abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 januari 2003 @ 16:50:20 #1
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_8135857
Heeft iemand anders hier wel eens last van? Dat je twijfeld aan je geloof?

Ik bedoel dit:

Ik ben Rooms Katholiek, maar er zijn teveel dingen waarvan ik vind/denk/geloof dat ze niet kloppen in de Katholicisme

(Adam en Eva bijv en dat God de aarde heeft geschapen)

Er zijn gewoon teveel dingen die bewezen hebben dat het niet Zo gegaan is (evolutie theorie bijv)

Maar aan de andere kant zijn er natuurlijk wel dingen gebeurd die niet met de wetenschap te verklaren zijn en die dus door iets of iemand gedaan/gemaakt/geschapen moeten zijn (God).

Op dit moment vind ik het allemaal een beetje vaag eigenlijk...

The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  maandag 27 januari 2003 @ 16:53:22 #2
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_8135920
Ik ben Nederlands-Hervormd, en ook ik heb dat gevoel heel erg vaak. Ik denk btw. ook niet dat ik zelf echt Nederlands-Hervormd ben, maar mn ouders dus wel. Ik ben wel gelovig, maar later ga ik misschien wel eens zoeken naar de kerk die wel echt bij me past.
imagination is more important than knowledge
  maandag 27 januari 2003 @ 16:53:28 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_8135924
Als je Rooms Katholiek bent zou je niet worstelen met Adam en Eva en de creatie van de Aarde. Die verhalen zijn door de Paus immers officieel 'figuurlijk' genoemd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_8135945
Ik zou de evolutie theorie net zo hard niet geloven als het geloof, ergens moet een vonkje vandaan zijn gekomen. Maar goed, de regels en verplichtingen zijn zeker te betwisten in tijd en cultuur gezien.
  maandag 27 januari 2003 @ 16:56:04 #5
24601 TheGuru
<insert smart ass title>
pi_8135978
Ik was ooit een "dedicated" christen

Totdat ik naar mijn idee bij zinnen kwam (no offence) en atheist werd.

Grootste punten voor mij waren:

- Evolutie thorie (waar in de bijbel vind je dino's?)
- Hele inteeld verhaal (adam + eva = miljarden mensen... d8 het niet)
- Hele aarde geschapen in 7 dagen (dan doet ie dat wel fokking snel)
- Rest van de planeten (rept de bijbel vrijwel niet over)

[Dit bericht is gewijzigd door TheGuru op 27-01-2003 16:57]

maandag 27 januari 2003 @ 16:56:55 #6
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_8136000
Er is in het hele adam en eva verhaal wel een kern van waarheid, alleen moet je het zo voorstellen als een spel dat je wel eens op de lagere school deed. De een begint met een zin en geeft die door aan degene die naast hem staat en zo gaat dat dan 30 mensen af...de uiteindelijke zin zal heel anders zijn.

Wij leggen tegenwoordig alles vast...maar ja..hoe moest dat in die tijden..toen je niet ff een pen kon pakken en het opschrijven...daar werd dus een verhaal van verteld ...maar na een jaar weet jij ook niet meer alles..en zal ook de waarde van het verhaal vervagen..zeker bij iemand die het weer gehoord heeft en het doorverteld..die vindt het dan minder spannend en voegt er nog iets aan toe..

God, Allah, Thor etc etc..allemaal goden, maar zij hebben uiteindelijk maar een doel..iedereen die ergens in gelooft put daar kracht uit...niet meer en niet minder...daarom snap ik ook niet waarom mensen religieuze oorlogen gaan voeren.

pi_8136021
Die teksten zijn letterlijk, zo moet je ze niet opvatten

Zoek naar de diepere betekenis zou ik zeggen, en lees alles in hun context.

dus
  maandag 27 januari 2003 @ 16:58:19 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_8136039
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:56 schreef _asterix_ het volgende:
Wij leggen tegenwoordig alles vast...maar ja..hoe moest dat in die tijden..toen je niet ff een pen kon pakken en het opschrijven...daar werd dus een verhaal van verteld ...maar na een jaar weet jij ook niet meer alles..en zal ook de waarde van het verhaal vervagen..zeker bij iemand die het weer gehoord heeft en het doorverteld..die vindt het dan minder spannend en voegt er nog iets aan toe..
Dan zou iemand zijn eigen creatie moeten beschrijven, dat lijkt me onmogelijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 27 januari 2003 @ 16:59:25 #9
24601 TheGuru
<insert smart ass title>
pi_8136075
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:58 schreef speknek het volgende:

[..]

Hoezo? "hij" kon toch schrijven? zie 10 geboden op plaatjes
pi_8136131
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:50 schreef Notorious_Roy het volgende:
Op het moment dat je ophoudt met twijfelen, is er pas iets goed mis.
Unox, the worst operating system.
  maandag 27 januari 2003 @ 17:02:54 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_8136153
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:59 schreef TheGuru het volgende:
Hoezo? "hij" kon toch schrijven? zie 10 geboden op plaatjes
Het ging erom dat het Adam en Eva verhaal doorverteld werd omdat er geen schrift was.
  maandag 27 januari 2003 @ 17:03:29 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_8136166
quote:
Op maandag 27 januari 2003 17:01 schreef Schorpioen het volgende:
  maandag 27 januari 2003 @ 17:04:08 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_8136183
Schorpioen wat is er met je gebeurd, je zegt zoveel zinnige dingen de laatste tijd .
  maandag 27 januari 2003 @ 17:04:13 #14
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_8136187
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:58 schreef speknek het volgende:

[..]

Er is wel meer wat wij onmoglijk achten, dingen die wij ons niet kunnen voorstellen en daarom niet kunnen bestaan.
Dit is altijd het moeilijke met dit soort onderwerpen...reuze interessant..maar om dan je hele standpunt via tekst weer te geven...dan ben je uuren aan het typen...
pi_8136209
quote:
Op maandag 27 januari 2003 17:02 schreef speknek het volgende:

[..]

Het ging erom dat het Adam en Eva verhaal doorverteld werd omdat er geen schrift was.

Maar God had Mozes best een paar honderd extra tabletten met de wereldgeschiedenis kunnen geven.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  maandag 27 januari 2003 @ 17:16:26 #16
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_8136431
quote:
Op maandag 27 januari 2003 17:01 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Dat is misschien waar inderdaad... Het blijft allemaal vaag eigenlijk. Ik ga mischien wel gewoon een keer met onze pastoor erover praten.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  maandag 27 januari 2003 @ 17:19:10 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_8136479
Alhoewel je dan natuurlijk duidelijk een gekleurd beeld krijgt.
pi_8136621
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:56 schreef TheGuru het volgende:
[quote]- Evolutie thorie (waar in de bijbel vind je dino's?)
De Bijbel is later geschreven. Ervan uitgaande dat een of andere dook dat door God heeft meegekregen, probeer maar eens aan een schrijver van meer dan 2000 jaar geleden uit te leggen dat er dino's waren als hij niet weet wat het zijn...
quote:
- Hele inteeld verhaal (adam + eva = miljarden mensen... d8 het niet)
Weet je wel hoeveel jaar daar over heen ging? Kan makkelijk.
quote:
- Hele aarde geschapen in 7 dagen (dan doet ie dat wel fokking snel)
Twee oolossingen:
1: God is almachtig
2: Die tijd is in Goddelijke maatstaven gemeten. 1 Goddelijke dag is misschien wel 1 miljoen menselijke dagen.
quote:
- Rest van de planeten (rept de bijbel vrijwel niet over)
Is dat van belang dan? En dan kom ik ook weer terug bij het 1e: hoe kan iemand daarover schrijven als hij niet weet dat het bestaat.
  maandag 27 januari 2003 @ 17:39:38 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_8136890
quote:
Op maandag 27 januari 2003 17:25 schreef ChrisJX het volgende:
Weet je wel hoeveel jaar daar over heen ging? Kan makkelijk.
Tot het een keer goed gaat bedoel je? Inteelt leidt vaker dan niet tot uitsterving van het ras.
pi_8137520
Ik hoop wel dat iedereen weet dat de Atheïst Actief tegen godsdienst is en deze dus afkeurt en dat de Humanist dat niet is.

Dus voordat je van de daken schreeuwd dat je atheïst bent denk ff na

"Patria o muerte!" - "The one thing that Communists around the world must grasp is this: That freedom can only be gained through the barrel of a shotgun" -
pi_8138729
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:50 schreef Notorious_Roy het volgende:
Elke dag...

ik zoek naar antwoorden die ik waarschijnlijk gewoon nooit zal krijgen en daar heb ik het best wel vaak moeilijk mee totdat ik gestopt ben met erover na te denken (niet dat ik dat nu niet meer doe) maar iig minder mee bezighouden en gewoon wat meer de bijbel lezen

vrijdag 31 januari 2003 @ 21:49:08 #22
26087 Else
discussieren?! TUURLIJK!
pi_8212526
Ik denk dat iedereen weleens aan zn geloof twijfelt, alleen heeft de een dat wat meer dan de ander. Dat kan op zich geen kwaad, als je het maar niet zo ver laat komen dat je denkt: ach ik weet niks zeker, er valt niets te bewijzen, dus geloof ik er maar niet meer in! Want dat geloven is juist zo belangrijk. Het is niet voor niets een geloof. Als het bewezen kon worden, zou het wel een wet zijn ofzo.

Ow ja, je zei dat de evolutietheorie heeft bewezen dat er bepaalde dingen uit de bijbel niet waar zijn. Dit klopt niet, het is een evolutieTHEORIE. Het woord theorie laat zien dat er absoluut geen bewijzen voor zijn...

Het is misschien inderdaad goed voor je om eens met je pastoor te gaan praten! En het hoeft trouwens geen eens een pastoor te zijn, met wie je praat. Het kan ook heel goed zijn om het eens over geloof te hebben met mensen die er misschien helemaal niet veel meer over weten dan jij zelf. Zo kom je te weten hoe andere mensen over bepaalde dingen denken, en daar kan je ook van leren!

Zoals net iemand al zei: ook door de bijbel te lezen kun je antwoorden vinden! Ik hoop voor je dat je twijfels snel wat minder zullen worden. In ieder geval dat je geloof het van je twijfels wint!

Kus, Else

vrijdag 31 januari 2003 @ 21:51:36 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_8212564
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 21:49 schreef Else het volgende:
Dit klopt niet, het is een evolutieTHEORIE. Het woord theorie laat zien dat er absoluut geen bewijzen voor zijn...
, , .
pi_8218741
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 21:51 schreef speknek het volgende:

[..]

[afbeelding], [afbeelding], [afbeelding].

Waar zijn de 'missing links' dan?
Als ik Xanthippe onder de duim heb, dan heb ik geen moeite in de omgang met andere mensen
  zaterdag 1 februari 2003 @ 12:24:08 #25
26087 Else
discussieren?! TUURLIJK!
pi_8218809
???

Ik geloof dat het niet meer helemaal volg...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')