om ze tam te maken heb ik al verschillende tips gehad varierend van veel pakken en vasthouden tot de vogel rustig is in de hand tot proberen te lokken met fruit.
wij hebben echter hiermee wat problemen. ten eerste is dat beest als de dood voor onze handen, kwetteren, door de hele kooi heen springen, schreeuwen etc. en hij (of zij) is wel handtam volgens de (goede) dierenwinkel...
ook het lokken met fruit wil niet lukken aangezien dat beest helemaal geen fruit kent (hij probeert er ook niet van te eten als je het los in zijn voerbak legt).
verder is het beessie ook steeds onderin de kooi te vinden waar hij, naar het schijnt, een vriendje ziet.. de onderste bak spiegelt namelijk waardoor hij zichzelf kan zien (het "vriendje" dus)..
heeft iemand tips voor ons uit eigen ervaring of uit andere bron?
Het zijn schitterende beestjes en je moet ze eigenlijk altijd in een koppel nemen. Ze heten niet voor niets lovebirds.
Alleen kan je ze heel goed handtam krijgen. Je moet geduld hebben, verwacht niet binnen een week dat hij op je schouder komt. En in de bus meenemen, moet je nooit doen. Ook niet naar buiten, als hij de vrijheid ruikt is hij weg. Helaas ervaring mee gehad 't raam stond open.
En het fluiten, overdag kan je er niks aan doen. 's Avonds kan je de kooi eventueel afdekken.
Geef hem gewoon de tijd om alles te laten wennen. Ze zijn heel intelligent en zijn schitterend om naar te kijken. Succes.!!
Hoe je ze tam krijgt...veel vast pakken en aaien....
quote:Net zoals bij vrouwen dus eigenlijk.
Op maandag 30 december 2002 10:44 schreef Paperclipjes het volgende:
Hoe je ze tam krijgt...veel vast pakken en aaien....
maar ik neem aan dat je dat weet.. Want je neemt natuurlijk geen huisdier voordat je er iets vanaf weet... toch?? (let op de sarcastische toon...)
voor de rest raad ik je aan om nooit weer een dier in een dierenwinkel te kopen.. tenminste niet als je hem tam wil maken of ermee wilt fokken..
De meeste medewerkers weten niet eens waar ze over praten, meestal komt er alleen maar onzin uit. Verder komen de dieren daar niet altijd bij fokker vandaan. Vaak gewoon van mensen die toevallig een nestje hadden of bij de groothandel.
Zoek gewoon een goede fokker op, dan zit je altijd goed.
quote:HAHAHAHAHAHA en dan is ie handtam?? MY ASS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op zondag 29 december 2002 12:06 schreef py.mosjuh het volgende:
wij hebben echter hiermee wat problemen. ten eerste is dat beest als de dood voor onze handen, kwetteren, door de hele kooi heen springen, schreeuwen etc. en hij (of zij) is wel handtam volgens de (goede) dierenwinkel...
nee dus, geloof je dierenwinkel maar niet!
Mocht iemand iets willen weten mail me dan...
quote:Bij dwergpapegaaien kan je het nog veel makkelijker aan de snavel zien. Als ze jong zijn hebben ze namelijk nog een deels zwarte snavel.
Op maandag 30 december 2002 18:53 schreef freaky-me het volgende:
veel oefenen... en geduld hebben.
Weet je trouwens zeker dat het een jonge vogel is? als het echt en jonge vogel is kun je het aan de veren en pootjes zien...
Als je graag zo'n vogeltje wilt, ga dan naar een fokker! Je krijgt dan zo'n beestje handtam mee naar huis en dat scheelt ontzettend veel. Jij bent blij èn dat beestje hoeft niet de rest van zijn leven in een klein kooitje te zitten.
Hij was dus eerst ook heel erg bang voor handen, maar nu niet meer. Soms komt ie op mn hand zitten als ik zit te typen en beetje aan m'n hand bijten. Niet echt hard want het is voor hun meer spelen, ze hebben geen handen dus pakken graag iets vast met hun snavel.
Ik ken wel 'n dwergpapagaaitje die buiten los kan, maar die hebben ze al heel stel jaar. Die mag in een reiskooitje mee in de auto, en dan op andere plek buiten mag ie gewoon los vliegen de bomen in enzo, maar die komt dan wel gewoon weer naar de auto terug als ze met z'n favo. speelgoed rammelen.
Hij was al gewend om vaak in de tuin te staan met kooi en was daar al vaak losgeweest. Ook een stel keer bijna kwijt want dan vliegen ze bij iemand anders naar binnen ofzo.
Maar met al die katten buiten enzo kan je het beter niet doen. De meeste vogels, en zeker jonge, zullen buiten wegvliegen om speelgenootjes te vinden. En dan is het nog maar afwachten of ze terugkomen, niet verdwalen enzo.
verder zijn we echt niet over 1 nacht ijs gegaan bij de aanschaf van die vogel (ik merk dat sommigen dat dachten). hij is wel erg jong (zijn snavel was nog bijna helemaal zwart en hij was ook net 3 dagen op vast voer toen we um kregen)..
al met al gaat het dus erg goed ermee en ik moet zeggen; had niet verwacht dat het zo'n leuk beessie zou zijn (hij droomt ook trouwens, kwetter kwetter etc terwijl ie gewoon in "slaapmodus" zit )
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |