om dit topic een beetje leven in te blazen lijkt het me leuk dat als mensen vragen hebben over het houden van duiven (ook beginners of mensen die erover denken om ermee te beginnen!) ze deze hier aan mij vragen.
alle vragen zijn welkom, ook uit interesse etc. geen enkele vraag is dom! domme vragen bestaan niet!
quote:dat is een goeie, nederland zit nogal vol met buizerds daarom worden bepaalde trajecten ook een beetje vermeden. gelukkig zijn duiven veelal slim genoeg om deze te vermijden maar er snuivelt nog wel eens een jonge duif of twee.
Op donderdag 16 januari 2003 22:51 schreef Furby het volgende:
Wat is de beste roofvogel tegen duiven ?
ook op de lange vont, als duiven dan moe zijn, willen ze nog wel eens te grazen genomen worden!
-Vroeger, heel vroeger, zag ik in Amsterdam waar ik woon altijd op zondag mannen fietsen met stalen kisten en rieten manden achterop de fiets. Sommigen zelfs voor- en achterop. Op veel zolders en balkonnen waren nog hokjes overgebleven die bij renovaties zijn verdwenen.Nu zie ik dat nooit meer. Is het voorbij? Was het verboden of is dat mode geweest?
-Werd er met die duiven gegokt? Voor geld? En waar dan?
-Waarom staan er duivenberichten in sommige kranten. Is dat zoiets als de scheepstijdingen OF als de beurskoersen OF als de lottouitslag?
-Ze zeggen dat alleen vrouwtjesduiven aan wedstrijden meedoen, klopt dat? Ze zeggen ook dat die vrouwtjes thuis zaten te broeden op een nestje (nep)eitjes. Dat ze zo ver weg gebracht moeten worden dat ze helemaal in paniek terug naar hun nest willen om voor hun jonkies te zorgen en daarom zo hard vliegen. Klopt dat? Is dat dan niet zielig? Ze zeggen ook dat sommige duiven zo ver van huis worden gelost dat ze zich nog liever doodvliegen en door noodweer gaan dan te schuilen en rusten. Is dat een exces? Worden de duivenmelkers die dat doen bestraft? Zijn er regels over hoe ver en onder welke omstandigheden een duif mag vliegen enzo?
-Als ik een dode duif met een ringetje vind aan wie en waar moet ik dat dan melden? Wat moet ik dan met de duif doen?
-Is een geringde duif altijd van iemand of kan hij, of zij dus, verwilderd zijn?
-Een mooie geringde duif die loopt te eten met een hele troep stadsduiven op de Dam is die aan de zwier of verdwaald?
-Zijn duiven monogaam of gaan ze hun hokje in en uit en laten zich bevruchten door een partner van hun eigen keuze ergens in het wild? En kan je dat zelf beinvloeden?
Ik heb vroeger een tijd in het huis van een voormalig duivenhouder gewoond. Die was al jaren verhuisd maar soms kwam er nog wel eens een duif langs die niet weg wou gaan. Hebben ze altijd zo'n geheugen?
Zijn hele zolder, die nu gesloopt is, had hij vol hokjes gebouwd op bio-industrieachtige wijze. Is dat niet zielig? Volgens mij liet hij ze niet allemaal elke dag los. Hoe doe jij dat?
Hoeveel duiven heb je zelf en wat doe je er mee?
Is duivenmelken geen 'oudemannetjessport'? Of waren het op het laatst alleen nog opaatjes die het deden/konden?
De enige echte vijand van de duif is natuurlijk de havik. Buizerds, valken etc zijn vaak te klein of te langzaam.
quote:Wie weet wat er allemaal rondhangt hier.
Op vrijdag 17 januari 2003 19:20 schreef VerlegenVentje het volgende:
Een duivenmelker op fok, gekker moet het toch niet worden
quote:Als dat de ergste gekte zou zijn op fok, zou fok er een stuk beter uit zien
Op vrijdag 17 januari 2003 19:20 schreef VerlegenVentje het volgende:
Een duivenmelker op fok, gekker moet het toch niet worden
quote:Nee hoor dat gebeurd nog steeds! Alleen gaan veel melkers tegenwoordig met de auto! (dus in de kofferbak die manden) daar gaan er veel meer in!
Op vrijdag 17 januari 2003 22:04 schreef Lurky het volgende:
Al lang kwellen mij vragen over de duivenhouderij. Eindelijk iemand aan wie ik ze met gerust hart kan stellen!-Vroeger, heel vroeger, zag ik in Amsterdam waar ik woon altijd op zondag mannen fietsen met stalen kisten en rieten manden achterop de fiets. Sommigen zelfs voor- en achterop. Op veel zolders en balkonnen waren nog hokjes overgebleven die bij renovaties zijn verdwenen.Nu zie ik dat nooit meer. Is het voorbij? Was het verboden of is dat mode geweest?
quote:Gegokt is een groot woord maar je kunt op je vereniging wel inzetten op duiven. Dit gebeurd vooral op eigen duiven voor een paar euro en kun je vaak pakken vlees (nee geen duivenvlees) en andere dingen (plantjes en zo) winnen. Soms gaat het heel ver en kun je zelfs een auto winnen.
-Werd er met die duiven gegokt? Voor geld? En waar dan?
quote:Die duivenberichten staan er vaak in vanwege vluchten, vooral wanneer ze gelost zijn dan weten de melkers wanneer ze hun duiven kunnen verwachten en of ze ze kunnen verwachten. soms is het weer te slecht en worden ze niet gelost, vooral met onweer want dan raakt hun "radarsysteem" in de war en komen ze niet meer thuis.
-Waarom staan er duivenberichten in sommige kranten. Is dat zoiets als de scheepstijdingen OF als de beurskoersen OF als de lottouitslag?
quote:Haha wat een horror verhalen, nee hoor, ze worden soms wel eens op nep eitjes gezet zodat ze sneller naar huis toe vliegen maar ze worden nooit te ver gebracht. Het verste dat ik ken is Orleans in frankrijk en dat kan een duif met gemak aan. Er zijn inderdaad veel regelementen waar een duivenmelker zich aan moet houden en de duivenmelkers die ik ken en kende zijn stuk voor stuk gek op hun duiven, de beestjes hebben dan ook echt een goed leven vol liefde en aandacht.
-Ze zeggen dat alleen vrouwtjesduiven aan wedstrijden meedoen, klopt dat? Ze zeggen ook dat die vrouwtjes thuis zaten te broeden op een nestje (nep)eitjes. Dat ze zo ver weg gebracht moeten worden dat ze helemaal in paniek terug naar hun nest willen om voor hun jonkies te zorgen en daarom zo hard vliegen. Klopt dat? Is dat dan niet zielig? Ze zeggen ook dat sommige duiven zo ver van huis worden gelost dat ze zich nog liever doodvliegen en door noodweer gaan dan te schuilen en rusten. Is dat een exces? Worden de duivenmelkers die dat doen bestraft? Zijn er regels over hoe ver en onder welke omstandigheden een duif mag vliegen enzo?
quote:Dan kun je het beste een locale vereniging op zoeken die helpen je dan verder. Duivenmelkers hebben namelijk opzoeksystemen etc. om het ringnummer naar de eigenaar terug te traceren. Het gebeurd ook dagelijks dat de ene melker een "opvanger" van een andere melker heeft en dan wordt er overlegt of die opgehaalt moet worden of dat het eigendomsbewijstje op gestuurd wordt naar de andere melker.
-Als ik een dode duif met een ringetje vind aan wie en waar moet ik dat dan melden? Wat moet ik dan met de duif doen?
quote:Zo'n duif zal altijd van iemand zijn!
-Is een geringde duif altijd van iemand of kan hij, of zij dus, verwilderd zijn?
quote:Die kan verdwaalt zijn of doorgeschoten, of het kan er eentje zijn van een overnachtingsvlucht. Op de dam, daar zal zo'n melker niet blij mee zijn want dan komt zo'n beetje gelijk met 10 ziekten terug. Die op de dam zijn echt altijd ziek en ik raad mensen ook altijd af die beestjes aan te raken.
-Een mooie geringde duif die loopt te eten met een hele troep stadsduiven op de Dam is die aan de zwier of verdwaald?
quote:Over het algemeen genomen zijn ze monogaam tot het nest weer leeg is, dan worden ze vaak weer op een andere partner gezet. (ik wil terug komen als duif)
-Zijn duiven monogaam of gaan ze hun hokje in en uit en laten zich bevruchten door een partner van hun eigen keuze ergens in het wild? En kan je dat zelf beinvloeden?
quote:Dan heeft die melker er eentje laten glippen, over het algemeen moet je ze eerst een tijdje laten wennen in het nieuwe huis. Maar ja, ze hebben zo'n sterk geheugen.
Ik heb vroeger een tijd in het huis van een voormalig duivenhouder gewoond. Die was al jaren verhuisd maar soms kwam er nog wel eens een duif langs die niet weg wou gaan. Hebben ze altijd zo'n geheugen?
quote:Ik laat ze elke dag los, behalve als het weer echt slecht is (onweer vooral, want dan komen ze heel slecht weer terug)
Zijn hele zolder, die nu gesloopt is, had hij vol hokjes gebouwd op bio-industrieachtige wijze. Is dat niet zielig? Volgens mij liet hij ze niet allemaal elke dag los. Hoe doe jij dat?
quote:Ik heb er momenteel een stuk of 60, ik zorg elk jaar weer dat ik nieuwe jongen heb en wissel ze ook wel uit met andere melkers om krachtige generaties te houden. Het vliegen vind ik erg leuk en spannend.
Hoeveel duiven heb je zelf en wat doe je er mee?
quote:Daar lijkt het soms wel op maar vergis je niet! Er zijn tegenwoordig steeds meer en meer jongeren die mee doen, bij ons op de vereniging zit een jongen van 15 die zelfs eerste is geworden vorig jaar door mee te doen met 1 duif!
Is duivenmelken geen 'oudemannetjessport'? Of waren het op het laatst alleen nog opaatjes die het deden/konden?
quote:Hoi Sakura,
Op zaterdag 18 januari 2003 09:36 schreef Sakura het volgende:
Als dat de ergste gekte zou zijn op fok, zou fok er een stuk beter uit zien
In dat vorige topic kreeg ik mee dat je vroeg of er wel eens homo of lesbische duiven zijn, dit komt regelmatig voor!
Een tijd terug is dat ook nog behandeld op SBS 6, dat er een man was die een hok vol had met lesbische duiven. Dit kan erg lastig zijn met fokken, wanneer het bij mij gebeurd laat ik ze altijd maar. Het kan absoluut geen kwaad en als die beestjes op die manier gelukkig zijn wie ben ik dan op er tegenin te gaan?
Dus mensen die beweren dat homofilie alleen bij mensen en niet in de natuur voor komt hebben het fout, want het komt zelfs bij postduiven voor! Vaak kom je er pas achter als je met zo'n duifje probeert te broeden, dan gebeurd er (uiteraard) niks als je die met een duivin apart zet.
quote:Waarom zo veel mogelijk? Is een paar duiven niet voldoende?
Op zaterdag 18 januari 2003 09:45 schreef krelis het volgende:[..]
Nee hoor dat gebeurd nog steeds! Alleen gaan veel melkers tegenwoordig met de auto! (dus in de kofferbak die manden) daar gaan er veel meer in!
quote:Nou lijkt me dat iedere wedstijddeelnemer wil dat zijn duiven het snelst vliegen. Of zie ik dat fout?
Haha wat een horror verhalen, nee hoor, ze worden soms wel eens op nep eitjes gezet zodat ze sneller naar huis toe vliegen maar ze worden nooit te ver gebracht. Het verste dat ik ken is Orleans in frankrijk en dat kan een duif met gemak aan.
Waren het nou alleen de vrouwtjes die wedstrijdvliegen?
quote:Waarom worden die duiven dan gevoederd met zakjes zaad die je daar kan kopen en wordt het poseren met die op je hand duiven gestimuleerd? Als ze ziek zijn is dat eigenlijk een zaak voor de GG&GD veel zien er inderdaad heel zielig en vies uit.
[..]Die kan verdwaalt zijn of doorgeschoten, of het kan er eentje zijn van een overnachtingsvlucht. Op de dam, daar zal zo'n melker niet blij mee zijn want dan komt zo'n beetje gelijk met 10 ziekten terug. Die op de dam zijn echt altijd ziek en ik raad mensen ook altijd af die beestjes aan te raken.
quote:Die melker woonde zoals ik zei al jaren niet meer op dat adres.
[..]Dan heeft die melker er eentje laten glippen, over het algemeen moet je ze eerst een tijdje laten wennen in het nieuwe huis. Maar ja, ze hebben zo'n sterk geheugen.
[..]
quote:Het houden van vogels wordt niet echt sexy gevonden bleek in Big Brother 4 waar ook een vogeljongen in zat. Ik herinner mij ook dat de vrouwen, volgens de verhalen in boeken enzo, altijd klaagden dat de man 'weer bij zijn duiven zat'. Is het van invloed op relaties? En zijn er ook vrouwelijke duivenmelkers?
[..]Daar lijkt het soms wel op maar vergis je niet! Er zijn tegenwoordig steeds meer en meer jongeren die mee doen, bij ons op de vereniging zit een jongen van 15 die zelfs eerste is geworden vorig jaar door mee te doen met 1 duif!
quote:Ik heb nog nooit geklaagd dat mijn vriend weer bij zijn duiven zit. Het is een hartstikke leuke sport/hobby
Het houden van vogels wordt niet echt sexy gevonden bleek in Big Brother 4 waar ook een vogeljongen in zat. Ik herinner mij ook dat de vrouwen, volgens de verhalen in boeken enzo, altijd klaagden dat de man 'weer bij zijn duiven zat'. Is het van invloed op relaties? En zijn er ook vrouwelijke duivenmelkers?
Jaaa, lekker met z'n allen in een klein hokje in een bloedhete vrachtwagen naar Spanje of Frankrijk, daar gedropt worden en zie maar hoe je thuis komt. Het liefst zo snel mogelijk, anders is het baasje gepikeerd dat de auto of andere prijs niet gewonnen is en dan gaat het kopje eraf.
Het kan best zijn dat jij persoonlijk beter omgaat met je dieren maar je hoort vanuit de duivensport ook vaak genoeg andere verhalen.
Dat verhaal over die duiven die van hun nestje eitjes weg moeten ken ik niet, er bestaat wel zoiets als vliegen met "weduwnaars". Mannetjesduiven (doffers) worden een tijd weggehouden bij hun duivin, vlak voor de wedstrijd krijgt hij haar weer even te zien.
Ik heb ook wel eens verhalen gehoord ( ook van mensen persoonlijk) dat overtollige duiven wel degelijk geslacht en gegeten worden. Als je echt kweekt om kampioenen te kweken heb je natuurlijk al gauw teveel duiven.
Ikzelf heb al eigen duiven sinds mijn zevende, maar ik heb nooit wedstrijden met ze gevlogen.Mijn duiven zijn mij te lief om ze te riskeren op een vlucht.Ik zie ze als mijn huisdieren en niet als een middel of gereedschap om een "sport" te beoefenen.
Nogmaals, het is mij er niet om te doen om hier personen aan te vallen, want aangezien ik de praktijk bij jullie niet ken heb ik het recht niet om daar over te oordelen, maar ik wil wel de nuance aanbrengen dat het "sport"vliegen met duiven vaak helemaal nog niet zo sportief en diervriendelijk is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |