abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 januari 2003 @ 20:03:22 #1
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_7860303
Ik heb in mijn kamer een plant met de fraaie naam 'Pachira' staan. Voor degenen die deze naam niet kennen: met een gevlochten stam, waar takken uitspruiten die vier lanwerpige bladeren dragen. Als de bladeren volgroeid zijn, dan spruit de plant opnieuw op het puntje van de tak.

Probleem is echter dat ik de plant te veel water gaf, hij blijkt maar eenmaal per maand te moeten hebben. Het resultaat is dat de wortels aangetast zijn geraakt, waardoor de bladeren bruin verkleuren en van hun takje afvallen, waarna het takje verkleurt en van de stam (of de tak waaraan hij ontsproten is) afvalt.

De remedie schijnt te zijn om de plant te laten uitdrogen en daarna weer voorzichtig eenmaal per maand water te gaan geven. De plant is inmiddels redelijk ingedroogd, maar die *%&$ bladeren vallen er nog steeds van af...

Heeft iemand hier ervaring mee?

† In Memoriam † zondag 12 januari 2003 @ 20:09:31 #2
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_7860409
Verpotten in grote pot en nieuwe aarde.
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_7860586
Nieuwe kopen?
  zondag 12 januari 2003 @ 20:25:21 #4
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_7860781
quote:
Op zondag 12 januari 2003 20:16 schreef Vanquish het volgende:
Nieuwe kopen?
Ik heb een vrij groot exemplaar == ¤¤¤¤¤

Wil eerst proberen deze weer tot leven te wekken!

pi_7869918
Ik zou Rob van Eigen Huis en Tuin eens een mailtje sturen!!
  maandag 13 januari 2003 @ 23:28:43 #6
21737 Angora
Quid agis, medice?
pi_7883378
Wat ik heb begrepen (uit blad tuinieren?) kan je ze beter te weinig water geven, omdat ze dan nog kan redden. (Ja ik weet achteraf gelul)
Doe je te veel, dan krijg je wortelrot en dan kan je het vergeten.

[Dit bericht is gewijzigd door Angora op 13-01-2003 23:31]

pi_7883412
Veel tegen je plant praten kan ook helpen en anders idd ff Rob mailen
Back in business.
  dinsdag 14 januari 2003 @ 13:12:43 #8
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7890269
Ik heb ditzelfde met mijn aardbeienplantjes... die dappere plantjes zijn helemaal met de trein meegesleept van Noord Nederland naar het westen en hebben op mijn balkon in de regen en vrieskou gestaan. Toen ik mijn balkondeur weer open kreeg (die was dichtgevroren) heb ik de plantjes verpot, en warempel begonnen ze weer uit te lopen. Alleen nu zijn ze aan het doodgaan... ik heb geen idee wat ik fout doe.
pi_7892196
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 13:12 schreef Christine het volgende:
ik heb geen idee wat ik fout doe.
Kijk eens naar de datum...
Planten slapen nu. Het is winter. Buitenplanten met rust laten. Door er aan te rommelen heb je hem van slag gemaakt. Ik heb een heel bed aardbeien op mijn tuin en daar is nu niets van te zien. Die zijn 'dood' en 'verrot' maar onder de grond sluimert de wortelstok: het eigenlijke leven en hart van de plant.

Ik denk dat jou plantje gewoon weer verder is gaan slapen.

Je kan ook eens hier kijken http://aardbeien.pagina.nl/ maar ik denk niet dat daar ook maar 1 kweker is die er aan gedacht zal hebben 'swinters in de grond te gaan wroeten om de aardbeien te verstoren.

Knip ook niet het dode loof af: dit bewaart de plant om zichzelf warm mee te houden. Je kan er zelfs nu een klein beetje dor blad of stro omheen leggen zodat hij het warmer krijgt.

Kijk ook maar eens in tuinen: heel veel zie je nu niet maar het is er wel ondergronds. Dat komt in de lente weer goed.

Als planten voortijdig bij lenteachtige omstandigheden in de winter uitlopen en dan gaat het weer vriezen is dat niet goed voor de plant. 1 Keer nachtvorst en de uitlopers vriezen kapot.

Succes ermee! Ik hoop dat ze het verpotten hebben overleefd.

dinsdag 14 januari 2003 @ 15:26:36 #10
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7892332
De aardbeiplantjes staan binnen... dus ik denk niet dat dit uit maakt? Na het verpotten gingen de bijna dode stronkjes ineens blaadjes maken en opnieuw uitlopen, dus ik denk dat ze het gewoon overleefd hebben.
pi_7893248
Ik dacht dat je zei dat je plantjes op het balkon stonden?
Die 'dode' stronkjes zijn niet 'dood' er zit nu alleen geen blad aan omdat ze sliepen.
Bloembollen bvb zijn ook niet 'dood' maar zien er wel verdord uit.

Als je plantjes aldoor buiten stonden en je haalt ze nu naar binnen is dat ook maar de vraag of ze dat prettig vinden. Binnen is het vaak te warm ineens en te droog. Aardbeien zijn over het algemeen geen kamerplanten. De aarde mag nooit helemaal uitdrogen bvb want daarvan gaan aardbeien wel echt verdorren en dood.

Maar in wezen kan je alle voedselplanten binnen uitproberen als een soort kas. Als het maar niet tocht, te felle zon of juist te weinig licht, te droog of te warm of te koud is.
Je kan zelfs een kool in huis opkweken tot voedsel als je de omstandigheden nabootst.

donderdag 16 januari 2003 @ 09:50:05 #12
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_7925152
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 13:12 schreef Christine het volgende:
Ik heb ditzelfde met mijn aardbeienplantjes...
Aardbei

Pachira

donderdag 16 januari 2003 @ 10:02:13 #13
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7925332
Ze zien er geen van tweeen depressief uit, eerlijk gezegd...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')