zoals, er word in geloofd, het wordt gebruikt om hoop uit te stillen, en om vraagstukken als waarom zijn we hier te beantwoorden.
en is het een goed alternatief ?
-edit- even voor diegene die dit topic voor het eerst lezen de vorige topictitel was "is wetenschap een godsdienst" maar bij nader inzien was dit een betere titel
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 08-01-2003 23:26]
quote:Maar neem zoiets als evolutie nooit bewezen, en toch word er amasse door de wetenschappelijke gemeenschap in geloofd (lullig voorbeeld maarja)
Op woensdag 8 januari 2003 21:47 schreef Contract_Killer het volgende:
Ik vind van niet, want als we geen antwoord weten dan moet je het uitzoeken niet gaan zeggen ja dat doet god fo zo iets dergenlijks
quote:pcies veel overeenkomsten, al moet ik zeggen dat ik het een leuk geloof vind
Op woensdag 8 januari 2003 21:49 schreef M.ALTA het volgende:
De organisatie-wijze van de wetenschap lijkt veel op die van de Katholieke kerk.
Alhoewel ik niet denk dat de mensen daarvan kan overtuigen. Het bliksem gooien gaat nog wat moeizaam
quote:Ja daar heb je wel een goed punt.
Op woensdag 8 januari 2003 21:49 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Maar neem zoiets als evolutie nooit bewezen, en toch word er amasse door de wetenschappelijke gemeenschap in geloofd (lullig voorbeeld maarja)
Ik geloof er zelf niet in hoor, in de wetenschappelijke gemeenschap. Ik rommel liever een beetje an. Als je maar in jezelf gelooft, dat lijkt me veel belangrijker.
quote:Ik ben dus niet de enige die mezelf voor de voeten loopt
Op woensdag 8 januari 2003 21:55 schreef seriewoordenaar het volgende:
De mens staat zichzelf dus in de weg
maar idd het ligt natuurlijk wel aan de manier van wetenschap bedrijven. Maar net als andere godsdiensten is et toch een mate van verandering
een groot verschil vind ik dat bij wetenschap de "dingen" toch wel getoetst worden en er inprincipe sceptisch naar alles gekeken wordt
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 08-01-2003 21:59]
quote:indeed, my point xactly.
Op woensdag 8 januari 2003 21:58 schreef Bosbeetle het volgende:
een groot verschil vind ik dat bij wetenschap de "dingen" toch wel getoetst worden en er inprincipe sceptisch naar alles gekeken wordt
quote:maar er worden wel verschillende intrepretaties geaccepteerd van het zelfde schrift (in de wetenschap is het vaak iets minder wollig geschreven gelukkig)
Op woensdag 8 januari 2003 21:58 schreef hyperfuzz het volgende:
een wetenschapper kan van mening veranderen als het bewijs over een onderwerp een andere kant op gaat... tenminste, dan zou het een goede wetenschapper zijn imhoEen aanhanger van een bepaalde godsdienst kan dat toch niet, omdat alles volgens zijn geloof zo en zo gegaan is in de geschiedenis, en zo en zo geregeld is in d'een of ander boek?
quote:Ik wel !
Op woensdag 8 januari 2003 22:00 schreef Lucille het volgende:
Ik heb nog nooit een wetenschappelijk artikel gezien waarin de wetenschapper iets beweerde door te zeggen 'dit is zo, omdat ik er gewoonweg in geloof'. Zo werkt het namelijk niet in de wetenschap.
er stond zoiets van dit ontstaat en dat komt tevoorschijn (puur geloof dacht ik zo en dat staat in een gerenomeerd journal)
quote:Bron?
Op woensdag 8 januari 2003 22:02 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Ik wel !
er stond zoiets van dit ontstaat en dat komt tevoorschijn (puur geloof dacht ik zo en dat staat in een gernomeerd journal)
quote:moet ik ff zoeken maar het stond in het boek darwins black box van micheal J. Behe en het journal was (journal of molecular evolution o.i.d. )
Op woensdag 8 januari 2003 22:02 schreef Lucille het volgende:[..]
Bron?
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 08-01-2003 22:15]
En de wetenschap word vaak ook ondersteund door feiten...
quote:helemaal mee eens
Op woensdag 8 januari 2003 22:05 schreef Rivoche het volgende:
De wetenschap is een super breed onderwerp...En de wetenschap word vaak ook ondersteund door feiten...
het ligt idd erg aan het onderwerp maar er zijn volgens mij best nog wel wat mensen (wetenschappers) waarbij het echt een vervanging voor het geloof is, bij hun is de wetenschap heilig.
quote:Nooit bewezen??? Het is ongoing....ligt voor je voeten op straat...Waar heb jij gezeten?
Op woensdag 8 januari 2003 21:49 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Maar neem zoiets als evolutie nooit bewezen, en toch word er amasse door de wetenschappelijke gemeenschap in geloofd (lullig voorbeeld maarja)
Wetenschap, en het woord zegt het zelf al is WETEN, dus niet geloven.
Anders heette het wel 'gelovenschap' Beetje flauw, maar wetenschap mag pas zo heten na bepaalde bewijzen, proeven, contraproeven, contra, contra, contraproeven etc. Daarom worden doorbraken ook pas laat wereldkundig gemaakt.
Soms haalt de kennis eerder zgn. feiten in door de ontdekking van nieuwe feiten maar zelden is met die nieuwe parameters of andersoortige gegevens voorgaande niet terug te herleiden.
Snappie
quote:tis ook een vak, godsdienst ook voor sommige mensen
Op woensdag 8 januari 2003 22:07 schreef Phat Lip het volgende:
Volgens mij is wetenschap gewoon een vak.
quote:de grap is dat daar dus weinig over gepubliceerd word er wordt vooral om de hete brij heengedraaid maar toch wordt het in elk boek en artikel als algemene waarheid beschouwd
Op woensdag 8 januari 2003 22:08 schreef DaBuzzzzz het volgende:[..]
Nooit bewezen??? Het is ongoing....ligt voor je voeten op straat...Waar heb jij gezeten?
Wetenschap, en het woord zegt het zelf al is WETEN, dus niet geloven.
Anders heette het wel 'gelovenschap'Beetje flauw, maar wetenschap mag pas zo heten na bepaalde bewijzen, proeven, contraproeven, contra, contra, contraproeven etc. Daarom worden doorbraken ook pas laat wereldkundig gemaakt.
Soms haalt de kennis eerder zgn. feiten in door de ontdekking van nieuwe feiten maar zelden is met die nieuwe parameters of andersoortige gegevens voorgaande niet terug te herleiden.
Snappie
-edit-
horizontale en micro-evolutie zijn wel bewezen maar evolutie tussen soorten zoals darwin hem beschreven heeft absoluut niet
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 08-01-2003 22:13]
quote:Met de wetenschappers zelf loopt het ook wel los, maar hoevaak 'gelooft' een leek er heilig in dat een theorie een absolute waarheid is? [neem inderdaad de evolutietheorie]
Op woensdag 8 januari 2003 22:00 schreef Lucille het volgende:
Ik heb nog nooit een wetenschappelijk artikel gezien waarin de wetenschapper iets beweerde door te zeggen 'dit is zo, omdat ik er gewoonweg in geloof'. Zo werkt het namelijk niet in de wetenschap.
quote:maar een godsdienst verteld je hoe je moet leven of geeft je in ieder geval een richting mee. Wetenschap gaat daar in principe eigenlijk helemaal niet over.
Op woensdag 8 januari 2003 22:08 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
tis ook een vak, godsdienst ook voor sommige mensen
quote:idd
Op woensdag 8 januari 2003 22:13 schreef Phat Lip het volgende:[..]
maar een godsdienst verteld je hoe je moet leven of geeft je in ieder geval een richting mee. Wetenschap gaat daar in principe eigenlijk helemaal niet over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |