----------------
Uit het DvhN de volgende recensie:
Ergens halverwege Bowling For Columbine toont regisseur Michael Moore een dwingende montage van militaire acties uit het recente Amerikaanse verleden. De reeks beelden mondt uit in de overbekende opnames van vliegtuigen die zich in de Twin Towers boren. De boodschap is niet subtiel, maar wel duidelijk: de aanslagen van 11 september kwamen niet uit de lucht vallen, en als de VS zich in hun buitenlandse politiek wat minder arrogant en gewelddadig hadden opgesteld, had het zover niet hoeven komen.
In het huidige politieke klimaat maakt men zich niet direct geliefd met zo'n betoog, maar toch ontpopte Bowling For Columbine zich op het Internationale Documentairefestival in Amsterdam als de onbetwiste publieksfavoriet, en ondanks een beperkte vertoning in Amerika, blijkt de film ook in Moores vaderland flink aan te slaan.
Het overweldigende succes lijkt vooral te danken aan de humoristische toon die Moore vrijwel voortdurend weet aan te slaan. Openhartige en provocerend maakt de filmmaker zijn publiek deelgenoot van de verbanden die hij ziet tussen geweld en vuurwapens in zijn land, en de rol die politiek en media volgens hem spelen bij de instandhouding van een door angst gedreven cultuur. Hoewel hij zich bewust is van de ernst van zijn onderwerp brengt hij het alsof het allemaal één grote bizarre grap is, waarbij hij er zelfs niet voor terugdeinst de historisch gegroeide vuurwapenverslaving van zijn landgenoten te illustreren aan de hand van een hilarisch tekenfilmpje.
Net als in zijn prachtige debuutfilm Roger & Me, waarin hij de teloorgang van de auto-industrie in zijn geboortestad Flint, Michigan in kaart bracht, gaat achter Moores bijtende humor ook nu weer een oprechte woede schuil. Moore is in wezen eerder een politieke activist dan een filmmaker. Dat blijkt bijvoorbeeld als hij een bezoek brengt aan Columbine, het stadje uit de titel dat in 1999 het toneel was van een dramatische schietpartij op een middelbare school. Met enkele overlevenden van het bloedbad gaan Moore en zijn cameraman verhaal halen bij de supermarkt die de kogels verkocht die in Columbine zoveel schade aanrichtten.
Maar waar Hollandse populisten als Willibrord Frequin en Pieter Storms dit soort confrontaties vooral ensceneren om zichzelf uitgebreid op de borst te kloppen, daar lijkt Moore werkelijk begaan met de slachtoffers. Als de supermarkt besluit de kogels uit het assortiment te halen is de reactie van Moore niet triomfantelijk, maar eerder beduusd. Alsof hij zich na alle krachtige filmpamfletten die hij in de afgelopen jaren maakte nog steeds niet bewust is van de macht van de camera.
-------------------
Ik was dus echt onder de indruk. Vooral de rol van de media en de angst bij mensen in Amerika is heel bijzonder, zeker als Moore naar het vergelijkbare Canada gaat om de zien hoe het daar is.
Ik kan niet anders zeggen dan: "Ga dat zien!!!".
Hij is trouwens in de UK als beste docu ooit verkozen. Best snel voor zo'n jonge film
quote:Joh, ga gewoon eens lekker naar zo'n 'cultzaaltje'. Je zal zien dat het meevalt! Niet alleen zit er haast nooit mobiel bellend gespuis, ook zit er vaak een cafégedeelte aan vast waar je consumpties voor normale prijzen kunt krijgen en na afloop van de film gewoon nog even uit kunt gaan.
Op dinsdag 17 december 2002 12:34 schreef Salvad0R het volgende:
waar kan je hem bekijken ? in de normale bioscoop ? of alleen in die semi cult zaaltjes ? ik hoop het eerste...
Ontopic:
BfC lijkt me interessant, maar net niet interessant genoeg om er de deur voor uit te gaan. Ik wacht wel tot ie op Ned3 komt.
quote:En dat is waarschijnlijk al wel over 2 weken
Op dinsdag 17 december 2002 12:43 schreef Frollo het volgende:[..]
Ontopic:
BfC lijkt me interessant, maar net niet interessant genoeg om er de deur voor uit te gaan. Ik wacht wel tot ie op Ned3 komt.
quote:En was het ook wat?
Op dinsdag 17 december 2002 12:54 schreef Amoebe het volgende:
Gezien in de sneak in Groningen
Wil hem wel nog steeds zien.
[ontopic]
Bowling for Columbine is één van de beste films die ik dit jaar heb gezien. Hij geeft de problemen met wapens in amerika goed weer.
Bijna alles wordt met een humoristische toon aangeleverd, maar er zitten ook stukjes bij die zeer aangrijpend zijn.
Het leukste is natuurlijk de animatie "A brief history of America" volgens mij gemaakt door Matt Stone en Trey Parker (South Park).
Er zitten een aantal zeer goeie interviews bij met onder andere Marilyn Manson, die eindelijk eens een keer als een normaal mens een interview geeft en niet als shockrocker.
Het aangrijpendste vond ik de filmbeelden uit de kantine van de Columbine highschool tijdens de schietpartij, waarvan ik niet wist dat die bestonden.En ik dus een brok in mijn keel kreeg bij het kijken hiernaar.
Een minpunt van deze documentaire is dat hij veel te subjectief is.
Na het zien van deze docu moet je wel denken dat elke amerikaan met een wapen een redneck-hillbilly-racist is, die alleen maar om zichzelf geeft.
Ook ben ik het niet eens met de "willibrord" manier van interviewen, mensen dus privé en op straat lastig vallen met vragen.
Maar deze film is zeker de moeite waard om in de bioscoop te kijken.
[/ontopic]
[edit]stom foutje weggehaald [/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door victorinox op 18-12-2002 14:58]
erg goed in elkaar gezet, hij haalt een hoop aspecten van allerlei soorten bij elkaar, op verschillende manieren en maakt er toch een logisch verhaal van. wel een beetje lullig hoe hij Charlton Heston voor schut zette, maar eigenlijk verdient ie het
quote:Je bedoelt neem ik aan subjectief?
Op dinsdag 17 december 2002 17:33 schreef victorinox het volgende:
Een minpunt van deze documentaire is dat hij veel te objectief is.
(Wil hem overigens wel gaan zien)
Ik vond vooral dat voorbeeld van Detroit en Windsor typerend. Deze twee steden leggen tegenover elkaar, gescheiden door een rivier. Detroit op Amerikaans grondgebied, Windsor op Canadees. Detroit is een typische Amerikaanse stad, met een vrij hoog aantal moorden, een angstige bevolking. Windsor is heel vredelievend. Niemand doet zijn deur op slot. In de afgelopen 3 jaar is daar 1 moord geweest. En dat ligt dan op 500 meter van elkaar
Het filmpje over de "history of america" is egt geweldig gedaan door Matt Stone en Trey Parker, en zo zitten er nog meer geweldige stukjes in.
De beste documentaire die ik tot nu toe gezien heb en 1 van de beste films van dit jaar...
(Hoewel ik toch ook nog The Two Towers wil gaan zien. )
quote:
Op donderdag 19 december 2002 00:45 schreef Gorro het volgende:
Amerika is sick.
quote:Dit is ook een fout in de documentaire, Hij vergelijkt dingen met elkaar die hij niet mag vergelijken:
Ik vond vooral dat voorbeeld van Detroit en Windsor typerend. Deze twee steden leggen tegenover elkaar, gescheiden door een rivier. Detroit op Amerikaans grondgebied, Windsor op Canadees. Detroit is een typische Amerikaanse stad, met een vrij hoog aantal moorden, een angstige bevolking. Windsor is heel vredelievend. Niemand doet zijn deur op slot. In de afgelopen 3 jaar is daar 1 moord geweest. En dat ligt dan op 500 meter van elkaar
Windsor, inwonersaantal in 1951: 183.000
Detroit, inwonersaantal in 1950: 1.850.000
Windsor, inwonersaantal in 2001: 308.000
Detroit, inwonersaantal in 2000: 950.000
Dus terwijl Windsor in 50 jaar is uitgegroeid tot een kleine stad, is Detroit van een miljoenenstad ingekrompen tot nog een nog steeds 3x zo grote stad als Windsor.
Dit komt vooral doordat Detroit te maken heeft met hoge werkloosheid en het verlaten van de blanke hoge inkomens naar andere gebieden.
Wat zegt Michael Moore dus:
In deze grote amerikaanse stad met achterstandswijken, ghetto's, hoge werkloosheid, veel criminaliteit. Vallen elk jaar tientallen doden.
Terwijl net over de rivier in deze kleine stad met weinig criminaliteit en weinig werkloosheid, valt er maar één dode in slechts drie jaar tijd.
goh, beetje kromme beredenering. vind je niet?
quote:Dus jij wil zeggen dat je het normaal vind dat er in Amerika zeg maar 30 keer zoveel moorden met geweren gepleegd wordt dan in andere westerse landen
Op donderdag 19 december 2002 12:20 schreef victorinox het volgende:[..]
quote:Mjah... idd een beetje een kromme beredenering als je het zo ziet, maar het is tog wel heel vreemd dat die mentaliteit zo verschilt op zo'n kleine afstand. Aan de ene kant de angstige sfeer, aan de andere die vredelievende, vrije bevolking (zo kwam het iig op mijn over).
[knip]Een hoop achtergrond info die ik niet wist
[/knip]
goh, beetje kromme beredenering. vind je niet?
quote:Nee, ik vind het zeker niet normaal dat zoveel doden vallen.Maar om dan maar gelijk op Amerika te kotsen.
Op donderdag 19 december 2002 12:38 schreef Gorro het volgende:
Dus jij wil zeggen dat je het normaal vind dat er in Amerika zeg maar 30 keer zoveel moorden met geweren gepleegd wordt dan in andere westerse landenImo is zit er in zo'n land egt iets structureels fout.
quote:Is dat waar? Ik wil BFC zeker ook zien. Heb RAM ook gezien en ben altijd onder de indruk van Moore's documentaires...
Op dinsdag 17 december 2002 12:45 schreef Chielus het volgende:[..]
En dat is waarschijnlijk al wel over 2 weken
quote:Wat je zegt over de vergelijking tussen die steden is een betere verwoording van wat ik ook bedoelde idd, met kromme vergelijkingen en zo.
Op donderdag 19 december 2002 13:05 schreef victorinox het volgende:
Het enige probleem dat Amerika heeft is dat er een gruwelijk foute president zit, die alleen maar denkt aan oorlog voeren ipv de problemen van zijn eigen land op te lossen. (armoede, werkloosheid, criminaliteit)
quote:Nou nee, datwas meer als geintje bedoeld aangezien de NPS meestal docu's al uitzend als ze nog in filmhuizen te zien zijn. je weet maar nooit dus.
Op donderdag 19 december 2002 16:30 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Is dat waar? Ik wil BFC zeker ook zien. Heb RAM ook gezien en ben altijd onder de indruk van Moore's documentaires...
quote:Precies, Moore is populisme van de bovenste plank ala LPF
Op donderdag 19 december 2002 12:20 schreef victorinox het volgende:
Dit is ook een fout in de documentaire, Hij vergelijkt dingen met elkaar die hij niet mag vergelijken:Windsor, inwonersaantal in 1951: 183.000
Detroit, inwonersaantal in 1950: 1.850.000Windsor, inwonersaantal in 2001: 308.000
Detroit, inwonersaantal in 2000: 950.000
Dus terwijl Windsor in 50 jaar is uitgegroeid tot een kleine stad, is Detroit van een miljoenenstad ingekrompen tot nog een nog steeds 3x zo grote stad als Windsor.Dit komt vooral doordat Detroit te maken heeft met hoge werkloosheid en het verlaten van de blanke hoge inkomens naar andere gebieden.
Wat zegt Michael Moore dus:
In deze grote amerikaanse stad met achterstandswijken, ghetto's, hoge werkloosheid, veel criminaliteit. Vallen elk jaar tientallen doden.
Terwijl net over de rivier in deze kleine stad met weinig criminaliteit en weinig werkloosheid, valt er maar één dode in slechts drie jaar tijd.goh, beetje kromme beredenering. vind je niet?
Maar hij maakt precies wat de domme Europeanen willen zien en verdient er veel geld mee, dat is opzich wel slim.
quote:Als er in Nederland procentueel net zoveel Antillianen zouden wonen als negers in de VS zou het hier net zo erg zijn, die NRA figuren zijn over het algemeen niet verantwoordelijk voor moorden.
Op donderdag 19 december 2002 12:38 schreef Gorro het volgende:
Dus jij wil zeggen dat je het normaal vind dat er in Amerika zeg maar 30 keer zoveel moorden met geweren gepleegd wordt dan in andere westerse landenImo is zit er in zo'n land egt iets structureels fout.
quote:Nee, er was een hoge werkloosheid in Canada... meer nog dan in de VS... Daarentegen heeft Canada een goede 'welfare' en dat hebben ze in de VS dus niet...
Op donderdag 19 december 2002 12:20 schreef victorinox het volgende:Wat zegt Michael Moore dus:
Terwijl net over de rivier in deze kleine stad met weinig criminaliteit en weinig werkloosheid, valt er maar één dode in slechts drie jaar tijd.goh, beetje kromme beredenering. vind je niet?
quote:Wat een onzin joh... Sheez...
Op vrijdag 20 december 2002 02:44 schreef BAZZA het volgende:
Als er in Nederland procentueel net zoveel Antillianen zouden wonen als negers in de VS zou het hier net zo erg zijn, die NRA figuren zijn over het algemeen niet verantwoordelijk voor moorden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |