abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8027360
Nog maar eens een topic over een plaat waar iedereen toch minstens wel van gehoord heeft, danwel in zijn of haar bezit heeft.

Tracklist:

1 Black Dog
2 Rock and Roll
3 The Battle of Evermore
4 Stairway to Heaven
5 Misty Mountain Hop
6 Four Sticks
7 Going to California
8 When The Levee Breaks

Natuurlijk met het overbekende nummer 'Stairway to Heaven', dat met enige regelmaat in verschillende lijstjes is terug te vinden, maar dat is natuurlijk niet het enige topnummer wat terug te vinden is op IV. Het is een afwisselend geheel van harde gitaren, blues-invloeden, stevige rock en misschien her en der wat 'plattelands' muziek, zoals bijvoorbeeld in The Battle of Evermore. Misschien is het grote succes van IV wel te danken aan de manier waarop zij de stijlen wisten te combineren en niet alleen omdat iedereen idolaat is van Stairway.

Een van mijn echte Zeppelin lievelingsnummers is Rock and Roll (ook nog gecovered door Peter Pan Speedrock).

pi_8027462
Juist die meer folky nummers vind ik erg goed van deze plaat, zoals Going to California en Battle for Evermore. When the Levee Breaks is ook erg okee, met die dikke drums. Stairway is ook mooi, maar na al die jaren wel een beetje kapot gedraaid.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 21 januari 2003 @ 15:11:25 #3
6901 JooB
Out of the frying pan
pi_8027493
III is beter

Trouwens, I & II ook

Nou doe je het weer!
pi_8027551
Ik vind bijna alle Zeppelin-platen wel goed, eigenlijk. Alleen 'In through the out door' is niet zo sterk.
  dinsdag 21 januari 2003 @ 15:19:32 #5
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8027660
Wat ik zelf wel grappig vind aan het album, is dat deze officieel geen titel heeft (al wordt hij voor het gemak gewoon IV genoemd), de officiele titel bestaat uit 4 tekens, die ieder iets anders voorstellen (waar het p'cies voor stond weet ik nietmeer, zal wel iets van vuur, water, aarde, lucht zijn ofzo), bij deze tekens horen dus telkens twee songs, Als je het album een aantal keren hebt gehoord valt al meer op dat nummers 1 en 2 toch wel bij elkaar horen en datzelfde geld voor 3 en 4, 5 en 6, en 7 en 8.

Hoe dat p'cies zit zal vast wel ergens op het net te vinden zijn.

dinsdag 21 januari 2003 @ 15:21:15 #6
6901 JooB
Out of the frying pan
pi_8027698
Hij word ook wel ZOSO genoemd.
Nou doe je het weer!
pi_8027699
Die tekens staan ook voor de vier bandleden, elk bandlid koos zijn eigen teken uit. Die van Jimmy Page schijnt iets met occulte magie en dergelijke te maken te hebben.
pi_8027967
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 15:21 schreef JooB het volgende:
Hij word ook wel ZOSO genoemd.
Dat is het eerste tekentje, daarin kun je ZOSO lezen. Het tweede teken is een rondje met een soort van bochtige driehoek erin, het derde teken drie rondjes en het vierde teken een cirkel met een veer.

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 21-01-2003 15:40]

pi_8028027
Led is the man

Goed album, maar naar mijn mening minder goed dan I, II en III.

dinsdag 21 januari 2003 @ 15:37:52 #10
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8028076
Zowel III alsmede IV (en ook Machine Head van Deep Purple) zijn opgenomen in de Rolling Stones Mobile Studio, dat was nogal in in die tijd. Ik kan helaas geen afbeeldingen vinden, maar ik ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet.
pi_8028130
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 15:33 schreef Seborik het volgende:

[..]

Dat is het eerste tekentje, daarin kun je ZOSO lezen. Het tweede teken is een rondje met een soort van bochtige driehoek erin, het derde teken drie rondjes en het vierde teken een cirkel met een vier.

veer...

Ik dacht dat ieder teken bij een bandlid hoorde...

ZOSO = Jimmy Page (gitaar)
Rondje met 3 amandelvormige ellipsen = John Paul Jones (bas/orgel)
3 rondjes = John Bonham (drums)
rondje met veer = Robert Plant (zang)

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 21 januari 2003 @ 15:43:31 #12
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_8028182
Van dit album bezorgt "The battle of Evermore" me nog steeds de meeste rillingen. Erg mooi nummer. Leuk detail: Het nummer gaat over een gebeurtenis uit Lord of the Rings. Ik dacht zelf uit boek 3, maar ik weet het niet zeker.

Stairway to heaven, mja, ook dit nummer vind ik geweldig. Helaas grijs gedraaid in alle top-zoveel lijstjes, maar ja, dat neem ik dan voor lief. Top nummer, en om heel eerlijk te zijn ook mijn eerste kennismaking met Led Zeppelin!

