Wie kent dit spel nog?
Bij sommigen komt dit spel (na Civilization) op de 2e plaats. Maar Civilization heb ik pas later gespeeld en dat kon me iets minder boeien. Voor zover ik weet is er nog nooit een vervolg op dit spel gekomen, wat wel jammer is want het spel heeft al een uitstekende basis wat diepgang betreft.
Een korte inleiding:
Het spel begint in 1492 na de ontdekking van Amerika door Columbus. Je speelt met 1 van de 4 Europese grootmachten die ieder een eigen doel hebben in de nieuwe wereld. De landen + hun sterkste punten zijn.
Engeland - Imigratie
Nederland - Handel
Frankrijk - Coöperatie
Spanje - Verovering
Tijdens het spel zul je moeten onderhandelen en coopereren met de indianen en Europeanen of ze desnoods uitschakelen als ze tegenwerken. Ook zul je er op een gegeven moment voor onafhankelijkheid moeten gaan kiezen doordat de belasting op de goederen die je naar Europa exporteerd op een gegeven moment a-sociaal hoog wordt. Maar goed, dit is in grote lijnen het verhaal, om het tot in details te gaan uitleggen lijkt me niet nodig. Het spel komt zeer dicht in de buurt van hoe het in 't echt is gegaan en is daarom erg verslavend
Ik heb 'm eergisteren maar weer eens uit de kast gehaald (mac versie op emulator) en zit er alweer helemaal in (speel met Engeland met een verdedigende strategie en ben al een aardig eind op weg naar onafhankelijkheid). Voor wie 'm nog nooit gespeeld heeft is de Mac versie aan te raden (op PC met Emulator b.v. ), deze is qua graphics en geluid nl een stuk beter dan de PC en Amiga versie.
voor de vergelijking:
Mac (OS 7 t/m OS 9).. iets verkleind maar de graphics zien er ook op full screen 'haarscherp' uit.
PC MS DOS - het betere pixelwerk, maar daardoor niet minder leuk.
Kortom.. post hier alles over dit spel, info, strategieën, screenshots etc. Het wordt btw tijd dat hier eens een multiplayer versie van komt, dit lijkt me nl een zeer geschikt spel daarvoor.
[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 19-01-2003 12:28]
Ik heb het echt vaak gespeeld. Op een gegeven moment had je het hele systeem door en zette je altijd een succesvolle beschaving neer. Uiteraard speelde ik altijd met Nederland. Een strategie die goed werkte was het verkopen van tabak aan Indianen. Daar dokten ze vaak vele dollars voor.
Verder vond ik de muziek heel leuk.
[edit]
Euj Beatjeeuuh!
quote:Het is toch echt Colonization 1, er is ooit een ander spel gemaakt wat Imperialism heette maar die is niet door Microprose en Sid Meier ontwikkeld.
Op zondag 19 januari 2003 12:28 schreef JayAvenger het volgende:
Dit is Colonization 2 geloof ik he ?Ik heb het echt vaak gespeeld. Op een gegeven moment had je het hele systeem door en zette je altijd een succesvolle beschaving neer. Uiteraard speelde ik altijd met Nederland. Een strategie die goed werkte was het verkopen van tabak aan Indianen. Daar dokten ze vaak vele dollars voor.
Verder vond ik de muziek heel leuk.
quote:Is dat zo? zanks!!, dat wist ik nog niet
dit is inderdaad een geniaal spel
multiplayer kan overigens wel hot seat: als je landen aan het kiezen bent klik je ipv op een land meer rechtsonderin, dan speel je met alle 4 de landen. beeld gaat dan overigens in het begin een beetje vaag doen, maar dat komt later wel goed.
quote:Die heb ik niet echt vaak gespeeld, met civilization 1 gaat de tijd veel te snel.. voordat ik 't wist zat ik al in 1942 en liep ik 200 jaar achter op de rest.
Het kon en kan toch echt niet tippen aan civ en civ 2 wat mij betreft.
Maar je kunt gelijk hebben, misschien moet ik me er eens wat meer in gaan verdiepen. Dan moet er over Civilization ook maar eens een topic geopend worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 19-01-2003 12:41]
quote:Ik had Colonization 2 op m'n DOS-machine, die zag er precies hetzelfde uit.
Op zondag 19 januari 2003 12:32 schreef Beathoven het volgende:[..]
Het is toch echt Colonization 1, er is ooit een ander spel gemaakt wat Imperialism heette maar die is niet door Microprose en Sid Meier ontwikkeld.
quote:Bij intertoys lag ie laatst nog in de retail bak voor 5 euro, via www.mobygames.com kun je 'm voor weinig bestellen en je kunt 'm uiteraard ook downloaden via bepaalde retrogames en abandonwarez sites.
Op zondag 19 januari 2003 12:44 schreef DJKoster het volgende:
En natuurlijk kun je dit spel nergens meer kopen...
Ik zou 'm alleen niet proberen om de PC versie te draaien op een nieuw systeem, ik heb 't al eens geprobeerd op m'n Athlon 1200 en m'n PII maar op beide systemen weigerde hij op te starten.
[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 19-01-2003 12:51]
K heb um wel nog hier ergens liggen, geloof ik.
Tis echt een SUPER spel!
quote:ff door een paar abandonware sites graven
Op zondag 19 januari 2003 12:44 schreef DJKoster het volgende:
En natuurlijk kun je dit spel nergens meer kopen...
quote:hee jij hier ook
Op zondag 19 januari 2003 12:34 schreef JayAvenger het volgende:[..]
Ik had Colonization 2 op m'n DOS-machine, die zag er precies hetzelfde uit.
Dat zal wel een onofficiele verbeterde versie zijn geweest denk ik, ik kan er iig niks over vinden via google. Ik heb hier de doos nog liggen en het is volgens mij echt deel 1. Of bedoel je misschien 1.2 of iets dergelijks
quote:ff een DOS emulator zien te regelen of Basilisk II (mac emulator) downloaden en spelen die hap
Helaas dat ie ut niet meer doet op me pc...K heb um wel nog hier ergens liggen, geloof ik.
Tis echt een SUPER spel!
Ik deed altijd mijn steden bij een visje stichten, dan zo snel mogelijk Docks bouwen en een getrainde visser aan het werk zetten. Dan had je bijna geen land meer nodig voor de landbouw en kon je je richten op lucratievere oogstsoorten (tobacco, cotton, sugar).
Het was wel superirritant om steeds met die poppetjes te schuiven. Een master tobacconist bijvoorbeeld, voordat je die in de gewenste stad had, was je al gauw 20 jaar verder...
Iedereen kent de Unload-bug wel neem ik aan? Zo nee, het ging zo: als de koning weer eens de belasting wil verhogen, kun je dat weigeren te betalen. Je krijgt dan een [stad] [product]-party, met andere woorden, er wordt in een bepaalde plaats een grote hoeveelheid van een bepaald product in de plomp gegooid (en dan maar hopen dat het furs zijn) en vanaf dat moment rust er een boycot op dat product; je kunt dat dan niet meer verhandelen in je Europese thuishaven. Tenzij... je op de U van Unload drukt. Op die manier hou je de belasting lekker laag en kun je toch geboycotte spullen blijven verkopen.
Ik snap ook niet dat er hier nooit een topic over civ3 is gestart
Heb het orgineel (colonization) nog in m'n diskette bak liggen, deed me toen zo denken aan "Seven cities of gold" dat ik er gelijk aan verslaafd was
SID MEIER IS THE MAN !!!!!!!!
quote:Kijk hier 'ns dan: Sid Meiers Civilization III
Op maandag 20 januari 2003 16:18 schreef HeavyD het volgende:
Ik snap ook niet dat er hier nooit een topic over civ3 is gestart![]()
Topic ligt alweer een tijdje op z'n gat, maar als je het nieuw leven wilt inblazen, dat lijkt me wel leuk.
Op mijn PC (windows ME) draait ie niet, dan loopt ie vast tijdens het begin dus zwart scherm, geen reageert niet fout enz maar gewoon geen beeld.
En als hij tijdens het spel vastloopt moet je achtergrond programma's uitzetten zoals msn enz
EDIT:
Kan iemand mij dan helpen met de mac-versie en emulator vinden???? Dan kan ik em misschien wel spelen
quote:Thnx
Op maandag 20 januari 2003 10:56 schreef Frollo het volgende:
Jaaa, dat was prachtig spel. Haalt het niet bij Civ1 natuurlijk, maar wel eens leuk voor de afwisseling.Ik deed altijd mijn steden bij een visje stichten, dan zo snel mogelijk Docks bouwen en een getrainde visser aan het werk zetten. Dan had je bijna geen land meer nodig voor de landbouw en kon je je richten op lucratievere oogstsoorten (tobacco, cotton, sugar).
Het was wel superirritant om steeds met die poppetjes te schuiven. Een master tobacconist bijvoorbeeld, voordat je die in de gewenste stad had, was je al gauw 20 jaar verder...
Iedereen kent de Unload-bug wel neem ik aan? Zo nee, het ging zo: als de koning weer eens de belasting wil verhogen, kun je dat weigeren te betalen. Je krijgt dan een [stad] [product]-party, met andere woorden, er wordt in een bepaalde plaats een grote hoeveelheid van een bepaald product in de plomp gegooid (en dan maar hopen dat het furs zijn) en vanaf dat moment rust er een boycot op dat product; je kunt dat dan niet meer verhandelen in je Europese thuishaven. Tenzij... je op de U van Unload drukt. Op die manier hou je de belasting lekker laag en kun je toch geboycotte spullen blijven verkopen.
Psies. Was je er helemaal klaar voor? Genoeg geld, wapens en grondstoffen om het leger uit het moederland af te slaan? Altijd spannend!quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:28 schreef De_Ananas het volgende:
Toppertje !!
Ik vond het altijd spannend als je je ging afscheiden van het moederland![]()
![]()
Tuurlijkquote:Ik was natuurlijk wel altijd Nederland![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |