In het televisieprogramma NOVA stelden de twee voorzitters vrijdagavond dat volgend jaar al met de inzet van militairen voor politietaken kan worden begonnen. Van Duijn schat dat het voor het einde van 2003 al om 2000 tot 3000 militairen gaat. Militairen kunnen volgens de twee vakbondsvoorzitters behalve voor surveillancetaken ook voor sporenonderzoek of het nemen van vingerafdrukken worden ingezet.
-------------
Goed idee, wat we hebben moeten we goed gebruiken als ze niets te doen hebben. Kost geen extra geld, en lost het probleem weer een beetje op.
Wat een waardeloos plan zeg, in geval van calamiteiten kan ik er nog inkomen, maar politiewerk is niet te vergelijken met het werk van een militair. Bovendien zijn militairen daar niet voor opgeleid. En hoe moet ik het zien ? Gaan ze in camouflage pakken surveilleren ? Nee, dank je.
quote:Die militairen durven denk ik nog wel in sommige wijken rond te lopen in R'dam en A'dam waar de politie (veel van hen) niet meer durft te komen, dat is wel handig denk ik.
Op vrijdag 29 november 2002 23:53 schreef gelly het volgende:
Ja, daar zullen die militairen zin in hebben !Wat een waardeloos plan zeg, in geval van calamiteiten kan ik er nog inkomen, maar politiewek is niet te vergelijken met het werk van een militair. Bovendien zijn militairen daar niet voor opgeleid. En hoe moet ik het zien ? Gaan ze in camouflage pakken surveilleren ? Nee, dank je.
quote:Het kost wel degelijk extra geld. Militaitren moeten toch (om)scholing krijgen en kunnen hun normale taken niet uitoefenen. Maar het leger als een soort mobiele eenheid lijkt me iig een goed plan. Verder kunnen ze wel simpele controletaken overnemen.
Op vrijdag 29 november 2002 23:50 schreef NightHawk het volgende:Goed idee, wat we hebben moeten we goed gebruiken als ze niets te doen hebben. Kost geen extra geld, en lost het probleem weer een beetje op.
quote:Waarom denk je dat militairen dat wel durven ?
Op vrijdag 29 november 2002 23:56 schreef NightHawk het volgende:[..]
Die militairen durven denk ik nog wel in sommige wijken rond te lopen in R'dam en A'dam waar de politie (veel van hen) niet meer durft te komen, dat is wel handig denk ik.
quote:Die lui zijn getrained om in oorlogsgebieden te zitten waar ze hele erge dingen zien, en ze zo vermoord kunnen worden, als je daar geen trauma's aan overhoud kan je denk ik ook wel ff in R'dam een kijkje nemen.
Op vrijdag 29 november 2002 23:58 schreef gelly het volgende:[..]
Waarom denk je dat militairen dat wel durven ?
quote:Over het algemeen is het engste dat Nederlandse soldaten zien de beelden van Srebrenica op het journaal
Op zaterdag 30 november 2002 00:03 schreef NightHawk het volgende:Die lui zijn getrained om in oorlogsgebieden te zitten waar ze hele erge dingen zien, en ze zo vermoord kunnen worden, als je daar geen trauma's aan overhoud kan je denk ik ook wel ff in R'dam een kijkje nemen.
(beetje overdreven, zeg ik maar ff want ik weet niet of mensen dit gelijk zien, en mij weer gaan beschuldigen over dingen die ik gepost heb die ik niet zo bedoelde)
quote:Ik heb hele andere ervaringen met militairen
Op zaterdag 30 november 2002 00:03 schreef NightHawk het volgende:[..]
Die lui zijn getrained om in oorlogsgebieden te zitten waar ze hele erge dingen zien, en ze zo vermoord kunnen worden, als je daar geen trauma's aan overhoud kan je denk ik ook wel ff in R'dam een kijkje nemen.
(beetje overdreven, zeg ik maar ff want ik weet niet of mensen dit gelijk zien, en mij weer gaan beschuldigen over dingen die ik gepost heb die ik niet zo bedoelde)
quote:Klopt, en "gewone" militairen worden ook opgeleid om M.E. te spelen in crisis gebieden. Maar de Marechaussee heeft hele andere taken dan het gewone politie korps.
Op zaterdag 30 november 2002 00:16 schreef Anfroy het volgende:
Euhm, zie ik het verkeerd of gebeurt dit al? Aangezien de Marechaussee ook militair is en zij ook burger politietaken vervullen?
quote:Daar ben ik het dan ook deels weer mee eens, maar Marechaussee kan al opgeroepen worden om bijstand aan politie te verlenen, zie verkeerscontroles etc. Ook op de luchthavens doen zij eigenlijk hetzelfde als de "normale" politie, maar je hebt gelijk als hun taakgebied eigenlijk ergens anders ligt.
Op zaterdag 30 november 2002 00:19 schreef gelly het volgende:[..]
Klopt, en "gewone" militairen worden ook opgeleid om M.E. te spelen in crisis gebieden. Maar de Marechaussee heeft hele andere taken dan het gewone politie korps.
quote:Eens.
Op vrijdag 29 november 2002 23:53 schreef gelly het volgende:
Ja, daar zullen die militairen zin in hebben !Wat een waardeloos plan zeg, in geval van calamiteiten kan ik er nog inkomen, maar politiewerk is niet te vergelijken met het werk van een militair. Bovendien zijn militairen daar niet voor opgeleid. En hoe moet ik het zien ? Gaan ze in camouflage pakken surveilleren ? Nee, dank je.
Het leger inzetten is wat dat betreft nog een stapje hoger dan ergens de ME inzetten. Daarbovenop blijf je met de ME nog het idee hebben van 'blauw op straat', waar bij het inzetten van het leger dat verandert in 'groen op straat'. Dat nadrukkelijk op de straat hebben van een legermacht werkt m.i. alleen een (nog verdere) verharding van de sfeer in de hand.
quote:Alsjeblieft niet, volgens mij wordt de ellende alleen maar groter.
Op zaterdag 30 november 2002 01:21 schreef Galagus het volgende:
Ik denk dat je ze alleen moet inzetten met voetbal wedstrijden!!
Nu staat er een cordon ME. Och, denkt je gemiddelde hooligan, we keilen er wat blikjes, of desnoods een steen heen.
Dan staan er pantservoertuigen. Och denkt de hooligan, dan kan ik net zo goed wat molotov-cocktailtjes meenemen, en daarmee gaan gooien. Maakt toch geen bal uit voor die dingen.
En dan gaan er een paar van die molotov-cocktails de bedrijfsruimtes onder een stadion in.................
Dat je het leger eerder achter de hand wilt houden, daar kan ik me wel in vinden. Zodat er bij een escalatie snel en doeltreffend ingegrepen kan worden. Maar met het op voorhand al pontificaal met een legermacht te gaan showen heeft volgens mij alleen een averrechts effect.
maar wat is dan de reden dat deze militairen nu door de straten gaan marcheren ?
welke zieke gek heeft die onzin bedacht dan ?
het word echt steeds meer een bananenrepubliek hier..
quote:Mwa, als ze worden uitgezonden als blauwhelm krijgen ze wel training in controleren van demonstraties en oproer; Zal wel lukken denk ik.
Op zaterdag 30 november 2002 01:20 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Het probleem is dat militairen niet opgeleid zijn om beginnende conflicten (zoals opstootjes, kleine rellen of burenruzies) te sussen. Militairen zijn doorgaans opgeleid om met alle beschikbare (gewelds)middelen hun overwicht te vestigen en te handhaven. Dat lijkt mij geen ideale situatie om in een maatschappij na te streven.
het moet niet gekker worden zeg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |