DE POEPFACTOR
Onze ontlasting zelf vertelt een openhartig verhaal. Die zegt niet alleen iets over ons voedingspatroon en de conditie van onze ingewanden, maar ook over de hoeveelheid stress, woede en angst in ons. Poep is tenminste zo'n bruikbaar diagnostisch instrument als onze temperatuur en bloeddruk.
'DE ONLASTING GEEFT EEN indicatie van onze gezondheid' .' Als het eten in uw mond komt, begint in uw lichaam een proces om het te veranderen in een dikke soep, genaamd chijm (spijsbrij). Door de werking van kauwen, speeksel, peristaltiek (onwillekeurige contracties van de ingewandspieren), bacteriën, zoutzuur, spijsverteringsenzymen, gal en andere secreties krijgt elke maaltijd de consistentie van erwtensoep. Terwijl uw spijsverteringscellen suikers, zetmeel. vetten. vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen opnemen, gaan de afvalproducten verder. In de dikke darm worden de restanten gecombineerd. samengeperst en gedeeltelijk ingedikt. Wat overblijft - onze uitwerpselen - bestaat uit water, onverteerbare vezels, onverteerd voedsel (granen, kleine zaden), afgestoten dode lichaamscellen, levende en dode bacteriën. darmsappen en gal. De afgedankte rode bloedlichaampjes in de gal verlenen de uitwerpselen hun karakteristieke kleur.
ALS ALLES GOED GAAT, heeft u een gezonde ontlasting. Hoewel door stofwisselingseigenaardigheden, variaties in darmflora en andere variabelen het criterium voor gezonde uitwerpselen voor ieder anders is, moeten de uitwerpselen als regel bruin tot lichtbruin zijn; stevig maar niet hard, cilindervormig, niet geplet; tamelijk dik en groot, niet compact; met enige structuur maar niet al te brokkelig, en gemakkelijk uit te persen. En ze mogen niet - al te veel - stinken. 'Men scheidt nu eenmaal methaan en bacteriële, gedegenereerde voedingsstoffen uit, dus een luchtje zal er altijd wel aanzitten', aldus Patrick Donovan, een natuurgenezer uit Seattle. 'Maar het mag geen sterke. penetrante stank zijn.' Er zijn nog twee kenmerken waarover de meningen verschillen: het aantal stukken en drijfkracht. Sommige voedingsdeskundigen menen, dat iedere ontlasting één geheel moet vormen, ongeveer van de grootte en vorm van een banaan, taps toelopend. Anderen zeggen, dat de uitwerpselen geen mooi gevormde pakketjes hoeven te zijn. Ze kunnen in het toiletwater uitlopen of in stukken breken. Ook over het drijfvermogen van de ontlasting lopen de meningen uiteen. De ene visie is, dat drijfkracht een teken is dat het lichaam de mineralen uit het voedsel heeft opgenomen. Daartegenover staat de mening dat gezonde ontlasting moet zinken door de zwaarte en de vezelinhoud.
EEN VAN DE GANGBAARSTE maagdarmklachten betreft de hardheid van de uitwerpselen en een weinig frequente, moeizame ontlasting - beter bekend als constipatie. Chronische constipatie kan bijdragen aan autoimmuunziekten en dikkedarm- of borstkanker. 'Hoe langer de uitwerpselen in de dikke darm blijven, hoe meer stofwisselingsproducten - bijvoorbeeld oestrogeen - die met de gal zijn uitgescheiden, weer door het lichaam worden opgenomen' . Regelmaat is van belang, maar over de frequentie verschillen de meningen. Volgens de Indiase Ayurveda-leer is eenmaal per dag ideaal. Maar driemaal per dag - na elke grote maaltijd - of driemaal per week kan ook gezond zijn.
De DRIE BASISBENODIGDHEDEN voor een gezonde ontlasting zijn vezels, vocht en lichaamsbeweging. Hier volgen enkele aanbevelingen om de conditie van uw spijsverteringsstelsel te verbeteren.
# Eet meer voedingsvezels, die voorkomen in volkorenproducten, met name granen. groente en fruit. Dankzij de vezels wordt het afval soepel en snel door uw spijsverteringsstelsel vervoerd.
# Drink veel - liever water dan suikerhoudende dranken - om darmverstopping door overmatige vezels te voorkomen.
# Zorg voor lichaamsbeweging. Een wandeling is bevorderlijk voor een regelmatige stoelgang.
# Kies regelmatig etenswaren die de spijsverteringsenzymen stimuleren. onder andere wilde rijst en scherpe producten zoals knoflook, gember en uien. en radijs.
# Eet gefermenteerde producten zoals miso {sojapasta), tempeh. kwaliteitsyoghurt en zoetzuur om de heilzame bacteriën in de darmen aan te vullen.
# Ga naar de wc wanneer u moet. Ga wanneer u aandrang voelt en niet alleen maar als het uitkomt.
# Probeer dit eens: ga, op blote voeten of met sokken aan gehurkt op de wc-bril zitten. Door te hurken verdwijnt de hoek tussen dikke darm en rectum, zodat dit verder open komt te staan, wat de stoelgang vergemakkelijkt. Vergelijk het maar met het rechttrekken van een tuinslang met een knik erin.
Martiga Lohn
MET TOESTEMMING BEWERKT EN OVERGENOMEN VAN NATURAL HEALTH APRIL 1999
Cursus poep lezen voor beginners
ZWART, TEERACHTIG, PLAKKERIG Bloedingen in het eerste deel van het spijsverteringskanaal De donkere kleur is afkomstig van verteerde bloedcellen.
HEEL DONKERBRUIN U heeft de vorige avond rode wijn gedronken of u eet te veel zout of onvoldoende groente.
GLANZEND ROOD OF PURPER U heeft bieten of andere rode etenswaren gegeten.
LICHTGROEN U eet te veel suiker of te veel groente en fruit met onvoldoende granen of zout
BLEEK OF KLEIKLEURIG Er worden minimale hoeveelheden gal uitgescheiden, misschien door aandoeningen aan de galblaas of de lever.
BLOEDERIG OF SLIJMERIG Aambeien, een teveel aan bepaalde bacteriën in het maag-darmkanaal, colits (ontsteking van de dikke darm), ziekte van Crohn of dikke-darmkanker. Rood bloed duidt er meestal op dat de aandoening zich aan het eind van het spijsverteringskanaal bevindt; zwart bloed wijst op deels verteerd bloed afkomstig van een aandoening in een hoger gelegen gedeelte. Ga onmiddellijk naar uw huisarts.
DUN ALS EEN POTLOOD EN LINTACHTIG Een poliep of gezwel in uw dikke darm kan de doorgang hebben verkleind.
GROOT EN DRIJVEND, MET EEN VETTIGE FILM OP HET TOILETWATER Slechte voedselopname: uw spijsverteringsstelsel haalt niet het uiterste uit het voedsel.
LOS EN WATERIG, SOMS MET ONVERTEERDE VOEDSELRESTEN Mogelijke oorzaken van diarree: voedselvergiftiging, Lactose-intolerante, antibiotica, middelen tegen maagzuur, verandering in voedingspatroon, reizen, angst, stress, ziekte van Crohn, spastische darm.
KLEINE, HARDE KEUTELS Verstopping - ook at heeft u regelmatig ontlasting. Mogelijke oorzaken: te Veel droog Voedsel, waaronder eiwit, en onvoldoende groente en rauwe voedingswaren, overmatig gebruik van Laxeermiddelen, zorgen, spastische darm.
AFWISSELEND DIARREE EN CONSTIPATIE Spastische darm. Deze chronische aandoening wordt gestimuleerd door rood vlees, specerijen, suiker, alcohol, gebrek aan vezels, allergene voedingsmiddelen, onregelmatig slapen en chaotische relaties.
STANK Verstoord evenwicht in de darmflora of te veel dierlijke eiwitten, die in uw spijsverteringskanaal kunnen gaan rotten.
All material on this website © 2000, Vagevuur, Eindhoven, The Netherlands, unless indicated otherwise.
Bron: http://home.iae.nl/users/vagevuur/itch/ned/20/n20-10poepfactor.htm
quote:
STANK Verstoord evenwicht in de darmflora of te veel dierlijke eiwitten, die in uw spijsverteringskanaal kunnen gaan rotten.