Ik vind wel dat het album een genot blijft om te luisteren. Gewoon een boek pakken en deze CD opzetten. Heerlijk

dinsdag 21 januari 2003 @ 15:43:36 #13
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_8028189
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 15:37 schreef Vork het volgende:
Zowel III alsmede IV (en ook Machine Head van Deep Purple) zijn opgenomen in de Rolling Stones Mobile Studio, dat was nogal in in die tijd. Ik kan helaas geen afbeeldingen vinden, maar ik ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet.
Ja dat ding stond dus een paar jaar geleden te koop voor een gulden of 60.000. Bob Marley heeft 'm ook nog gebruikt voor een album. Lijkt me inderdaad een gaaf ding.
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  woensdag 4 juni 2003 @ 21:04:29 #14
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_10889375
Dat teken van Bonham was een biermerk

verder natuurlijk een zeer goed album met Black Dog maar het hele album is eigenlijk een must have. Ik zag Rock & Roll net nog op BBC2 op TOTP2

De Narcis van Gabon
  woensdag 4 juni 2003 @ 23:43:15 #15
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_10894727
Van deze plaat vind ik "The Battle of Evermore" en "Misty Mountain Hop" het leukst. Die oude Zeppelin platen blijven me boeien, wat was het een geweldige band.
pi_10895164
* ChiPMaN heeft I, II en III, maar moet deze nog.

Ben maar een student, kan niet alles kopen wat ik wil

Heb al wat losse nummers 'gevonden' en natuurlijk zijn die van super Led Zeppelin kwaliteit

'Who needs Information, just give me confirmation'. RadioParadise | http://www.radioparadise.com/
pi_10895330
Van When the levee breaks krijg ik kriebeltjes in mijn buik. Dat zal wel door die slide-guitar komen. Of door het feit dat ik verliefd ben geworden, toen ik naar deze plaat luisterde. Annyhoe, The Battle of evermore vinnik gaaf en eigenlijk wel alle nummers van Led Zeppelin die een Lord of the Rings-link hebben.

Op deze site staan alle nummers die Tolkien-related zijn:
http://www.auburn.edu/~speedhe/

donderdag 6 november 2003 @ 14:01:22 #18
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_14429687
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 15:37 schreef Vork het volgende:
ik las een keer dat dat ding door een paar Groningers (of in ieder geval Nederlanders) was gekocht, wat ze ermee wouden doen ben ik vergeten...
De Narcis van Gabon
pi_14430148
Geweldig album. Heb hem thuis ook nog op plaat

De beste nummers die er op staan vind ik
Black Dog en When the levee breaks

Als het bier niet wil schuimen is het weer ook niet om te pruimen.
pi_14436574
Ja led is geweldig
IV natuurlijk in bezit heeft
pi_14439990
quote:
Op donderdag 6 november 2003 18:07 schreef DJ_Robbie het volgende:

IV natuurlijk in bezit heeft

*meldt ook
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_14455643
kant twee van deze lp is de minst beluisterde kant van een ledzeppelin plaat terwijl het vanwege stairway wel de meest verkochte is. leden van ledzep hadden dat in de gaten en hebben bij een herpersing een aantal exemplaren voorzien van een gesproken boodschap aan het einde van kant 2 dat degene die dit hoorde een briefje kon sturen en zijn prijs kon innen, (wat precies weet ik niet meer, ik dacht iets van een diamand ofzo), er is nooit een brief binnengekomen.
pi_14456038
geweldige plaat, 1 van de klassiekers en ik vind inderdaad dat iedere zichzelf respecterende muziek(rock) liefhebber hem in z'n kast moet hebben staan. Eigenlijk staan er geen slechte nummers op.
Het drum intro van When the levee breaks is trouwens 1 van de meest gesampelde drumloops (behalve funky drummer dan). Luister maar eens naar the return to innocence van Enigma of Wreath of barbs van :wumpscut:
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  vrijdag 7 november 2003 @ 16:04:59 #24
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_14462742
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 12:24 schreef rheingold het volgende:
kant twee van deze lp is de minst beluisterde kant van een ledzeppelin plaat terwijl het vanwege stairway wel de meest verkochte is. leden van ledzep hadden dat in de gaten en hebben bij een herpersing een aantal exemplaren voorzien van een gesproken boodschap aan het einde van kant 2 dat degene die dit hoorde een briefje kon sturen en zijn prijs kon innen, (wat precies weet ik niet meer, ik dacht iets van een diamand ofzo), er is nooit een brief binnengekomen.
ja, dat heb ik ook wel eens gelezen, de winnaar kwam pas jaren later opdagen, even opzoeken...
De Narcis van Gabon
pi_23931927
Ik heb dit weekend mij 1e Led Zeppelin album gekocht, en dat is dus IV.

Echt een extreem goede plaat. Ik ben helemaal overdonderd, ze verdienen iig alle hype die ze altijd is toegeschreven. Ik vindt persoonlijk STH (nog)niet eens zo goed, "When The Levee Breaks", "Going To California" and "The Battle Of Evermore" vindt ik geniaal. Heerlijke muziek!

Welk album is nog meer een aanrader?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')