Dit album vol liedjes met teksten over de dood, een tragische jeugd, sex en drugs is een topper, die uitkwam na het succes van Walk on the wildside. Alvorens het beluisteren raad ik u aan om alle scheermesjes het huis uit te gooien . Teksten gaan over een liefde tussen twee junkies, die onmogelijk is.
De legende Lou Reed, vooral bekend uit The Velvet Underground, is nooit echt een commercieel succes geweest, maar heeft veel invloed gehad op muziek. Onder andere Reed maakte de weg vrij voor punk.
Ik vind het een goed album, best wel afwisselende muziek.
Album is uit 1973 btw.
quote:Ja, dat kan ik me best voorstellen. Trouwens ook mensen hier die de biografie over hem hebben gelezen??
Op donderdag 9 januari 2003 13:36 schreef Flurry het volgende:
Heb Lou Reed wel eens in een interview horen vertellen dat hij en z'n band de grootste moeite hadden om 'm af te krijgen omdat de teksten ook voor hunzelf te confonterend waren.
quote:Van Victor Bockris? Die heb ik hier ook liggen in zo'n goedkope Rainbow-pocket uitgave. Best een interessant boek, vooral het deel over de periode toen Lou nog in de Velvet Underground zat en rondhing in Andy Warhol's scene. Daarna wordt het wel een beetje een voorspelbare opsomming van drugs- en drank-excessen, maar evengoed leuk leesvoer.
Op donderdag 9 januari 2003 20:05 schreef Diverse_Reality het volgende:
Trouwens ook mensen hier die de biografie over hem hebben gelezen??
Berlin beschouw ik zelf met Transformer wel als Lou's beste platen, al ken ik ze ook niet allemaal. Ik draai 'm niet zo vaak omdat het een vreeschlijk deprimerende schijf is, maar het is wel mooi.
quote:Heb hem ooit bij een vriend eens doorgebladerd, toch maar eens kopen. Tja die opsomming heb je ook vaak bij die boeken over punkartiesten, dat excessieve drugsmisbruik geloof ik nu ook wel
Op donderdag 9 januari 2003 20:09 schreef Zander het volgende:
Van Victor Bockris? Die heb ik hier ook liggen in zo'n goedkope Rainbow-pocket uitgave. Best een interessant boek, vooral het deel over de periode toen Lou nog in de Velvet Underground zat en rondhing in Andy Warhol's scene. Daarna wordt het wel een beetje een voorspelbare opsomming van drugs- en drank-excessen, maar evengoed leuk leesvoer.
quote:Dat ben ik met je eens, de albums verschillen ook nogal van elkaar. De ene Reed is de ander niet
Berlin beschouw ik zelf met Transformer wel als Lou's beste platen, al ken ik ze ook niet allemaal. Ik draai 'm niet zo vaak omdat het een vreeschlijk deprimerende schijf is, maar het is wel mooi.
quote:daar was ik nou nooit opgekomen maar het is op zich wel waar. Ik vond Berlin toen ik hem voor de eerste keer luisterde niet down of zo .Maar door wat anderen er allemaal over zeggen...
[b]Op donderdag 9 januari 2003 20:19 schreef Diverse_Reality het volgende:Het deprimerende aan Lou Reed trekt me juist wel, niet dat ik zelf ook in een dipje raak maar de muziek is gewoon meeslepend.. Zelfde gevoel als bij Joy Division.
quote:Gelukkig hebben we hier in Heerenveen weinig goeds in die aanbiedingsbakken.. Ik begrijp wat je doormaakt, op de terugweg van Delft moest ik ook al kiezen tussen allemaal goede cd's...
Op vrijdag 10 januari 2003 12:49 schreef Seborik het volgende:
En het was dit keer echt vreselijk, want er stonden nog veel meer heel erg goede cd's tussen, ook nog van Lou Reed.
quote:Het nummer "The bed"
Op woensdag 15 januari 2003 02:05 schreef Gert het volgende:
Jullie weten hoe de kinderen op Berlin aan het huilen gemaakt werden, neem ik aan?
quote:Ik natuurlijk
Op donderdag 9 januari 2003 13:29 schreef Diverse_Reality het volgende:
Wie is er nog meer in het bezit van dit album?
quote:Ach, thesoundfan, er werd begin jaren 70 echt wel meer goede muziek gemaakt hoor, ik noem bijv. David Bowie, Iggy Pop(&the Stooges), Roxy music, Brian Eno, Hawkwind, The Sparks, King Crimson, Can, Kraftwerk, Nico, Genesis (toen Peter Gabriel er nog in zat, uiteraard!), John Cale, Leonard Cohen.........
Op donderdag 9 januari 2003 21:12 schreef thesoundfan het volgende:
Ik heb um. Al weer alderhalf jaar terwijl ik nog precies weet waar wanneer ik hem\haar kocht. Zegt wel iets hoe belangrijk dat ding voor me is. Absolute prachtplaat en niet zo truttig als al die classic rock uit die tijd(ik noem queen, pink floyd(echoes is wel goed)) Het is juist scherp en ook wel depri maar een nummer als caroline says 2 vind ik dan weer best lief. Dat zal door de stem vam reed in dat nummer komen en doordat het heel rustig is.
quote:Dat ben ik helemaal met je eens
Op woensdag 15 januari 2003 11:38 schreef PHETEP het volgende:
Ik natuurlijk(BERLIN behoordt samen met TRANSFORMER tot zijn beste solo-albums!)
Berlin vind ik denk ik een van de betere albums.
Het is inderdaad erg meeslepend (idd beetje als Joy Division).
Komt uiteraard door de lyrics.. Geniaal goed geschreven.
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 02:48 schreef Diverse_Reality het volgende:[..]
Het nummer "The bed"
Door te vertellen dat hun moeder dood was toch?. Om het realistisch te maken ofzo
...
FOEI!
quote:Ik noem verder nog: Nick Drake, Neil young, beach boys( sunflower, surfs up, holland),the meters
Op woensdag 15 januari 2003 11:48 schreef PHETEP het volgende:[..]
Ach, thesoundfan, er werd begin jaren 70 echt wel meer goede muziek gemaakt hoor, ik noem bijv. David Bowie, Iggy Pop(&the Stooges), Roxy music, Brian Eno, Hawkwind, The Sparks, King Crimson, Can, Kraftwerk, Nico, Genesis (toen Peter Gabriel er nog in zat, uiteraard!), John Cale, Leonard Cohen.........
quote:Ben het daar ook wel mee eens, al is de plaat die ik het vaakst gedraaid heb toch echt Rock and Roll Animal. Wat een enerverende rauwe rock!
Op woensdag 15 januari 2003 11:38 schreef PHETEP het volgende:[..]
Ik natuurlijk
(BERLIN behoordt samen met TRANSFORMER tot zijn beste solo-albums!)
quote:Hmm, dit album kwam natuurlijk uit tijdens het toppunt van de Koude Oorlog. En toen was Berlijn wel flink deprimerend ja.
Op donderdag 9 januari 2003 13:25 schreef Diverse_Reality het volgende:
Berlijn, een stad al net zo deprimerend als de teksten van Lou Reed's album.
Maar dat is nu absoluut niet meer zo hoor .
quote:Nou, ik ken Berlijn een beetje, en het straalt geen vrolijkheid uit
Op woensdag 15 januari 2003 16:32 schreef X-Ray het volgende:[..]
Hmm, dit album kwam natuurlijk uit tijdens het toppunt van de Koude Oorlog. En toen was Berlijn wel flink deprimerend ja.
Maar dat is nu absoluut niet meer zo hoor
.
quote:Die opmerking van X-ray slaat ook nergens op, die plaat heet alleen maar Berlin, omdat het titelnummer voorborduurt op het nummer "Berlin" van Lou Reed's 1e solo-album uit '72(LOU REED), het heeft verder nix met de stad Berlijn te maken, wat betreft de Berlijnse sfeer van de jaren '70, moet je eens luisteren naar LOW en HEROES van Bowie (Die woonde toen echt in Berlijn, was toen zwaar verslaafd etc.)
Op woensdag 15 januari 2003 16:39 schreef Diverse_Reality het volgende:[..]
Nou, ik ken Berlijn een beetje, en het straalt geen vrolijkheid uit
. Ook veel steden in Engeland hebben hetzelfde. Maar waarschijnlijk is het oostblok ook niet minder troosteloos. Maar daar ben ik nooit geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |