wie van jullie heeft een vriend of vriendin die komt uit een andere cultuur?
En hoe gaan jullie om met het cultuur verschil? Heeft dit problemen gegeven? Ruzies?
Ik heb hier erg benieuwd naar hoe een Nederland(se)(er) ermee omgaat.
Mijn vriendin is een Braziliaanse uit São Paulo en ik ken haar al meer dan 2 jaar.
We leven tot op heden nog niet samen, zij in Brazilië en ik hier in NL.
Gelukkig ben ik er wel over 12 dagen
Wij hebben nogal wat problemen gehad voor wat betreft het cultuur verschil. Wat soms ook heeft geleidt tot ruzie.
Om een voorbeeld te noemen, in Brazilië nemen ze het niet erg nouw met het begrip "tijd".
Dus als je afspreekt om online te zijn kan je vaak 3 uur langer wachten dan de afspraak was. Andersom werd mij weer verweten dat ik TE stipt was qua tijd.
Dit is 1 voorbeeld maar kan er legio noemen.
Iets anders waar ik benieuwd naar ben is hoe de ouders ( van beide kanten) de relatie opvatten.
De ouders van mijn vriendin iig heel positief. Die beschouwen mij als hun eigen zoon.
Thanks allready.
quote:Maori's zijn die afkomstig uit Nieuw zeeland?
Op zondag 12 januari 2003 18:16 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Nja tis wel net uit maar ze was maori, betekende dat ik dus niet bij thuis mocht komen tenzij je ging trouwen ofzo. Ook mogen die 's avonds niet weg, dat soort dingen. En das eigelijk helemaal niet leuk
Tja dat is knap lullig wat je schreef.
Ik neem aan dat dit ook de reden is waarom het uit gegaan is tussen jullie?
Sterkte iig.
quote:Tja, Brabantse cultuur is ook weer anders dan die van iemand uit Friesland. Hier zit wat in.
Op zondag 12 januari 2003 18:18 schreef Da_Sandman het volgende:
Ik had ook ooit een Brabantse vriendin, ging prima...
Geen cultuurproblemen hoor, behalve die Durian die opgevreten moet worden na de verplichte Passar Malan
.
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 12-01-2003 18:28]
quote:Pasar Malam is dat (avondmarkt).
Op zondag 12 januari 2003 18:24 schreefX-Ray
het volgende:
PassarMalan
.
quote:Ja die ja. Op het Malieveld
Op zondag 12 januari 2003 18:26 schreef Oxazepam het volgende:[..]
Pasar Malam is dat (avondmarkt).
quote:ja hallooo, Indische mensen zijn als buitenlandse cultuur het beste geïntegreerd in Nederland, bovendien spraken ze in Ned. Indië al Nederlands, hadden voornamelijk een christelijk geloof en die stinkende Durian is ook best lekker....
Op zondag 12 januari 2003 18:24 schreef X-Ray het volgende:
Ik heb een indo als vriendin.
Geen cultuurproblemen hoor, behalve die Durian die opgevreten moet worden na de verplichte PassarMalan
.
quote:Da's de grootste Pasar Malam van Nederland (of zelfs van Europa dacht ik). Da's de Pasar Malam Besar, ik was er afgelopen zomer 2 keer
Op zondag 12 januari 2003 18:28 schreefX-Ray
het volgende:
Ja die ja. Op het Malieveld.
Ontopic: Ik --> kwart Indisch, kwart Chinees, half Nederlands. M'n vriend --> Hollander.
Het enige cultuurverschil wat ik merk is dat hij werkelijk óveral aardappels bij wil eten, zelfs bij de nasi goreng .
quote:Een voorbeeld voor andere groepen
Op zondag 12 januari 2003 18:30 schreef BwennieBren het volgende:[..]
ja hallooo, Indische mensen zijn als buitenlandse cultuur het beste geïntegreerd in Nederland, bovendien spraken ze in Ned. Indië al Nederlands, hadden voornamelijk een christelijk geloof en die stinkende Durian is ook best lekker....
En die Durian is best okay ja .
quote:Ik 1 keer. Vriendin is nog een keer geweest
Op zondag 12 januari 2003 18:31 schreefOxazepam
het volgende:
[..]
Da's de grootste Pasar Malam van Nederland (of zelfs van Europa dacht ik). Da's de Pasar Malam Besar, ik was er afgelopen zomer 2 keer
.
quote:Bah, aardappels
Ontopic: Ik --> kwart Indisch, kwart Chinees, half Nederlands. M'n vriend --> Hollander.Het enige cultuurverschil wat ik merk is dat hij werkelijk óveral aardappels bij wil eten, zelfs bij de nasi goreng
.
Die pillen !
quote:Mijn vriendin (>2 jaar) is Pools (weliswaar dichter bij NL-cultuur dan Brazilie, maar toch), maar bij ons heeft de verschillende culturele achtergrond niet tot problemen geleid.
Op zondag 12 januari 2003 18:01 schreef Lovinho het volgende:
Oi Fokkers,wie van jullie heeft een vriend of vriendin die komt uit een andere cultuur?
En hoe gaan jullie om met het cultuur verschil? Heeft dit problemen gegeven? Ruzies?Ik heb hier erg benieuwd naar hoe een Nederland(se)(er) ermee omgaat.
Mijn vriendin is een Braziliaanse uit São Paulo en ik ken haar al meer dan 2 jaar.
We leven tot op heden nog niet samen, zij in Brazilië en ik hier in NL.
Gelukkig ben ik er wel over 12 dagenWij hebben nogal wat problemen gehad voor wat betreft het cultuur verschil. Wat soms ook heeft geleidt tot ruzie.
Om een voorbeeld te noemen, in Brazilië nemen ze het niet erg nouw met het begrip "tijd".
Dus als je afspreekt om online te zijn kan je vaak 3 uur langer wachten dan de afspraak was. Andersom werd mij weer verweten dat ik TE stipt was qua tijd.
Dit is 1 voorbeeld maar kan er legio noemen.Iets anders waar ik benieuwd naar ben is hoe de ouders ( van beide kanten) de relatie opvatten.
De ouders van mijn vriendin iig heel positief. Die beschouwen mij als hun eigen zoon.
Thanks allready.
Zo, nu heb ik het voor mezelf ook duidelijk op een rijtje
Tsja, en voor sommige mensen is "zich aanpassen" aan nieuwe omstandigheden/cultuur nou eenmaal makkelijk dan voor anderen. Heb zelf veel gereisd, en het is mij opgevallen dat sommige mensen veel meer moeite hebben met andere gewoonten/gebruiken/culturen, dan anderen. Is ook heel persoonlijk denk ik.
hoe dan ook,
succes, en veel geluk toegewenst
quote:
Op zondag 12 januari 2003 18:49 schreefX-Ray
het volgende:
[..]
Ik 1 keer. Vriendin is nog een keer geweest
.
[..]Bah, aardappels
.
Ruzies over cultuurverschillen? Jazeker! Tijdbesef is daar één van, maar bijvoorbeeld ook het verschil in sociaal gedrag (ik ben best sociaal, maar heb ook véél eigen ruimte en tijd nodig, hij is het liefst áltijd met véél mensen) en beleefdheid (ik ben een botte Delftse, hij zegt vaak dingen die hij niet meent omdat hij mensen niet wil kwetsen).
Familie is ook een groot verschil. Zijn familie heeft mij onmiddellijk opgenomen in de familie toen ik daar kwam.... Mijn ouders zijn, erg Hollands, wat afwachtender en (vergeleken met zijn ouders dan) "kouder"... en dat is moeilijk uit te leggen!
Maar het gaat steeds beter en ondanks de afstand en het soms tegen de muur opvliegen van frustratie ("Aaaah! Begrijp me dan!") is het zeer de moeite waard. Klinkt oubollig, maar ik word zoveel met mijn éigen gewoonten (persoonlijk én cultureel) geconfronteerd dat ik me suf leer!
Het meest irritante was het feit dat altijd en eeuwig die vrienden erbij zaten. Nooit had je eens een moment met z'n 2-en. Zondagochtend om 9.30 uur stond meestal de eerste op de stoep en dat groeide in de loop van de dag uit tot een gezelschap van zeker 15 man die tot diep in de nacht bleven hangen.
Verder uiteraard het feit dat je als vrouw geacht werd je bek te houden, geen eigen mening te hebben en zeker niet geacht werd je op enigerlei wijze te mengen in de "mannengesprekken".
Overtreding van deze regels werd bestraft met minimaal 1 week volledig negeren door mijn toenmalige partner.
En wat helemaal niet te harden was, was hun gekanker over Nederlanders en Nederland in het algemeen. Het grootste compliment dat je van ze kon ontvangen was "je bent net een Afghaanse vrouw"
Sindsdien richt ik me alleen maar op Nederlandse mannen; die blijven toch echt het leukst!!
quote:
Op zondag 12 januari 2003 19:15 schreef Noayla_ het volgende:
Sindsdien richt ik me alleen maar op Nederlandse mannen; die blijven toch echt het leukst!!
Daar ben ik ook behoorlijk treurige exemplaren van tegengekomen, maar ik heb "de Nederlandse man" nog niet gehéél opgegeven hoor!
quote:Wat doen ze hier dan, vraag ik me dan af, als het allemaal zo kut is. In Afghanistan is vast allemaal veel beter
En wat helemaal niet te harden was, was hun gekanker over Nederlanders en Nederland in het algemeen.
quote:Burka om?
Het grootste compliment dat je van ze kon ontvangen was "je bent net een Afghaanse vrouw"
quote:
quote:
Op zondag 12 januari 2003 19:19 schreef X-Ray het volgende:[..]
Wat doen ze hier dan, vraag ik me dan af, als het allemaal zo kut is. In Afghanistan is vast allemaal veel beter
.
[..]dat vroeg ik me ook af ja, ik werd er echt altijd pisnijdig van
Burka om?
Burka? Nou nee, niet bepaald. Denk eerder in de trant van het de hele dag thee zetten en eten klaarmaken voor die sukkelaars die dat uiteraard als vanzelfsprekend zagen. Getverdamme ik word weer niet goed als ik eraan denk dat ik me toen heb gedragen als het eerste de beste dociele huisvrouwtje.
quote:Dat is inderdaad waar, dat hoor ik van iedereen.
Wat betreft vrouwen heb je in Nederland echter niet zo'n beste deal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |