quote:Wil ik nog wel een kleine opmerking over het fototopic maken:
Op dinsdag 17 december 2002 22:27 schreef Sweej het volgende:
Ik vind het een prima oplossing. Een apart foto-topic lijkt me wel een leuk idee eigenlijk! (die gaat dan zeker in de race voor het meest geviewde topic)
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je een heel verhaal typt in Z&K en dan de illustrerende foto's in het foto topic moet zetten. Dat vinden jullie toch ook he? Het mag, het moet niet.
Ik ben wel voor een beetje vrijheid, eigen inschatting wat in het (nog te maken) fototopic kan en wat gewoon in Z&K kan blijven.
Deal?
* Lois gaat nu echt naar bed*
Allereerst was ik bijzonder verbaasd dat er nog geen z&k-forum op fok was . Fok heeft zelfs voor de (in mijn ogen onzinnigste) dingen een apart forum. Dat maakt fok ook sterk, over werkelijk alles kan je uitgebreid praten, behalve over zwangerschap en kindertjes, alles is gecentraliseerd in 1 topic! Eigenlijk te zot voor woorden. Fok heeft ik weet niet hoeveel lezers en posters, velen, maar dan ook velen daarvan zijn of vader/moeder, zwanger of willen zwanger worden. Er valt zo ontzettend veel te bepraten en te vragen over de vele uiteenlopende onderwerpen die in deze categorie vallen. En dat alles in 1 topic...
Ik kan me wel voorstellen dat "de kliek" graag wil dat het blijft zoals het is. Zij halen er veel uit, en het gaat toch goed, dus waarom veranderen... Ik ben nieuw in dit topic, en had toch een drempel om er te posten. Ik ben net zwanger, en er loopt een discussie over gehandicapte kinderen wel of niet aborteren. Tja... Met alle respect voor de mensen en de huidige discussies, maar ik wil liever niet over zulke dingen lezen als ik net zwanger ben, daar kies ik voor, maar in het z&k topic kom ik het toch tegen. Dan vraag ik me af of daar de plek voor mij is.
Wel wil ik zeggen dat ik als "helemaal nieuweling" goed ben opgevangen. Werkelijk iedereen heet je van harte welkom, echt heel lief! zelfs mensen die me nog niet welkom hadden vergeten, biechten dit op en feliciteren me alsnog. Dat is echt geweldig, een warm welkom! Dat zijn dan de voordelen van 1 centraal topic, waarin alles besproken wordt.
Maar heb je een specifieke vraag over borstvoeding, wil je wat teruglezen over zwangerschapskwaaltjes, wil je weten wat te doen in de peuterpubertijd etc: dit kan je niet terugzoeken want dan moet je veertig delen teruglezen, dat is niet te doen. Je kan het vragen, en iedereen is zo lief om dan meteen te helpen, maar soms wil je iets niet vragen, maar wil je gewoon eerst meer over het onderwerp lezen. En dan moet je naar andere fora en kan je niet bij het allesomvattende fok terecht.
Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen een drempel hebben om in het centrale topic te gaan posten. Dit topic bevat Teveel onderwerpen, en daardoor krijgen de subonderwerpen niet voldoende aandacht. Ook bereikt het niet de mensen die er ook interesse in hebben. In een apart forum krijgen de afzonderlijke onderwerpen wel de benodigde aandacht, is het makkelijker om "mee te praten" voor andere geinteresseerden, en kan je makkelijker dingen terugzoeken.
Aparte topics over z&k in het r&p-forum zie ik persoonlijk niet zitten. Waarom? Omdat het nivo vaak teveel verschilt van de andere onderwerpen in r&p. Ook raken ze ondergeschneeuwd en zakken ze te snel naar beneden. In een apart z&k-forum komen voornamelijk de mensen die oprecht geintreseerd zijn in alle onderwerpen die ermee te maken hebben.
Ik vind het jammer dat het voorlopig niet doorgaat, maar begrijp ook de argumenten wel.
username: bla bla bla
andere username: bla bla bla
weer andere username: bladiebla
dat maakt het voor mij niet duidelijker.
oh ja, een apart forum betekent wel een zeer adequate en intensieve moderatie, denk ik...
quote:Ik kan je de Koele Kids ten zeerste aanraden hoor!!!
Op woensdag 18 december 2002 13:05 schreef Catootje het volgende:
Ik ben het er toch wel mee eens om het zo te houden: nu is er iets moois aan het topic, en dat moeten we behouden: ik merk dat ik dol ben op de foto's en de verhalen, maar bijv. ze niet opzoek in koele kids!! Straks mis ik dingen van kindjes die ik al lang volg, en dat wil ik toch niet....dus: zoals nu is het toch toegankelijker voor mij...
quote:Wel je tas thuislaten dan Toot
Op woensdag 18 december 2002 16:24 schreef Dinus het volgende:[..]
Ik kan je de Koele Kids ten zeerste aanraden hoor!!!
Ik snap jullie argumenten en sommige gevoelens deel ik ook.
Het enige wat ik kan beloven is dat het zodra het technisch mogelijk is, Z&K een apart subforum wordt. Tot die tijd zitten we niet vast aan 1 topic, "eigen" topics over opvoeding of andere dingen zien we graag. (sterker nog, hoe meer het er worden hoe eerder een apart forum misschien wel nodig wordt omdat Lifestyle ondersneeuwt).
De delen gaan tegenwoordig zo hard en overzicht is ver te zoeken, het blijkt dus wel dat het onderwerp erg populair is. Zo had ik laatst een reactie geplaatst in het forum, omdat ik met een onbeantwoorde vraag zat, deze is onbeantwoord gebleven, waarschijnlijk omdat het forum zo snel gaat, dat niet iedereen alles leest, laat staan er op in kan gaan. En kan me zo voorstellen, dat mijn vraag wel beantwoord zou worden, als het een afzonderlijk topic was geweest...
Het zou mij erg prettig lijken om er een appart forum van te maken.
Daar kunnen de moeders en kindertjes prima bij. Het maakt de spoedige kans om alle onderdelen van het moederschap in aparte topics te doen veel realistischer.
Waarom alleen voor geslaagde zwangerschappen en niet ook voor alle andere facetten als vruchtbaarheidsproblemen, hormonale perikelen en andere specifiek aan het vrouw zijn verwante zaken?
quote:JUIST daar gaat zwangerschap en kindertjes over, het zijn niet allemaal roze wolken en geslaagde zwangerschappen cq bevallingen die daar gepost worden hoor!
Op vrijdag 14 maart 2003 14:28 schreef Lurky het volgende:
Waarom alleen voor geslaagde zwangerschappen en niet ook voor alle andere facetten als vruchtbaarheidsproblemen, hormonale perikelen en andere specifiek aan het vrouw zijn verwante zaken?
Ik merk dat ik geen apart forum wil "for old times sake", aan de andere kant begin ik moeite te krijgen om het te volgen en reageer daarom niet altijd meer terwijl ik het wel zou willen....
Al is een apart Suzanne forum ook erg okay. .
quote:Dat begreep ik al
Op vrijdag 14 maart 2003 14:36 schreef Leah het volgende:
JUIST daar gaat zwangerschap en kindertjes over, het zijn niet allemaal roze wolken en geslaagde zwangerschappen cq bevallingen die daar gepost worden hoor!
Aan de andere kant zou een 'ouders worden'-forum misschien emancipatorisch beter zijn inderdaad. Mannen worstelen ook met hun vruchtbaarheid, ze moeten meepuffen en mee opvoeden: zij krijgen de kinderen ook. In een vrouwenforum zou het kind met het badwater weggegooid worden.
Warrig verhaal, maar ik hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
De kring is misschien te groot geworden, te divers. Ik heb moeite met te onthouden wie wat meemaakt, en dat is ook jammer.
Dus ja, misschien toch maar een apart forum. Al ontstaan er dan meer kliekjes, het blijft wel iets overzichtelijker.
Welke categoriën denken jullie dan aan als jullie het over opsplitsen hebben? En wat kan er in een apart forum wel wat nu al niet zou kunnen?
Of bedoel je het Z&K forum opsplitsen in Lifestyle?
zoals nu het Z&K topic en het Z&K foto topic?
Ik zal het nogmaals zeggen: Wat kan er in een apart forum wel wat nu niet kan? Want misschien is het zelfs in bestaande vorm wel simpel op te lossen.
Ik weet het niet...mijns inziens...of een apart forum met een strenge moderatie, of een 3, 4 tal centrale topics in Lifestyle...
In het laatse geval denk ik dan aan:
Zwangerschap (of niet)
Kindertjes
Foto's
Ervaringen / verhaaltjes / anekdotes / problemen (weet ik veel...)
[Dit bericht is gewijzigd door lily op 14-03-2003 20:39]
quote:Dat heb ik bijvoorbeeld al heel lang. Ik ben hier niet dagelijks en mis daardoor veel. Reageren heeft vaak geen zin meer, omdat het teveel is..., omdat mijn post er niet meer toe doet..., omdat er niet op gereageerd wordt omdat er "iets belangrijks" gebeurd. (no offense!). Omdat er al zoveel op een post wordt gezegd..omdat...omdat...
Op vrijdag 14 maart 2003 20:37 schreef jessie het volgende:
......door de 'voor' en 'tegen'standers. Ik zie alleen dat steeds meer mensen minder reageren die wel willen reageren en overzicht verliezen.
Uiteindelijk ben ik maar lurker gebleven....terwijl mijn zoon afgelopen dinsdag alweer 2 is geworden (hiep hiep hoera )
maar...desondanks mijn "geklaag" is het Z&K topic wel mijn favoriet
quote:dank je
Op vrijdag 14 maart 2003 20:48 schreef jessie het volgende:
En dat vind ik dus jammer (nog gefeliciteerd)
Ik merk ook dat als ik een dag of wat niet lees (kom niet vaak voor hihi) ik dus ook niet op alles reageer. Lukt me niet vergeet de helft of wat dan ook. Heb het nu ook als ik wel elke dag lees. Dan tik een berichtje en kan telkens terug naar de page om te kijken wie wat gezegd heeft.
quote:Jaaaa, dit herken ik!! Ik vind het ook steeds moeilijker om iedereen 'aandacht' te geven, en vergeet de helft en de andere helft hussel ik door elkaar. Toch is het ook charmant om te lezen dat het kind van Grijs letters kan lezen, naast de pasgeboren Bram en baby-to-be van Dinus!! moielijk.
Op vrijdag 14 maart 2003 14:36 schreef Leah het volgende:[..]
JUIST daar gaat zwangerschap en kindertjes over, het zijn niet allemaal roze wolken en geslaagde zwangerschappen cq bevallingen die daar gepost worden hoor!
Ik merk dat ik geen apart forum wil "for old times sake", aan de andere kant begin ik moeite te krijgen om het te volgen en reageer daarom niet altijd meer terwijl ik het wel zou willen....
quote:Helemaal mee eens! Ik vind Lifestyle ook wel een beetje vervuilen eerlijk gezegd, er komen steeds meer van die topics die een kick naar lifestyle krijgen vanwege het woordje "eten" of zo.....
Op vrijdag 14 maart 2003 20:37 schreef jessie het volgende:
Hier verdwijnt alles een beetje tussen de tatoos en de albertheijnen
Jij moet ons bv attenderen op een topic als roze wolk, ik had hem anders echt over het hoofd gezien. Ik denk dat je dus meer overzicht krijg. Tuurlijk kan je hier ook apparte topics openen, maar door de vele variatie in lifestyle is 3 keer niet posten en hij hangt ergens waar die niet meer opvalt.
Ook om dingen terug te zoeken lijkt het me ahandiger omdat je toch iets meer apparte topics krijgt dan (zoasl bv borstvoeding) en voor de mensen die willen kan in het apparte subforum het 'oud' zwangerschaps en kindertjes forum natuurlijk gewoon blijven bestaan.
Maar ik denk dat dit in de vorige discussie ook al duidelijk is gemaakt door de 'voor' en 'tegen'standers. Ik zie alleen dat steeds meer mensen minder reageren die wel willen reageren en overzicht verliezen.
Voordat lifestyle er was, stond een topic als "ik eet nu een broodje pindakaas" gewoon in onzin toch?
Daar zou je meerdere dingen kwijt kunnen, van borstvoeding tot peuterpuberteit en waar ook ruimte is voor de minder leuke kanten van het ouderschap.
De topics die er nu zijn (vb; bevallingsverhalen!) zakken erg snel weg.
Hoewel ik, zoals eerder gezegd, behoorlijk tegen was lijkt het me nu toch wel wat.
voorbeeld.
[Z&K] Z&K deel 55
[Z&K] Foto topic
[Z&K] Borstvoeding(problemen)
[Z&K] Geen roze wolk
[Z&K] Kinderziektes
[Z&K] Klaag hier over het CB
...
etc etc
Door de tag moet je met de zoekfunctie simpel en snel alle topics kunnen vinden die getagt zijn.
Daarnaast zouden lois en karin (en als ze daar geen tijd voor hebben wil ik dat ook nog wel doen, maar volgens mij is dat zo gepiept en zijn eer niet zo veel topics te vinden) alle topics die in het verleden zijn geweest kunnen taggen en allemaal op alfabetische volgorde kunnen zetten in een sticky boven aan. Nieuwe topics kunnen daar zo weer aan toegevoegd worden.
Bovenstaand is niet DE oplossing misschien of niet ideaal maar denk dat het een stuk duidelijker wordt voor de Z&K groep binnen lifestyle...
[Dit bericht is gewijzigd door Knorretje op 15-03-2003 08:41]
Ben nog steeds voor een forum dus.
Ik sta alweer efkes op het 'lijstje' van zwangeren, maar vraag me eigenlijk af waarvoor... Ik reageer ook vrijwel nooit meer in het topic, terwijl ik wel altijd trouw alles bijhoud. Het is gewoon teveel.
Teveel gebeurtenissen, teveel personen... Vaak wil ik eigenlijk iets vragen, maar doe het maar niet, omdat er net iemand geboren is ofzo.
Wat een aantal mensen zeggen is het volgende:
-ze zijn bang dat een stel pubers de boel komen verzieken
-mensen zijn bang om te persoonlijk te worden
-etc
Dit alles kun je dus tegengaan door een streng beleid:
Als er ergens zo'n kinderachtige puber opduikt: BANNEN
Zo voorkom je allemaal gezeik, en houd je het een beetje gezellig
Maar dan moeten er wel wat Modderators zijn die streng en goed toezicht houden.
quote:Het maken van een forum is zo gedaan heb ik begrepen.
Op zaterdag 15 maart 2003 09:34 schreef jessie het volgende:
Wat is nou hetgeen waarom een appart forum het moeilijk maakt? Als ik bv een appart topic fotografie zie om uit te proberen, wat is dan 'het probleem' met een appart topic voor zwangerschap en niet zwangerschappen en aanverwanten? Ik ben totaal geen computerheld dus ik zal geheid wat over het hoofd zien, maar wat?
quote:Bannen doe je pas achteraf. Dus al iemand al gekwetst/uitgescholden/enz is. Diegene die postte dan kan besluiten om niet meer te posten, omdat je toch maar uitgescholden wordt. Als modje kun je de hele dag meelezen, je bent toch te laat in dit soort situaties. In r&p gebeurt dit ook al. Mensen zien hun 'probleem' in onzin terug. In z&k staan ook nogal gevoelige dingen. Die zijn in een apart forum makkelijker terug te vinden dan nu in de lange topics met positieve en negatieve ervaringen. Alleen bannen achteraf is niet genoeg om het forum open en laagdrempelig te houden.
Op zaterdag 15 maart 2003 09:39 schreef wouswous het volgende:
ik lees al deze topics niet,
maar ik las wel alle reacties in dit topicWat een aantal mensen zeggen is het volgende:
-ze zijn bang dat een stel pubers de boel komen verzieken
-mensen zijn bang om te persoonlijk te worden
-etcDit alles kun je dus tegengaan door een streng beleid:
Als er ergens zo'n kinderachtige puber opduikt: BANNENZo voorkom je allemaal gezeik, en houd je het een beetje gezellig
Maar dan moeten er wel wat Modderators zijn die streng en goed toezicht houden.
quote:Daar heb je wel gelijk in geloof ik.
Op zaterdag 15 maart 2003 09:43 schreef jessie het volgende:
Ik maak juist uit de reakties hier op dat het helemaal neit zo 1 groep is. Tuurlijk was er een 'vast' groepje dat begon, maar veel mensen postten nu niet meer enz. Ik vind 1 groep juist ook altijd een beetje engig een beetje kliekerig klinken (is het niet,maar gevaar bestaat wel)
Als het apparte forum dus om technische redenen geen bezwaar is zou ik het toch proberen daar veel mensen dit graag zouden willen. Maak anders een poll ofzo om echt te kijken of de meerderheid hier voor is. Ik zeg ook maar wat
quote:Toen dit topic geopend werd, waren er geloof ik meer mensen tegen dan voor. Dat is dus een reden. En het gevaar op vervelende pubers was een tweede. Een ander punt was dat de mensen die niet/moeilijk/problematisch zwanger worden in een hokje gestopt worden en daardoor nog meer 'apart' worden. En verder wordt het met meer fora onoverzichtelijker (van de andere kant zijn voetbal en foto ook nieuw). Het lijkt mij ook niet moeilijk om een subforum te maken, maar dat is aan onze ontwikkelaars (Arjan en Jorma). Ik geloof dat dit wel hoog op hun werklijstje staat, er zijn meer fora die er veel aan hebben.
Op zaterdag 15 maart 2003 09:47 schreef jessie het volgende:
Dat bedoel ik dus waarom 'hopen' op een subforum als dit dus helemaal niet moielijk te realiseren is, dat is wat ik als niet computerheld niet snap, zeker nu je zegt dat dat dus helemaal neit moielijk is, wat houd men tegen dan?
1 ding blijft me maar dwarszitten en ik lijk wel een kapotte plaat maar ik heb nog steeds niet gehoord waarom een apart forum de oplossing zou zijn voor de drukte in het Z&K topic.
Iedereen zegt apart forum maar wil vervolgens wel het oude Z&K topic houden. We kunnen ook zonder apart forum alvast de drukte wat proberen te verminderen door bijv. te splitsen tussen zwanger en niet zwanger (ik noem maar een dwarsstraat).
Ik heb al eerder gezegd dat Lifestyle op dit moment echt niet overspoeld wordt met topics dus dat dat niet een argument is waarmee ik naar "achteren" kan.
Waarom kunnen we het niet eerst in Lifestyle oplossen en als dan echt blijkt dat het niet werkt dat ik dan met de Admins een andere oplossing probeer te zoeken.
Dat subforum gedoe staat ook hoog op mijn verlanglijstje maar dat is niet in mijn handen, dat moet zogezegd eerst nog ontwikkeld worden.
quote:Ik heb vaak genoeg gebruld waarom, maar ja als die berichten ondergesneeuwd worden of erover heen gelezen wordt kan ik dáár ook niks aan doen.
Op zaterdag 15 maart 2003 10:21 schreef Lois het volgende:
Dat idee van Knor lijkt me wel wat en is makkelijk te realiseren.1 ding blijft me maar dwarszitten en ik lijk wel een kapotte plaat maar ik heb nog steeds niet gehoord waarom een apart forum de oplossing zou zijn voor de drukte in het Z&K topic.
.
(sorry dat ikbeetje zeik).
Ik zie een eerdere posting van jou waarin staat dat het te druk is in het Z&K topic en dat je in een apart forum eerder een vraag zou kunnen stellen.
Mijn wedervraag is dus: waarom zou dat nu niet kunnen?
Dat was toch al geconcludeerd bij de vorige keer dat we dit besproken hebben? Je kunt toch altijd eigen topics openen (evt. met een linkje in het Z&K topic zetten)?
quote:Nou Lois,
Op zaterdag 15 maart 2003 10:52 schreef Lois het volgende:
Je zeikt niet Berney, we zitten hier toch allemaal hardop mee te denken? Das geen zeiken.Ik zie een eerdere posting van jou waarin staat dat het te druk is in het Z&K topic en dat je in een apart forum eerder een vraag zou kunnen stellen.
Mijn wedervraag is dus: waarom zou dat nu niet kunnen?
Dat was toch al geconcludeerd bij de vorige keer dat we dit besproken hebben? Je kunt toch altijd eigen topics openen (evt. met een linkje in het Z&K topic zetten)?
Hoop dat ik het zo goed heb opgeschreven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |