ik kan me niet herinneren dat de gemeente Sittard met een zak geld aan kwam zetten.
Op maandag 10 februari 2003 09:50 schreef SCH het volgende:[..]
Snap ik niet. Het gaat altijd om onverantwoordelijk bestuur toch.
quote:Oh zo - da's waar. Ik bedoelde meer te zeggen dat het goed zou zijn als er eens een BVO failliet zou gaan, gisteren die Edelenbos in Buitenhof gezien, in discussie met Agnes Kant? Die Edelenbos zegt dus van die dingen waar ik echt jeuk van krijg.
Op maandag 10 februari 2003 09:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Dat wel, maar ik kan me niet herinneren dat de gemeente Sittard met een zak geld aan kwam zetten.
Fortuna moest een flinke pas op de plaats maken en de hele selectie en organisatie grondig saneren. Dat is het resultaat van jarenlang meer uitgeven dan je hebt en wanbeleid. Terecht vind ik. Wanbeleid moet niet beloond worden.
quote:Ik heb het niet gezien. Leuk vind ik het niet als er BVO's failliet zouden gaan, al is het wel de consequentie van wanbeleid.
Op maandag 10 februari 2003 09:54 schreef SCH het volgende:[..]
Oh zo - da's waar. Ik bedoelde meer te zeggen dat het goed zou zijn als er eens een BVO failliet zou gaan, gisteren die Edelenbos in Buitenhof gezien, in discussie met Agnes Kant? Die Edelenbos zegt dus van die dingen waar ik echt jeuk van krijg.
quote:wat wil je nou..???
Op maandag 10 februari 2003 09:44 schreef SCH het volgende:[..]
Dan niet - je hebt er dus geen visie op. Ook best
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |