abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7680598
VOLKSKRANT 3-01-2003
Cricketers peinzen niet over boycot

ROTTERDAM - Mede omdat cricket in Nederland een kleine sport is voelt de Nederlandse cricketbond (KNCB) er niets voor zich te mengen in de internationale discussie over een al dan niet boycot van de WK cricket-wedstrijden in Zimbabwe. 'Wij kunnen hier gelukkig sport en politiek scheiden', zegt KNCB-voorzitter Van Ierschot, 'maar in kan me voorstellen dat in grote cricketlanden de druk groter is.'

Met name in Engeland en Australië woedt een felle politieke discussie over de vraag of de nationale cricketploegen wel in Zimbabwe moeten gaan spelen. De regeringsleiders in die landen pleiten voor een boycot, bij wijze van protest tegen het verfoeide bewind van president Mugabe.

Nederland, een van de veertien WK-deelnemers, houdt zich buiten die discussie. Het WK cricket, dat op 12 februari begint, vindt grotendeels in Zuid-Afrika plaats maar een aantal wedstrijden wordt ook in Zimbabwe en Kenia afgewerkt. Op 28 februari speelt Nederland in en tegen Zimbabwe.

KNCB-voorzitter Van Ierschot zei donderdag dat de ministeries van VWS en Buitenlandse Zaken zich terughoudend opstellen. 'Welk effect bereiken wij ermee om dan zelf wel een boycot in overweging te nemen? Misschien dat we dan van enige kant geprezen zullen worden voor ons politiek correcte gedrag. Wij kijken louter naar de veiligheid voor de spelers en die is in orde.'

Van Ierschot sluit niet uit dat Mugabe het WK-cricket wil misbruiken voor propagandistische doeleinden. 'Ik geef graag toe dat het een opportunistisch argument is maar wij spelen als een van de laatste landen in Zimbabwe. We zien wel hoe het de andere landen vergaat als meneer Mugabe er eventueel een show van wil maken.'

De spelers van de Nederlandse ploeg zijn al helemaal niet met de kwestie bezig, zo maakte aanvoerder Roland Lefebvre gisteren duidelijk. 'Voor ons als klein cricketland is het uniek om op zo'n groot podium aanwezig te zijn. Wij willen gewoon lekker ballen.'
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Natuurlijk moet je niet vrolijk gaan sporten in een land waar momenteel een grote dictator de scepter zwaait. Mugabe heeft zich ontpopt tot een verschrikkelijke tiran, hij onderdrukt het land en zet alles naar zijn hand. Engeland twijfelt of het wel moet gaan maar Nederland zegt: ach, wij zijn maar zo'n klein cricketlandje... Wat kopen die mensen daar nou voor. Boycotten die hap.......zijn ze nou helemaal van de pot gerukt??

pi_7680613
Gaan we de Olympische Spelen in 2008 in Beijing dan ook maar meteen boycotten?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 3 januari 2003 @ 09:35:44 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_7680620
* golfer hengelt dit bericht even naar Sport.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_7680675
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 09:35 schreef golfer het volgende:
* golfer hengelt dit bericht even naar Sport.
Nee niet nietr sport - golfer, niet doen. Dit gaat niet over sport maar over nieuws en politiek. Cricket als sport interesseert me geen fuck. Dat wordt een heel ander gesprek. Please.......
pi_7680729
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 09:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee niet nietr sport - golfer, niet doen. Dit gaat niet over sport maar over nieuws en politiek. Cricket als sport interesseert me geen fuck. Dat wordt een heel ander gesprek. Please.......

Misschien is dat wel de fout, het gaat om sport niet om politiek.
pi_7680746
Vind je dat? Het gaat vooral om je geweten - dat cijferen we blijkbaar weg als het om sport gaat. Een beetje elitair sporten over de ruggen van een zeer arme en onderdrukte bevolking heen.

Schop hem nu weer even terug naar oog waar ie hoort

pi_7680798
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 09:50 schreef SCH het volgende:
Vind je dat? Het gaat vooral om je geweten - dat cijferen we blijkbaar weg als het om sport gaat. Een beetje elitair sporten over de ruggen van een zeer arme en onderdrukte bevolking heen.

Heeft niks met elitair te maken. Heeft te maken met het feit of je sport en politiek uit elkaar wilt of kunt houden. En waar leg je de grens. Zoals ik al had aangegeven, als je hier wilt gaan boycotten vanwege schending van de mensenrechten, dan moet je de Olympische Spelen van 2008 ook in zijn geheel gaan boycotten. En zo zijn er nog veel meer evenementen op te noemen.
Persoonlijk denk ik dat je wel als bezoeker van het land moet weten wat er aan de hand is, maar de vraag is of je je ook in politiek opzicht moet mengen. Ik ga ook op vakantie in landen waar men het niet zo nauw neemt met de mensenrechten. Niet dat het me geen fuck kan schelen wat er daar gebeurd, maar ik wil wel met eigen ogen bekijken of ik er iets van kan zien. Dat is denk ik beter dan met een spandoek op de Dam staan.
  vrijdag 3 januari 2003 @ 10:02:44 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_7680827
quote:

Staat hier prima op zijn plek, deze discussie.
Ook in het Sportforum kan prima gediscussieerd worden over dit soort (rand)verschijnselen en de vermenging sport/geweten/politiek.

Toevoeging: in De Volkskrant staat dit bericht ook op de Sportpagina.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_7680888
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 10:02 schreef golfer het volgende:

[..]

Staat hier prima op zijn plek, deze discussie.
Ook in het Sportforum kan prima gediscussieerd worden over dit soort (rand)verschijnselen en de vermenging sport/geweten/politiek.

Toevoeging: in De Volkskrant staat dit bericht ook op de Sportpagina.

Prima - ik zet wel een nieuw bericht in Oog
pi_7680897
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 10:10 schreef SCH het volgende:

[..]

Prima - ik zet wel een nieuw bericht in Oog

Die gesloten zal gaan worden wegens dubbelposten.
pi_7680928
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 10:11 schreef Lucille het volgende:

[..]

Die gesloten zal gaan worden wegens dubbelposten.

Nee hoor - maak je daar geen zorgen over.
Maar jij gaat naar landen waar de mensenrechten worden geschonden om te zien of het wel echt gebeurd? Geloof je het dan niet?

Ik denk dat er bij de OS in China ook wel degelijk problemen zullen zijn en goed opgelet wordt. Maar dat is een andere politieke situatie dan momenteel in Zimbabwe waar een dictatuur in opbouw gaande is en Mugabe het tournooi zeer waarschijnlijk voor zijn eigen glorie gaat gebruiken. In China zou het wel eens andersom kunnen gaan werken. Maar ook daar zet ik idd mijn vraagtekens bij. Ik vind niet dat je grote evenementen moet organiseren in landen waar stelselmatig de mensenrechten worden geschonden. Individuele vakanties vind ik trouwens weer wat anders, dat moet iedereen ook voor zichzelf uitmaken. Hier gaat het om een Nationale Sportbond!

pi_7680993
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 10:15 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee hoor - maak je daar geen zorgen over.
Maar jij gaat naar landen waar de mensenrechten worden geschonden om te zien of het wel echt gebeurd? Geloof je het dan niet?

Nee, ik ga naar landen die ik interessant vind qua omgeving, cultuur en dergelijke. En dan kom je ook wel eens terecht in landen waar de mensenrechten flink geschonden worden. Of waar het in politiek opzicht niet helemaal stabiel is. Tis geen kwestie van wel of niet geloven wat men zegt, tis meer om zelf een beeld te vormen hoe zo'n land er uitziet zodat ik daar mijn eigen mening over kan geven in plaats van een mening van iemand anders.
quote:
Ik denk dat er bij de OS in China ook wel degelijk problemen zullen zijn en goed opgelet wordt. Maar dat is een andere politieke situatie dan momenteel in Zimbabwe waar een dictatuur in opbouw gaande is en Mugabe het tournooi zeer waarschijnlijk voor zijn eigen glorie gaat gebruiken. In China zou het wel eens andersom kunnen gaan werken. Maar ook daar zet ik idd mijn vraagtekens bij. Ik vind niet dat je grote evenementen moet organiseren in landen waar stelselmatig de mensenrechten worden geschonden. Individuele vakanties vind ik trouwens weer wat anders, dat moet iedereen ook voor zichzelf uitmaken. Hier gaat het om een Nationale Sportbond!
Zimbabwe waar een dictatuur in opbouw? Hij is al 15 jaar aan de macht. En wat betreft de sportbond geef je zelf eigenlijk al de voorzet, het is inderdaad een sportbond, geen politieke instelling.
pi_7681061
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 10:23 schreef Lucille het volgende:
Zimbabwe waar een dictatuur in opbouw? Hij is al 15 jaar aan de macht. En wat betreft de sportbond geef je zelf eigenlijk al de voorzet, het is inderdaad een sportbond, geen politieke instelling.
Dat hij 15 jaar aan de macht is, zegt toch niks over zijn ontwikkeling. Aanvankelijk was zowat de hele wereld erg blij met Mugabe en was hij redelijk democratisch en deed hij het ook niet zo slecht. Maar langzaam aan is de macht hem naar het hoofd gestegen en de laatste 7 a 8 jaar is het een glijdende schaal geworden. Mugabe heeft zich ontwikkeld tot alleenheersers die geen tegenspraak duldt. Hij heeft het land in een grote economische en politieke crisis gestort, voor de arme bevolking is er nauwelijks nog perspectief, hij heeft geen oog voor de aidsproblematiek en over de blanke boeren hoeven we het niet te hebben. De laatste 2 jaar laat hij duidelijk zien dat het alleen maar om zijn eigen macht en het behoud daarvan te doen is. Vrije pers wordt verboden; alleen de beeltenis van Mugabe doet er nog toe. Terwijl het een geweldig prachtig en fantastisch land is.

Ik weet niet of je het meteen moet gaan boycotten. Maar de houding van: wij gaan lekker cricketen, wat een gezeur allemaal, die de bond nu uitstraalt, dat irriteert me. Natuurlijk heeft een Sportbond ook met maatschappelijke en politieke factoren van doen. Zo simpel zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar.

pi_7689372
Omhooghaal push - ben je het nu met me eens dat het hier niet echt leeft Golfer? In OOG of POL hebben de mensen er echt meer mee. Eventjes terugschoppen nog please
  vrijdag 3 januari 2003 @ 18:19:36 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_7689531
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 18:06 schreef SCH het volgende:
Omhooghaal push - ben je het nu met me eens dat het hier niet echt leeft Golfer? In OOG of POL hebben de mensen er echt meer mee. Eventjes terugschoppen nog please
Nu ophouden met zeuren.
Topic staat waar het hoort, net zoals het in De Volkskrant staat op de sportpagina.
Blijkbaar boeit het onderwerp de overige fokkers niet, dat gebeurt wel meer met topics.
Live with it.
Poef.....gone! ©golfer
pi_7689790
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 18:19 schreef golfer het volgende:

[..]

Nu ophouden met zeuren.
Topic staat waar het hoort, net zoals het in De Volkskrant staat op de sportpagina.
Blijkbaar boeit het onderwerp de overige fokkers niet, dat gebeurt wel meer met topics.
Live with it.

Hey - probeer het eens voor de lol. Je zult zien dat het daar wel leeft. Sportboycot leeft enorm - maar mensen die in politiek geinteresseerd zijn kijken niet bij sport. Weet jij ook wel Je gaat echt niet af als je het terugzet......

Dus niet zo koppig doen, staat je niet

vrijdag 3 januari 2003 @ 18:43:26 #17
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7689873
quote:
.
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 11:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik - als je daar woont, weet je dat toch. Dan ben je erop voorbereid. Dus niks aan de hand. Hoop gezeik over niks. Alsof er geen grotere problemen in de wereld zijn

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_7690496
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 10:30 schreef SCH het volgende:
Dat hij 15 jaar aan de macht is, zegt toch niks over zijn ontwikkeling. Aanvankelijk was zowat de hele wereld erg blij met Mugabe en was hij redelijk democratisch en deed hij het ook niet zo slecht. Maar langzaam aan is de macht hem naar het hoofd gestegen en de laatste 7 a 8 jaar is het een glijdende schaal geworden. Mugabe heeft zich ontwikkeld tot alleenheersers die geen tegenspraak duldt. Hij heeft het land in een grote economische en politieke crisis gestort, voor de arme bevolking is er nauwelijks nog perspectief, hij heeft geen oog voor de aidsproblematiek en over de blanke boeren hoeven we het niet te hebben. De laatste 2 jaar laat hij duidelijk zien dat het alleen maar om zijn eigen macht en het behoud daarvan te doen is. Vrije pers wordt verboden; alleen de beeltenis van Mugabe doet er nog toe. Terwijl het een geweldig prachtig en fantastisch land is.
100% mee eens.

En dan nu over de boycot. In de jaren '80 was er ook een sport- en culturele boycot van Zuid-Afrika. Aan de ene kant heb je de voorstanders van een boycot: mensen die zeiden dat je het Apartheids-regime steunde als je naar Zuid-Afrika ging. Degenen die zongen dat ze niet in Sun City wilden spelen, het decadente paradijs van de blanke rijken.
Aan de andere kant de tegenstanders: degenen die juist naar Zuid-Afrika gingen om de bevolking een hart onder de riem te steken, of om ter plekke de situatie te beoordelen, en dan in eigen land je mening uit te dragen. Zoals Paul Simon, die door sommigen werd beschimpt en uitgejouwd omdat hij in 1986 zijn cd Graceland opnam met Zuid-Afrikaanse muzikanten. Een grote groep cricketers werd levenlang geschorst voor internationale wedstrijden door de Internationale Cricketbond (ICC), omdat ze toch in Zuid-Afrika wilden spelen (de zogenaamde Rebel-tours). Bij deze cricketers waren ook Sri-Lankaanse spelers, die gingen niet voor de gezelligheid, maar om de bevolking te laten zien dat de rest van de wereld zich wel degelijk iets aantrok van het lot van de zwarte bevolking in Zuid-Afrika.

Terugkomend op Zimbabwe: ik denk dat de Nederlandse cricketbond niet alle feiten kent. Er zijn namelijk ook Nederlandse boeren beroofd en verjaagd van hun land, er is mij één geval bekend van een boer die van Zimbabwe naar Australië is gevlucht. Maar er zijn nog tientallen boeren en tuinders die dagelijks in spanning leven, of zij misschien ook binnenkort aan de beurt zijn, dat hun land wordt ingenomen door 'oorlogsveteranen', of simpelweg weggegeven aan een vriend van Mugabe. De laatste grap van Mugabe is overigens dat inkomsten uit het buitenland (dus buitenlands geld) altijd omgewisseld moet worden in Zimbabwese dollars, waarbij de banken uiteraard een ongunstige koers rekenen. De boeren en tuinders kunnen geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen meer kopen, want die werden in US dollars betaald.

Misschien valt er te praten over verplaatsing van de wedstrijd, in overleg met de Nederlandse cricketbond en de ICC, maar ik denk het niet. Ik zeg: dan moet de wedstrijd in Zimbabwe geboycot worden. Maar goed, we zijn ook in Argentinië geweest om te voetballen, dus zullen we nu ook wel weer gaan. Andere tijden, zelfde kutsmoesjes.

ps: Nederland maakt natuurlijk geen schijn van kans. Ze zitten in de zwaarste poule, en worden zonder twijfel laatste. Het team is te laat begonnen met verjongen, en naast Roland Lefebvre, Tim de Leede en Feiko Kloppenburg is het een verzameling middelmatige spelers die bij de eerste tegenslag het koppie al laten hangen.

pps: Van Ierschot: 'wij kijken louter naar de veiligheid van de spelers, en die is in orde'. Hij is zeker alweer vergeten dat het Nederlandse team bij zijn vorige bezoek, een paar jaar terug, iets te lang voor het hek van het paleis van Mugabe stil bleef staan. Het had echt heel erg weinig gescheeld of de triggerhappy paleiswacht had van het Nederlands elftal een half dozijn gemaakt. Maar dit geheel terzijde.

I intend to live forever, or die trying.
  zaterdag 4 januari 2003 @ 00:37:18 #19
30919 mitt
Michael Corleone
pi_7697411
Nou, goed besluit hoor dat ze gewoon willen gaan
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_7697426
quote:
Op zaterdag 4 januari 2003 00:37 schreef mitt het volgende:
Nou, goed besluit hoor dat ze gewoon willen gaan
Want....................????
  zaterdag 4 januari 2003 @ 00:39:07 #21
30919 mitt
Michael Corleone
pi_7697452
quote:
Op zaterdag 4 januari 2003 00:37 schreef SCH het volgende:

[..]

Want....................????

want dit :

KNCB-voorzitter Van Ierschot zei donderdag dat de ministeries van VWS en Buitenlandse Zaken zich terughoudend opstellen. 'Welk effect bereiken wij ermee om dan zelf wel een boycot in overweging te nemen? Misschien dat we dan van enige kant geprezen zullen worden voor ons politiek correcte gedrag. Wij kijken louter naar de veiligheid voor de spelers en die is in orde.'

En als zelf cricketers alles en iedereen moeten gaan boycotten, ben je het eind zoek hoor.

Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  zaterdag 4 januari 2003 @ 00:40:41 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_7697478
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 18:37 schreef SCH het volgende:

Hey - probeer het eens voor de lol. Je zult zien dat het daar wel leeft. Sportboycot leeft enorm - maar mensen die in politiek geinteresseerd zijn kijken niet bij sport. Weet jij ook wel Je gaat echt niet af als je het terugzet......

Dus niet zo koppig doen, staat je niet

Intussen bewijzen de reakties jouw tegendeel en als er iemand wel in zowel in sport als politiek is geinteresseerd is, ben ik het levende bewijs.
Poef.....gone! ©golfer
pi_7697531
Ja jij wel - maar voor de rest is het broodmager hier, komt geen discussie op gang - maar jij bent al snel tevreden. Ik vind het nog steeds een rotstreek en erg onvolwassen van je - en nog niet eens je ongelijk bekennen - heb je hier al cricketanalyses gezien? Flauw dat je dit zolang volhoudt.
pi_7720830
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/cricket/2628761.stm

ECB ready for Zimbabwe talks

England and Wales Cricket Board officials will have an "open mind" when they meet government ministers later this week to discuss the situation in Zimbabwe. England are due to play their opening World Cup match in Harare, but there is intense political pressure on them to boycott the game as a protest against the Mugabe regime.

The consequences would be serious if England go it alone as they would not only forfeit the points for the match, and thereby reduce their chances of progressing in the tournament, but also face the likelihood of a seven figure fine.

David Gower believes England should not go

Former England captain David Gower has, meanwhile, added his voice to those opposed to England playing in Zimbabwe.

"The Zimbabwe captain Heath Streak is the only player to say England should go, but you have to remember the job is a quasi-political appointment. If you say the wrong things you will be out, which is why Alistair Campbell and Stuart Carlisle have been dropped from their squad," Gower commented.

"It has also been suggested that 5,000 people are depending on the World Cup matches being played in Zimbabwe, yet there are seven million on the edge of starvation - those figures do not add up to me."

Even de belangrijkste dingen van de site geplukt. En ik ben het eens met David Gower.

I intend to live forever, or die trying.
pi_7721895
Goede zaak - ben benieuwd hoe de Nederlandse bond dan weer reageert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')