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 01:17 schreef Fixxxer het volgende:menen ze dat nou? dt iedereen dat dus mankeert of wat... nah het is uit 1999, misschien stonk de poep toen nog niet
quote:
'Men scheidt nu eenmaal methaan en bacteriële, gedegenereerde voedingsstoffen uit, dus een luchtje zal er altijd wel aanzitten', aldus Patrick Donovan, een natuurgenezer uit Seattle. 'Maar het mag geen sterke. penetrante stank zijn.'
quote:tsja, geen sterke penetrante geur? helaas is dat nog steeds bij de meeste mensen wel van toepassing...
Op woensdag 15 januari 2003 01:19 schreef TripleM het volgende:[..]
['Men scheidt nu eenmaal methaan en bacteriële, gedegenereerde voedingsstoffen uit, dus een luchtje zal er altijd wel aanzitten', aldus Patrick Donovan, een natuurgenezer uit Seattle. 'Maar het mag geen sterke. penetrante stank zijn.' ]
ik bedoel, het is niet zo dat je de plee binnengaat en denkt 'Hmmmm apart vleugje hier wat zou dat toch zijn, poep misschien' nee je denkt 'SHIT! WAT EEN LUCHT' omdat het zo sterk is.
vind het maar vaag
quote:Is eigenlijk min of meer afhankelijk van wat je eet. Ik heb ook gemerkt dat ik na een avond flink bier hijsen ontzettend ranzige, ik mag wel zeggen adembenemende flatulentie kan produceren.
Op woensdag 15 januari 2003 01:09 schreef TripleM onder meer het volgende:
ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik had voorheen ongeveer eens in de 2 á 3 weken ontlasting.
Nu ik zwanger ben is het wat vaker
( zal wel hormonen en werking van darmen zijn )
Maar nog steeds neit iedere dag.... en zelfs nog niet altijd één keer in de week....
Ik heb echter nergens last van.
Eet genoeg en gezond....
Niets aan het handje dus !
Een huisarts heeft mij ook eens verteld dat tot 3 weken geen ontlasting hebben geen probleem is, zolang je er geen last van hebt.
quote:Fijn is dat, met die wc's stinkt het altijd veel meer als je ontlasting hebt. Als de drol meteen in het water valt, stinkt ie namelijk veel minder. Maarreh, genoeg over poep voor vandaag. Het blijft een beetje een vreemd onderwerp natuurlijk.
Op woensdag 15 januari 2003 10:46 schreef Lucille het volgende:
Door haar zijn veel nederlandse toiletpotten van het model waarbij de bolus dus op een plateau blijft liggen, zodat de inspectie goed gedaan kan worden. Dat zie je dus nauwelijks in het buitenland, waar de drol meteen in het water valt. Pas de laatste jaren is het oud-hollandse model een beetje minder verkocht ten gunste van de water-klotser.
quote:Waarom moet ik ineens aan jackass denken met die rennende man die aan het poepen is...
Op woensdag 15 januari 2003 01:09 schreef TripleM het volgende:
De DRIE BASISBENODIGDHEDEN voor een gezonde ontlasting zijn vezels, vocht en lichaamsbeweging.
# Zorg voor lichaamsbeweging.
Een wandeling is bevorderlijk voor een regelmatige stoelgang.
quote:Wie heeft dit serieus geprobeerd? ben ik toch benieuwd
# Probeer dit eens: ga, op blote voeten of met sokken aan gehurkt op de wc-bril zitten. Door te hurken verdwijnt de hoek tussen dikke darm en rectum, zodat dit verder open komt te staan, wat de stoelgang vergemakkelijkt. Vergelijk het maar met het rechttrekken van een tuinslang met een knik erin.
quote:braille?
Cursus poep lezen voor beginners
quote:tja, klinkt als een wanprestatie
Op woensdag 15 januari 2003 01:09 schreef TripleM het volgende:
GROOT EN DRIJVEND, MET EEN VETTIGE FILM OP HET TOILETWATER Slechte voedselopname: uw spijsverteringsstelsel haalt niet het uiterste uit het voedsel.
quote:oef! dus het is waar dat meisjes niet poepen, of iig heel weinig. Wat een opluchting
Op woensdag 15 januari 2003 10:42 schreef Mirage het volgende:
euhm...ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik had voorheen ongeveer eens in de 2 á 3 weken ontlasting.
Nu ik zwanger ben is het wat vaker
( zal wel hormonen en werking van darmen zijn )
Maar nog steeds neit iedere dag.... en zelfs nog niet altijd één keer in de week....Ik heb echter nergens last van.
Eet genoeg en gezond....
Niets aan het handje dus !Een huisarts heeft mij ook eens verteld dat tot 3 weken geen ontlasting hebben geen probleem is, zolang je er geen last van hebt.
![]()
quote:hahahaha!! ze laten ook al nooit scheten!
Op vrijdag 17 januari 2003 13:48 schreef Fixxxer het volgende:[..]
oef! dus het is waar dat meisjes niet poepen, of iig heel weinig. Wat een opluchting
er is toch geen engere gedacht dan dat meisjes... poepen
Fantoompoep: zeker weten dat je iets door je gat hebt voelen glijden, er zitten poepresten op het papier, maar er ligt helemaal niets in de pot.
Schone schijt: opnieuw produceer je iets en het resultaat ligt ditmaal duidelijk in de pot, maar er verschijnen geen afdrukken op het papier.
Natte poep: het soort waarbij je je gat wel 25 keer afveegt en het nog steeds niet schoon wil worden en je uiteindelijk maar besluit om een toiletpapiertje in je ondergoed te doen om de ergste ellende te verhelpen.
Damppoep: na een avondje flink stappen en de nodige pilsjes genuttigd te hebben, ruikt je kak naar een dampende natte hond.
Wilhelmus stront: er worden eerst een paar ruften in het ritme van het Wilhelmus gelaten (vaak alleen de eerste noot), voordat de bruine zooi eruit komt. En dan maar klagen dat het Nederlandse volkslied zo weinig aandacht krijgt.
Gorgelpoep: luidruchtige diarree.
Racekak: de Formule-1 onder de producten. Hij is er uit voor je het weet en laat vaak een verbrande sluitspier na.
Spuitpoep: zulke dunne diarree dat het tot bovenaan de pot zit, meestal staat het schuim erop.
Pindakaaspoep: met van die harde stukjes erin, vooral na een maaltijd van onverteerbare dingen.
Hoempert: harde kak.
Duikbootpoep: het werkt als volgt: men neemt plaats op een plonstoilet waarbij de drol een duik in het water neemt en de spetters om je oren vliegen.
Explosiepoep: onder begeleiding van een forse scheet wordt de drol met enorme kracht de pot ingeschoten.
Sproeipoep: van die poep die eerst aanvoelt als een enorme scheet, die pas komt na even flink doordrukken, maar die daarna meteen de hele pot voorziet van bruine vlekjes.
Kontkots: smerige, vloeibare derrie met brokjes, die erg zuur ruikt.
Alfabetpoep: het verschijnsel dat welhaast elke drol op dusdanige wijze gaat liggen, dat er een letter uit het alfabet ontstaat. Een J of een Y is gauw gelegd, maar kom maar eens om een M, een Z of een I (met puntje!). Om deze activiteit extra spannend te maken, is het aan te raden om enkele andere alfabetten dan het Latijnse te bestuderen. Hoe trots kan je zijn met een verse omega of een (Russische) omgekeerde R?
Stuiterstront: een drol die zo hard is dat hij bijna terugstuitert naar waar hij vandaan kwam.
De lengtedrol: een drol met een dermate lengte dat je even moet gaan staan om hem te kunnen laten vallen.
De tasklapper: deze enorme keutel blijft rechtop in de pot staan, hierna valt hij met geweld via de patroontas (balzak) in het porcelein.
Plakbandpoep: kleeft met een sterke wil aan de "musculus levator anii" en is er slechts met veel geduld af te krijgen.
Superpoep: onmogelijk om deze grote hoop zonder behulp van een pleeborstel of toiletpapier weggespoeld te krijgen.
Tweede golf drol: dit overkomt je op het moment dat je net klaar bent, je reet is geveegd en je gaat net je broek ophalen en dan weet je opeens dat er nog meer zit dat je in je enthousiasme even was vergeten.
Natte wangen poep: een supernatte en snelle poep die behalve het hele toilet ook je beide billen rondom weet te bevuilen.
Figuurpoep: bewust dan wel onbewust kunstig neergelegde drol waar de producent erg trots op is. Net zoals met echte kunst valt het niet mee om een groot publiek op de been te krijgen die het artistieke bouwwerk komt bewonderen.
De bezemsteel: zo hard en recht dat de drol rechtop in de pot blijft staan, of erger, dat hij precies in het midden van het plateau ligt waardoor het water er door zijn vorm geen grip op heeft. Ook niet na 10 maal spoelen!
Diepzeeschijt: deze jongens blijven de aandacht trekken door zich op de bodem van de wc te verschuilen, pas na een paar keer flink doortrekken of met de hand zijn deze hardnekkige jongens weg te krijgen.
Spetterpoep: je gaat zitten en terwijl je een scheet laat, spuit de diarree uit je hol zodat de hele plee eronder zit.
De publiekslieveling: dit product is zo magnifiek van kleur of hoeveelheid dat je hem even wilt laten zien aan iemand anders, voordat je hem wegspoelt.
De spookdrol: er ligt een forse jongen in de plee en niemand in de buurt geeft toe die er te hebben neergelegd.
Kiezelkak: bestaat uit kleine, harde keutels die soms pijn doen. Het duurt tijden voor je de pot weer kunt verlaten. Oorzaak is een gebrekkige ontspanning van de sluitspier en veel te lang inhouden van de warme hap.
Muziekpoep: het gevoel hebben dat je ongelofelijk moet schijten, op de pot gaat ziten, maar er eerst een keiharde scheet met een diepe bas voor de drol uit gaat.
Plakpoep: niet uit de pot te krijgen! Vooral na een flinke avond bij de Mc Donalds.
Dip shit: dipsaus poep. Errrug dun dus.
ik moet eerlijk bekennen dat ik ook slechts 1 toon van 't wilhelmus ken
[Dit bericht is gewijzigd door Lois op 21-01-2003 11:09]
[Dit bericht is gewijzigd door Athanasia op 21-01-2003 22:25]
In mijn top vijf van lichamelijke geneugten staat poepen weliswaar niet op nummer één, maar toch zeker op een trotse tweede plaats. Vlak achter ejaculeren (de eeuwige 1), en met ruime voorsprong op de nummer drie in het genotsklassement: eten & drinken, liefst met veel knoflook, gesmolten kaas en een droge witte wijn.
Knijpen!
Als ervaren poeper heb ik in de loop der jaren verschillende, persoonlijke rituelen ontwikkeld.
Mijn favoriet, wellicht vind je dit typisch, is het zo lang mogelijk uitstellen van het eigenlijke poepen. Dit werkt vooral goed als de bolus in kwestie een beetje stevig is van structuur, en zoiets voel je vanzelf aan de druk op de kringspier. Net als het uitstellen van een orgasme ligt misschien wel et grootste genoegen in dit balanceren op het randje...en het smachtend verlangen naar verlossing.
Als de drang uiteindelijk te overweldigend wordt, tease ik mijzelf nog wat verder door niet ineens de sluizen open te gooien, maar geleidelijk...vergelijk het met pompend remmen in de auto. Open, dicht, open, dicht, en steeds zakt het smeuïge bruine ei iets verder, tot ik met het topje van mijn vinger "het hoofdje voel".
Dit is altijd weer een ontroerend moment. Soms is het zacht, soms hard als klei en licht vettig.
En dan open ik de poorten. Als een slang uit z'n holletje glijdt de drol naar buiten, eerst nog even aarzelend, daarna met volle overgave, en ik voel hoe mijn darmen zich vacuüm trekken.
Triomf! En daarna: serene rust.
Nagenieten
In stilte reinig ik mijn anus - voorlangs. In het laatste stuk papier spuug ik even, als er geen vochtige doekjes voorhanden zijn. Dan sta ik op en inspecteer het resultaat. Trots hijs ik mijn broek op, en doe het licht uit als ik het toilet verlaat.
Mensen, poepen is heerlijk!
Kunnen jullie er ook zo van genieten?
p.s. na overleg met de modjes maar ff in dit topique geplaatst...
1) Zitten
2) Sluis open
3) Sluis dicht
4) reet afvegen
5) toilet verlaten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |